Kannattaako keittiöön laittaa kulmaliesi? Onko epäkäytännöllinen ja tilaa vievä vai toimiiko hyvin?
Kommentit (15)
Lieden yläpuolelle jää taso, johon voi näppärästi sijoittaa purnukoita, työvälineitä jne. Näin varsinaiset työtasot pysyvät tyhjinä ja siisteinä.
Lieden yläpuolelle jää taso, johon voi näppärästi sijoittaa purnukoita, työvälineitä jne. Näin varsinaiset työtasot pysyvät tyhjinä ja siisteinä.
tarkoitat kai sinne peränurkkaan? sieltä niitä on vaarallista ottaa kun liedellä on kiehuvia kattiloita
Sillä minä suunnittelin uuteen taloomme hellan kahden ikkunan väliin. Siitä näkee kokatessa pihalle. En ole vielä päässyt kokeilemaan, kun ei ole talo valmis, mutta tuon kommenttisi perusteella voisin kuvitella, että ratkaisu on onnistunut.
Kulmahllaa perustellaan sillä, että siellä kulmassa seisoessa kokkaaja on poissa muiden keittiössä liikkuvien tieltä. No yleensä keittiössä ei ruuantekoaikaan kamalaa tungosta ole ollut... Mutta on se kulmassa oleva mun mielestä nätti. Se liesituuletin uppoaa sinne nurkkaan jotenkin kivasti.
Mutta itse kun harkitsin tiskialtaita kulmaan, niin mua alkoi ahdistamaan se kulmassa seisoskelu, ja niinpä sijoitin ne altaatkin väljempään paikkaan suoralle sivulle. Sitäkään ratkaisua en vielä ole päässyt kokeilemaan...
ja tykkäsin kovasti. Liesitason takana oli korotettu taso jolta sai helposti kuroteltua tavaroita. Riippuu ihan keittiön tyylistä.
ikkuna vieressä joten pimeässä ei tarvinnut seisoskella, samalla tosiaan katseli ulos ja lasten leikkeihin
Mieluummin niin kuin meillä. Ainakin muutama vuosi vielä. Kokatessa näkee pihalle, mitä ipanat touhuaa.
Käytännöllisyyden kannalta ei kai niin väliä, mutta että näkee muutakni kuin sen nurkan, jos on esim. jotain tiheesti hämmennettävää tekemässä.
tietenkin on kiinni sisustajasta, mutta kaikki mitä olen itse nähnyt niin just sielä takahyllyllä-tasolla on kaikenlaisia purkkeja.. keräämässä itseensä rasvaa ja pölyä. hyi..
itselläni on kulmassa kattilakaruselli enkä koskaan´vaihtaisi sitä pois, meillä tosin pieni keittiö, joten kaikki tilansäästämiseen liittyvä on yritetty hyödyntää
lieden ääressä? Siinähän vain kävästään välillä eikä sen ääressä seistä tenavia vahtimassa, epäkäytännöllistä sijoittaa ikkunan viereen liesi jolloin ruuan ja rasvan käry sotkee ja harmauttaa ikkunat. Ei kokemusta kulmaliedestä mutta voisin kuvitella että se toimii.
Vie kyllä tilaa, mutta onneksi on iso keittiö. En minä ainakaan koko aikaa seiso hellan vieressä, joten en kaipaa ikkunaakaan siihen.
Ja niitä rasvaisia ja pölyisiä purkkeja siellä ylätasolla voi pestä. Se kuuluu osaksi keittiön siivousta, ei sen kummempaa.
Ja karkasi... Siis mä en käsitä näitä nurkkaantuijottamiskommentteja; meillä ainakin on ikkunakin ihan siinä hellan läheisyydessä eli ulos näkee jos haluaa. Eikä siinä tuntikausia kokkailla (ja meillä kokkaillaan PALJON)
ja olen muuten tykännyt, mutta:
-Kun seison lieden edessä ja molemmin puolin sitä kulmaliettä on laatikostot, niin saa väistellä jos niitä laatikoita tulee joku juuri silloin aukomaan.
-Lieden alla meillä on uuni ja jos sieltä on ottamassa jotain tai on laittamassa sinne jotain eli uunin luukku on auki niin taas ne vieressä olevat laatikostot on hankala avata
Huuva on sitten siinä keskellä huonetta, ja se ei ole millään tavalla kiva eikä käytännöllinen ratkaisu. Riippuu tietenkin myös kodista ja keittiöstä.
Ja ulos näkeminen on pikkulasten kanssa ainakin ihan oleellista. Kyllä ne lapset kummasti juuri siinä ruuantekoaikaan pyörii pihalla: Ruoka pitäisi olla valmista, kun mies tulee syömään, ja lapsia pitää vahtia, kun ovat vielä pieniä. Mikäpä sen näppärämpää kuin että hellan äärestä näkee ulos.
Ja kyllä mulla ainakin ruuanlaitto pyörii siinä hellan maastossa. Tietty jos tekee pelkkiä kuoriperunoita ja pussista kastiketta, niin siinä ei paljon hellan ääressä aikaa kulu. Mutta kyllä mun tavallisilla kotiruuilla siinäkin on ajoittain aikaa vietettävä.
ei ole pienen keittiön ratkaisu. Meillä on kuitenkin ollut ihan toimiva, eikä tuohon keittiöön kovin järkevästi muuta saisikaan, koska on niin paljon ikkunoita. Hellankin molemmin puolin, joten kokatessa näkee peräti kahteen suuntaan ulos.
Jonkun mainitsema laatikko-ongelma siinä kyllä helposti tulee, jos on jotain oleellisia laatikostoja heti hellan vieressä. Meillä siinä on vain sellaisia tarvikkeita ja ruoka-aineita, joita yleensä lieden ääressä tarvitaan, ei muualla.
Mutta tuo vastaava ongelma tulee meilläkin vastaan kulmatiskialtaan kohdalla, siinä kun on esim lautaslaatikot ja aterimet heti vieressä, ja niille laatikoille ei tahdo päästä, jos joku seisoo tiskialtaan ääressä. Eli kulmatyöpisteen ympäristönkin sijoittelu/suunnittelu pitää tehdä huolella.
Tosin jonkun verranhan siinä syntyy hukkatilaa. Mutta meillä on iso keittiö, joten tämä ei haittaa.
meillä on keittiössä enkä tajunnut kun keittiötä suunniteltiin kuinka epämukava se on. Ahdistaa kun seisoo hellan edessä niin monemmilta puolilta näkyy vain kaapistoa/seinää. Pieni psykologinen juttu mutta tälläiselle klaustrofobiasta kärsivälle suuri juttu. Pitää siis tuijottaa nurkkaan kun kokkaat ruokaa. Sen vuoksi minulla on kokkausinto hiipunut kun muutimme uuteen asuntoon. Saa nauraa, mutta näin on meillä.