Eikö 16-vuotias saa avata tiliä pankissa? ja itse käyttää sitä?
Kommentit (12)
16v. huusi minulta kengät huutonetistä ja sanoo ettei voi pankin kautta maksaa koska hänellä ei ole tiliä pankissa, koska on alaikäinen, eli 16v.
ap.
huoltajan allekirj. siis alaikäisten tilisopimuksiin ja sit sopimukset esim. nettipankin käytöstä..
todella oudolta tapaukselta vaikuttaa.
ap.
mutta aiemmat huudothan ovat voineet olla noutotapauksia samassa kaupungissa, tai sitten hänen äitinsä tms. on maksanut ne.
Mutta kyllä siis tuon ikäinen voi jo tiliä pitää, voihan tietenkin olla mahdollista että hän ei sitä tiedä
...ja sanoisin, et 16-vuotias voi avata itse tilin kesätyörahojaan varten. Tällöin siinä ei tarvitse olla huoltajia mukana. Muussa tapauksessa tarvitaan molempien vanhempien (jos aviossa tai yhteishuoltajuus) allekirjoitukset. Ja samoin verkkopalvelun avaukseen tarvitsee huoltajien allekirjoitukset.
Luulisi nyt jollain perheessä olevan tunnukset, joilla maksaa. Eri asia on sitten, että onko rahaa tai lupaa hankkia tavaroita netin kautta.
Konttorista sitten nostin pankkikirjalla käteistä sieltä ja tallettelin sinne myös. Mutta tämä olikin 70-luvulla.
outoa että jotain tarkoitusta varten voisi avata mutta muuten muka ei. Ja 16v. voi olla talvellakin osa-aikatöissä, eikö sitä varten muka saa avata omaa tiliä?
Jos teini tulee pankkiin keväällä ja sanoo että on kesätöitä tarttis tili avata, niin mistä sen tarkistatte? Eihän sillä välttämättä mitään töitä ole mutta haluaa vaan tilin.....
...ja sanoisin, et 16-vuotias voi avata itse tilin kesätyörahojaan varten. Tällöin siinä ei tarvitse olla huoltajia mukana. Muussa tapauksessa tarvitaan molempien vanhempien (jos aviossa tai yhteishuoltajuus) allekirjoitukset. Ja samoin verkkopalvelun avaukseen tarvitsee huoltajien allekirjoitukset.
Luulisi nyt jollain perheessä olevan tunnukset, joilla maksaa. Eri asia on sitten, että onko rahaa tai lupaa hankkia tavaroita netin kautta.
paketti postiennakolla mutta sanoin että en lähetä koska jos hän ei sitä lunasta, niin postikulut jää minulle maksettavaksi. Hän oli siitä hyvin käärmeissään.
Sitten kun laitoin hänelle myöhemmin tekstarilla viestiä että voi tulla noutamaan paketin nyt (hän ehdotti sitä myös) niin hän vastasi ettei pääse nyt, ja sanoi että älä enää laita tähän numeroon viestiä.
Sitten hän sanoi että matkustaa Tallinnan nyt perjantaina mutta eikä pääse silloinkaan, mutta kuitenkin on laittanut minulle viestiä tunti sitten netin kautta. Jotain outoa.
ap.
15-vuotiaana, se oli silloin ikäraja (tästä aikaa 11-vuotta). Vanhempien allekirjoituksia ei tarvittu, ainoa vaatimus oli että kun tilin avaa, sinne pitää laittaa samalla 100mk (en tarkkaan muista summaa, mutta pieni summa kuitenkin, eli 100-200mk). Samalla sain automaattikortin.
mutta muista nyt se, että Tallinnastakin pääsee nettiin! Ja hänellä voi olla oma läppäri mukana +suurimmalla osalla nykyisistä kännyköistä pääsee nettiin ---> ei tarvitse olla kotona tai edes Suomessa että voi vastata vaikkapa sähköpostiin...
Nuorempikin saa.