Äiti opiskelee-lapsen päiväkotipäivät?? Kysyttävää...
Eli siis: Olen toivonmukaan aloittamassa opinnot tammi-helmikuussa. Vielä ei ole tietoa kummassa paikassa, mutta tässä vaihtoehdot: 5pvän/vko klo 16-20
Ja toinen 4pvä/vko klo 15.30-20.30
Mietin lapsen päiväkotia, tähän asti ollut klo 9-13 jonka aikana olen etsinyt töitä yms, ottanut hetken omaa aikaa.
Kuinka lapsi sopeutuu tuollaiseen hoitoaikaan?
Nyt kaikki joilla lapsi illat päiväkodissa vastaamaan!
Miten on sujunut, kuinka rytmi menee?
Mitä hankaluuksia... jne
Kommentit (12)
tai siis tietenkin on, mutta elämäämme ei halua kuulua muutenkuin jokatoinen vkl, joten turha edes sieltä apua pyytää.
Vuoropäiväkoti ainoa vaihtoehto :(
Nyt olen sen reilu 3v ollut lapsen kanssa kotona ja opiskelemaan on mentävä jos vielä sen aion tehdä
ap
Onhan toi lapselle todella julmaa...
ja vuorohoidossa on usein paljon pienemmät ryhmäkoot ->kodinomaisempaa.
Miksi tuo julmaa olisi?
Onhan toi lapselle todella julmaa...
mikä tuosta tekee sen julmempaa kuin se että lapsen veisi päiväkotiin aamulla ja hakisi iltapäivällä? tuossahan olisin vielä lyhyemmät päivät..eikai sillä ole väliä monenko aikaan lapsi on päiväkodissa.
Eihän tuo ole mitenkään paha hoitoaika, lapsella on lyhyet hoitopäivät, eikä illat mene kohtuuttoman pitkään pk:ssa.
Illat ovat pk:ssa (hiukan tietty riippuu paikasta) aika kiireettömiä, kun lapsia on usein paikalla vähän. Lapsien vaihtuvuus on miinuspuoli, mutta tuskin mikään ongelma.
Iltanukkumaanmenot teillä menee myöhäisempään, mutta toisaalta saatte aamuisin nukkua pitkään. Tai sitten lapsi nukkuu päikkärit.
tai kyllä voi, mutta silloin olisi opiskelupaikka paljon kauempana ja matkoihin menisi väh 1,5h aikaa per suunta...
Lähinnä KOKEMUKSIA vuoropäiväkodista kaipailin, en syyllistystä.. Itseäkkin tilanne harmittaa, mutta valinnan varaa nyt ei ole.
Eikö lapset sopeudu aika hyvin? Tässähän lapsi saa periaatteessa enemmän "rauhaisaa" aikaa kanssani, aamuisin herätä rauhassa ja olla yhdessä,käydä ulkona kanssani,kaupassa jne...
Tietenkin illat sitten yhdessä ovat lyhyemmät, mutta mutta...
vaikeaa, mielessä käy myös jos luopuisi haaveestaan kyseiseen ammattiin,mutta tiedän katuvani sitä joskus paljon.
Tässä valmistuisi vuodessa.
ap
Lyhyt hoitoaika, ryhmässä (yleensä) on vähän lapsia, touhu on leppoisempaa kuin päivällä.
Minulla on kaksi lasta, ja molemmat ovat olleet aikanaan iltahoidossa. Nyt jo aikuinen lapseni sanoo että iltahoidossa oli mukavinta. Lapsen rytmi pitää vaan muuttaa vähän myöhäisemmäksi. Nukkumaan vasta ysin jälkeen ja aamulla nukutaan sitten pidempään.
Ap viet vaan lapsesi hoitoon ja opiskelet hyvillä mielin!
vuoropäiväkodissa, ja ainakin se pk, jossa minä olin, oli todella ihana paikka.
Esim. juuri tuo, mitä joku sanoi pienemmästä lapsimäärästä, pitää täysin paikkaansa. Illat on mukavan leppoisia, syödään ja katsotaan pikku-kakkosta yhdessä hoitajien kanssa sohvalla, leikitään ja pelaillaan, piirrellään, niin kuin ihan normaalistikin pk:ssa. mutta tosiaan HUOMATTAVASTI rauhallisempaa on.
Ja tuollakin on hyvät puolensa, että lapsi aina sen illan hoidossa: sopeutuu siihen rytmiin ja monet vuoropäiväkodin lapset ovat aina "tiettyyn aikaan" hoidossa, vaikkeivat aina ihan samaan aikaan välttämättä. siis esim. joku lapsi tulee aamuisin välillä 6-8, muttei ole koskaan iltaisin hoidossa. joku lapsi taas ei koskaan ole esim. ennen kymmentä hoidossa jne. eli lapsesi varmasti saa sellaisia kavereita, jotka myös ovat usein illat hoidossa.
ja tuo hakuaikakaan ei ole paha. tiedän pieniäkin lapsia, joita haetaan vasta 21, tai jopa 22!
Todella siis voin suositella vuoropäiväkotia :)
Ehkä nyt sittenkin unelmistani tulee totta, ilman huonoa omatuntoa ja lapsen ei tarvitse kärsiä liiemmin..
Parasta tässä on vielä se, että tuo päiväkoti olisi sama missä hän nyt on, ryhmä ja tarhan puoli vain muuttuisi.
Nyt vain innolla odottamaan mahdollista koulupaikkaa ja unelmien toteuttamista.
kiitos kaikille
ap
saa tietenkin lisää kertoilla vuoropäiväkodeista
Siellä on ainakin tavallisina ongelmina sekä hoitajien että muiden lasten iso vaihtuvuus.
Eikö lapsella ole isää, joka voii hoitaa illat?