Päiväkodisssa aloittaminen jännittää äitiä - ikää lapsella 1 v 7 kk
Meillä poika aloittaa päiväkodissa parin viikon päästä. Vielä ei ole edes tietoa mihin päiväkotiin pääsee. Ensimmäinen lapsi kyseessä, joten kaikkia mahdollisia vinkkejä otetaan vastaan..
Minua mietityttää monet asiat. Esim. päiväunien nukkuminen, syömiset, pottailut yms.
Kommentit (16)
selaapa niitä, siellä paljon hyviä vinkkejä.
jäävät siellä aivan isompien jalkoihin ja tulevat päivän mittaan ihan hermostuneiksi kun ikävä kyllä tarhoissa on niin kova meno :(. Omaani en laittaisi tarhaan tuon ikäisenä, jos pakko olis laittaa johonkin niin pph:lle sitten.
T. Tarha-täti
Päiväunet nukutaan yleensä päiväkodeissa 12-14 välillä ja oman unilelun saa viedä päiväkotiin.
Syövät aamupalan, ruuan ja välipalan. Monipuolista ja hyvää ruokaa. Auttavat tarvittaessa. Jos tarvitsee vielä nokkamukia se on vietävä itse päiväkotiin.
Potalle vievät tietyinä aikoina, kuten herättyä jne. Omat vaipat mukaan.
Oman lapseni päiväkodissa nuo alle 2v itkevät tosi usein. En tiedä miksi ja siksi suosittelen mielummin perhepäivähoitajaa jolla on ennemmän aikaa lapselle.
Ehdottomasti pph:lle,JOS on pakko yleensäkään viedä noin pientä hoitoon??
Pk:ssa jää isompien jalkoihin helposti ja se melu on jotain aivan karmeeta :(
vaan pph:lle.
Ei tuon ikäinen pysty kiintymään alati vaihtuviin hoitajiin,toisin kuin yhteen perhepäivähoitajaan.
Mielestäni alle 3 v:n paikka ei ole pk:ssa.
Jos kerran hoito alkaa kahden viikon päästä, näiden kaikkitietävien info on turhaa.
Meillä esikoinen aloitti 1v3kk:n iässä ja hyvin meni. Äidillä ahdisti enemmän. Kuopus menee vuodenvaihteessa, joilloin lähellä samaa ikää kuin teidän nyt. Älä murehdi. Juttele tätien kanssa ja kysele heiltä mieltäsi painavista asioista. Ja käykää lapsen kanssa etukäteen tutustumassa! Loiva alku on helpompi sekä äidille että lapselle. Ja oman kokemukseni mukaan se tarhan aloitus on rankinta juuri äidille. Ja muista, että lapsi vaistoaa sun ahdistuksen, jos sellaista on. Eli koita olla rentona vaan =) Ja mikä olisi vielä parempi, voisiko isä viedä aamuisin? Meillä toimi loistavasti niin =)
vaan pph:lle.
Ei tuon ikäinen pysty kiintymään alati vaihtuviin hoitajiin,toisin kuin yhteen perhepäivähoitajaan.
Mielestäni alle 3 v:n paikka ei ole pk:ssa.
Nukkui päiväunet ja yleensä kotimatkalla otti toiset torkut. Oli hyvä aika aloittaa hoito, ei jäänyt todellakaan jalkoihin. Reipas ja menevä lapsi oli ja mä vielä imetin kun meni hoitoon!!! Hakiessa tuumas yleensä ekana, et "tissi" :). No se imetys jäi aika pian tarhassa aloittamisen jälkeen.
kotihoitomuorien kommennetja. Päiväkoti ei tosiaankaan ole mikään keskitysleiri.
Mun kolmas lapseni aloittaa vuoden vaihteessa päikyn, on silloin 1v 3kk ja yhtään ei pelota. Esikoinen on jo koulussa. Kuopus menee samaan ryhmään keskimmäisen kanssa. Mä vien vaunut pojalle päikkyyn, itse ehdottivat siellä, että jos taapero tykkää nukkua vaunuissa niin tuo vaunut. He hoitaa lapset niin kuin äiti ja lapsi tykkää.
Meidän opettajat on oikeasti mukavia, noin 35 v naisia, joilla omat lapset saman ikäisiä kuin minunkin lapseni. Eli heillä on kyllä oikein hyvät edellytykset toimia työssään. Ruoka on monipuolista, sitä saa niin paljon kuin haluaa ja pieniä autetaan. Lapset autetaan vessaan, kenenkään ei tarvitse mennä tarpeilleen yksin (paitsi 5v lapset, ei ne halua ketään pyyhkimään :D). KÄdestä pitäen autetaan kaikkia, että kädet saadaan pestyä pisun jälkeen.
Unille mentäessa luetaan unisatua, soitetaan unimusiikkia. Jokaisella oma peti ja voi viedä oman unilelun ja tutin. Ne, joilla on päikyn aloituksen myötä vaikeuksia unen saannissa, nukutetaan sylissä aluksi meidän päikyssä. Meillä on sisarusryhmä eli ryhmässä isoja ja pieniä. Ja kyllä hoitajilla on aina joku pieni sylissä, vaikka pieni ei itkisi (eli tarvitsisi "akuuttia" sylihoitoa).
Ne tarhan opettajat on äitejä siinä missä sinäkin ap! Eli ei niistä kuoriudu mitään tyranneja siellä :D
On meidän päikyssä joskus ollut jotain lähäri-sijaisia, sellaisia joiden peruslukema naamalla on "norsunvittu". Onneksi ovat olleet vaan 1-2 päivää ja sitten vakkari on tullut takaisin.
Muista nimikoida KAIKKI lapsen vaatteet ja vie mieluummin liikaa vaihtovaatteita päikkyyn kuin liian vähän. Meillä ainakin vaihtavat vaatteita puhtaisiin jo pienestä jugurttitipasta (en itse vaihda niin pienestä sutusta kotona :D). Samoin vaippoja menee päikyssä enemmän, vaihtavat alvariinsa :D Mutta perempi se kuin että liian harvoin.
Kuukausi hoidon aloituksesta huomaat, että lapsi oikeasti tykkää uusista kavereistaan ja kohta niitä pitää päästä moikkaamaan viikonloppuisinkin :D
Ei ainakaan Helsingissä meidän alueella noin vain mennä pph:lle eli pienenkin lapsen kohdalla ilmoittivat heti, ettei kesken vuotta ole "koskaan" pph-paikkoja vapaana (elokuussa isompia siirtyy eskariin tms ja silloin voi sellaisen paikan lottvoittajan tuurilla saada).
Ihan rehellisesti omaa lastani en ikinä laittaisi alle 3v päiväkotiin.
Pienillä työ on niin liukuhihnaa :(
Ryhmässä saattaa olla 16 lastakin ja siinä ei todellakaan kerkiä mitään ylimääräisiä tekemään.
Onko ihan pakko laittaa tässä vaiheessa hoitoon päiväkotiin?
Aika pk:ssa menee kun yhdelle vaihdetaan vaippoja niin muut odottavat toisen hoitajan kanssa.
Kolme hoitajaa ryhmässä tietty pitää olla mutta usein kolmas iltavuorolainen tulee vasta silloin kun ollaan ulos lähdössä.
Moi joka sanoo ettei pk ole keskitysleiri ei tietenkään ole mutta niillä äideillä harvoin kokemusta päivästä pk:ssa.
eihän se mikään pakko ole lasta viedä hoitoon. Mutta itse olen ollut 2006 viimeks työelämässä, joten tähän tilaisuuteen on tartuttava. Minulla on aluksi (ainakin reilu kk) 6 tuntisia päiviä, joten pystyn hakemaan pojan vähän aikaisemmin.. Ja mies on vuorotöissä, joten hoidon tarve on noin 3-4 päivää viikossa.
Mites nuo vaihtovaatteet? Säilytetäänkö niitä päiväkodissa vai viedäänkö ne päivittäin kotoa?
poika aloitti elokuussa 1v.3kk nyt tosiaan ton 1,5v ja oikeasti pärjää mainiosti. Viihdyttää kaikkia muita lapsia, naureskelee aina ja hoitajatkin ovat olleet ihmeissään kun on aina niin hyväntuulinen. Toki kiukutakin uskaltaa hoitajille, mutta perusluonne on positiivinen ja pk on vain vahvistanut sitä. Meillä oli paikka ensin ryhmiksessä, mutta "kodinomaiset" tilat tarkoittivat liian pientä asuntoa isolle lapsiryhmälle. Päiväkodissa on tilaa paljon enemmän, joten olen tosi tyytyväinen että ryhmikseen jouduttu.
Vaihtovaatteita kyl meidän pojalla kuluuu, välillä parikin bodya päivässä. Puhtaita vaihtovaatteita ei toki tarvii kotiin joka päivä viedä, siellä kaapissahan ne säilyy. Mut likavaatteita tulee meillä joka päivä kotiin pestäväksi.
Itsekin juuri vuoden ikäisenä pk-urani aloittanut aikoinaan ja pelkkiä positiivisiä muistoja on jäänyt :)
jotka ovat nyt rauhallisia ja kilttejä koululaisia, joilla on paljon kavereita ja, jotka oppivat hyvin uusia asioita. AV-mammojen pelottelusta huolimatta, ei se päiväkoti pilaa lasta.
Vie lapsi reippain mielin hoitoon, lapsikin vaistoaa, jos äiti hermoilee. Oma lapsen oli täyttänyt juuri 2v, kun aloitti isossa päiväkodissa ja yllätyksekseni kaikki meni todella hyvin; etukäteen itse hermoilin juurikin miten jää aamulla hoitoon (vain muutaman kerran on itkenyt), miten syö tai nukkuu (hyvin, vaikka oli tottunut äidin ruokiin ja tuutulauluihin+kädestäpitelyihin), miten luottaa ja tulee toimeen hoitajien kanssa (kaikkiin luottaa eli aluksi juurikin ryhmän hooitajat olivat tärkeitä, nyt jo kaveritkin) jne. jne.
Vaikka päivätkin ovat pitkiä (n. 8 tuntia yleensä), ei kiukkua iltaisinkaan (ainakaan pahemmin) ja minusta tuntuu, että ehdimme viettää aikaa yhdessäkin, kun kotitöitä voi tehdä lapsen mentyä nukkumaan!
Kukin tavallaa, mutta ei se päiväkoti tosiaan välttämättä ole mikään ongelmapesä kuten moni tuntuu kirjoittavan...
jännittää ja monet ovat itkuisia, ulko-ovella viimeistään pyyhitään silmiä eikä heippojen vilkuttelusta tahdo millään tulla loppua. Kyllä se siitä lähtee sitten sujumaan, yleisesti ottaen äidin vaikeudet ja eroahdistus vähenee muutaman viikon kuluessa. :D
Mutta on siellä paljon tuon ikäisiä. Itse suosin alle ainakin alle 2,5 v:lle pph-hoitoa. Paljon lapsiystävällisempää.
kokemuksia päiväkodin aloittamisesta..