Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikataanko sametti nukka alas- vai ylöspäin?

Vierailija
23.10.2009 |

Siis tuntuuko sileältä kun paijaa alaspäin vai ylöspäin? Entäs vakosametti?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun silittää nukkaa alhaalta ylös. Vakosametissa sama, jos nukka on suuntainen.

Vierailija
2/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pinta näyttää tummemmalta ja nukkaa alaspäin silitettäessä tuntuu myötäiseltä. Vakosametissa aivan samoin eli olen edellisen vastaajan kanssa eri mieltä!

Terv. tekstiilityön opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennenmuinoin olen lukenut mallipukineiden valmistajaksi.

eli pinta näyttää tummemmalta ja nukkaa alaspäin silitettäessä tuntuu myötäiseltä. Vakosametissa aivan samoin eli olen edellisen vastaajan kanssa eri mieltä! Terv. tekstiilityön opettaja

Vierailija
4/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että totean tämän olevan se yleinen tapa, ei kuitenkaan suinkaan pakollista eli toiseenkiin suuntaan voi leikata jos haluaa.

Jos sametin leikkaa niin että on sileää kun silittää alhaalta ylös, se näyttää tummemmalle päällä ollessaan, toisinpäin leikatessa väri näyttää hitusen vaaleammalle.

Joten toiseenkin suuntaan saa leikata jos se omasta mielestä sopii paremmin, kunhan leikkaat kaikki kappaleet samaan suuntaan (ja siitäkin voi poiketa jos tekee jotain "luovempaa" tai siltä vaan tuntuu, ei käsitöiden teossa ole mitään vääriä ratkaisuja, kunhan osaa perustella miksi tekee jotain :D)

Vierailija
5/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä myös noin että nukka osoittaa alaspäin, eli ylhäältä alaspäin silittäessä, silittää "myötäkarvaan"

Vierailija
6/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kangasmaailma.fi/Kangaspakka/Menekki/menekki.html

"Nukallinen kangas. Yleensä nukka asetetaan taipumaan alaspäin. Sametissa, vakosametissa, veluurissa ja velvetonissa

nukka sijoitetaan kuitenkin ylöspäin, jotta kankaan väri pääsisi oikeuksiinsa. Nukan suunta selvitetään pintaa silittämällä.

Mikäli pinta panee vastaan, silität vastakarvaan eli nukan suunnan vastaisesti. Myötäkarvaan eli nukan suuntaisesti käsi

kulkee paremmin."

Vierailija
7/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis samettihan näyttää tummemmalta, jos alaspäin silitettäessä tuntuu sileältä. Silloin nukka on ylöspäin.

Ap.

Vierailija
8/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seloilen...

Siis sametti on tummempaa, jos alhaalta ylöspäin silitettäessä on sileää, eli nukka ylöspäin.

Joka tapauksessa leikkasin väärin päin, eli sametti on vaaleampaa...

Voihan p.

Ap

Vierailija
9/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille opetettiin juuri päinvastoin, eli alaspäin vastakarvaan ja alhaalta ylös silittäessä menee myötäiseen. Näin näyttää tummemmalle ja näin yleensä vaatteissa tehdään

T: vaatetusartesaani

eli pinta näyttää tummemmalta ja nukkaa alaspäin silitettäessä tuntuu myötäiseltä. Vakosametissa aivan samoin eli olen edellisen vastaajan kanssa eri mieltä!

Vierailija
10/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että totean tämän olevan se yleinen tapa, ei kuitenkaan suinkaan pakollista eli toiseenkiin suuntaan voi leikata jos haluaa

olen ollut kangaskaupassa töissä ja siellä ainakin suositeltiin aina nukka alaspäin, koska pitkänukkaisessa sametissa nukka nousee valmisisa vatteessa päällä ikäänkuin pystyyn, jos on toiseen suuntaan leikattu. Mutta tee, miten parhaaksi näet ja leikkaa tosiaan kaikki samoinpäin. Kangasta menee silloin kyllä normaalia enemmän.

Vierailija
11/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietämttömyyttä. Mahtaako olla kässänope vai onko provo. Mulle pitkän kässän koululaisellekin on päivänselvää, että samettia silitetään päällä alhaalta ylös. Tein nimittäin kässäntunnilla samettisen vanhojenpäiväpukuni.

Vierailija
12/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: se vaatetusartesaani

Vierailija
13/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin olen törmännyt kaikenlaisiin kangaskaupan myyjiin, ja joudun toteamaan että osan tiedot ovan ihan vääriä tai niitä ei olekaan. Joillakin on oikeaakin tietoa mutta minulle on mm. myyty 100% villakangasta akryylinä/tekokuituna, samaa kangasta sekä 100% puuvillakankaana että puuvilla-polyesterisekoitteena, ei ole tiedetty voiko jotain kangasta pestä vai ei, kestääkö hankausta, ihan vääriä määriä yritetty tyrkyttää kun olen sanonut vaikka hametta tekeväni jne.

Joten en ihan luottaisi kangaskaupan oppeihin näissä asioissa. Toki olen tavannut hyviäkin ja asiantuntevia myyjiä, mutta paljon on ollut huonoja

T:vaatetusartesaani

olen ollut kangaskaupassa töissä ja siellä ainakin suositeltiin aina nukka alaspäin, koska pitkänukkaisessa sametissa nukka nousee valmisisa vatteessa päällä ikäänkuin pystyyn, jos on toiseen suuntaan leikattu. Mutta tee, miten parhaaksi näet ja leikkaa tosiaan kaikki samoinpäin. Kangasta menee silloin kyllä normaalia enemmän.

Vierailija
14/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta annettiin kyllä perehdytystä työhön. Ehkä olen sitten antanut vääriä neuvoja, anteeksi. Parhaani olen aina yrittänyt ja sain asiakkailta hyvää palautetta. Mutta en tiedä, varmaan en tiedä sitten mitään tästä asiasta.

Se kangaskaupan ex-myyjä

Vierailija
15/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asiakaspalvelusi on varmaan ollut oikein hyvää, mutta jos sinulla ei ole koulutusta alalle ja kaupassa olet saanut perehdytyksen joltain huonolta/itseoppineelta myyjältä niin sinulle on voitu opettaa jotain vääriäkin tietoja mitä sitten kerrot asiakkaille.

En ole itsekään erehtymätön, ja käsitöitä tehdessä on yleensä monta eri tapaa tehdä asioita eikä yksikään ole väärä, mutta ihmetyttää vaan joidenkin myyjien täysi asiantuntemattomuus mihin olen törmännyt. Itse onneksi tiedän paljon kankaista niin ei haittaa vaikka myyjä ei osaa neuvoa/neuvoo väärin, mutta jonkun muun asiakkaan kohdalla siitä voi olla haittaa jos asiakas ei ompelusta juuri mitään tiedä ja ottaa myyjän neuvot ainoana totuutena

T:vaatetusartesaani

mutta annettiin kyllä perehdytystä työhön. Ehkä olen sitten antanut vääriä neuvoja, anteeksi. Parhaani olen aina yrittänyt ja sain asiakkailta hyvää palautetta. Mutta en tiedä, varmaan en tiedä sitten mitään tästä asiasta.

Se kangaskaupan ex-myyjä

Vierailija
16/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangas näyttää tummemmalta ja väri syvemmältä kun nukka on ALHAALTA YLÖSPÄIN! Eli tuntuu sileältä kun silitetään alhaalta ylöspäin. Käsittämätöntä, ettei "käsityönopettaja" muka tiedä tätä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi