Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan atopia >:(

Vierailija
23.10.2009 |

En tiedä enää millä ihmeellä saisin pysymään ihon kunnossa :( Kädet on varsinkin aivan järkyttävässä kunnossa, heti kun lakkaa käyttämästä kortisonia (jota ei tietysti saa käyttää jatkuvasti), kädet on täynnä haavoja, ja niin kipeät, ettei pysty mitään tekemään.

Ihan hirveän vaikeaa hoitaa pieniä lapsia, ja kotia, kun kädet on vereslihalla jatkuvasti, ja tuntuu että järki lähtee joka kerta kun pitää kastella kädet, ja sitähän pitää tehdä jatkuvasti :( En kestä enää..Millä ihmeellä nämä pitäisi saada kuntoon??

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vuosien kokeilujen ja ihotautilääkärissä ramppaamisten ja kymmenien rasvatuubien kokeilun jälkeen mun iho pysyy kutakuinkin hyvänä seuraavalla setillä...

*Protopic- voidetta (vastaavaa kuin Elidel, jonka joku jo mainitsi) saa vain reseptillä lääkäriltä.

*2,5% Hydrocortison- voide

* Locobase- repair voide "perusvoiteena" vaikka onkin todella paksu ja rasvainen.

* Ataraxia lähes joka yö kutinaan, jotta en raavi ihoa vielä huonompaan kuntoon.

- noita rasvoja vaihtelen vähän väliä, jotta iho ei ehdi yhtään tottua yhteenkään rasvaan.

-olen tutkituttanut allergiani, joita löytyy monelaisia,mm.kosmetiikan hajusteet, säilöntäaineet sekä panthenol eli B5 vitamiinin johdannainen...tiedän siis tasan tarkkaan pesuaineet ja shampoot, jotka mulle sopii ja vaihtelen aina niitäkin ettei iho totu niihin liikaa

Ja ap todellakin tiedän, minkälaista helvettiä elämä voi olla pahan käsiallergian kanssa! Sitä ei voi sellainen ymmärtää joka ei ole sitä itse kokenu! Jatkuva kutina on verrattavissa krooniseen kipuun! Voimahalit sulle!

Vierailija
22/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullekin lääkäri määräsi näitä lääkkeitä vuoron perään (en muista kumpaa ensin) ja vasta kohtuu pitkän käytön jälkeen sain tietää, että syöpäriski lisääntyy merkittävästi. En vaan muista yhtään, kumpi se näistä rasvoista oli.

Onneksi oma ihottuma rauhoittui sittemmin, vaikka kortosinia palaakin ajoittain kuuriluonteisesti. Omega-rasvahappovalmisteet ovat auttaneet mulla kaikkein parhaiten - lapsille on omat valmisteet ja meidän atoopikkotyttö tuntuu myös saavan vähän helpotusta tästä "sisäisestä rasvauksesta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin noin kymmenen vuoden ajan ihotautiklinikalla teininä käsieni kanssa. Olin muutamaan kertaan osastohoidossakin.

Lopulta mulle määrättiin tehokasta kortisonia ja valohoitoa. Sillä lopulta parani. Niillä yhdessä. Vasta tehokas celestoderm-kortisoni oli riittävän vahvaa vuosien mietojen käytön jälkeen.

Ei mun kädet tulleet ollenkaan ihottumaisiksi vauvakaudella. Minä käytin aina kertishanskoja koskiessani puhtaanapidettävään tai likaiseen. Eli ei tarvinnut juuri kastella käsiä. Kädet ovat täysin hyvät.

Siis semmoiset muovipussimaiset hanskat. Ihan hetken vaan saa pitää kädessä. Päivässä yhteensä 20 minuuttia maksimissaan.

Tsemppiä ja hanki tehokas kortisoni ja pyydä poliklinikalle valohoitoon.

Vierailija
24/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä enää millä ihmeellä saisin pysymään ihon kunnossa :( Kädet on varsinkin aivan järkyttävässä kunnossa, heti kun lakkaa käyttämästä kortisonia (jota ei tietysti saa käyttää jatkuvasti), kädet on täynnä haavoja, ja niin kipeät, ettei pysty mitään tekemään.

Ihan hirveän vaikeaa hoitaa pieniä lapsia, ja kotia, kun kädet on vereslihalla jatkuvasti, ja tuntuu että järki lähtee joka kerta kun pitää kastella kädet, ja sitähän pitää tehdä jatkuvasti :( En kestä enää..Millä ihmeellä nämä pitäisi saada kuntoon??

Oletko kokeillut vielä Dermosil Extra voidetta? Meillä auttoi lapsen atopiaan ja rohtumat alkoi paranemaan jo parissa päivässä! Halpaa, hyvää ja sopii kaikille! http://www.dermoshop.com/product.asp?id=11820&purpose=moist

Ja oletko myös välttänyt mineraaliöljyjä? Niitä on yllättäen lähes kaikissa apteekin voiteissa. Mutta ne ovat itseasiassa huonoksi iholle. Tukkivat ihon, iho ei saa hengittää ja normaali ihon toiminta häiriintyy. Sitä kautta _aiheuttavat rohtumaa ja kuivumista!

Esim. täältä löytyy siitä lisätietoa:

http://www.dermoshop.com/article.asp?id=4611

Suosittelen siis tarkistamaan nykyiset voiteet ja jos niissä lukee sisällysluettelossa vaselin, paraffinum, paraffinum liquidum tai petrolatum, niin heitä roskiin! Tilalle voiteita, joissa ei ole mineraaliöljyjä. Niitä löytyy mm. tuolta Dermoshopista. Samoin The Body Shop ei käytä mineraaliöljyjä. Siinä ainakin pari vaihtoehtoa.

Vierailija
25/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama tilanne, paitsi että ihottumaa on tällä hetkellä myös vartalolla. Tilanteeni paheni stressin vuoksi keväällä ja koko kesän olen etsinyt tasapainoa uudelleen, heikoin tuloksin.

Vasta sisäisellä kortisonilla sain kädet kuntoon, ja olen nyt syönyt sitä jo 2,5 kuuria, kun kuurin jälkeen tilanne pahenee nopeasti :-( Mitään viisautta tähän asiaan en ole löytänyt, ja kaiken olen kokeillut, ruokavalioista ravintolisiin, valohoitoihin ja ties mihin rasvoihin... Argh.

Vierailija
26/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska iho mennyt näin pahaksi nyt tämän syksyn aikana. Viime vuonna nlalääkärit kirjoittivat reseptille niitä perusrasvoja ja Sibicort (?) -nimistä kortisonia, kun oli vaan taipeissa ihottumaa. Ajattelin ottaa tämän ihottuman puheeksi, kun kahden viikon päästä on 1,5v nlalääkäri. Lapsen ihottumaa atopiaksi on väittänyt jo muutama ihminen omien kokemuksiensa perusteella. Lapsen ollessa 8kk nlalääkäri sanoi taiveihottuman viittaavaan atopiaan. Joten täyttä varmuutta atopiasta minulla ei ole.

t. se 1,5v äiti

Ajattelin vain, kun meillä pojan iho on 3kk iästä asti ollut kuivankarhea ja paikoittain ihottumainen. Atooppisesta ihosta aina neuvolassa puhuivat, kunnes just 1,5v-neuvolassa lääkäri laittoi lähetteen allergiayksikköön keskussairaalaan. Siellä on nyt pari kertaa käyty, ja selväksi ihottuman aiheuttajaksi on tähän mennessä (poika täyttää marraskuussa 2v) ovat löytyneet ainakin ruis, mansikka, vesimeloni, mandariini ja suklaa. Vehnää kestää ainakin pienissä määrin, maito ja kaura on sallittuja aineita. Noiden löytäminen on helpottanut huomattavasti ihon hoitamista, enää tarvitaan kortisonia vain silloin tällöin. Ja kun periaatteessa iho on ok kunnossa, on helpompi sitten päätellä mistä mahtaa johtua jos iho yhtäkkiä paheneekin kovasti. Tuo ruis ainakin oli varmaan sellainen jota päivittäin tuli syötyä, vaikka pieniäkin määriä, ja joka siten piti ihon reagoimassa jatkuvasti.

Atopiasta ja perusrasvoista neuvolassa meillekin aiemmin vain puhuttiin ja käskettiin laittaa kortisonia. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että on paljon parempi jos löytää ne allergiaa aiheuttavat aineet ja pitää ne pois ruokavaliosta jolloin kortisonia tarvitaan vähemmän. Eikä sekään niin vaarallista ole jos joskus noita syö, sitten taas ollaan ilman ja hoidetaan iho kuntoon. Puolen vuoden välein pitää testailla kestäisikö jo noita jotka nyt on kiellettyjä.

t. 19

Vierailija
27/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis voidetta vaan pastaa, joka todella jämäkkää tavaraa. Sotkee liinavaatteet (koska ei imeiydy ihoon) ja on tatinaa, mutta kun sitä esim. viikonlopun käyttää, niin iho alkaa paranemaan, sitten vain ylsi laittaa. Kannattaa hieman notkistaa pastaa sekoittamalla esim. hieman perusvoidetta sen joukkoon.

Vierailija
28/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin ihottuma ei rupea paranemaan ilman antibioottikuuria.

Vierailija
29/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistuu aivan järkyttävälle, mutta sukalaisten joukossa on useampi, joille siitä on ollut suurta apua. Esim. siskonpojan kantapäät olivat niin rutikuivat että halkeilivat vereslihalle, säännöllisellä pellavaöljyn nauttimisella kantapäät saatiin kuntoon muutamassa viikossa.

Vierailija
30/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olen käynyt valohoidossakin. Se valohoito auttoi myös vartaloni ihottumaan oikein hyvin yhdistettynä vahvaan kortisonivoiteeseen. Kokeilkaa valohoitoa tai etelänmatkaa.

Vierailija
31/37 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä auttaisiko nämä aikuisen käsiin mutta ainakin lapsen taiveihottumiin, kasvojen rajuihin ekseemoihin jne. meillä on parhaiten auttanut suolavesikääreet yhdistettynä kortisoniin tai perusrasvaan.

Eli joko apteekista ostettua liuosta tai itsetehtyä ( litraan kiehuvaa vetta 2 tl merisuolaa). Puhtaalle iholle paksusti esim. kortisonia ja sitten vanhoista lakanoista revittyjä kankaanpaloja kastellaan tuohon (jäähdytettyyn)liuokseen ja sitten rasvan päälle. Sitten kerros kuivia lakananpalasia ja koko komeus kiinni lakannapalasuikaleilla tai siteillä. Annetaan olla ainakin 2 tuntia. Ja sitten tauon jälkeen voi tehdä saman uusiksi mutta perusvoiteella. Tällä hoidolla meidän pojan ihottumien kutina on helpottanut ja iho parantunut parissa päivässä melkein kokonaan.

Kannattaa oikeasti kokeilla vaikka vaatiikin vähän vaivannäköä.

Vierailija
32/37 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni diagnosoitiin atopia vähän aikaa sitten ja se oireilee käsissä (ja pahasti!). Samoin kuin joku tässä ketjussa jo kirjoittikin niin välillä on vaikeaa taivuttaa sormia kun iho "ratkeaa".

Luin jostain suolahoidoista, eli sellaisista suolahuoneista jotka kuulemma auttavat atooppisesta ihosta kärsiviä, psorista kärsiviä ja astmaatikkoja. Kaiken lisäksi perusterveillekin suolahoidosta on kuulemma apua, koska suolahuoneessa oleskelu parantaa vastustuskykyä. Onko teillä kokemusta, tai lisätietoa asiasta? Olen kiinnostunut suolahoidosta. Kiitos jo etukäteen jos joku asiasta jotain tietää!

Vierailija
33/37 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä ei tarvitse välttää vaan siihen laitettavia pesuaineita. Entäs sitten pyykinpesuaineet? Suurin osa mammoista näin ihan oman kokemuksen kautta laittaa pyykinpesupulvelria veteen noin 2-3 dl...öööö...väärin....riittää maksimissaan ruokalusikallinen mikäli pyykki on ihan oikeasti LIKAISTA. Muutoin ihan vesi riittää ja pyykistä tulee pehmeitä niin huvittavalta kuin se kuulostaakin. Ihmettelinkin kauan aikaa, itseasiassa vuosia miten kotikonnuilla pyykit oli aina koppuraisia. Vastaus oli pyykkiaineen liiallinen määrä. Iho reagoi siihen aina. Melkein suurimmassa osassa ihottumissa syypää voi olla pyykinpesupulveri muttei kukaan näytä sitä ymmärtävän juurikaan. Monesti vielä luullaan että sen 2dl voi laittaa kun ostaa LV tai miniriski...öööö...väärin. Ei voi laittaa vaan edelleen se maksimissaan 1 ruokalusikka mikäli pyykki on LIKAISTA. Muutoin voi edelleenkin pestä puhtaaksi ihan vain vedellä.Jos peset itsesi saippualla käytä Avecyd jos on ihan pakko pestä saippualla. Se on ollut itselläni täysin riittävä. Sitä on hajustetttuna ja hajustamattomana. Vaatteista kannattaa valita VAIN puuvillaiset. Toki voi jotain 5% keinokuituja kuten slogeissa on. Mutta periaate on ettei ne pääse hankaamaan. Pakkasilla suosittelen puolipitkiä(vähän kuin box.) käyttöä pitkien alla koska pitkät vaatteet saattaa hangata helpommin. Tueksi jalkoihin esim. jokin perusvoide kuten aqualan. Uskoisin että ennenkuin odottaa koritsoni-ihmettä ja perusvoideihmettä olisi kaikki mahdolliset muut tekijät eliminoitu. Jää monimutkaisin eli ruoka viimeiseksi ellei ole selkeää näyttöä jo nyt että olet ruoka-aineallergikko. Mutta muistan tosiaan että jos käytät pyykinpesuainetta liikaa määrä kertaantuu kyllä mitä enemmän peset ja atoopikkohan pesee, kertaantuu ja kertaantuu. Päälle vielä huuhteluaineet yms... ei ole tervettä. Jätä huuhteluaine pois, ei vaatteet haise pesun jälkeen. Ihminenkään ei haise suihkun jälkeen jos ei käytä pesuainetta. Läträäminen tosin kannattaa hillitä. Ainaha hyvä jos astianpesukoneessakin pesuaineen kanssa on kohtuullinen eikä astioiden huuhtelu hanan alla ole pahitteeksi. Itse teen siivoustyötä ja olen atoopikko, silti saan kaiken hallintaan eikä itselläni ole levinnyt enää niinkuin joskus meinannut. Kaikki lähtee kotielämässä pahan eliminoimisesta. Ne voi olla hyvinkin pieni asioita. Eikä se pidä paikkaansa että elämä tuntuu kurjalta jos löytää pieniä ongelmia, sehän vain helpottaa ja yksinkertaistaa.

Vierailija
34/37 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla on muutamana syksynä lähtenyt atopiamopo pahasti käsistä ja kortisoni+antihistamiini ei enää pysäyttänyt kierrettä.

Siihen tehoaa vain valohoito, siis SUP-laitteella (sama kuin solarium, mutta osa UV-spektristä suodatettu pois, eli ei niin syöpävaarallista valoa). Kysy lääkäriltä, SUP on käytössä aika monella lääkäriasemalla yms.

Vierailija
35/37 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin! Vettä ei tarvitse välttää vaan siihen laitettavia pesuaineita. Suurin osa mammoista...

Niinkuin moni täällä tietää, atoopikoillekaan ei ole olemassa yhtä ainoaa absoluuttista tapaa hoitaa ihoaan. Ilmastolliset tekijät (kosteus, lämpö) ovat yksi atopian syy, eli kyllä pelkkä vesi vaan voi kuivattaa, erityisesti jos vesi on kovaa eli sisältää paljon kalkkia. Siksi jokainen atoopikko etsii ja löytää itselleen sopivan pesurytmin. Siinä missä joku käy kerran päivässä suihkussa, toinen käy joka toinen päivä ja kolmas vielä harvemmin. Kokeilemallahan tuo löytyy. Ja tietenkin atoopikot käyttävät saippuatonta pesuainetta ettei kuivata tai sitten rasvapesua.

Vierailija
36/37 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella huoneilma on ihan kamalan kuivaa ja sillä on saatu sitä nostettua vähän. Kesällä tuo ongelma ei niin vaivaa kun ilma on paljon kosteampaa. Sadeviikot on kaikkein parhaita :)

Vierailija
37/37 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 1,5v puhkesi atopia ja paheni vähitellen. Lopulta lastenlääkäri sanoi että poistetaan ruokavaliosta kaikki allergisoiva eli kaikki mausteet suolaa, pippuria, paprika, omena, kaakao, mansikka, kiivi, sitrushedelmät sekä myös tietyt lisäaineet mm. sitruunahappo, jota on aika monessa elintarvikkeessa. Myös tarhaan tuli ko. ruokavalio ja vähitellen iho parani. Koskaan en saanut selville mikä noista oli allergisoiva aine ja lääkärin mukaan allergiatestit eivät aina paljasta allergiaa. Kotona kyllä vähitellen altistin kielletyille ruoka-aineille, jotta elimistö tottuisi niihin.

Lääkäri suositteli meille kylvyssä käyntiä (iho imee vettä hitaasti, joten suihku ei kosteuta ihoa samanlailla) sekä rasvausta heti kylvyn jälkeen sekä aamuisin.

Meillä meni sibicorttia ja Novalania aika paljon alussa mutta nyt 4v ei kortisona oikeastaan enää tarvitse mutta rasvausta kuitenkin. Kiellettyjä ruoka-aineita ei enää ole ja atopia on oikeastaan hävinnyt kokonaan.

Asiaa seuranneen voi todeta, että se mikä auttaa yhdelle ei auta toiselle. Ruokavalio toimii yhdellä ja tietty rasva toisella. Kaikkea kannattaa kuitenkin kokeilla, jos niistä jostain löytyisi vaikka apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä