Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nukahtaminen pinnasänkyyn?!

18.10.2009 |

Meillä on ongelmana 3kk tyttövauvan nukuttaminen yöksi muualle kuin viereen.. Voisiko joku kokenut antaa hyviä neuvoja mikä olisi avuksi. Joka ilta nukahtaminen on helppoa jos saa olla vierellä, mieluiten nukahtaa rinnalle, jota en haluaisi tehdä, mutta on pakko jos haluaa itse nukkua. Alkaa kamala itkuhaloo jos ei saa nautiskella rinnalla uneen asti, rauhoittuu sylissä tai makoilee silmät auki rauhallisena mutta muuten ei nukuttamisesta tule mitään.. Olemme kokeilleet syömisen jälkeen omaan sänkyyn menoa, hetken haaveilee siellä ja sitten alkaa itkeä, ei suostu millään nukkumaan yksin. En haluaisi hänen nukkuvan välissämme vielä 2v vanhanakin. Auttakaa!!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meidän poika oppi nukahtamaan pinnikseen vasta 3,5kk vanhana about. Siskonsa puolestaan nukkui syntymästään asti hienosti pinniksessä ilman metkuja.

Pojan kohdalla sanoisin että oli pari tekijää jotka meillä auttoi. Yksi oli se että nukkumaan ei missään nimessä saanut mennä liian väsyneenä tai muuten ei hommasta tullut mitään. Toinen on se että hän kaipaa vieläkin sitä kosketusta. Eli annan hänen ensin olla sängyssä yksin ja jos uni ei tule niin siirryn pinniksen viereen ja hän pitää minua sormesta kiinni kunnes nukahtaa. Toinen hyvä on jos pitää sormia tai kättä poskella leuan alla. Ja unirättihän on ehdoton.

Mä epäilin ettei meidän poika koskaan opi nukhtaa pinnikseen mutta toisin kävi. Ja meillä se sitten menikin yllättävän helposti. Nyt sitten vaan taistellaan sen kanssa miten sen yön voisi nukkua syömättä...

Päkkänä

Vierailija
2/8 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli älä vielä huoli, jos ei jää helposti pinnikseen tai osaa nukahtaa itsekseen. Meillä esikoinen oli helppo tapaus, mutta tuo kuopus on ihan toista maata. Olin ihan varma, että nukutan häntä vielä pitkät tovit, mutta niin vain 5kk iässä osasi jo jäädä unisena mutta selvästi hereillä sänkyyn nukahtamaan. Siihen asti harjoiteltiin siten, että syötin makkarissa ja kun ei halunnut enää imeä (ei siis halunnut nukahtaa rinnalle, vaan syliin/viereen), nostin sänkyyn. Joskus jouduin toistamaan tätä lukuisia kertoja, ja usein rauhoittelemaan vieressä, kun ei meinannut uni jatkua sängyssä. Jossain vaiheessa se vain alkoi helpottua, ja ehkä sitä itkuakin alkoi sietää paremmin - eli en nostanutkaan enää heti syliin vaan silittelin sängyssä jne... eli pienin askelin. 3kk on kuitenkin ihan ihan ihan pieni vielä, joten älä huoli äläkä stressaa itseäsi ja vauvaa liialla yrittämisellä! Minusta siinä iässä vauva vielä hakee totaalista turvaa, ja kun on aikansa testannut ja todennut, että äiti on olemassa, uskaltaa ajan myötä jäädä yksinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti rohkaisevista kommenteista ja vastauksista! Tulee helpottunut olo kun huomaa ettei ole ainut joka kamppailee saman asian kanssa! :)

Vierailija
4/8 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 7kk ja pinnikseen nukahtaa joskus, joskua ei.

Iltatissin jälkeen sänkyyn. Jos rupeaa leikkimään, niin jätän yksikseen unilelun kaa, tutti suussa. Kiukusta menen luokse (ei vielä itke) ja sitten tutti suuhun, "tassuttelua" eli käsi pepulla ja suhistelua. Yleensä menee n. 20-30min.

Olen kyllä kade kavereille joiden vauvat nukahtaa kärryihin ja sänkyyn kun vaan sinne laittaa. Meillä nukahtaminen ollut vaikeaa (tissille mieluusti nukkui pienenä ja siitä alamäki alkoi ;) ) ja kärryihinkin saa työstää hiekkatiellä 20min (sisällä en ole edes yrittänyt päikyille).

Sori kun tuli avautumista.

Vierailija
5/8 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa,että tulee vielä aika kun lapsesi ei tule viereen nukkumaan vaikka haluaisit. Ja vaikka vauvasi oppisi nukkumaan omassa sängyssä nyt,kiipeää hän todennäköisesti 2-vuotiaana vanhempien väliin opittuaan pelkäämään.

Mikset nauttisi vauvan läheisyydestä kun hän on noin pieni? Meillä tyttö nukkuu "sivuvaunussa" meidän parivuoteen vieressä ja hänellä ikää 1v 1kk. En raaski häntä millään siirtää eri huoneeseen,ehtiihän sitä sitten joskus myöhemmin. Meillä tyttö ei enää suostu kainalossa olemaan,joten sinuna nauttisin tuosta vauva-ajasta. Lapsesi on vasta 3kk ikäinen,ei siis iso tyttö!

Vierailija
6/8 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen... Meillä 7,5kk tyttö, joka tykkäisi nukkua vain kainalossa - tissi suussa, tai vähintäänkin tissi poskea vasten ;) Tutti eikä tuttipullo hänelle kelpaa.

Yöt alkoivat kuitenkin 5-kuisena mennä TOSI risaisiksi. Siihen asti herätty öisin 0-2 kertaa syömään... Nyt keskimäärin 7. Niinpä aloitettiin sillä, että tyttö nukahtaisi pinnasänkyyn - ei syliin, eikä tissille. Pari iltaa siinä meni itkua hyssytellen. Pinnis meidän makkarissa, ja istuin nukutuksen ajan omalla sängyllä laulellen hiljaa tuutulaulua, ja tyttö siis näki minut koko ajan. Välillä kävin silittämässä. Lopulta nukahti. Nyt nukahtaa jo suht hyvin omaan sänkyyn - tarvitsee kyllä vielä isin tai äidin sängyn lähelle... :) Yösyötöt ja -heräämiset kuitenkin vielä ongelma. Omaa laiskuuttani olen ottanut tytön jossain vaiheessa yötä viereen tissille, ja antanut jäädä siihen nukkumaan - näinhän nukahdan heti itsekin, eikä tarvitse pysyä väkisin hereillä... Mutta siitäpä tuleekin se kierre sitten! Tissille - nukahdus ilman röyhtäisyä äidin kainaloon - ilma kiertää mahassa ja pissittää - uudestaan tissille - nukahdus ilman röyhtäisyä äidin kainaloon......... (if you know what I mean..heh...)

No, nyt päätettiin, että mies kokeilee saada tytön nukkumaan yöllä uudestaan - ja onnistuikin siinä helposti :) Minun mennessä viereen haistaa vain maidon, miehen ei tarvitse kuin vähän "vatkata" tyttöä, niin uni tulee HETI! Saa nähdä, miten menee jatkossa... Viime yö siis eka tällainen yö. Tissille otin vasta klo 5, kun heräsi. Tämän jälkeen nukkui 7 asti ja herättiin.

Oih, kauheasti selitystä...

Onhan se ihan kiva välillä nukkua lapsi kainalossakin, mutta varsinaisesti en ole voinut puhua nauttineeni siitä nyt 2,5-kuukauteen noiden herätysten takia. Meillä nukutaan paljon paremmin, kun jokainen on omassa sängyssään. 2,5-vuotias poika nukkuu omassa huoneessaan (on nukkunut 5-kuisesta asti, koska en silloin imettänyt enää), ja toisinaan kipittää sieltä meidän väliin. Välillä nukutaan pojan kanssa kainalokkain päikkärit. Nyt olisi tarkoitus siirtää tyttökin omaan huoneeseensa, jos vain noista yöheräilyistä pääsisi vähän vähemmälle... ;)

Ja meilläkään ei muuten tyttö nuku sisällä päikkäreitä...en saa nukahtamaan! Vaunuissa kun hetken keikuttaa, uni tulee. Isoveli taas oli ihan erilainen - pystyi antamaan pullon maitoa, ja kun laski pinnikseen, jäi sinne tyytyväisenä hetkeksi jokeltamaan mobilelle ja "sammui" 2 minuutissa ilman itkuja. Lapset siis voivat olla TÄYSIN erilaisia. =)

Vierailija
7/8 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 6kk lapsi ei totu mihinkään nukuttamisrituaaliin, ainakaan tutkimusten mukaan. Joten siinä mielessä ei ole vielä kiirettä. Meillä 5,5kk iässä nyt on aloitettu totuttelemaan siihen, että nukahtaa omaan sänkyyn ja ihan hienosti on lähtenyt liikkeelle. Piti kylläkin ottaa tutti käyttöön, että tämä onnistui. Kun tytsy alkaa hieroskella silmiä ja näyttää väsyneeltä, viedään hänet omaan sänkyyn, tutti suuhun, unikaveri viereen (tätä näplää kunnes nukahtaa) ja valot pois. Alkuun eka iltana vähän itkeskeli vaisusti, mutta nopeasti tajusi homman ja vaikuttaa itsekin tykkäävän, kun pääsee rauhoittumaan vaikka muuta touhua talossa olisikin. Ennen nukahtaminen oli vaikeaa, kun kaikki muu vei huomion. Tämä muutos tuli luonnostaan, kun tytsy alkoi heräilemään 7x yössä, eikä osannut nukahtaa kuin syliin.

Vierailija
8/8 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö ei ole syönyt tuttia kuin noin 2kk:n ikäisenä vähän alle kuukauden ajan, se yhtäkkiä loppui kuin seinään. Typy nyt 3,5kk, eikä tahdo nukahtaa itsekseen pinnikseen. Olen aina kaupannut tuttia, mutta ei huoli. Meillä on selvät iltarutiinit ja aina hämärässä vaihdetaan viimeisen kerran vaippa ja soittorasia on vedetty soimaan viimeiset 3kk, kun lasken tytön sänkyyn. Muutamia kertoja nyt on mennyt vähän paremmin illalla nukuttaessa, mutta yleensä se menee niin, että typy herää 1-2h sen jälkeen kun on illalla nukahtanut ensimmäisen kerran. Ei ole nälkä, vaan itkeskelee vain. Alkuaikoina Elli ei nukahtanut kuin syliin, ja oli erittäin hankala saada typy laskettua sänkyyn niin ettei hän herännyt. Eikä tietenkään ole hyvä, että lapsi herää eri paikassa kuin mihin on nukahtanut. Viime viikkoina olen ollut niin väsynyt, että olen vain nostanut tytön sänkyymme ja imettänyt siinä ja loppuyö onkin mennyt siinä. Mutta niinkuin aikaisemmin joku sanoikin, siitä tulee herkästi kierre! Olen ajatellut hommata sen kirjan, missä vissiin on ohjeita tuohon nukuttamiseen ym. Alkaa itse jo kovasti väsyä näihin monta tuntia kestäviin nukuttamisiin ja yöheräilyihin. Tsemppiä teille, et ole ainut jolla on tuo sama ongelma.. täytyy vain yrittää jaksaa, aika se varmaan on joka auttaa ja selvät iltarutiinit..