Miksihän sikiö tärisee?
Kylläpäs on alkanut huolettamaan,kun mahassa tuntuu monia kertoja päivässä,kuinka sikiö tärisee.Nopea tärinä kestää joitakin sekunteja kerrallaan,usein silloin kun vauva liikkuu muutenkin paljon,mutta joskus tuntuu vain tuo pelkkä tärinä/värinä.Aikaisemmin en ole moiseen törmännyt.Hikkaa se ei ole,sen kyllä hyvin tunnistan.Rakenneultrassa kaikki on ollut hyvin ja sydänäänet hyvät.Onko muilla kokemusta/tietoa?
Kommentit (19)
että menossa rv 35 ja tärinää ollut viimeisellä kolmanneksella.
Ap
Hän vaan pissaa. :D
Lapsivesi siellä värisee (ja lapsi siinä mukana) kun pissa aiheuttaa lapsiveteen "aaltoja".
Meillä sekä tytöt että pojat ovat värisytelleet kun ovat pissanneet.
siksikin voi täristä, vastasyntyneet vapisevat ja jalka saattaa nykiä voimakkaaksti jne kun opetellaan vasta liikkeitä.
kuulemma keskushermoston kehittymättömyyttä. Tärinät väheni loppua kohden. Nyt pariviikkoisena joskus täristää käsiään ja leukaansa vielä.
Ei kuulemma ole huolta. Ainakin tämä oma vaikuttaa varsin normaalilta huutopetteriltä. :D
Oli pelottavaa, mutta kuulin myös tuon pissakommentin kaveriltani :).
Terve poika syntyi, nyt 3,5v.
Tyttöni ei jostain syystä koskaan tärissyt vatsassa ollessan.
joka on tosi yleistä vauvoilla jo masussa.
Omat lapset olivat kovia hikkaamaan, varsinkin poika.
Itselläni se tuntui tärinänä.. Toki selkeästi hytkymisenä välillä :D
Lisäksi meillä on molemmat tärisseet kun pissa on tullut, mutta ei masussa kylläkään vaan synnyttyä vasta
pissaamiseen jälkeen vielä parivuotiaanakin. En tiedä mikä refleksi se on, mutta semmoinen puistatus näytti usein tulevan pissan jälkeen.
että muillakin on ollut tärinöitä,ei ilmeisesti sitten aivan harvinaistakaan ja ilmeisesti myös vaaratonta:)
Ap
kannattaa tutustua vvv;hen jos jo masussa tietää koska vauva pissaa :)
poika täristeli, ja teki sitä vielä syntymisen jälkeenkin kolmisen viikkoa (jalka esim yhtäkkiä vipatti), kuulemma juuri keskushermoston kehittymättömyyttä ja häviää kuukauden ikään mennessä. Poika täristää kyllä vieläkin välillä pissatessaan. Että vaikea sanoa, mitä mahatärinät oli. Nyt tämä mahavauva myös täristelee. Ja hikka on sitten kyllä aivan erilainen tunne, kun joku täällä tärinää hikaksi ehdotti.
Herranjumala mikä helpotus tuli tämän ketjun lukemisesta! Mainitsin tänään neuvolassa oman sikiön tärisemisestä ja th säikähti asiasta ja käski huomenna äitipolille. Olen itkenyt koko kaksi tuntia neuvolasta lähtemisen jälkeen. Nyt helpotti jos tärinä ei automaattisesti tarkoitakaan kehityshäiriöitä!
No johan on ammattitaitoinen terkkari, voi luoja. Mulla esikoinen tärisi, terve tyttö sieltä tuli. Neuvolassa sanoivat, että tärinän syytä ei tiedetä, jotkut vain tärisee. Hermostojuttu kuulostaa uskottavalta. Pissaaminen ja palelu idioottimaiselta.
Mulla vauva tärisi mahassa tosi usein, harvemmin potki mitenkään villisti, tunsin aina sen tärinän ja se oli musta hauskan tuntuista. Hikka oli myös usein. Yksi harrastuskin meillä oli, kun vauva oli mahassa aktiivinen, niin laitoin kevyen kamman tai kynän mahan päälle ja annoin vauvan potkaista sen pois. Ihan hirveen mukava leikki sikiön kanssa! Ja terve poika sieltä tuli.
14 tässä vielä. Eivät olleet tämän kaupungin äitipolillakaan kuulleet tärisevistä sikiöistä mutta olivat sitä mieltä että kun muut liikkeet ovat normaaleja, ei ole syytä huoleen.
Mulla myös kaksi ensimmäistä tärisivät vatsassa raskausaikana.
Kuulin silloin tuon saman pissaamisteorian. Tämä kolmas ei ainakaan vielä ole tärissyt, vaikka poiki nytkin pitäisi olla tuloillaan.
Meidän kaksi viikkoinen tyttö tärisi vatsassa ja nyt syntymän jälkeen välillä jalka tärisee kun esim. Venyttelee :)
Samoin meidän vauva tärisi välillä parin kolmen sekunnin ajan ihan raskauden loppupuolella. Minäkin meinasin mennä paniikkiin. Ei ole tärissyt synnyttyään.
kun pissivät. Mulla tuntuu samaa.