Ei helvetti. Selkä on ihan paskana :(
Ristiselkä on ihan tohjona, kävelessä sattuu, istuessa sattuu. En tiedä mikä hitto tossa nyt on.
Kommentit (17)
Pelkkä oireilu ei kuitenkaan kerro vaurioiden laadusta.
Minulla on ristiselän paikkeilla madaltunut välilevy. Tällöin "voitelu" nikamien välissä ei toimi kunnolla ja seurauksena on mojovia kipuja, tosin ei onneksi jatkuvia.
vatsallamakuu sattuu, selällä myös. Yläselästä puhumattakaan. Ryhti hävinnyt. Fysioterapeutti käski voimistelemaan, mutta sekin sattuu.
hoidattamassa selkiämme kiropraktikon vastaanotolla. Hoito on kivutonta (ainakin lähes) ja yleensä apua saa nopeasti. usein jo seuraavana päivänä olo on jo ihan toinen. katso vaan, että valitset oikean koulutetun kiropraktikon.
huono juttu ettei lääkärit pysty tekemään paljon mitään- vaan itse pitäis jaksaa- vaikka selkäkipu meinaa järjen viedä.
Ota särkylääkettä, monta kertaa päivässä niin että tulehdus helpottaa. ja selällään makaaminen jalat 90 asteen kulmassa rentouttaa. Loppu on kiinni siitä mikä selässä on vikana. Mulla vaivoja aiheuttaa kulumat ja lievä vinouma selkärangassa, suuren avun olen saanut pilateksesta- se vahvistaa lihaksia jotka kannattelee nikamia. Aleksandertekniikka, taiji. Auttavat oikeaan tapaan liikkua ja opettavat selän hoitoa ja tietoisuutta. Kun tulehdus helpottaa hieroja, kiropraktikko, naprapaatti....
Kannattaa nähdä vaivaa selvittääkseen mikä on- jossain on vikaa ja usein ne tulee vuosien saatossa- siks väärät tottumukset pitää korjata.
Pelkillä särkylääkkeillä ei tee mitään muuta kuin vatsahaavan itselleen.
Voimia!
suhteellisen kipee selkä. Kolme kertaa kävin työterveyslääkärillä ja sain diagnoosiksi SI-nivelen paikoiltaan menon / kiertymän. On kuulemma yleistä naisilla ja voi tulla vaikka ihan autossa istumisesta. Kun lääkärissä käynnin jälkeen googletin kyseisen vaivan, tuntui kaikki sen aiheuttamat oireet sopivan täydellisesti muhun! Nyt olen syöny särkylääkkeitä ja lihaksia rentouttavia lääkkeitä ja olen naprapaatille aikaa varaamassa lääkärin kehotuksesta..
Käy lääkärillä, osteopaatilla ja ala sitten tekemään esim kevyttä joogaa / pilatesta tms jolla saat lisää liikkuvuutta rankaan ja vahvistettua niitä syviä selkä- ja vatsalihaksia. Ja akuuttiin kipuun syö särkylääkkeitä. Jos joku perusburana ei auta niin lääkärissä käynnistä on se hyöty, että voi kirjoittaa vahvempia särkylääkkeitä jotka ei ehkä rasita vatsaakaan niin paljon. Ja lääkäri voi arvioida, että olisiko magneettikuvauksesta hyötyä vian selvittämisessä, voihan vikana olla esim välilevyn pullistuma jota on ai muuten mahdoton diagnosoida varmasti.
Itse olen myös kärsinyt kroonistuneista selkävaivoista (madaltunutta nikamaväliä, SI-nivelen kiertymää...) ja ainoa mikä oikeasti auttaa pidemmän päälle on omahoito. Osteopaatti ja pätevä joogaohjaaja (jolla esim. fysioterapeutin koulutus) osaa neuvoa sopivia liikesarjoja.
mm. noidannuolta esiintyy. Mutta salilla olen nyt ottanut ohjelmaan mukaan maastavedon ja toista kuukautta olen ollut ilman selkäkipuja. Eli joissakin tapauksissa on syynä huonot selkä- ja vatsalihakset, niitä pitäisi vahvistaa.
mm. noidannuolta esiintyy. Mutta salilla olen nyt ottanut ohjelmaan mukaan maastavedon ja toista kuukautta olen ollut ilman selkäkipuja. Eli joissakin tapauksissa on syynä huonot selkä- ja vatsalihakset, niitä pitäisi vahvistaa.
skolioosia.
Ihan kaikki liikkeet auttaa, kun aina muistaa pitää korsetin kunnossa. Ota myös selvää sisäisestä korsetista, jos olet onnistunut tuon tiedon tähän mennessä välttämään. ;o)
Varo talviliukkaita.
Joogaa en ihan heti suosittelis- itse menin ja selkä tulehtui saman tien. Sen sijaan pilates ja taiji ovat hyviä. Ja kaiken a ja o on se lihaskorsetti. Ilman sitä ei vaiva katoa koskaan. Sekä jalat että selkä kannattaa myös pitää lämpmänä ja juoda silloin tällöin "puhdistavaa" teetä. Vanhan kansan mummot jotka touhottivat villasukkineen ja shaaleineen ovat olleet aivan oikeassa- jalkojen ja selän kylmettyminen jäykistää ja lisää selkävaivoja. Joku luontaishoitaja on myös sanonut, että sitrushedelmät kuormittavat munuaisia ja munuaisilla on yhteys selkävaivoihin. Sitäkin voi kokeilla.
Eli ala hoitaa itseäsi täsmälihastreenillä ja lempeydellä. Itse kärsin aikanaan -n 15 vuotta monta kertaa vuodessa aivan kauheista selkäkivuista- olin aina pari viikkoa lähes liikuntakyvytön. Mullakin on sekä kulumia että skolioosis, mutta näillä hoidoilla olen ollut oireeton jo vuosia, jos meinaa kipeytyä, hoidan teellä ja lämmöllä ja venytyksillä vaivan heti pois. Ylläpidoksi riittää pieni, itse suunniteltu aamujumppa. Ai niin, kamalimpina hetkinä avun toi akupunktio.
Osteopaatti antoi vain vahvoja särkylääkkeitä, kuvasi selän ja totesi vaivat ja sanoi että onhan sitten se leikkaushoito.-ja toisin kuin nuo pehmeät hoidot joissa oloa oikeasti hoidetaan paremmaksi, lääkäri kirjoitti reseptin, seuraava aika joskus 6 viikon päästä:( todella karmeaa siinä tilanteessa. Onneski on paljon muuta hoitotietoa ja viisautta olemassa vaikka nuo lääkärit sitä usein vähättelee.
aloitat selkä,kylki,vatsalihasharjoitusten tekemisen vähintään 3x päivässä . Venytyksiä kannattaa välttää selälle.
Yhden harjoituksen tulisi kestää 5 min. Eli kyljet yhteensä 10 min, vatsa 5min, selkä 5min. Liikkeet tulee tehdä puhtaasti.
1. Ensimmäisenä on tavoite saada akuutti kipu ja tulehdus pois. Otat Tulehduskipulääkettä, pistät kylmäpussin selän päälle (jos akuutti tulehdus)j aotan puhelinluurin käteen.
2. Soitat ja varaat hoitoajan kiropraktikolta. Katso, että on koulutettu sellainen. Toivon mukaan saat ajan tänään taikka huomenna.
3. Jatkat tulehduskipulääkkeen ottamista niin kauan kun akuutti kipuvaihen on päällä. Samalla laitat myös kylmää selkään. Kiropraktikon vastaanotolla käyt ehkä myös uudemman kerran, jotta vaivasi alkavat kunnolla paranemaan.
4, Kun olet siinä kunnossa, että voit taivutella itseäsi kivutta, voit aloittaa kuntoilun. Kävely sopii myös silloin kun kiputila on päällä. Kuntosali (ohjaajan kanssa), pilates, jooga ja method putkisto ovat parhaat lajit selkäkipujen pois pitämiseksi.
5. Jos kivut meinaavat alkaa uudestaan mene HETI hierojalle taikka kiropraktikolle hoidattamaaan selkäsi. Näin kipu ei pääse pahenemaan.
Näillä ohjeilla olen pärjännyt, pystynyt olemaan töissä ja urheilemaan normaalisti jo noin kahdden kymmenen vuoden ajan. Ja uskokaa minua. Kaikki konstit ja hoidot olen kokeillut. Toki jokainen ihminen on yksilö, mutta kyllä kaikki nämä ovat ihan yleispäteviä ohjeita.
kävely sopii myös silloin kun on kiputila päällä jos ei saa oikaistua itseään suoraksi ja pelkkä kävely sattuu niin paljon että itkettää? Kannattaisiko silti yrittää kävellä vai levätä pahimman kivun yli?
suoraan selkäspesialistille eli osteopaatin vastaanotolle. Lääkärit eivät tiedä tuon taivaallista selkäkivuista. Ainoastaan kirjoittavat vahvoja lääkkeitä, jotka ei ongelman syihin vaikuta lainkaan.
selkä ihan hajalla taas vaihteeksi. Samat oireet. Syö särkylääkkeitä ja makaa kovalla alustalla jalat 90asteen kulmassa (esim tuolilla). Pitäis auttaa. Jos ei auta ni lääkäriin.
Selän kanssa ei kannata keppostella. On aika paskanakki, jos menee rikki.