Kyllä suomalaiset miehet ovat moukkia, suurin osa.
Palasin töihin äitiyslomalta ja ajattelin että kiva päästä taas kohteliaitten komeiden pukumiesten seuraan (hiekkalaatikon kiukkuisten mammojen luota). Ennen äitiyslomaa työskentelin muutaman hyvän työkaverin kanssa, joilla oli käytöstavat kohdillaan. No, he vaihtoivat yritystä kun lähdin.
Nyt täällä on uudet työkaverit. Ja voi taivas mitä moukkia maa päällään kantaa! Muutaman ylimmän johdon mies on kohtelias, mutta nämä asemastaan epävarmat pyrkyrit käyttäytyvät todella ala-arvoisesti.
Ihan näin käytännön esimerkkinä äsken:
- tuttu mies käveli edelläni, juttelimme niitä näitä: avasi oven itselleen, ei pitänyt auki minulle
- menimme lounasravintolaan, jodds pöydässä istui yhteisiä tuttujamme: mies suorastaan juoksi pöytään minun ohitseni jotta pääsisi istumaan, paikkoja oli vain yksi. Jouduin etsimään paikan muualta.
- miehet nuoleskelevat toisiaan siinä toivossa että pääsisi mukaan hyvä-veli-kerhoon, minulle ei olla ystävällinen, koska eivät oleta hyötyvänsä minusta millään tasolla. Tosin siinä he erehtyvät, tajuavat kun uusi nimitykseni kohta julkistetaan.
Ja olen kaunis, tyylikäs, ylempi toimihenkilö, eli eivät välttele koska olisin vastenmielisen näköinen. Ei tarvitse pitää, mutta jotkut käytöstavat säilyttää.
Oma mieheni pitää minua kuin kukkaa kämmenellä, avaa ovet, kantaa laukut, tarjoilee juomat (kahvit, limut, viinit ym.) joten olen tottunut kohteliaaseen herrasmiesmäiseen toimintaan. Ja täällä arvostetussa pörssiyhtiössä nuo miehet käyttäytyvät kuin hyeenat ja alkukantaiset eläimet. Kamalaa.
Kommentit (53)
Passaatko siellä kaikkia miehiä siksi, että he ovat miehiä?
Passaan minäkin miestäni enkä tunne itseäni mitenkään alistetuksi. Ja mieheni on erittäin miehekäs, ei mikään nössö. Tämä on meidän tapa pitää huolta parisuhteestamme. Mieluummin yritetään olla toisillemme kivoja ja mukavia kuin vittuillaan ja haukutaan tai riidellään, kuka ei taas tehnyt sitä ja kun mä aina joudun tekee tän...Ollaankin oltu yhdessä onnellisesti 13 vuotta josta 10 naimisissa. Ja voin sanoa olevani hemmoteltu ja rakastettu yhä edelleen.
En ole tuo sama, joka yllä kertoi miehensä tekevän asioita, jotta Naisen ei tarvitse, mutta vastaanpa nyt kuitenkin hänelle esitettyyn kysymykseen.
Mitäkö mieheni saa kohdellessaan minua kuin jumalatarta? Hän saa minun ihailuni, arvostukseni ja toki takaisin kaiken sen hellyyden ja huomion, minkä osoittaa minua kohtaan - eri muodossa vain.
Ja kyllä meillä mies osaa sanoa pahasti, huutaa ja riidellä kanssani. Että ihan tasa-arvoisessa eikä aina niin vaaleanpunaisessa parisuhteessa elämme. Miehenä ja naisena, minä saan omanlaistani erityishuomiota, mies omanlaistaan.
tuntemani sivistyneet ihmiset eivät koskaan arvostele "duunareita" tai "alemman sosiaaliluokan ihmisiä". Ei kuulu hyviin käytöstapoihin.
12 `= 22 ja komppaan täysillä ap:ta. Myös minä olen oppinut kotoa, itse asiassa papaltani tuon mallin, pappa kohteli isoäitiäni kuin kukkaa kämmenellä, ja yllätys yllätys, olivat naimisissa 64 vuotta! Että olisko näinä aikoina kun erotaan ja petetään, syytä molempien katsoa peiliin.
Ja minullakin särähti korvaan tuo, että mitä mies saa palkaksi? Kuten ap sanoi, herrasmies ei vaadi mitään vastapalvelua, mutta haluan itse kohdella häntä yhtä hyvin kuin hän minua.
Ja toiseksi, mieheni voi auttaa takin päälle myös kaverilleen, vanhalle miehelle tai rouvalle, hän on aina ystävällinen kaikille. Ikävä vaan, että moni suomalainen nainen mulkoilee häntä vihaisesti kaupan/pankin ovella, kun hän jää ystävällisesti pitämään ovea auki...Ja ei ole yks tai kaksi kertaa kun on saanut oven päin näköä.
Ja sama koskee muutakin ihmisten välistä kanssakäymistä. Ei tämä ole sukupuolikysymys, niin kuin sinunkin kirjoituksestasi ilmi käy.
Tässä maailmassa on paljon moukkamaisia miehiä, mutta jostain kumman syystä minulle on aina avattu ovia ja päästetty ensimmäisenä hissistä ulos. Työpaikkani pursuaa tosin akateemista väkeä eikä niinkään business-porukkaa. Vaadin ehdottomasti hyvää käytöstä ja tasoa miehiltä, ehkä he haistavat sen jo kaukaa ;-)
[ Ikävä vaan, että moni suomalainen nainen mulkoilee häntä vihaisesti kaupan/pankin ovella, kun hän jää ystävällisesti pitämään ovea auki...Ja ei ole yks tai kaksi kertaa kun on saanut oven päin näköä.
[/quote]
Normi suomimamma ottaa sen vittuiluna!! :)
tuntemani sivistyneet ihmiset eivät koskaan arvostele "duunareita" tai "alemman sosiaaliluokan ihmisiä". Ei kuulu hyviin käytöstapoihin.
Vedän pois tuon viittauksen "duunariammatteihin". Tarkoitus ei ollut ylentää itseä eikä luokitella ihmisiä.
Halusin vain korostaa sitä, että käytötapojen rooli itse työssä on valkokaulusmaailmassa olennaisempi kuin suorittavaa työtä tekevässä. Se ei ole työmaalla niin tärkeässä roolissa työn tuottavuuden kanssa kuin liike-elämässä. Tuottavuus on kiinni suurilta osin sosiaalisista taidoista ja siitä, miten yhteistyökumppanit meidät kokee.
Tämä oli villakoiran ydin. Ei luokittelu.
ap
johon toivon rehellistä vastausta:
Miksi sinua pitäisi kohdella herrasmiesmäisesti, kun sinulta ei voi saada pillua ja oikeastaan olet eräällä tavalla myös kilpailija työpaikalla?
t. mies
[ Ikävä vaan, että moni suomalainen nainen mulkoilee häntä vihaisesti kaupan/pankin ovella, kun hän jää ystävällisesti pitämään ovea auki...Ja ei ole yks tai kaksi kertaa kun on saanut oven päin näköä.
Normi suomimamma ottaa sen vittuiluna!! :)
vähän kun HKL:n bussikuski, jolle vastaa hyvät huomenet toivottaneelle matkustajalle: "vittuiletsä?"
Ja tämä on ihan tosi juttu. Todellakaan kaikki naiset eivät sitä odota tai siitä pidä. Oma äitini on elänyt naisten emansipaation vuodet 60-70-luvulla, ja hänen suhtautumisensa juontanee sieltä.
siksi, että on mies, niin miten kuuluu naisen käyttäytyä? Siis miten naiset huomioivat miehet miehinä siellä töissä, jos miesten "kuuluu" aina avata naisille ovet, antaa paikka pöydässä jne.?
Sillä hieman oudolta vaikuttaa se, että miehiltä odotetaan sitä sun tätä, mutta mitä odotetaan naisilta vastaavasti - kahvinkeittoako? Miesten miellyttämistä ja kehumista? Kotonahan tuo on ihan ok, mutta työpaikalla mielestäni ei.
Onneksi on myös työkavereita muualta maailmasta niin saa joskus nauttia hyvästä kohtelusta.
Tosin - tämä sama koskee mielestäni myös naisia. Kyllä samankin sukupuolen edustajalle voisi olla kohtelias!
Kyllä kaikilla pitäisi työyhteisössä ja muutenkin julkisilla paikoilla käytöstavat olla!
Siinäpähän sinäkin joka tuolla aiemmin röhkit, röhkit ja pieret kotonas niin paljon kuin jaksat, mutta kasvata edes lapsesi käyttäytymään, kiitos.
Itse en ole syntynyt kultalusikka suussa, kuusitoistavuotiaasta asti olen itseni elättänyt ja vakituisessa kokopäivätyösuhteessa ollut jo 20vuotta ollut ja en osaa arvostaa työtoveria joka ei osaa alkeellisimpia käytöstapoja. Mieheni avaa minulle oven, kantaa kauppakassin jne. Ei se ole tasa-arvosta pois se on tapakulttuuria.
T: pääluottamusmies
viiden lapsen äiti
suominaiset eivät osaa naisellisia käytöstapoja tosin kun monessa muussa Euroopan maassa. kun olette niin kaiketi tasa-arvoisia, mihin niitä erikoiskohteliasuuksia toista sukupuolta kohti tarvitaankaan? ja muualla Euroopassa se on tosiaan hiukan erilaista, mutta täytyy muistaa että monella Keski-Euroopan maassa perheellinen nainen aniharvoin nousee ylemmäksi toimihenkilöksi.
Ap kuin tahtoo kilpailla miesten kanssa miesten ehdoilla, niin saa just sitä mitä tilaa.
T:Ulkomaalainen nuori nainen, joka on aniharvoin törmännyt suomalaisten miesten epäkohteliaaseen käytökseen, mutta moukkaavia 50-kymppisiä akkoja on nähnyt enemmän kuin tarpeeksi (kävi töissä miesvaltaisessa yrityksessä ennen äitiyslomalle jäämistä)
ihan oikeassahan hän on. Kyllä naisella on minusta oikeus odottaa miehiltä edes alkeellisia käytöstapoja. Ei se ole mitään nuoleskelua tmv.
Kumma miten täällä ap:ta arvostellaan, ihan oikeassahan hän on. Kyllä naisella on minusta oikeus odottaa miehiltä edes alkeellisia käytöstapoja. Ei se ole mitään nuoleskelua tmv.
Ja jos todella luokittelet naiset sen mukaan, keneltä mahdollisesti voi saada pilluua ja keneltä ei, niin en voi muuta kuin säälitellä maailmankuvasi kapeutta.
johon toivon rehellistä vastausta:
Miksi sinua pitäisi kohdella herrasmiesmäisesti, kun sinulta ei voi saada pillua ja oikeastaan olet eräällä tavalla myös kilpailija työpaikalla?t. mies
Ja ihan ensin tahan alkuun, etta en ole "ylempi toimihenkilo" ja en ole syntynyt kultalusikka suussa ;) Taman totean siksi, etta ehkapa mielipidetta arvostettaisiin taman johdosta enemman.
Mutta suomalainen on todellakin moukka kayttaytymisineen. Sanon suomalainen, koska tama koskee seka miehia etta naisia, mutta erityisesti miehia. Ap:n esimerkit olivat hyvia.
Itse annan toisenlaisen. Asuin aikoinaan Briteissa. Ystavani oli toissa baaritiskilla. Saapuipa paikalle suomalais-perhe. "Give me one coke." Ei please, thank you tai muitakaan kohteliaisuuksia. Tahan kun lisaa erittain totisen ilmeen, niin johan alkoi barmaidilla tulla hurjia ajatuksia mieleen, hyva kun ei panic-buttonia painanut. No heh, joo, ehka huono esimerkki, mutta ah, niin tavallinen. Tahan turha tulla vetoamaan huonoa kielitaitoa. Jos osaa sanoa tuon lauseen, osaa englantia. Ja thank you ja please opetellaan jo ala-asteella ensimmaisten sanojen joukossa, seka kuinka pyydetaan kohteliaasti.
Olen naimisissa ulkomaalaisen kanssa. En kuitenkaan tuolta kaytostapojen synnyinmaasta Britanniasta olevan kanssa. Vaan suomalaisten mielesta naista alistavan maan kansalaisen kanssa.
Mieheni erityisesti alistaa minua avaamalla ovia, kantamalla painavat kassit ja tekemalla muita pikkupalveluksia, koska "olen huonompi ja alempiarvoinen eli nainen". Tallaiselle naisenalistajalle on kiva esimerkiksi kantaa se saunaolut sinne sohvalle, ihan vaan "vastapalveluksena". Se on vahan niinkuin give and take.
No Suomessa onneksi asiat on paremmin. Siella vallitsee tasa-arvo. Tasa-arvohan tietysti tarkoittaa sita, etta ollaan tasa-arvoisesti toykeita ja epakohteliaita. Sina laiskaset oven kiinni naamani edessa, mina istun bussissa enka anna paikkaani, vaikka olet 8 kk raskaana ja jalka kipsissa. Nain kaikilla on tasapuolisesti yhta paska olla :) Kivaa!
Passaan minäkin miestäni enkä tunne itseäni mitenkään alistetuksi. Ja mieheni on erittäin miehekäs, ei mikään nössö. Tämä on meidän tapa pitää huolta parisuhteestamme. Mieluummin yritetään olla toisillemme kivoja ja mukavia kuin vittuillaan ja haukutaan tai riidellään, kuka ei taas tehnyt sitä ja kun mä aina joudun tekee tän...Ollaankin oltu yhdessä onnellisesti 13 vuotta josta 10 naimisissa. Ja voin sanoa olevani hemmoteltu ja rakastettu yhä edelleen.