Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI ette ole valmiita maksamaan yksityisistä palveluista, esim.

Vierailija
20.10.2009 |

parisuhteen, lasten kasvatuksen tai kehityksen erityiskysymysten, tai erikoislääkärin palveluista erilaisissa somaattisissa sairauksissa?

Minusta mikään hinta ei ole liikaa näin tärkeiden asioiden suhteen. Ihmettelen, miksi joku roikkuu vuoden perheneuvolan jonossa akuutin parisuhdeongelman takia? Erohan siinä jo ehtii tulla.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakolliset laskut saa maksettua.

Vierailija
2/6 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahdo olla romuttamassa hyvinvointiyhteiskuntaa. Jos mihinkään ei pääsisi (mikä on vaikea uskoa, koska olen e-lapselleni kaiken saanut julkiselta puolelta, vaikka äänen korottamista ja paskamaista kinuamista se on joskus vaatinutkin) niin veisin toki lapsen yksityiselle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät oikein skulaa.

Joko verotusta pitäisi reippaasti keventää, palkat tuplata tai palveluiden hintoja laskea.

Vierailija
4/6 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on as-lapsi, joka kävi kaksi vuotta neuropsykologisessa kuntoutuksessa. Kun jouduin anomaan sitä kelalta puolen vuoden jaksoissa (siitä huolimatta, että kuntoutus toimikin aina vuoden jaksoissa), päätökset tulivat aina myöhässä sen jälkeen kun kuntoutuskausi oli jo alkanut ja pelkäsin, että kela ei suostukaan maksamaan sitä ja lapsi putoaa pois kuntoutuksesta kokonaan, yritin ottaa selvää, mitä lysti oikeasti maksaa ja voisinko maksaa sen itse. Kuntoutuslaitos ei ensin suostunut edes kertomaan hintaa minulle, sillä "se voisi aiheuttaa perheelle niin suuren taloudellisen ongelman, että kuntoutuksesta kokonaisuudessa taloudellisine seuraamuksineen olisi enemmän haittaa kuin hyötyä". Tämä siis jo ennen kuin he olivat sanoneet hintaa minulle, ja meidän taloudellista tilannettahan he eivät mitenkän voineet tietää. No sain selville, että lysti olisi maksanut 140 euroa tunti eli 6-7 tonnia vuodessa ja ne rahat olisivat meiltä kyllä jostain löytyneet, mutta onneksi kela sitten kuitenkin sai päätöksensä tehtyä. Muutaman yksityisen psykologikäynnin ja yhden psykologien konsultaation koulussa maksoin itse. Mutta myönnän kyllä, että aika monelle tuo monen tonnin ylimääräinen meno olisi ollut liikaa. Moni erityislapsen vanhempi kun on joutunut jäämään pois töistäkin omaishoitajaksi palkkiolla tai kokonaan ilman. Ei siinä enää revitä useita tuhansia euroja, vaikka kuinka tietäisi, että sijoitus voisi olla pitkällä tähtäimellä kannattava. Pitkästä tähtäimestä kun ei koskaan ole mitään takeita ja lähitulevaisuus VOI käydä liian vaikeaksi.

Yritin palkata lapselleni myös kouluavustajaa itse. Koulun rehtori ei kuitenkaan suostunut päästämään yksityisen palkkaamaa kouluavustajaa kouluun, koska avustaja ei olisi ollut hänen työntekijänsä ja käskyvalta siksi ei olisi ollut selvillä. Lisäksi kunnan opetushallinnon virkamiehet totesivat, että "ei voida lähteä siitä, että joku voi ostaa itselleen parempia palveluita". Sanat positiivinen diskriminointi herättivät kyllä hieman vastakaikua, mutta veikkaan, että olisin joutunut hakemaan oikeutta palkata avustaja lakimiehen kanssa. Päätin kuitenkin lupua siitä, ja vaatia muita tukitoimia. No, jouduin silti lakimiehen puheille, mutta nuo muut tukitoimet eivät oikeasti maksa mitään kenellekään - kahden päivän lisäkoulutuksella (no sen maksoi sairaanhoitopiiri) opettaja sai homman pyörimään ihan itse.

lasten nuhia ja poskiontelontulehduksia ja vanhempien hammashoitoa meillä hoidetaan ykstyisten lääkärien kautta. Monesti on kuitenkin niin, että yksityislääkäriä ei voi käyttää esim pitkäaikaissairauden hoidossa. Esim jos meillä nuo kuntoutuslähetteet menevät kelalla paljon todennäkösiemmin läpi, jos ne on kirjoittanut kunnallinen tai valtiollinen laitos (siis koululääkäri tai yliopistosairaala) kuin mitä jos ne kirjoittaa yksityislääkäri. Järjetöntä on tosiaan, että koululääkäri, joka lukee lääkärikirjastaan ja katsoo netistä, mikä se sellainen aspergermuka oikein on, on kelan mielestä luotettavampi lähetteenkirjoittaja kuin yksityinen neuropsykiatri. mutta näin se menee kun kyse on yhteiskunnan varoista. Ja kuten alussa luki, kuntoutus on saatava kelalta, itse sitä ei voi maksaa.

Vierailija
5/6 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja johan täsäs verojakin maksetaan!

Vierailija
6/6 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

verorahoja levitellaan holtittomasti kaikkiin hienoihin projelteihin ja mamuille, joita tassa toisessa ketjussa kovasti puolustellaan. Valtion kassa EI ole pohjaton ja pienista puroista syntyy iso virta.