Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan moni odottava äiti kuolee Suomessa turhaan siksi, ettei ota si-rokotetta?

Vierailija
22.10.2009 |

Yksikin tällainen kuolema on liikaa. Etenkin, jos päätös rokottamattomuudesta perustuu epämääräisiin pelkoihin. Valitettavan moni ei tunnu ottavan asioista oikeasti selvää. :(

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä niitä Amerikan (saati sitten Meksikon) 25 kuollutta äitiä ei voi suoraan verrata Suomen oloihin. Jokaiselle maalle pitäisi laskea omat kuolleisuusluvut jos haluaisi luotettavia tilastoja.

Vierailija
2/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja epidemia on ollut kohtuu pieni. Jos tännekin tulee pieni epidemia, niin ehkä pari kuollutta on realistinen arvio. Laajassa epidemiass enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemia sen sijaan on takuuvarmasti tiedossa eri maissa.

Vierailija
4/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku pelkää enemmän "vaikutuksia, joita rokotteella saattaa ehkä olla tulevaisuudessa" (ja tämäkin perustuu subjektiiviseen pelkoon, ei lääketieteellisiin todennäköisyyksiin) kuin sikainfluenssan komplikaatioita, kuten keskenmenoa, sikiövaurioita, ennenaikaista synnytystä ja äidin kuolemaa.

No, kukin tyylillään.

Vierailija
5/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi myöhemmin ilmetä äidin raskausaikana sairastaman sikainfluenssan vuoksi?

Vierailija
6/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se sopii niin hyvin aiheeseen, että koioin sen tähän.

"IS THE JAB SAFE FOR PREGNANT WOMEN?

Six pregnant women have now died from swine flu in the UK. Overall, the risks to your health of getting swine flu while pregnant are considered to be greater than any potential risk from the vaccine, but there is no guarantee that the jab is 100 per cent safe.

Studies on the vaccine to be used in the UK have been small - involving just 340 people. Antivirals could be an alternative, but they have side effects, too.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/health/article-1222081/Dont-fear-swine-flu-j…-

"

Eli tämän mukaan raskaana olevilla riskit itse taudissa ovat suurempia, kuin mikään potentiaalinen riski rokotteesta. Ja Briteissä annetaan nimenomaan tuota adjuvantillista rokotetta, jotta raskaanaolevat saisivat tehokkaimman mahdollisimman suojan.

Ja kuten kolmonen totesi: jos ei pidä noita Meksikon tai Jenkkien lukuja jostain syystä (miksi?) sopivina, niin mites sitten Briteissä 6 kuollutta odottajaa.

Mulla on sellainen tunne, että nämä kiihkeimmät rokotteen vastustajat toivovat ja luottavat siihen, että he eivät tautia saa. Ehkä johtuen taudin ennusteita heikemmästä leviämisestä tai muuten vaan yleisestä asenteesta ("no eihän nyt mulle voi..."). Jos tuo rokoteohjelma saadaan tehokkaasti käyntiin, niin ehkä epidemia saadaankin pysäytettyä. Jos rokotteita ei taas oteta, ovat kaikki suuremmassa riskissä saada tauti ja sen seurannaisvaikutukset.

Vierailija
7/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätyvät ottamaan rokotteen?

Vai tarkoitatko että

a) Rouva A ottaa selvää rokotteeseen liittyvistä riskeistä ja jättää ottamatta rokotteen

b) Rouva B jättää rokotteen ottamatta "epämääräisten pelkojen" takia.

Jos lopputulos on sama, eli kumpikin kuolee tai kummankin sikiö säästyy rokotteen mahdollisilta haittavaikutuksilta, niin onko sillä merkitystä mistä syystä rokote on jäänyt ottamatta?!

Tulee muistaa, että kaikilla ei ole myöskään samanlaisia

edellytyksiä "ottaa asioista selvää". Mitään faktaa et omassakaan aloituksessa tuo esiin, siitä on vaan tulkittavissa(?) että kallistut rokotteen ottamisen puolelle.

Itse työskentelen lääkealalla, seuraan jatkuvasti lääketutkimusta ja -markkinoita ja tunnen paljon alalla työskenteleviä ihmisiä. SILTI olen erittäin kriittinen rokotteen suhteen, enkä ole vielä päätöstäni sen suhteen tehnyt (olen siis raskaana). Todennäköisesti jätän rokotteen ottamatta. Mielipiteitä, myös ns. auktoritäärisiä mielipiteitä, voi olla useita ja erilaisia. Fakta on kuitenkin se, että meillä ei tule olemaan riittävää tutkimusnäyttöä sikiövaikutuksista, ennen kuin tuhannet raskaana olevat naiset ovat rokotteen ottaneet. HE ovat aito, oikea käyttökokemusryhmä. Varmasti tulemme olemaan kiitollisia kaikille näille naisille, jotka ottavat riskin ja uhraavat raskaana olevan kehonsa tärkeän lääketieteellisen tiedon keräämiseen. Niin, olemme kiitollisia, ellemme ole sitä ennen jo kuolleet sikainfluenssaan, jonka esiintyvyys on tällä hetkellä normaalin kausi-influenssan luokkaa.

Vierailija
8/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tavallisen kausi-influenssan aikana?!

Vierailija
9/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisen sikainfluenssan aiheuttamilta veurioilta tai jopa kuolemalta.

Faktahan on se, että sikainfluenssa ON VAARALLINEN raskaana oleville ja sikiöille, rokotteen vaarallisuudesta taas ei ole mitään faktaa.

Fakta on kuitenkin se, että meillä ei tule olemaan riittävää tutkimusnäyttöä sikiövaikutuksista, ennen kuin tuhannet raskaana olevat naiset ovat rokotteen ottaneet. HE ovat aito, oikea käyttökokemusryhmä. Varmasti tulemme olemaan kiitollisia kaikille näille naisille, jotka ottavat riskin ja uhraavat raskaana olevan kehonsa tärkeän lääketieteellisen tiedon keräämiseen. Niin, olemme kiitollisia, ellemme ole sitä ennen jo kuolleet sikainfluenssaan, jonka esiintyvyys on tällä hetkellä normaalin kausi-influenssan luokkaa.

Vierailija
10/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mummojen kuuluukin kuolla.

ihan tavallisen kausi-influenssan aikana?!

Vierailija
11/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätyvät ottamaan rokotteen?

Vai tarkoitatko että

a) Rouva A ottaa selvää rokotteeseen liittyvistä riskeistä ja jättää ottamatta rokotteen

b) Rouva B jättää rokotteen ottamatta "epämääräisten pelkojen" takia.

Jos lopputulos on sama, eli kumpikin kuolee tai kummankin sikiö säästyy rokotteen mahdollisilta haittavaikutuksilta, niin onko sillä merkitystä mistä syystä rokote on jäänyt ottamatta?!

Tulee muistaa, että kaikilla ei ole myöskään samanlaisia

edellytyksiä "ottaa asioista selvää". Mitään faktaa et omassakaan aloituksessa tuo esiin, siitä on vaan tulkittavissa(?) että kallistut rokotteen ottamisen puolelle.

Itse työskentelen lääkealalla, seuraan jatkuvasti lääketutkimusta ja -markkinoita ja tunnen paljon alalla työskenteleviä ihmisiä. SILTI olen erittäin kriittinen rokotteen suhteen, enkä ole vielä päätöstäni sen suhteen tehnyt (olen siis raskaana). Todennäköisesti jätän rokotteen ottamatta. Mielipiteitä, myös ns. auktoritäärisiä mielipiteitä, voi olla useita ja erilaisia. Fakta on kuitenkin se, että meillä ei tule olemaan riittävää tutkimusnäyttöä sikiövaikutuksista, ennen kuin tuhannet raskaana olevat naiset ovat rokotteen ottaneet. HE ovat aito, oikea käyttökokemusryhmä. Varmasti tulemme olemaan kiitollisia kaikille näille naisille, jotka ottavat riskin ja uhraavat raskaana olevan kehonsa tärkeän lääketieteellisen tiedon keräämiseen. Niin, olemme kiitollisia, ellemme ole sitä ennen jo kuolleet sikainfluenssaan, jonka esiintyvyys on tällä hetkellä normaalin kausi-influenssan luokkaa.

Vaan rokotetta kiihkeästi vastustavat. Asiallista (kuten sinun kirjoituksesi) kritiikkiä on ollut vaikea löytää. Iso osa (en ole tilastoinut, tämä tulee mutuna) tällä(kin) palstalla olleista rokotteen vastaisista kirjoituksista on tyyliä: "no en tod. altista syntymätöntä lastani millekkään riskeille ja näin ollen en siis ota rokotetta".

Mielelläni kuulen asiallisia kriittisiä mielipiteitä rokottamista kohtaan. Olen toistaiseksi kallistunut ottamaan rokotteen ja tähän lopputulokseen olen tullut pääosin thl:n ja who:n artikkelien ja niistä käytyjen keskusteluiden perusteella. Mutta kuulen mielelläni vielä perusteltua kritiikkiä (mielellään lähdetietojen kanssa).

Se on totta, että faktaa sikiövaikutuksista ei vielä ole, eikä sitä enää voi saada tähän tilanteeseen. On siis sovellettava niitä tietoja, joita on saatavilla, kuten tätä (lähde: http://www.ktl.fi/portal/16806):

"Toisen valmistajan vastaavanlaista skvaleenipohjaista adjuvanttia on käytetty Euroopassa myyntiluvan saaneessa kausi-influenssarokotteessa yli kymmenen vuoden ajan. Tätä rokotetta on myyty yli 45 miljoonaa annosta, eikä merkittäviä turvallisuusongelmia ole ilmennyt.

Tämän laajan käyttökokemuksen mukaan skvaleenipohjaisen adjuvantin käyttöön ei liity lisääntynyttä riskiä esimerkiksi autoimmuunisairauksiin tai muihin merkittäviin vakaviin haittatapahtumiin.

Tällä samankaltaisella skvaleenipohjaisella adjuvantilla on myös tehty useita eri tutkimuksia eri-ikäisillä ja eri rokotteisiin yhdistettynä. Huolenaiheita ei ole näissäkään tutkimuksissa noussut esille. "

Ja kaikilla, joilla on internetyhteys on yhtä hyvät mahdollisuudet ottaa selvää noista samoista artikkeleista.

Vierailija
12/12 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kallistumassa rokotteen ottamiseen, mutta lukisin kyllä mielelläni asiallista, perusteltua kritiikkiäkin siitä. Sellaista on harmillisen vähän tarjolla.

Haluan joka tapauksessa perustaa päätöseni faktoihin, en subjektiivisiin pelkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä