G: Missä menee raja, mitä ystäväsi/tuttavasi saa arvostella sinun kodissasi?
Mulla tuli mitta täyteen, kun tajusin kaverini arvostelevan ihan aina meillä käydessään aivan kaikkea!
Tämä tyyppi "kehuskelee" olevansa ihminen, joka sanoo asiat suoraan. Tajusin myös, että jossain pitäisi tuollaisella ihmiselläkin mennä raja...
Asiat, joita hän arvostelee, ovat ns. pikkuasioita, mutta kun niitä tulee koko ajan, niin alan ehkä jatkossa olla kutsumatta häntä kylään.
Esim.
- käytätkö TUOTA pesuainemerkkiä??!!
- tuo taulu ei sovi teille
- erikoinen maali sävy
- onko järkeä tehdä lapsille oma huone
jne jne. Näin kirjoitettuna nuo em. kommentit eivät tunnu arvostelemiselta, mutta kun ne sanotaan naama norsunv**tulla, niin kylä ne sitä ovat.
Kommentit (26)
Näin kirjoitettuna nuo em. kommentit eivät tunnu arvostelemiselta, mutta kun ne sanotaan naama norsunv**tulla, niin kylä ne sitä ovat.
Kyllä mä voin ihan hyvin pallotella vieraan kanssa sitä, olenko mä ostanut hänen mielestään huonoa pesuainemerkkiä tai maalannut seinän ihan omituisen näköiseksi, mutta paskamaisella asenteella ei ole vieraisilla ollessaan syytä suhtautua mihinkään.
Jotkut "suoraanpuhujat" ovat vaan huonokäytöksisiä ja toteavat että ihan kamala tää sun sisustus, en tykkää yhtään, miten tällaisessa voi asua jne.
Kun saman asian voisi sanoa vaikkapa: Tämä ei ole ihan minun makuani mutta sopii sinun tyyliisi/pääasia että itse viihdyt
Onneksi kovin moni tutuistani ei mitään suoraan sano vaan pitävät pahimmat kommentit päänsä sisällä. Tykkään hieman erilaisista ratkaisuista ja sen takia olen kuitenkin joitakin kertoja saanut asiasta kuulla aika tökeröstikin. Mitä se muille kuuluu mitä minun asunnossani on jos heidän ei siellä tarvitse asua tai edes usein käydä.
"Paras" oli kun tuttava toi uuden tyttöystävänsä ensimmäistä kertaa luokseni, en ollut siis naista aiemmin nähnyt.
Ensin ihmetteli asunnon kokoa: "Tässäkö tää nyt on?"
Minä: Juu, tässähän tämä, en tarvitse enempää tilaa kun on niin hyvä pohjaratkaisu ja paljon säilytystilaa.
Tyttis: Ihanko tosi, eikö muka ole enempää huoneita?
Minä: Ei ole, tässä ovat nämä kaikki.
Tyttis: Paljonko on vuokra?
Minä: (sanon hinnan joka on alueella edullisimmasta päästä, asunnon sijainti on loistava ja se on rempattu viimeisen päälle)
Tyttis: Hirveän kallis, tuohon hintaan saisi Landevillestä (jostain peräkylän peräkylästä, oma asuntoni on ison kaupungin keskustassa) jo monta kertaa isomman asunnon
Minä: No, täällä on yleensä nämä asunnot vielä kalliimpia, että tämä on ihan edullinen
Tyttis: Ihan törkeän hintainen, ei kukaan järkevä maksa sellaista vuokraa
Minä: ....Kun en viitsi vielä omaa ostaa, koska ei ole vielä tietoa minne päin maailmaa työt vievät ja muutto on kuitenkin lähitulevaisuudessa edessä
Tähän väliin tarjoan ystävällisesti kahvia ja teetä ja pientä purtavaa
Tyttis: Eikö sulla ole edes kahvinkeitintä?
Minä: Juu, ei ole kun en juo kahvia ja vieraille saan hyvin tehtyä kahvit tälläkin (siis se sellainen laite mihin kaadetaan kiehuva vesi ja painetaan mäntä alas)
Tyttis: Paljonko maksoi?
Minä: Noin 15 euroa
Tyttis ja tuttu yhdessä: OIKEAN keittimen saisi jo kympillä halpatalosta, mitä järkeä tuollainen ostaa?
Minä: (Tässä vaiheessa jo vähän hiiltyneenä) Kun ei ole tarvetta keittimelle, ja se vie paljon enemmän tilaa kuin tämä. Ei se ole hinnasta kiinni...
Tätä tyttistä en olekaan sitten uudestaan kylään kutsunut
Minä: Juu, ei ole kun en juo kahvia ja vieraille saan hyvin tehtyä kahvit tälläkin (siis se sellainen laite mihin kaadetaan kiehuva vesi ja painetaan mäntä alas)
osta tyttikselle semmoinen lahjaksi niin oppiihan ruojake jotain :)
jos kutsuisin jonkun kylään ja se katsoisi mun kotiani ja toteaisi että "pääasia että itse viihdyt"...
Yksittäisten pikkuasioiden arvostelusta en vielä pillastu (kyllä mulle saa sanoa vaikka että "onpas teillä kovaääninen astianpesukone"), mutta jos vieras on sitä mieltä että koko meidän koti on ihan kamala niin toivoisin että se pidättäytyisi kommentoimasta sitä kokonaan. Ainahan voi sanoa vaikka jotain sellaista kuin että "kiva kun kutsuit meidät kylään" tai "hauska nähdä vihdoin teidän koti", ei siihen tarvitse lisätä omaa mielipidettä meidän sisustusmausta.
yhtään mitään toisen kodissa? Kysyttäessä voi mielipiteensä kertoa, rehellisestikin, mutta lähtökohta nyt kuitenkin on että jokaisen koti on sen asukkaiden toiveisiin ja tarpeisiin sovitettu, ei muiden.
Meillä on aika erikoisen värinen olohuone mutta sopii huonekaluihin ja tyyliimme muutenkin, mies rakastui väriin kun näki sen ensimmäistä kertaa (minä siis maalasin ennen muuttoa). Silti tuttavapiirissä on niitä, joilla leuka loksahtaa auki (hei haloo, se on vain väri!!) ja muusta ei sitten puhutakaan koko päivänä kuin liian räikeästä väristä. Keittiöstä kurkitaan kahvipöydässä vielä että aijaijai, onpas hirveä ;D.
Minua lähinnä säälittää ihmiset, joilla ei ole käytöstapoja eikä myöskään tilannetajua. Itse en voi sietää romanttista sisustustyyliä mutta samalla olen sitä mieltä että anopilleni tuo tyyli sopii täydellisesti ja siksi onkin mukava käydä hänellä kylässä; kaikki näyttää niin HÄNELTÄ.