työssäkäyvät äidit, miten pitkät yöunet?
Tuli vaan mieleen kun tuossa yhdessä keskustelussa äiti kirjoitti menevänsä illalla nukkumaan klo 23.30 ja herätyskello soi klo 6, että itse en ikimaailmassa pärjäisi noin lyhyillä yöunilla.
Pyrin menemään sänkyyn klo 23 mennessä, tosin usein se venyy klo 23.30 saakka kun tulee viimehetekellä kaikkia pikkujuttuja mieleen mitkä kannattaa laittaa aamuksi valmiiksi. Herätyskello soi mulla klo 7 (tai viis vaille) ja tuntuu, että tuo 7,5 - 8 tunnin yöuni on liian lyhyt. Viikonloppuaamuisin sitten voin nukkua johonkin klo 9 asti kun lapset katsoo telkkaria.
Pärjäisikin 6 tunnin yöunilla, ehtisi tehdä niin paljon enemmän! Vois vaikka alkaa opiskella jotain.
Kommentit (19)
Ilmankos väsyttääkin usein... Eli nukkumaan menen puoliltaöin, jos hyvin käy niin klo 23. Herätys arkiaamuisin aina klo 6:00.
Viikonloppuisin sitten saan nukuttua ne ruhtinaalliset 8-9 tuntia.
Täytyy varmaankin alkaa nukkua enemmän.
Herätys on 5.40. Just siis tulee se 8h unta. Lapset menee nukkumaan (tai sänkyyn) 19-19.30. Nuorempi, 1-vuotias on nyt vähän levoton iltakukkuja. Nukahtaa vasta 20.30 maissa.
Yöllä yleensä joudun heräämään pari kertaa, jompikumpi lapsista itkee. Viikonloppuisin saatan joskus valvoa klo 22 asti, mutta yleensä en, koska lapset herättää viikonloppunakin klo 6.
Kyllähän se viikonloppu menee aina liian nopsaan ja tuntuu että elämä on vaan pelkkää työntekoa ja kotitöitä. Mut aika aikaansa kutakin. Kai tää joskus helpottaa. Lapset siis 1 ja 3v.
Nukkumaan n.klo 23 ja herätys joka arkiaamu klo 6.30. Kyllä illalla väsyttää, mutta ei vaan malta mennä nukkumaan, vaan ihana olla tunti-pari ihan vain kahdestaan miehen kanssa, kun kaikki 4 muksua on saatu nukkumaan. Viikonloppuisin nukun sitten 23-09, se on sopiva aika :)
Menen nukkumaan n. 23.15 ja kello soi 6.15. Todella harvoin nukun tuon ajan ilman suurempia heräilyjä. Usein saa hypätä lasten luona useastikin (saattaa vessaan, painajaisia, "mitä kello on"...)ja varsinkin kuopus (2,5 v) saattaa herätä jo klo 5 (vaikka menee nukkumaan 20.45) eikä suostu enää nukahtamaan vaan venkoilee vieressä pitäen minut hereillä.
Ei ole väsynyt olo ja aivotkin tuntuvat toimivan. Se vaan ketuttaa jos joutuu keskellä yötä valvomaan useita tunteja jonkun räkäisen tai yskivän lapsen kanssa (ollaan oltu kipeinä nyt koko syksy).
En olisi ennen uskonut että näin vähillä unilla pärjää hyvin.
klo 23 aikoihin ja herätys on klo 5.15 eikä riitä millään. Muutenkin elämä on kamalan epäsäännöllistä kun on epäsäännöllinen työ ja olen illanvirkku. Vaikka olisin herännyt tuolloin viideltä, niin ennen yhtätoista en saa unta. Vapaapäivien aattoina menen nukkumaan 24-05 välillä ja herätys on klo 8-12 riippuen siitä onko lapsi kotona vai ei. Helpostin pystyn valvomaan tuonne aamuun asti vaikka olisin herännyt 24h aiemmin, mutta sen jälkeen tarvitsen kunnon unet.
usein menen nukkumaan klo 23:30-00:30 ja herään 5:50 tai 6:30. Yleensä nukahdan heti ja nukun koko yön. Joskus nukun pidempään, esim viikonloppuisin nukun 7 tai 8 asti.
ja se riittää, jos esim. lapset eivät herätä välillä. Normaalistikin nukun vain reilut 7 tuntia, jos ei tarvitse nousta aikaisin, valvon myöhempään. Olen aina ollut vähäuninen.
eikä tahdo riittää minulle! Viikonloppuna nukun yleensä 24-10. Onneksi mies ei ole aamu-unista tyyppiä eli lähtee mielellään lasten seuraksi piirrettyjä katsomaan.
Aamuvuoroihin kello herättää neljältä ja kun iltaisin on mahdottomuus kuvitellakaan pääsevänsä sänkyyn ennen yhtätoista niin. univelkaa kertyy jatkuvasti.
Eivätkä iltavuorot ole juuri sen parempia sillä olen huono nukkumaan aamuisin pitkään.
Herätyskello soi 6.30. Tällä välillä vauva herättää n. 2-4 kertaa. Hereillä olen noilla kerroilla n. 3-10 min.
normaalit yöunet on 22.30 - 5.15 eli aivan liian vähän. Usein nukahdan kympin uutisten aikaan sohvalle, vaikka haluaisin mielelläni valvoa pidempään. Olisi kiva vaikka lukea iltaisin, mutta siihen nukahdan aivan varmasti.
ja ylös 06.15.
Viikonloppuna mennään nukkumaan miten milloinkin, herätään siinä 08-09 aikoihin
Jos äitiysloman jälkeen menee heti töihin ja vauva vielä valvottaa öisin? Itsellä on voimavarat tosi koetuksella, kun 9 kuinen vielä herää monta kertaa yössä ja pitäisi jaksaa olla skarppina työharjoittelussa... Onneksi tätä ei kestä montaa kuukautta niin voin rauhassa keskittyä taas vauvanhoitoon hoitovapaalla (vauva siis mummolassa hoidossa nyt tämän työharjoitteluni ajan). Mutta miten kummassa ihmiset jaksaa niin vähillä yöunilla?
on varmaan yleisin aika, mitä nukun. Se on aivan liian vähän, mutta en malta mennä aikaisemmin nukkumaan. Haluan omaa aikaa illalla, katsoa elokuvia tms. Viikonloppuna nukutaan miehen kanssa vuoroaamuina pidempään.
nukun ehkä 4-6h/yö, viikonloppuisin monesti jopa vähemmän, mutta joskus 8h on jo luksusta. En osaa mennä aikaisin nukkumaan.
usein jo puol kasi (!) tai ainakin viimeistään puol kymmenen. Kello soi joko klo 6 tai 5:30. Mieheni viettää ilmeisen yksinäisiä iltoja.. ei voi mitään, raskaana olen ja pakko on saada nukkua vähintään toi 8 tuntia. Mielellään yli 10.
aika rankkaahan tämä on. Palasin töihin vauvan ollessa 7 kk, mutta tarkoituksena on taas jäädä kotiin lapsen ollessa 1-vuotias. Mullakaan ei siis ole kovin pitkästä työrupeamasta kyse.
sen jälkeen ei kotitöihin kosketa vaan on parisuhdeaikaa (joko seksiä tai keskustelua miten vain) ja miehen kanssa mennään yhteistuumin 22 aikoihin nukkumaan. mies herää 6.30, minut herätetään viimeistään 07 kun viimeinenkin lapsista nousee. Kasilta kaikki ulos talosta.
22-07 on mulle just hyvä unimäärä, kun sen pitää tasaisena niin joskus juhla- tms tilaisuuksissa jaksaakin sit riekkua pidempäänkin.
Älkää menkö niin myöhään nukkumaan!!! Varsinkin jos on noin aikaisia aamuja teillä...
jos menen riittävän ajoissa nukkumaan ollessani kokoaikatyössä, niin se vapaa-aika ja parisuhdeaika jää vaan niin vähäiseksi... tietysti uni on tärkeämpää kuin harrastukset... Joten jotta en joutuisi tekemään valintaa riittävän unen ja harrastusten/parisuhdeajan välillä, olen valinnut osa-aikatyön. Tarvitsen myös jotain "kivaa" ja "omaa", ja sitä kahdenkeskistä aikaa. En jaksa sellaista elämää, että on vain työ, lapset ja kotityöt. Jos unentarve on 8-9 h, niin nämä kaikki on ainakin mulle vaikea sovittaa yhteen kokoaikatyön kanssa.