Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan atopia >:(

Vierailija
23.10.2009 |

En tiedä enää millä ihmeellä saisin pysymään ihon kunnossa :( Kädet on varsinkin aivan järkyttävässä kunnossa, heti kun lakkaa käyttämästä kortisonia (jota ei tietysti saa käyttää jatkuvasti), kädet on täynnä haavoja, ja niin kipeät, ettei pysty mitään tekemään.

Ihan hirveän vaikeaa hoitaa pieniä lapsia, ja kotia, kun kädet on vereslihalla jatkuvasti, ja tuntuu että järki lähtee joka kerta kun pitää kastella kädet, ja sitähän pitää tehdä jatkuvasti :( En kestä enää..Millä ihmeellä nämä pitäisi saada kuntoon??

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muu kuin hanskat käteen. Vaikka on se v-mäistä jos joutuu useamman kerran päivässä pyllyjä pesemään, laittaa ensin itselle kumihanskat.

Vierailija
2/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kumihanskat ärsyttää myös ihoa. Ihanaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

peppupesuista niiden kosteusliinojen käyttöön ensisijaisesti? Voisiko niitä käyttää kertakäyttöisillä muovihanskoilla (sellaisilla läpinäkyvillä, kuin pakastepussimuovia) tai valkoisilla puuvillahanskoilla?

Vierailija
4/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi sai semmosta "steroiditonta" rasvaa jota voi käyttää pari kuukautta kerrallaan useamman kerran päivässä ja toimii hyvin. En asu suomessa, mutta tiedän että teiltäkin vastaavaa reseptillä saa. (Meillä rasvan nimi Atopiclair). Tsemppiä! Kurjaa on..

Vierailija
5/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on 1,5v lapsi, jonka selkä ja vatsa ovat aivan kammottavassa kunnossa. Kortisoni juu auttaa, mutta heti kun käytön lopettaa niin helähtää punaiseksi. Poika sitten raapii verille unissaan niitä. Kai sitä pitäis alkaa käyttämään bodyä öisinkin, mutta olen saanut sen käsityksen, että hikoilu on pahasta atoopikoille. Olenko oikeassa tässä asiassa? Vinkkejä otetaan vastaan :)

Vierailija
6/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei auta sekään, että puhdistusliinoja käyttäisi, nekin ärsyttää ihoa, joku niissä on vaikka olisi kuinka hajusteettomia. Ja toisaalta, ei enää edes ole niin paljon pyllyn pesua..vältän vesissä lääräämistä sen minkä pystyn, ja käytän kyllä juuri niitä ohuita "pakastepussimaisia" hanskoja, ne ärsyttää vähiten ihoa, mutta ne kädessä ei vaan pysty ihan kaikkea tekemään, ja toisaalta nekin hiostaa jos pitkään pitää :(

Lääkärissä olen kyllä käynyt, aina vaan vahvempaa kortisonia saan, mutta nyt taitaa jo nekin loppua :( Pitääpä tutkia tuota yhtä voidetta josta joku mainitsi, kiitos.

Sinulle jolla on atoopikko lapsi: Joo, olet ihan oikeassa, hikoilu pahentaa, ja kutittaa. Kannattaa pitää huone ilma viileänä ja raikkaana, ja iho puhtaana! Kunnon rasvaus aina pesun jälkeen, ja yrittää löytää vaatetus joka ei hiosta.

Suosittelen, että käytät lapsella yöllä bodyä, ja pidät huone ilman viileänä! Liian lämmin huone-ilma pahentaa kutinaa!

ap

Vierailija
7/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa ensi yöksi pojalle bodyn vaan, josko sitten helpottais. Poika nukkuukin jo ilman peittoa ja ikkunat on raollaan, kun nukkuvat isoveljen kanssa samassa huoneessa. En ole uskaltanut poikaa käyttää suihkussa/kylvyssä kuin kahdesti viikossa ettei se iho kuivu liikaa. Ja perusvoiteita kuluu ihan tuhottomasti.

t. 1,5v atoopikkolapsen äiti

Vierailija
8/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pari vinkkiä jotka opittu omien lasten kanssa:

- Perusvoidetta ei saisi laittaa kuin puhtaalle iholle eli vanha rasva ja lika pestään ensin pikaisesti suihkussa pois ja sitten vasta uutta rasvaa päälle (tai ainakin kerran vuorokaudessa pestään vanha rasva pois). Ja tämä ihan ihotautilääkärin vinkki

- Vain puuvillavaatteita ihoa vasten (meillä tekokuituiset aiheuttavat ihottumaa)

- Pese vaatteet huolellisesti (siis lisähuuhteluita, vähän pesuainetta, hajusteeton pesuaine)

- Meillä myös nepparit, vetoketjut jne iholle vastattuna aiheuttavat ihottumaa (ilmeisesti nikkeli niissä)

- Jotkut vaipat (erityisesti kuminauhat vyötärössä) on aiheuttaneet meillä lapsille ihottumaa

Vierailija
9/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös sinulle!

Meillä onkin hajusteettomia kaikki pesuaineet jo sen takia, että minä saan migreenin muuten. Pitääkin muistaa nuo nepparit ja vetoketjut. Meillä on käytössä pojalla teippivaipat, sillä jotenkin ne housvaipat eivät hälle sopineet.

t. 1,5v atooppikolapsen äiti

Vierailija
10/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettakaa ELIDEL. Mieheni sai reseptin lääkevoiteeseen otsassa olevaan, kummalliseen ekseemaan joka hilseili ja rasvottui. No, itse olen ravannut lääkärissä näyttämässä leukaa ja nenänpieliä jotka hilseilevät ympärivuoden ja tulehtuvat kuivuuttaan. Mikään ei ole auttanut mutta laitoin koe-mielessä elidel-voidetta naamaan ja parin päivän jälkeen helpotti, ihan mahtavaa..! Talven tullen minulla kuivuu ja halkeilee myös rystyset/kädet ja perusvoiteesta ei ole mitään hyötyä joten sain omalääkäriltä luvan käyttää elideliä huoletta myös käsiin. On kuulemma tehokkain markkinoilla oleva ekseema-voide atoopiselle iholle..!

Vierailija
11/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen joutunut lopettamaan kortisonin käytön ihottuma-alueille kun taukojen aikana iho muuttui aina huonommaksi ja huonommaksi. Tuo elidel on kyllä auttanut niin hyvin minua, että laitan vaikka pääni pantiksi että se auttaa myös sinua, ap! :)

Vierailija
12/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

naamassa ja kaulalla, kädet päässeet vähemmällä.

ap, oletko kokeillut syödä helokkiöljyä ja kalaöljyä yhtäaikaa? Muutamassa kuukaudessa pitäisi helpottaa.

Tyrni on myös suositeltu tuote atoopikoille.

Entäs Avené-sarjan Cold Cream, jos vaikka yöksi laittaisi käsiin ja puuvillahanskat päälle?

Aderma-sarjalla on myös atoopikkojen voiteita, nyt en muista tarkkaa nimeä, mutta siinä oli jotain kaurauutetta tms..

Käsi-ihottuma on kyllä kamalaa, mulla menee kans toisinaan rikki sormien välit ja kutisee ihan sikana, mutta laitan siihen kerran-pari Elocon-voidetta ja se on sillä selvä. Muuten pelkkä perusrasva on riittänyt.

Vierailija
13/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

atoopikon pitäisi käydä joka päivä pikapesulla. Mun anoppi sanoi, että ennen vanhaan (tai siis 80-luvulla) piti vältellä peseytymistä mahdollisimman paljon ja oli ihan ihmeissään kun pesin meidän atoopikko tytön päivittäin. Nyt on tytönkin iho rauhoittunut, joten ei tarvitse enää joka päivä käydä pesulla.

Vierailija
14/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea käsi on huonona, vasen suhtkoht normaali! Sormia ei saa välillä suoraksi, kun on niin kuiva. Iho hilseilee ja haavoittuu, kotiäitinä on vaikea välttää kastelemasta ja pesemästä käsiä.

Olen yrittänyt sinnitellä ilman kortisonia, joskus kun kutiaa ihan hulluna, on pakko laittaa. Aika hyvin on auttanut luontaistuotekaupan Karitevoi (Shea Butter). Hajusteeton ja vaaraton.

Kaikista pahin perusvoide minulle on Ceridal, vaikka pitäisi olla viimeisen päälle hyvä atoopikolle. Ceridal kuivattaa käden hujauksessa. Nuoremmalla lapsella on myös vartaloihottumaa, mutta onneksi aika lievää.

Vierailija
15/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että atoopikon pitää peseytyä usein! ihan se itse rasva aiheuttaa kutinaa, jos sitä laittaa likaiselle/hikiselle iholle! Pikainen suihku ja ihon puhdistus, sitten kuivatulle iholle perusteellinen rasvaus! Ja tietysti myös jo mainittu vaatteiden valmistusmateriaali, on myös tärkeää, eli keinokuidut kutiaa.

Syön kalaöljyä, ja olen kokeillut varmasti puolta maailman voiteista, kyllä joukossa on monia hyviä, ihan perusvoiteeksi, mutta eipä niistä ikävä kyllä ole todellista apua näihin pahoihin ihottumiin. Yöllä herään usein, ja joudun lisäilemään rasvaa, muuten ei aamulla saa sormia suoriksi :(

Mutta kiitos vastaajille, kokeilen toki kehuttuja tuotteita, pitkään ei yhtä voi käyttääkään, kun lakkaa auttamasta, vaihtelemalla voi toviksi taas löytää uuden, joka auttaa :)

ap

Vierailija
16/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elocon nimistä voidetta? Joku taisi tuolla jo aikaisemmin mainitakin. Mulla auttaa käsiin se Essexin kaikista rasvaisin voide (oliko se nyt valkoinen purkki vihreällä tekstillä) ja Elocon. Yöksi kunnon kerros rasvaa ja puuvillahanskat käteen. Välillä teippaan hanskat käteen kiinni niin ei saa yöllä revittyä pois ja pääse raapimaan :)

Vierailija
17/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on superhyperherkkä homeallergia, joten tiedän, miten hirveää elämä allergikkona voi olla. Iho-ongelmia on vain "tavanomaisia", tosin iho kuivuu välillä ihan korpuksi. Niin ja hometiloista tulleita papereita käsiteltyäni kämmenselät kuivuvat sellaisiksi "vanhan mummon käsiksi", pahimmillaan halkeilevat verinaarmuille asti niin että ovat kosketusarkoja.

Mulla on auttanut Tummeli, siis se lypsyvoide :-) On ihan tönkkörasvaista, eli puuvillahanskat päälle jos käsiin laitat. Saa myös hajusteetonta. Kokeile tuota, ja vaan pienelle alalle, ettei vaan pahemmaksi menisi jos ei sovikaan. Toivottavasti löydät avun ihollesi. Ajattele, lapset kasvaa koko ajan, jonkun vuoden päästä voit pyytää jo lapsia tekemään osan hommista, jotka edellyttää käsien kastelua.

Vierailija
18/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on 1,5v lapsi, jonka selkä ja vatsa ovat aivan kammottavassa kunnossa. Kortisoni juu auttaa, mutta heti kun käytön lopettaa niin helähtää punaiseksi. Poika sitten raapii verille unissaan niitä. Kai sitä pitäis alkaa käyttämään bodyä öisinkin, mutta olen saanut sen käsityksen, että hikoilu on pahasta atoopikoille. Olenko oikeassa tässä asiassa? Vinkkejä otetaan vastaan :)

Onko lapsesi allerginen jollekin? Testeissähän ei tietenkään kaikki näy mutta jotain osviittaa niistä voi saada ja sitten itse yksi kerrallaan kokeilla ruoka-aineitten sopivuutta.

Nimittäin olen ihan melkein varma siitä, että lapsellasi on jokin allergia joka sen ihottuman aiheuttaa.

Vierailija
19/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska iho mennyt näin pahaksi nyt tämän syksyn aikana. Viime vuonna nlalääkärit kirjoittivat reseptille niitä perusrasvoja ja Sibicort (?) -nimistä kortisonia, kun oli vaan taipeissa ihottumaa. Ajattelin ottaa tämän ihottuman puheeksi, kun kahden viikon päästä on 1,5v nlalääkäri. Lapsen ihottumaa atopiaksi on väittänyt jo muutama ihminen omien kokemuksiensa perusteella. Lapsen ollessa 8kk nlalääkäri sanoi taiveihottuman viittaavaan atopiaan. Joten täyttä varmuutta atopiasta minulla ei ole.

t. se 1,5v äiti

Vierailija
20/37 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kätesi ovat tuossa kunnossa, niin yöksi hanskat. Apteekista saa puuvillahanskoja ja halvalla saa kyllä alushanskoja siivousosastoislta marketistakin. Kunnolla rasvaa, hanskat käteen ja nukkumaan. Meillä nukkuu näin välillä sekä äiti, että tytär.

Tyttäreni on erittäin pahasti atooppinen ja ollaan niin monenlaisia rasvoja kokeilta, että siitä saisin paksun kirjan.

En tiedä onko "lumiukkorasvaus" enää suositeltavaa, mutta meillä suihkutettiin nopeasti, rasvattiin kunnolla, ja sitten kokopyjama päälle.

Kerran viikossa lapsi sai kylpeä kunnolla ammeessa. Iho nimittäin rasvaa käytettäessä karstoittuu, ja kylvyssä iho pehmeni. Sitten pesimme (kuorimme) hänet pehmeällä sienellä, ja HETI kuivauksen jälkeen rasvasimme.

Näillä ollaan nyt pärjätty, vaikka kortisonia välillä menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan