Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Periikö teillä eri sukupuolta oleva pikkusisarus vanhempien lasten vaatteita?

Vierailija
22.10.2009 |

Tässä kun lukee näitä vaatekeskusteluja niin tuli mieleen että ollaanko me (ja muutama meidän tuttavaperhe) ainoita jotka kierrättää perheensä lapsilla vaatteita sukupuolesta riippumatta?

Meillä kun pienemmät lapset on perineet vanhimmilta vaatteita käyttöönsä, jos ja kun vaatteet ovat olleet ehjiä, siistejä ja käyttökelpoisia, sekä ulko- että sisävaatteita. Eli meidän tyttö kulkee välillä tummansinisessä haalarissa myöskin tai mustissa college-housuissa :-) Ei tunnu itse olevan asiasta moksiskaan.

Tietysti kaikille myös ostetaan tarpeen mukaan uusia vaatteita, mutta periaatteessa vaatteet pyritään "käyttämään loppuun" eli pelkän muotivärien takia uusia ei hankita.

En tosin sitten tiedä jos esikoinen olisi ollut tyttö että olisinko laittanut kolme poikaa vaaleanpunaiseen haalariin :-) Jostain syystä on itse mieltä helpommaksi laittaa tytölle "poikien" värinen haalari kuin toistepäin

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että pienempi tytöistä on poikatyttö jolla on poikapäiviä ja tyttöpäiviä ja poikapäivinä hän on poika ja kelpaa vaan poikien vaatteet. Isoveljen Turtles-, Spiderman-, Star Wars- ja Bioniclepaidat hän halusi ehdottomasti kun jäi veljelle pieneksi.

Vierailija
22/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6 v poika ja 3 v tyttö ja todella vähän kierrätän vaatteita. Nuorempi saa käytettäväkseen lähinnä välivaatteita (villa, fleece-vaatteet), kuravaatteet, kumpparit jne. On hänellä myös ollut esikoiselta peritty tummansininen välikausipuku ja kaapissa odottaa tulevalle vuodelle vaaleanvihreä välikausitakki. Mutta yleensä kyllä myyn isomman talvihaalarit pois (jos niistä mitään on enää jäljellä).

Olen myös säästänyt pienemmälle isomman college-housuja, etenkin harmaat ja ruskeat. Voisin kuvitella, että niitä tulisi käytettyä. Mutta kaikki pojan paidat, farkut ja muut sisävaatteet menevät kyllä suoraan myyntiin. Minusta poikien vaatteet ovat niin poikien mallisiakin, että en halua niitä tuolla tytöllä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytölle tyttöjen vaatteita, en unisex-osastoa.

Vierailija
24/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio pukea kuitenkaan poikaa ihaniin röyhelöpaitoihin tai pinkkeihin housuihin. Tai lilaan ruusuilla koristeltuun puseroon.

Tyttöjen vaatteet varsinkin on niin tytöille tehtyjä, että niitä on hankala kierrättää. Sen sijaan tytöllemme on ostettu joitain sukupuolineutraaleja vaatteita ja ne menee sitten vielä pojallekin.

Vierailija
25/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä kierrätetään paljon. Tosin tyttö on vasta vajaa 2 vuotta ja tähän asti on kierrätetty oikeastaan kaikki poikien vanhat vaatteet. Tytölle on saatu ja itse ostettu muutamia mekkoja ym tyttö vaatteita kyläilyjä jne. varten.

Nyt olin ostamassa lapsille talvihaalareita kahden nuorimman kanssa. Ensin esikoiselle sininen haalari, sitten keskimmäiselle sininen haalari ja sitten rupesin kokeilemaan tytölle vaaleanpunaista haalaria mutta tyttö rupesi huutamaan sinistä haalaria. Ja nuorempi poika rupesi jankkaamaan että haluaakin vaaleanpunaisen eikä sinistä haalaria.

Ohi kulkenut keski-ikäinen mies pysähtyi ihmettelemään poikaa joka halauaa vaaleanpunaista haalaria. En ostanut koska poika on jo 4v ja hänellä oli ennestään kaksi punaista haalaria joita voi käyttää halutessaan ja olisin halunnut "poikamaisemman" haalarin. Pelkään että poika kieltäytyy kohta käyttämästä punaisia vaatteita jos kaverit kiusaavat ja sitten niitä jää turhaan käyttämättä. Mutta paljon ostan tälle 4v pojalle punaisia vaatteita kun kerta niitä haluaa ja jääpä sitten tytöllekkin muutakin kuin sinisiä vaatteita käytettäväksi (tosin tyttö haluaa vielä käyttää mielellään sinisiä).

Vierailija
26/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja KYLLÄ, vaatteet kiertää mekkoja, hameita ja ihan poikamaisimpia kravattipaitoja lukuunottamatta lapselta lapselle.

Eilen kuopus oli hoidossa harmaissa collegehousuissa ja vaaleansinisessä Muumi-paidassa. Yks hoitokaveri oli kysynyt, että miksi tyttöni on muuttunut yöllä pojaksi :S Onneksi tyttöni ei välittänyt (on vielä pieni, 2-vuotias)

Vierailija
27/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis: ulkovaatteita olemme kierrättäneet pojalta tytölle. Olemme koittaneet ostaa niissä unisex-värejä ilman frilloja tai pääkallon kuvia. Samoin perusvaatteita housuja ja paitoja olemme kierrättäneet.

Sinisestä puvusta saa "prinsessallekin" kelpoisan, kun asusteiksi valitsee tytön mieleiset asusteet.

Vierailija
28/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään mikä on selvästi toisen.

Mun ystäväni käyttää rahaa paljon turhuuteen, mutta lapsilla kierrättää. Isosiskon vaatteita on saanut, jolla on poika. Ystävän tyttö haluaa leikkiä prinsessaa mutta ei voi, kun ei äiti raaski ostaa, kun ilmaiseksikin on saanut.

Ei tulis mieleenkään laittaa pojalleni mitään vaaleanpunaista, ehkä sitten kun on teini, mutta ei.

Samat jutut kuin ylläkin, itse jouduin käyttää liikaa soopaa pienenä. Joka ikistä vaatetta jouduin kerjäämään, kun tämä on vielä ihan hyvä.

En ikinä tee sitä omille lapsilleni.

Köyhäilyä toi tollanen on. On eri asia, jos ei ole varaa, mutta jos piheyttään tota tekee, onneksi olkoon valitsemallanne tiellä.

Vierailija
29/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuopus on vasta masussa. Mutta joitain suunnitelmia kierrätyksen suhteen on, saa nähdä miten ne toteutuvat sitten oikeasti käytännössä ;) Sukupuolineutraalit vaatteet aion kierrättää, muita en.

Esikoinen on tyttö ja kuopus tiettävästi poika. Esikoisella en ole oikein osannut käyttää "poikavaatteita", joita ollaan peritty sukulaisilta. Pidän tytöllä enemmän tyttömäisistä vaatteista ja retrokuosit iskevät vain hyvin hillittyinä. Ruskeat ja mustat menevät tytöllä johonkin tyttömäiseen yhdistettynä, mutta tummansininen on mulle jo vähän vaikea. Tosin en välitä tummansinisestä noin muutenkaan, eli saa nähdä minkä verran niitä tulee käytettyä pojallakaan. Oranssi ei myöskään kuulu mun lempiväreihin, joten sitä ei ole juuri tytöllä ollut. Pojallekaan en ihan ensimmäisenä sitä ole varmaan laitamassa, mutta helpommin kuin tytölle. Mutta tytöllä on ollut mm. beessiä ja vaaleansinistä ulkohaalaria, jotka menevät sujuvasti pojalle.

Nyt tuntuu siltä, että voisin laitaa pojalle esim jonkun pinkin paidan, jos vaatteet muuten ovat poikamaiset. Käyttäväthän nuoret ja aikuset miehetkin esim vaaleanpunaisia kauluspaitoja ja oikein yhdisteltyinä ne näyttävät hyvältä. Saa nähdä sitten miten se käytännössä menee :) Siitä olen varma, että yhtään frillaa, pitsiä tai rypytystä ei pojan päällä tulla näkemään. Myöskin vähänkään tunikamalliset paidat eivät pojan päälle varmastikaan eksy.

Vierailija
30/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen mä huolinut kierrätyksestä poikienkin vaatteita. Esim. tälläkin hetkellä kuopuksella on tummansininen haalari, jonka alkuperäinen omistaja on ollut poika.

Mä en jaksa tajuta, miksi sukupuolta pitää ihan jatkuvasti ja kaikella korostaa:(

Vierailija
31/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 3 vuoden ikäero tekee sen että isomman vaatteet eivät näytä enää kivoilta siinä vaiheessa kun pienempi niihin mahtuu.

Kierrätän ainoastaan sadevaatteet ja jotkut ulkohaalarit.

Vierailija
32/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kierrättää esikoispojan vaatteet vielä mahassa olevalle vauvalle vaikka olisikin tyttö. En ymmärrä miksi tyttövauvalle ei voisi pukea esim. autokuvioista potkupukua, eihän se siitä itse välitä. Sukulaisilta varmaan tulee sitten sitä vaaleanpunaistakin.

Siinä vaiheessa kun lapsi alkaa itse toivoa tietynlaisia vaatteita, niin en tietenkään pakota käyttämään esim. traktoripaitoja. Mutta itse en aio tyrkyttää ajatusta että tietyt värit ovat poikien värejä ja toisinpäin. Pojallakin on ollut sukulaistytöltä peritty punainen haalari eikä se sitä haitannut.

Vierailija
33/39 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkovaatteita ja hyväkuntoisia kenkiä tulee kierrätettyä tytölle enemmän. Nykyään ostan lähes kaikki sisävaatteet PO.P:sta, joten ne käyvät kyllä aikanaan tytöllekin. Mekkoja ja muita tyttömäisyyksiä ostan yleensä kirpparilta. Ulkovaatteita pojille ostaessani valitsen neutraaleja värejä, edellä mainitun merkin vaatteissa sekin on helppoa. Asusteita vaihtamalla esim. yksivärisen tummansinisen haalarin saa näyttämään oikein tyttömäiseltä.

Vierailija
34/39 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 v tyttö, 6 v poika ja 4 v tyttö.

Vauvanvaatteet on kiertäneet, tytön pinkitkin ja pojalla oli 86 koossa sama kirkkaanpunainen toppahaalari, mikä oli esikoisellakin. Jonkun verran on jokaiselle ostettu uusiakin kaupasta ja kirpparilta, ja saatu tietenkin lahjaksikin.

Pojan vaatteista kaikki sellaiset suht neutraalit ovat kiertäneet, eli kaikki tummansiniset toppahanskat ym. kiertää. Pojalle ostin jotain sinisiä haalareita, kun ovat olleet eri kokoisia eri vuodenaikoihin, ja ne ovat kyllä kiertäneet nuorimmalle. Nyt ostan pojalle 2-osaisia cordurapukuja ja toivon, että niistä housuista olisi kiertoon. Onhan halvempaa, jos ostan alesta ym. sitten vaan punaisen takin tms.

Marimekon tai vastaavista raitapaidoista kaikki on kiertäneet, ihan sama mikä väri.

Nuorin on kapein malliltaan, joten housut eivät ole kiertäneet, vaan on myyty eteenpäin. Ja vanhimman vaatteistakin olen myynyt kaikki, joista en oo ollut varma, että kestävät noin paljon aikaa muodin suhteen. Vain klassiset juhlavaatteet, jouluvaatteet ym. ovat saaneet armon.

Eli periaatteessa joo, mutta ikäero vaikuttaa + lasten vartalon malli.

Vierailija
35/39 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole sukupuolineutraaliuden kannattaja, vaan tyttö saa olla selvästi myös puettu tytöksi ja poika taas pojaksi. Vähän on kaupoissa sellaisia vaatteita, joita voi kumpikin käyttää, kun tyttöjen vaatteet on jo ihan pienillä slimmattu ja paljon on glitteriä, vaaleanpunaista ja keijua yms.

Vierailija
36/39 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin kylillä on ollut enemmän omissa vaatteissa, mutta kyllä albumissa on kuvia vaaleanpunaisissa potkuhousuissa tepastelevasta 1,5v pojasta, mistä ihmeestä on löytynytkin niin isot potkuhousut.

Vierailija
37/39 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole sukupuolineutraaliuden kannattaja, vaan tyttö saa olla selvästi myös puettu tytöksi ja poika taas pojaksi.

Lisäksi meillä vaikuttaa suuri ikäero ja vartaloltaan täysin erityyppiset lapset.

Vierailija
38/39 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun perii isoveljensä vaatteita. Nyt hän nukkuu traktoripyjamassa. Lapsenkin mielestä se on kivaa vaihtelua prinsessayöpaidalle.

Ulkovaatteita myös kierrätetään vähintään kakkosvaatteina. Samoin saappaat ym. Ja fillarit.

Vierailija
39/39 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätetään kaikki mikä voidaan pitää suht sukupuolineutraalina ilman että kumpikaan lapsi kärsii. Esim. esikoistytölle on tosi tärkeää että se saa välillä prinsessamekkoja, emmekä estä sitä vain siksi etteivät ne ole kierrätettävissä pikkuveljelle. Käytännössä myös esim. yli 100-senttisten toppahaalaritarjonta on hyvin sukupuoliväritettyä, joten nyt on sitten tyttöväriä esikoisella. Kuopus on neutraaleissa, jotka toivon sitten jonain päivänä myyväni huutiksessa.

Yritän ostaa sukupuolineutraalin värisiä trikoopaitoja, housuja, kenkiä jne. ja sitten höystän niitä esikoisen kohdalla prinsessajutuilla ja kuopuksen kohdalla vastaavasti poikajutuilla.