Olen niin täynnä vihaa:/
Mistäköhän tämä tulee? vuosien jälkeen reilu 30 v olen vihdoin irtautunut vaikeasta menneisyydestäni (raskas lapsuus ja nuoruus), parantumassa vaikeasta masennuksesta ja elämä tuntuu hymyilevän. Silti en ole koskaan tuntenut näin puhdasta vihaa mitään tai ketään kohtaan kuin nyt. Masennukseni (jo lapsena alkanut) kumpusi syvästä häpeästä ja syyllisyydestä, jota ääriuskonnollinen ja hyvin sairas perhetaustani on ruokkinut. Miten selvitä tästä ja ymmärtääkö kukaan tällaista?
Kommentit (6)
paraneminen on hyvässä vauhdissa kun ymmärrät, kenelle olet vihainen ja osaat kohdistaa vihasi oikeaan osoitteeseen. Masennus johtuu usein siitä, että kohdistaa vihan itseensä.
Miten selvitä tästä? Minusta sinun kannattaisi hakea ammattiauttajan apua, oma taustani hyvin samankaltainen, paitsi että perheeni ei ole uskonnollinen (liityin itse sairaasta perheestä sairaaseen uskonnolliseen järjestöön) - enkä olisi ikinä päässyt eroon syyllisyydestä, vihasta enkä sairaan uskonnon luomista rajoituksista jne. ilman tuota terapiaa ja työstämistä. Ehkä kannattaisi myös ottaa yhteyttä uskonnon uhrit ry:hyn? Käy ainakin heidän nettisivuillaan...
mutta älä pelkää sitä. Pura vihantunne esim. kirjoittamalla. Voit kirjoittaa elämäkerran jota et ehkä koskaan näytä kellekään.
Suosittelen lämpimästi ammattiauttajan hakemista tueksi tähän prosessiin. Työikäisenä voisit saada KELA:n korvaamaa terapiaa. Kyllä ammattilainen ymmärtää vihaasi ja samoin monet sellaiset, jotka ovat toipuneet menneisyyden haavoista.
katso Ylen Areenalta Inhimillinen tekijä, jossa oli Tommy ja Mathias Hellsten. Tuli perjantaina klo 18 ykköseltä tai kakkoselta, ja todellakin katsottavissa areenalta. Oli minulle itselleni hyvin avaava kokemus.
Kun et vain vuosikausiksi juutu vihantunteeseen.
Ehkä sinun täytyy nyt kohdata se viha jotta voit päästä siitä irti.