G: Mikä on sinun henkilökohtainen yläikärajasi lasten tekemiseen?
Itseäni kummastuttaa, kun tunnen itseni jotenkin ikinuoreksi. Minulla on 4 lasta todella pitkällä aikavälillä; esikoinen on jo 22-vuotias, seuraavat 12v, 4v ja 3v. Itselläni siis ikää 39v. Nyt olen alkanut haaveilemaan viidennestä lapsesta! Mieskään ei mitenkään tyrmännyt ideaa, kun eilen illalla asiasta aloin hänelle puhua. Tosin sanoi, että mietitään vielä ensvuoden puolelle ja päätetään sitten. Mies on minua vuoden vanhempi.
Ajattelin joskus, että lapset pitää olla tehtynä ennen kuin täytän 40. Nyt tuntuu, että ihan hyvin tässä vielä kerkeää. Itsepetostako?
Kommentit (66)
luulen että 45:)nyt oon 30 ja 3lasta..
Olen täyttämässä 30 vuotta ja kolmonen, eli viimeinen lapsi, ehtii syntyä ennen sitä. Toiveissa oli, että voisin synnyttää kaikki lapsemme ennen 30 vuoden ikää ja näin hienosti sattui käymään. Esikoinen kun syntyi 3v11kk sitten.
Itse tiedät jaksamisesi ja rajasi.
n. 32-vuotiaana olisi lapset tehtynä. Haluaisin vielä yhden lapsen mutta en ihan heti-nyt. Oma terveys ja kropan palautuminen lähinnä mietityttää siinä tapauksessa, että tekisin lapsia vielä yli/lähes 4-kymppisenä.
Mieli voi tietysti vielä muuttua, suvussamme on myös lapsia tehty "vanhana" yli 40-vuotiaana.
siihen saakka kun luomusti raskaaksi tulee on mielestäni ok
en tarkoita ettei muuta siasi sen ikäisenä saada lapsia, omalla kohdalla vaan tuntuu liialta
ja ensimmäisen lapsen olisin halunnut jo vähän päälle parikymppisenä.
No, elämä ei mennytkään niin, ensimmäinen (nyt 9 kk:n ikäinen) syntyi, kun olin 29. Toiveissa olisi vielä useampi lapsi, tällä hetkellä 40 tuntuu ehdottomalta rajapyykiltä. Vaan saapa nähdä, miltä sitten nelikymppisenä tuntuu.
siitä, koska niitä lapsia alkaa tekemään. Varmaan jostain 30-vuotiaasta 3 lapsen äidistä tuntuisi mahdottomalta saada nelikymppisenä vielä lapsia, kun taas esikoistaan odottava nelikymppinen ei taatusti koe itseään yhtään liian vanhaksi. Koko keskustelu on siinä mielessä omituinen, että luontohan tuon on määrännyt ja se, minkä nuoruuden energiassa häviää iäkkäämpänä, voittaa viisaudessa ja rauhallisuudessa. Lisäksi elämänkokemus ja taloudellinen turva auttavat kummasta.
Mutta 35-36v. Ja olen nyt 34v. Meillä on 3 lasta ja tarkoitus ei ole enää tehdä lisää mutta mikäli vielä se neljäs olisi aikomus yrittää laittaa aluilleen niin nyt pitäisi päättää vuoden päästä viimeistään. Myöhempään en sitä enää pitkitä.
Nyt jo näin miten elimistö palautui hyvin hitaasti ja huonosti kolmannesta kun olin 32v.
Ei ihminen tiedä vielä 30-vuotiaana miten elämä kuljettaa ja minne. Mä ajattelin sillon aikanaan että 40 v on raja, ja miehelle ehdottelin sterilisaatiota, kun hänelle lapsiluvun rajaaminen kahteen oli tärkeämpää kuin itselleni. Mutta ei tuo uskaltanut ja sitten petti kierukka. Meidän ihana iltatähtemme syntyi kun oli n 43 v ja ihan hyvin olen jaksanut. Itse asiassa paljon paremmin kuin edellisen kanssa, joka oli aivan toivoton valvottaja 3 vuotta.
kyllä joku 35 ihan viimeinen takaraja.... Nyt olen 31 ja 2 lasta ja ihan jaksamisen äärirajoilla. Tuskinpa vaan kolmatta tulee, mutta JOS tulis niin enenn tota ikää.
sen ikäisenä sain viimeisen lapseni:D
Äitini sai esioisen 43v, mummoni 45v. Terveet lapset.
Ihmisillä on erilaiset energiatasot, kuka jaksaa mitäkin.
että 35-vuotta on ihan maksimi. Nyt olen 28 ja toinen lapsi on tuloillaan. Esikoinen on reilu 2v. Vielä en kyllä tiedä sitäkään onko meidän lapsiluku täynnä.
Jotenkin sitä kohta haluaisi vaan keskittyä siihen lasten kasvamiseen ja siihen mitä uusia puolia se taas tuo elämään tämän pikkulapi arjen sijaan.
mutta ei siksi että musta olisi jotenkin kamalaa saada lapsia yli 40-vuotiaana vaan siksi että meidän perheessä lasten ikäero venyisi minun makuuni liian pitkäksi jos saisin kolmannen yli 38-vuotiaana.
Mutta ap:n tapauksessa - vuosi sinne tai tänne. Väliäkö sillä nyt on, onko 39 vai 40.
Enää ei fysiikka uutta raskautta kestäisi, olen 43 v.
Kiirettä alkaa pitää, kaksi lasta on ja kolmatta harkitsen. Välillä se tuntuu hyvältä ajatukselta, välillä taas ei.. Kun näiden kahden kanssakin hermot tiukilla.
Yritämme kuitenkin toista lasta jo aiemmin, jos tulee sellainen fiilis, että haluamme toisen.
Ikäeroa ensimmäiseen haluamme sen verran, ettei kotona ole kahta aivan pientä hoidettavaa.
Nyt neljäs tulossa, itsellä ikää 29v. Ei minua haittaa, jos muut vanhempana vielä tekee, (osa samanikäisistä kavereista vielä lapsettomia), mutta omalla kohdalla raja menee tässä.
Olen nyt 31v. Minulla on perussairaus jonka vuoksi tämän hetkinen toinen raskauteni tuntuu äärimmäisen raskaalta. En tiedä jaksaisinko enää kolmatta ja jos jaksaisin, niin se pitäisi toteuttaa mahdollisimman pian. Nyt jo tunnen olevani "liian vanha" tähän touhuun.