3,5kk nukuttaminen?
Meillä 3,5kk vanha vauva jolla nukahtaminen on hieman ongelmallista. Meinaa vaan nukahtaa tissille tai vaunulenkillä. Ja jos nukahtaa syliin, niin lähes poikkeuksetta herää kun häntä edes yritetään laittaa mihinkään makaamaan... Syliin nukahtaminen onnistuu isiltä usein ilman kirkumista, mutta jos minä maidontuottaja yrittää, niin melko varmasti on täyttä huutoa kunnes tytölle sitten annan tissiä.
Hyvä unihan on meille jokaiselle tärkeää, mutta miten sitä voi tämmöiselle tapaukselle opettaa??
Kommentit (5)
Illat meillä vähän samanlaisia eli tytsy (3 kk ja 1 vko) ei nuku kuin sylissä tissillä. Päivällä vaunuissa kylläkin. Nukkuuko teidän vaavi teidän keskellä vai omassa sängyssä yöt? Meillä tuo nukutusongelma ratkaistu siten, että tyttö nukkuu meidän keskellä eli illalla nukutan siihen antamalla tissiä ja sen jälkeen myös pidetään yhdessä tuttia suussa : ) Siihen kyllä rauhoittuu tosi hyvin kun tuntee, että joku on vieressä ja ihan lähellä. Eli menen ite nukkumaan samaan aikaan tytön kanssa. Omaan sänkyyn ei olla nyt pitkään aikaan edes yritetty nukuttaa, ehkä jossain vaiheessa kun vähän vielä kasvaa. Tämä perhepeti on meillä ainakin toiminut tosi hyvin, yölläkin kätevä imettää kun on vaavi ihan lähellä, joten ei tarvi piristyä sen enempää kummankaan.
Mikset nukuta tissille? Niin minä ainakin tein puolen vuoden ikään asti,koska se oli helpointa! Kyllä lapsi sitten myöhemmin oppii nukahtamaan itsekseen,mutta ei sen aika ole noin pienenä. Meillä tyttö nukahtaa omaan sänkyyn ja minä tai mies on siinä vieressä,yksin ei jätetä ennen kuin on nukahtanut. Lapsella ikää 1v 1 kk. En ole koskaan kokenut meillä "nukuttamista" hankalaksi.
Nyt vaavi nukkuu vieressäni sängyssä, mutta edelleen melko rauhatonta menoa. Herkästi herää ja rupee huitomaan käsillään hullun lailla ja jatkaa huutoon asti; vieressä oleminen ei tunnu neidille riittävän vaan ihan sylissä pitää olla! Ongelma vaan se ettei vanhemmat sillai pysty nukkumaankin... Ja päivisin torkut kestää yleensä korkeintaan jotain vajaa tunnin, jos ylipäätänsä saa siirrettyä johonkin nukkumaan.
Hei!
Itselläni on 7kk ikäinen vauva. Ajattelin kertoa teille oman - toivottavasti lohduttavan - tarinan.
Meillä oli samankuuloinen vaihe noin 3-5 kk ajan. Vauva nukahti ainoastaan syliin joko maitoon tai sitten rengaskantoliinaan, johon sain hänet totutettua.
Päiväunet olivat täysin sattumanvaraisia kestoltaan ja ajankohdiltaan. Ajattelin silloin, jos tämä elämä on tällaista niin en todellakaan tiennyt mihin rupesin. Voi olla, että jo 4½ kk iässä päiväunet alkoivat olemaan tietyssä rytmissä ja pituudeltaan vähintään 30 min. Nyt puolenvuoden iästä lähtien olen lisäksi opettanut vauvamme nukahtamaan ilman maitoa tassukoulun avulla.
Kaikki eivät mene saman kaavan mukaan, mutta tuossa lyhyesti oma kokemukseni meidän perheestä.
Moikka!
Meillä painitaan tismalleen saman ongelman kanssa ja samanikäinen vauvakin löytyy! Kohtalotovereita siis:)
Meillä illalla nukkumaan meno on yhtä taistelua. Nukahtaa hienosti tissille pitkän tankkauksen jälkeen,mutta havahtuu täysin hereille kun varovasti yritän siirtää nukkumaan omaan sänkyyn. Meillä jotenkin maagisesti isi saa nukkumaan sylistä sänkyyn,kun on antanut maitoa tuttipullosta,kun olen pumppaillut. Mutta tämäkin vasta,kun todella iso nälkä ja väsymys valtava!
Ja tosiaan vaunulenkillä nukutaan kyllä hienosti ja samoin autossa,jos päiväuniaika sopii siihen tienoille.
Oikein pitää ihmetellä miten noin pieni jaksaa valvoa niin pajon:)