Onko muita, joiden puoliso on salajuoppo?
Mun mieheni puuhailee autotallissa lähes joka ilta, duunaa muka harrasteautoaan. Kun se tulee sisälle takaisin, haiskahtaa usein viinalta. Mitähän tässä pitäisi tehdä, että tajuaisi tilansa?
Kommentit (16)
Jotenkin oon väsynyt tuohon salaa juopotteluun,ei auta hyvä eikä paha. Tätä on jatkunut jo pitkään. No minä olen hiljaa hyväksynyt tilanteen, joskus saan raivarin, mut ei auta siaa. Koeta jaksaa...
Kannoin ne kaikki etupihalle ja kirjotin lapun päälle, että olemme mummolassa ja soittaa sitten kun on ymmärtänyt/myöntänyt ongelmansa.
Iso mies viittii salaa ryypätä =:/ huoh
mulla kanssa viina kuuluu vapaa-aikaan
tissuttelen niin että olen kutakuinkin
ajokunnossa, mutta näin voidaan mennä
tuntikausia
toki välillä selviäkin päiviä useita
putkeen joskus
viinan juonti on yleensä kivaa,
ongelmana on fyysinen ja psyykkinen
riippuvuus sekä turha lihominen
siltä osin, hengityksen haju
ja persoonallisuuden muuttuminen
muutenhan se on ihan kivaa
sehän on kuten
vaikka päänsärkylääke.
iso ja jatkuva käyttö aiheuttaa ongelmia.
ja tehokin pienenee.
rahat menee, ja terveys.
pieni määrä joskus hyväksi,
ellei riippuvuus ota otettaan.
nimim. olisi kiva polttaakin, mutta
se riippuvuus...
Ihmettelin miksi iltapäivisin mies alkoi olla ärsyyntynyt. Sitten huomasin, että hän kävi vaatekaapillaan epäilyttävän usein. Löysin tyhjäksi juodun ison viskipullon kaapista. Tätä esiintyi myös nuoruudessamme. Asia unohtui hetkeksi, mutta tilanne näyttää jatkuvan nyt vanhuuden kynnyksellä. Mitä voin tehdä? Suuttuu hirveästi, jos mainitsen huolestani. Meillä ei koskaan ole kielletty alkoholin nauttimista. Itsekin juon mielelläni punaviiniä, mutta en koskaan salassa. Ei ole tarvetta kätkeä omia mielihaluja. Mikä avuksi?
Kaappijuoppo ei tunnusta itselleen että juo. Omassa mielessään on raitis. Syynä on jokin psyykkinen ongelma. Haetaan ratkaisua pullosta, kun ratkaisu löytyisi puhumalla.
Onko kenelläkään ystävää joka salajuoppo? Eli kaappi juoppoa .Joka tissutelee viiniä illat ystävän kanssa kotinsa?Kun on kaatuillut päissään leuka mustelmilla.Sytää talvi keliä pihapiiri,jos näkee hänet.? Kesä kun mekossa ja polvet mustelmilla, syyttä sateen jälkeen kerrostalon pihan asvaltti liukas ja kaatunnut.Kun on kotinsa kännissä kompuroinnut.Liikellä on paljon myös naisilla tuota juopottelua 4 seinän sisällä.Uskomatonta mutta totta.Mutta kun se ystävä sitten laulaa koko tienoon:Juotiin yhdessä ja kittasi viiniä kuin vettä,etten kerinyt kuin 1 lasilisen viiniä juoda ja tuomani pullo oli tyhjä.
Minun siippa oli kova piilottelemaan juomiaan.
Kerran piilotin mielestäni varmaan paikkaan juomia häneltä piiloon.
No se oli löytänyt nekin. Yllätys yllätys.
Kerran oli juonut väkiviinaetikankin. Joutui sairaalaan.
Nyt ei ole juonut aikoihin.
Nykyisin hän kätkee minun juomia.
Alkoholismi on sairaus, jossa sairastunut on hyvin sairaudentunnoton ja kieltää sairautensa. Valitettavasti. Ympärillä olevat voivat kertoa sairastuneelle, kuinka hänen käytöksensä kokevat ja kuinka toisen juominen vaikuttaa omaan elämään, mutta eivät pysty muuttamaan sairastuneen käytöstä. Vain sairas itse voi sen muutoksen tehdä halutessaan ja se vaatii sen, että ymmärtää olevansa riippuvainen ja sitoutuu hoitamaan sairauttaan loppuelämänsä. Jokaisen on pidettävä huolta itsestään ja mietittävä, miten ainoan elämänsä haluaa elää. Vaikka kuinka rakastaisi toista, ei rakkaus raitista, ei myöskään viha eikä pettymys. Raittius on mahdollista silloin, kun alkoholisti ymmärtää olevansa alkoholisti ja tulee olemaan alkoholisti elämänsä loppuun. Siitä voi lähteä tie toipumiseen ja hyvään elämään raittiina alkoholistina.
-N44 raittiina kohta 5 vuotta
Ex-anoppi oli kaappijuoppo. Sängyn takaa löysi lapsenlapsi tyhjän viinapullon. Ex-anoppi joi myös kaikki pullon loput, kun niitä jäi meidän muiden jäljiltä esim. mökille. Välillä löytyi meidänkin tavaroista mökkikaapista tyhjiä pulloja ja tietenkin ne oli sinne jätetty puolitäysinä jonain viikonloppuna. Aika hurjaa katsoa vierestä rappiota, jolle ei mitään voi. Sääli kaikkia osallisia.
Täälläkin oli mutta on ollut yli 10v mallia ex-rva ja oli minulta elämäni paras päätös tähän menessä hakea ero, ei ole kaduttanut yhtään hetkeä.
Mä olen se salajuoppo meidän suhteessa. Lisäksi poltan kukkaa aina kun kukaan ei näe. Mies on viikot töissä muualla joten voin tissutella sen 5 kaljaa ja savut jokapäivä. En tiedä onko mieheni huomannut että joka perjantai kun tulee kotiin,on kassillinen tölkkejä kotona. Joskus vien kauppaan,mutta olen pyrkinyt olemaan piilottelematta ongelmaani. Olen täysin selvinpäin ehkä 10päivää/kk tänävuonna vähemmän.
Miksi? Elämän tylsyys,henkinen tila on rempallaan ja riippuvuus siihen hiprakkaan.
Mun ex oli samanlainen, hyppäsi koko ajan pihalla. Henki haisi ja olemus kertoi juomisesta ja väitti ettei ollut ottanut mitään. Tai vaihtoehtoisesti ”pari kaljaa”. Muutaman vuoden anelin, että lopettais juomisen yms. Sitten tunteet vaan kylmeni ja päätin, että lasten takia lähden. Siinä vaiheessa isä usein riehui ja huusi kännissä. Otin lapset ja lähdin. Mies koitti olla juomatta siinä eron kynnyksellä, mutta nykypäivänä, kun erosta on vuosia, juo edelleen. Nyt vain enemmän, ja sen huomaa kyllä ulkonäöstäkin valitettavasti.
Täällä on jatkuvasti näitä ketjuja, joissa toisen alkoholinkäyttö häiritsee. Kannattaa lukea alkoholismista. Siitä löytyy netistäkin esim. Minnesota-hoidon sivuilta ja Juha Kemppisen blogista. Pullojen piilottelu kuuluu taudin kuvaan. Juoppo kuvittelee, että kukaan ei tiedä hänen juomisestaan eikä juoduista määristä ja siinä saa sitten olla hiprakassa ilman eukon nalkutusta. Kun "mitään en oo ottannu tai sit kax kaljaa". Nämä on ihan vakilauseita juopon suusta.
Ihan sama, vaikka puoliso seisoisi päällään, niin jos viinaan menevällä itsellään ei ole ongelmaa eikä halua parantua, niin mitään ei ole tehtävissä asian suhteen. Jos muutosta haluaa, niin omaa käytöstään voi muuttaa. Toista ei. Eli käytännössä tyytyä siihen mitä on tai ottaa ritolat.
Aikoinaan niitä pulloja löytyi kotoa vaatekaapeista, varastosta, saappaan varsista jne.
Itse kaappijuoppona sanon että kertokaa kun huomaatte. Se salailu on useimmiten sitä että haluaa yrittää suojella muita. Avoin keskustelu missä mennään on tarpeen. Ja jos alkkis itse haluaa apua, niin suunnitelma yhdessä.
Mutta jos haluat hänen muuttuvan, niin hänen on se itse tajuttava. Oman mielipiteesi siis voit kertoa ja kysyä, miksi piilottelee juomistaan, mutta muutoksen lähtökohta on hänen oma halunsa lopettaa.