Lapsettomuus on ekologinen valinta
Itse valittu lapsettomuus ei ole itsekästä, kuten av-mammat usein väittävät, vaan ekologisesti kestävä ratkaisu. Väestön liikakasvu on todellinen ongelma. Mikä siinä on itsekästä jos ei halua pahentaa asiaa omalta osaltaan? Eikö lasten hankkiminen ole itsekkäämpää maailmankaikkeuden kannalta?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2009 klo 11:21"]
Itse valittu lapsettomuus ei ole itsekästä, kuten av-mammat usein väittävät, vaan ekologisesti kestävä ratkaisu. Väestön liikakasvu on todellinen ongelma. Mikä siinä on itsekästä jos ei halua pahentaa asiaa omalta osaltaan? Eikö lasten hankkiminen ole itsekkäämpää maailmankaikkeuden kannalta?
[/quote]
Voimmeko palkata sinut sanansaattajaksi Islamistisiin maihin, sekä moskeihjoihin, että muslimien piiriin länsi-maissa? Tämä porukka nimittäin lisääntyy maailmassa eniten. Eli olet vähän väärällä foorumilla "sanomasi" kanssa.
Milloin olisit valmis lähetysmatkalle Iraniin? - Kerro, hommaan sulle liput.
perusteluni lapsettomuudelle on kyllä aina ollut se, että en pidä lapsista enkä vauvoista ja minä olisin erittäin huono äiti. Lapsuudenperheessäni oli sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa, minkä takia mielenterveyteni ei vielä kolmekymppisenäkään ole aivan kunnossa. En kykenisi rakastamaan ja hoitamaan lapsia niin kuin heitä pitäisi, joten parempi olla ilman. Hädin tuskin saan pidettyä huolta itsestäni, saati sitten pienistä avuttomista olennoista, joita kohtelisin kaltoin ja kylmästi, joten en hanki lapsia
itsekkäiden ihmisten käteväksi havaitsema uusi perustelu. Aikaisin nämä ihmiset kertoivat, miten tärkeä heille on, että voivat piipahtaa työpäivän jälkeen ystävien kanssa pubissa, jutella miehensä kanssa työpäivän tapahtumista viinilasillisen ääressä ilman keskeytyksiä, pelata rauhassa golffia ja kokata pitkän kaavan mukaisesti burgundinpataa ilman että lapset sotkevat kuvioita.
Ekologisuus on myös kätsy peruste sille, että katsoo kieroon lentomatkustamista vaikka syy pohjimmiltaan onkin vaikka siinä, että itsellä ei ole tilaisuutta matkustaa - TOVK-ilmiö siis.
Syyt voivat olla mitkä hyvänsä, mutta miten joku toinen voi mennä sanomaan, että se on itsekästä. Ei voi käsittää. Ekologistakin lisäntymättömyys tosiaan on, mutta aika linkolalaisessa hengessä. Itse olen halunnut lapsia tekemään maailmasta paremman paikan omalla tavallaan. Sekin voi olla ekologista, jos esim. osaa kasvattaa tiedostavan jälkikasvun.
Suomessa perustelu ontuu, koska meitä on kaiken kaikkiaan vähän eikä tänne ole muita tunkemassa vaikka sieltä Intiasta.
että lisääntyminen on oikeasti mielestäsi ekologisesti kestävä ratkaisu?
Suomessa perustelu ontuu, koska meitä on kaiken kaikkiaan vähän eikä tänne ole muita tunkemassa vaikka sieltä Intiasta.
Suomessa me kulutamme luonnonvaroja moninkertaisesti noihin maihin verrattuna! Vaikka kulutusjuhlat taitavat olla kohta loppu, kun maapallo ei enää kestä länsimaista elämäntyyliä.
kuin intialainen tai afrikkalainen. Siksi lisääntyminen täällä on suurempi kysymys ekologian kannalta kuin kehitysmaissa. Tasapaino tietysti pitäisi saavuttaa, mutta on turha syyttää kehitysmaista liikakansoituksesta, kun siellä ei kuluteta edes murto-osaa siitä mitä täällä.
että he hävittävät sademetsät mm. tupakkateollisuuden takia ja sitä kautta tuhoavat maapallon elämisen edellytykset.
Lisääntyminen on epäekologista ja itsekästä. Toisaalta jos se halu lisääntyä on olemassa, en usko että kovin moni valitsee lapsettomuuden vain ekologisista syistä. Voi tietysti jotkut tehdäkin niin, mutta uskon että useimmiten tuota perustelua lapsettomuudelle käyttävät ne, jotka muutenkaan eivät lasta halua.
Suomessa me kulutamme luonnonvaroja moninkertaisesti noihin maihin verrattuna! Vaikka kulutusjuhlat taitavat olla kohta loppu, kun maapallo ei enää kestä länsimaista elämäntyyliä.
En kommentoi sen kummemmin lastenhankkimisen itsekkyyttä, koska minusta sekä lasten hankkiminen, että hankkimatta jättäminen on itsekkyyttä.
Kukaan ei hanki lapsia (toivottavasti) muiden vuoksi, tai eläkkeitä maksamaan.
Samoin lapsettomat eivät jätä lapsia tekemättä ilmastonmuutoksen vuoksi, vaan siksi, että eivät HALUA lapsia.
Jeesustelut siis sikseen, ja puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.
perusteluni lapsettomuudelle on kyllä aina ollut se, että en pidä lapsista enkä vauvoista ja minä olisin erittäin huono äiti. Lapsuudenperheessäni oli sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa, minkä takia mielenterveyteni ei vielä kolmekymppisenäkään ole aivan kunnossa. En kykenisi rakastamaan ja hoitamaan lapsia niin kuin heitä pitäisi, joten parempi olla ilman. Hädin tuskin saan pidettyä huolta itsestäni, saati sitten pienistä avuttomista olennoista, joita kohtelisin kaltoin ja kylmästi, joten en hanki lapsia
itsekkäiden ihmisten käteväksi havaitsema uusi perustelu. Aikaisin nämä ihmiset kertoivat, miten tärkeä heille on, että voivat piipahtaa työpäivän jälkeen ystävien kanssa pubissa, jutella miehensä kanssa työpäivän tapahtumista viinilasillisen ääressä ilman keskeytyksiä, pelata rauhassa golffia ja kokata pitkän kaavan mukaisesti burgundinpataa ilman että lapset sotkevat kuvioita. Ekologisuus on myös kätsy peruste sille, että katsoo kieroon lentomatkustamista vaikka syy pohjimmiltaan onkin vaikka siinä, että itsellä ei ole tilaisuutta matkustaa - TOVK-ilmiö siis.
En tajua, kun netti on puolillaan keskustelufoorumeita.
Haluaisin kolmannen lapsen, mutta tiedostan liian hyvin sen ekologisen puolen. Maailma on jo täynnä ihmisiä ja suomalainen kuluttaa melkein eniten maailmassa. Mies ei valitettavasti suostu mihinkään adoptio- tai sijaisperhevirityksiin, minulle nekin kelpaisivat. Pelkään vaan että minusta tulee katkera vanha ämmä, jos ekologisen omantunnon takia (eri asia, jos lasta ei vaikka yrityksestä huolimatta kuuluisi) jätän vapaaehtoisesti lapsiluvun tähän. Sydän sanoo yhtä ja omatunto toista.
Koska eihän lapsi lopu kun täyttää 18v :D
Mitens sitten kun itse olet vanhempi ja ei lapsia joiden avulla voisit olla kuluttamatta yhteiskunnnan varoja sinun hoitoosi laitoksessa tai kotona.
Eikö lapsista olisi hyötyä tässä kohdassa? Lisäksi tuovat niin paljon iloa elämään etten voisi kuvitella ettei koskaan olisi minulla lapsia.
Itse olen kasvanut ilman sisaruksia ja haluan tulevaisuudessa vielä ainakin kaksi lasta, nyt enneestään kaksi. Lisäksi sisaruksista on tukea toisilleen vanhempana :)
jotenkin niin, että itsekäs ihminen toimii tavalla, joka aiheuttaa jollekulle toiselle jotain haittaa. Eihän lapseton ihminen ole itsekäs siinä mielessä? Voi olla mukavuudenhaluinen mutta ei itsekäs. Ja tosiaan eklogisempi kuin ne kaikki kestovaippailevat av-mammat yhteensä.
montako kymmentä kertaa tätä joutuu selittämään? Enkä ole ainut joka tätä on täällä selitellyt, siis sitä miksi on tällä palstalla vaikka ei ole eikä halua lapsia
- tämä on aihe vapaa, ei pelkkää vauvakeskustelua. Jos et ole huomannut, täällä puhutaan muustakin kuin lapsista. On ruoanlaittoa, parisuhdetta, sisustamista, ostosvinkkejä, julkkisjuoruja jne. jne. Nämä aiheet kiinnostavat lapsettomiakin
- tämä on yksi aktiivisimmista palstoista, jos tarvitsee nopeasti vastauksen johonkin niin täältä sen yleensä saa. Lisäksi täällä koko ajan pukkaa uutta juttua niin riittää luettavaakin, toisin kuin joillain muilla palstoilla joihin tulee pari kirjoitusta päivässä
- lapsettomilla, ja lapsia inhoavillakin ihmisillä on yleensä sukulaisia ja tuttavia joilla on lapsia, niin minullakin. Vaikka en pidä lapsista niin en halua olla mikään älykääpiö törkymöykky joka ei ota sukulaistensa lapsia huomioon millään tavalla. Joten koska en tiedä lapsista yhtään mitään, luen täältä vinkkejä esim. mitä ostaa lahjaksi pienelle tytölle/pojalle jne.
- lisäksi täällä saa hyvin ärsytettyä ihmisiä kertomalla ettei halua lapsia, tosin usein en provoile tai ärsytä tahallani mutta joskus kuitenkin jos tarpeeksi käy "kaikki naiset haluavat lapsia" -asenne ottamaan pattiin
En tajua, kun netti on puolillaan keskustelufoorumeita.
Lisäksi tuovat niin paljon iloa elämään etten voisi kuvitella ettei koskaan olisi minulla lapsia. Itse olen kasvanut ilman sisaruksia ja haluan tulevaisuudessa vielä ainakin kaksi lasta, nyt enneestään kaksi.
Noi kommentit nyt menee ohi aiheen niin että roiskuu, mitä tekemistä lapsen aiheuttamalla ilolla on ekologisuuden kanssa? Ja jos on niin eikö nuo nyt ole itsekkäitä perusteluita lapsen hankinnalle jos jokin?
Ei, vaan halu kasvattaa vielä yhtä lasta ja saada vielä yksi tähän porukkaan. Sanoinhan, että sijais- tai adoptioäitiys täyttäis tarpeen ihan yhtä hyvin. Mies ei vaan suostu. Biologista viettiä ei ole, olen jo kaksi biologista saanut ja se riittää.
Tää on vaikea aihe, vieläkin melkein tabu. Enkä mä moralisoi toisten lapsilukuvalintoja, vaikka itselleni "kiintiöitä" asetankin.
t.32