Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lomautuksesta tietoa, anyone?

Vierailija
21.10.2009 |

Olen palaamassa töihin perhevapaan jälkeen ja sain pomolta kivan puhelun. Ymmärsin jotenkin rivien välistä että minut oltaisiin lomauttamassa heti kun palaan. Great... Kun kysyin, montaako henkilöä tämä koskee, hän kierrellen ja kaarrellen sanoi että ainakin yhtä tyyppiä joka on jäänyt eläkkeelle ja opiskelijaa joka on töissä tyyliin yhden päivän viikossa. Ja näistä ei puhunut nimillä vaikka tasan tarkkaan tiedän keitä ovat. Tämä vanhempi henkilö on jäänyt osa-aikaeläkkeelle jo kauan sitten kun olin vielä töissä eikä tietääkseni ole kokonaan vielä lähtenyt. En käsitä miksi tuostakin piti valehdella. Eli oikeastaan ketään muuta ei sitten kuitenkaan lomauteta. Vain minut, ihan kuin sillä mitään mittavia säästöjä syntyisi isossa konsernissa.

Jotenkin vaikuttaa siltä, että tässä halutaan potkia päähän koska olen ollut äitiyslomalla. Tämä oli myös tutun lakimiehen näkemys. Pomo kyseli josko olisin halukas tekemään jatko-opintoja. Pienen lapsen äitinä, tietäen myöskin että olen vastuussa koko perheen tuloista. Työehtosopimuksessa sanotaan, että asioista sovitaan yrityskohtaisesti. On se kumma, että kriteeriksi voidaan ottaa vaan se, että olen ollut poissa.

Kannattaako tästä nostaa meteliä ja ruveta penäämään oikeuksiani? Pomon sihteeri oli kovin sovinnollinen hänen kanssaan keskusteltuani. Sanoi että toivotaan että kaikille riittää töitä, toivotaan että tilanne paranee. Pomo itse sanoi kuitenkin ihan muuta. Minulla on uusi työpaikka tiedossa, mutta en kyllä siedä sitä, että tällä tavalla potkitaan päähän. Liittoon liityin vasta äskettäin kun koskaan aiemmin en ole voinut kuvitellakkaan että tällaista tilannetta omalle kohdalle tulisi.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan sinua ei voida lomauttaa jos sijainen jatkaa. Jos taas työsi on jaettu ns tasan muille poissa olosi ajaksi voidaan sinut lomauttaa vedoten esim tuotanollis- taloudellisiin syihin.

Vanhempainvapaan jälkeen on oikeus palata töihin, entisiin tai vastaavan tasoisiin tehtäviin. Mutta vaikka yhden työssä olo päivän jälkeen voidaan lomauttaa, siksi pomo on sinule soittanutkin että olet saanut nut lomautusvaroituksen lain mukaisesti. Lomautuksen täsmällinen alkaminenkin pitää ilmoittaa vähintää 2 kk ennen lomautusta, kirjallisesti.

Liitosta voit kysyä apua ja neuvoja vaikka et korvauksia vielä tulisi saamaankaan,sitä vartenhan olet jäsen.

Vierailija
2/3 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajan on ilmoitettava lomautuksen peruste, alkamisaika, kesto tai arvioitu kesto työntekijälle henkilökohtaisesti viimeistään 14 päivää ennen lomautuksen alkamista, ellei työehtosopimus toisin määrää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää vain vanhempainvapaalla oloa? Sillä perusteellahan juuri minut on valittu.

ap