3. luokasta. Sanotaan että on alakoulun vaikein luokka, ...
Kuitenkin tuntemani lapset saa kokeista numeroksi 9-10. Miten tämä voi olla mahdollista?
Jos on niin vaikeaa niin luulisi numeroiden olevan 7-8 luokkaa.
Miten teillä?
Kommentit (21)
Kuitenkin tuntemani lapset saa kokeista numeroksi 9-10. Miten tämä voi olla mahdollista? Jos on niin vaikeaa niin luulisi numeroiden olevan 7-8 luokkaa. Miten teillä?
takia, että tulee uusia aineita. Ei se muuten sen kummempi ole. Numerot jakautuvat Gaussin käyrälle oli luokka mikä tahansa.
vanhan kertaamista, odotelkaa kevättä. Ei kai siinä muuta niin vaikeeta ole ku se että alkaa tulla kokeita, joihin tarvitsee lukea jo useampia sivuja, eli tietoa tarvitsee omaksua huomattavia määriä verrattuna kahteen ekaan vuoteen, samoin matikassa mennään aika vauhtia eteenpäin. Tuskin se luokka aste sen vaikeampi on jos on perustiedot hallussa.
Meidän lapsi kyllä pärjännyt ihan hyvin, mutta onhan uusi vieras kieli ja lisäksi kokeisiinkiin pitää hiukan useampia sivuja lukea ja omaksua. Kuten ymppä esim.
mun poika nyt kolmosella ja olen todella onnellinen kun pojalla hyvä ope. Ope on antanut kotiin pojalle lapun missä neuvotaan kokeisiin lukemista esim aloita viikkoa aikasemmin, lue ma kappaleet x, ti ja ke lisää kappaleita, to kertaa ja pe koe jne. Isommat tytöt eivät ole koskaan saaneet tuollasia ohjeita.
On totta, että 3, 5 ja 7 ja 8 lk ovat vaikeita. 9lk on vanhan kertausta. UUdet asiat ja pitemmät koulupäivät väsyttävät.
Monet lapset joutuvat tekemään töitä koulun eteen vasta 3,5 tai 7 luokalla. Mikä voi tuntua myös hankalalta jos siihen asti on vain luisteltu eteen päin.
Omalle 3 luokkalaiselleni oli kamala pettymys matikankokeen 9 kun kaikki edelliset kokeet ovat olleet 10 tai täysiä pisteitä. Hyvä kolaus. Tekee taas tehtävätkin kotona eikä tunnilla kun tehtäviä tarkistetaan.
Jos pärjää hyvin kolmosella pärjää jatkossakin.
Omat ovat pärjänneet aina ja niin on edelleen.
Kuitenkin tuntemani lapset saa kokeista numeroksi 9-10. Miten tämä voi olla mahdollista?
Jos on niin vaikeaa niin luulisi numeroiden olevan 7-8 luokkaa.
Miten teillä?
ekoja varsinaisia kokeita tosin pidetään, ja eka ympäristöopin koe ei kovin putkeen mennyt. Ei saanut esseevastausta aikaa, koko aika oli menneyt miettimiseen. Muuten lapsen koulussa on aina saanut paljon kotiläksyjä, joten on oppinut niitä tekemään jo ekasta alkaen. Uusi kieli tulee hänelle vasta 4.luokalla, koska ei ole suomenkielisessä koulussa.
siitä miten jatkossa, esim siellä 3-luokalla lapsi tulee pärjäämään?
Minusta siellä ei kenelläkään ollut mitään eroja. Kolmosella ehkä nyt niitä jo tuleekin, mutta ennen kolmosta, kaikilla meni "Hyvin".
siitä miten jatkossa, esim siellä 3-luokalla lapsi tulee pärjäämään?
pärjää ihan fiksuudella ilman työn tekoa. Meillä lapset on tehneet alkuluokkien läksyt ihan miten sattuu eikä kokeisiin ole luettu ollenkaan, ja silti koulu meni hyvin. Kolmosella on pakko keskittyä matikkaan tosissaan ja välillä tulee kohtia joita ei heti hoksaa. Eka vieras kieli on se isoin sokki - sitä kun pitää oikeasti päntätä ja kokeisiin lukea kunnolla. Mun vanhimmalla oli koulunkäynti tuskaa kolmosen syksyn, sitten hoksasi mitä vaaditaan ja sai lopulta enkustakin sen ysin. Nyt on vitosella ja koulu sujuu taas leikiten: kun on 3:nnella oppinut opiskelemaan, se työmäärän lisääntyminen ei loppujen lopuksi ole niin iso juttu.
mun poika nyt kolmosella ja olen todella onnellinen kun pojalla hyvä ope. Ope on antanut kotiin pojalle lapun missä neuvotaan kokeisiin lukemista esim aloita viikkoa aikasemmin, lue ma kappaleet x, ti ja ke lisää kappaleita, to kertaa ja pe koe jne.
Kateeksi käy tuollainen ope! Meillä poika nyt nelosella ja vieläkään ei ole kunnolla paneuduttu koeasiaan. Shokkihoitoa edessä vitosella, kun aineet lisääntyvät ja koulupäivät pitenevät ja kokeitakin alkaa olla enemmän.
Mutta ap:n asiasta. En ole koskaan kuullut sanottavan, että 3. luokka olisi alaluokista vaikein, 5. luokasta olen sen sijaan kuullut sanottavan näin. Se kai liittyy siihen, että molemmilla luokilla opetettava määrä lisääntyy selvästi uusien aineiden myötä ja tuntimääräkin kasvaa. 3. luokka voi olla vaikea, jos englannin kanssa on hankalaa. Meillä ei kyllä kahdesta koululaisesta kummallakaan ole ollut kolmosella mitään vaikeuksia. Esikoisella oli 5. luokan syksy tosi raskas, mutta siihen liittyi koulun ja opettajan vaihtuminenkin.
vasta vitosella aletaan punnita pärjäämistä toden teolla. Silloin tulee paljon uutta ja painavaa asiaan, on jo todella LUKEMISTA ja murkkuikäkin alkaa puskea ensimmäisillä pintaan -> tuo omat haasteensa.
Toki kolmosella tulee ensimmäinen vieras kieli (ja meillä tuli nelosella toinen, siis A2-kieli) mutta se ei paljoa vaikuttanut.
Pelkästään kiitettäviä numeroita tulee meillä edelleen vaikka ollaan jo yläasteella mutta havainnot ovat toisaalta läjksyihin kuluvasta ajasta ja kokeisiin pänttäämisestä, toisaalta kaveripiiristä, tehtyjä. Ja opettajat yleisesti tietävät, että vitosluokka on todella vaativa.
... viidennen luokan olevan vaikeimmasta päästä. Kutosella taas helpottaa, kun on kertausta. Nyt lapsi on seiskalla ja tuntuu vielä helpommalta, tosin muutos saattaa johtua opettajien vaihtumisesta ja monipuolisuudesta. Meillä ei olla koskaan oltu mitään ysin oppilaita, vaan kasia ja seiskaa löytyy todistuksista. Alakoulussa suurimman osan aineista opettaa yksi ja sama opettaja ja jos sen kanssa ei oppilaalla synkkaa, niin vaikeata tulee olemaan. Yläkouluun mentäessä luokka ja opettajat muuttui, joten meillä ainakin lapsi saa kiitosta tuntiaktiivisuudesta ja omasta mielestäänkin on helpompaa ja mukavampaa kuin alakoulussa. Meillä siis alakoulussa aina sai kuulla opelta, ettei ole riittävän aktiivinen tunnilla. Liekö vika sitten luokan dynamiikassa, ettei epäonnistua saanut ja siitä heti huomautettiin luokkakavereiden ja välillä openkin toimesta.
Meillä ainakin mennyt niin, että jos 2lk on mennyt hyvin niin 3lk myös menee hyvin. 3lk tulee kaksi uutta ainetta: tvt (tieto ja viestintätekniikka)= ei läksyjä ja tosi helppo aine. Ei se mitään koodausta ole vaan esim, näppäimistöön tutustumista, tiedonhaku turvallisilta sivuilta, ja esim. Powerpointin ja Wordin käyttämistä. Toinen uusi aine englanti= Helppoja alkeita. Ei niihin kokeisiin tarvinnut miltein edes lukea, kunhan vain kuunteli nätisti ja teki huolellisesti tehtävät ja läksyt. 5lk on jo sitten hankalampi, kun englanti vaikeutuu huomattavasti, ja tulee kaksi uutta ainetta: historia ja valinnainen.
Historia= PALJON uutta asiaa, vuosilukuja ja runsaasti läksyjä.
Valinnainen= Riippuu mitä siellä tehdään
Sitten lisään vielä suunnilleen kaikkien muidenkin 5lk aineiden vaikeudet
Matematiikka= TOSI PALJON uusia asioita. Iso harppaus perus kertolaskuista, jakolaskuista ja allekkainlaskuista
Äidinkieli= Tulee paljon kirjoitusläksyjä ja tulee kaikki genetiivit, adessiivit yms.
Uskonto(elämänkatsomustiedosta ei ole itsellä tai lapsilla kokemusta)= Paljon uusia käsitteitä ja tekstejä, että ei ole enää ihan vaan kultainen käsky ja pääsiäinen
Ympäristöoppi= Myös erittäin paljon uusia asioita
Musiikki= Aletaan tehdä jo enemmänkin kuin rääkätään nokkahuiluja ja lauletaan lastenlauluja. Tulee kaikkia nuotti ja rytmijuttuja ja kokeita
Kuvaamataito= Opetellaan kaikkia sävyjen nimiä ja piirretään ja maalataan enemmän
Käsityö= Aletaan tosissaan neuloa asioita joista ainakin meillä tullut arvosanat, ommellaan hankalempia juttuja. Puukäsityössä TEHDÄÄNKIN jo paljon enemmän kuin sahataan puupalikka ja maalataan se. Siellä tehdään esim. Puukauhoja, löylykauhoja, morsettimia jne.
Liikunta= Tulee movetestit ja rupeaa tulemaan kunnon kuntoliikuntaa, pallopelejä ja 10km hiihtolenkkejä (ainakin meillä noi hiihdot) Silloin saa kuulkaas aiempien vuosien hernepussinryöstöt ja muut leikit unohtaa.
Englanti= Tulee PALJON kielioppiasiaa, kokeita TODELLA PALJON ENEMMÄN JA VAIKEAMPIA sanatkin vaikeutuu ja kappaleissa on enemmän asiaa. Tulee esim. Epäsäännölliset verbit.
Yhteiskuntaoppi= Tulee uusia käsitteitä ja painavampaa asiaa
Sanokaa jos unohdin jotain
Jatkan äskeistä romaania ihan pikkaisen:
Läksyjä tulee paljon ja ne on aika usein sellaisia, että pitää itse etsiä tietoa ja sitä sitten kirjoittaa ja tunneilla pitää tehdä muistiinpanoja
Vierailija kirjoitti:
takia, että tulee uusia aineita. Ei se muuten sen kummempi ole. Numerot jakautuvat Gaussin käyrälle oli luokka mikä tahansa.
Eivät todellakaan jakaudu. Sulla on hyvin vanhaa "tietoa".
Siis mitä ihmettä? Ei kai kolmonen nyt vaikea ole. En nähnyt pojan juuri koskaan tekevän paria minuuttia kauempaa läksyjä ja hyvin meni. Seiskalla ehkä vähän vaikeutuu, vanhimmalla just seiska takana.
Meillä 3. Ja 6.luokka olivat helppoja, koska ope oli järkevä. Luokilla 1-2 sekä 4-5 oli ihan kahjot opet. Ekaluokka oli pahin. Nyt lukiossa ja edelleen helppoa verrattuna peruskoulun ekaluokkaan, jossa oli ihan mielivaltainen meininki ja tuntikausien läksyt kaottisen iltiksen jälkeen.
Hänkin on - yllätyksekseni - saanut tosi hyviä numeroita. Ne virheet, mitä hänellä on ollut, ovat ihan huolimattomuusvirheitä. Esim matikankokeissa merkannut pelkän lopputulokset (oikean), mutta jättänyt laskutoimituksen merkitsemättä.
Englanti tuottaa ongelmia, sehän on jotain ihan uutta. Mutta ei ole vielä ollut koetta, eli ensi viikolla nähdään...