Meillä ei ainakaan juhlita joulua ollenkaan,
koska emme miehen kanssa kumpikaan siitä innostu.
Isovanhemmilta lapsille tulee toki pari pakettia, mutta me emme osta mitään.
Miksi lapset pitäisi opettaa viettämään naurettavaa kulutusjuhlaa, jos sillä ei mitään hengellistä merkitystä ole.
Lapset ovat kyllä joskus kiukutelleet asiasta, kun kaverit saavat vaikka mitä.
Mutta se on ihan turhaa, meidän perheessä toimitaan näin. Kivittäkää!
Kommentit (19)
kyseessä on kuitenkin vuoden kohokohta monelle niin aikuiselle kuin lapsellekin. Joulun odotus on ihanaa, jouluvalmistelut tunnelmallisia jne.
En kivitä, mutta ajattelen, että jäätte koko perhe paljosta paitsi. Jos kulutusjuhla tai hengellisyys eivät kiinnosta, voisitte silti halutessanne poimia joulusta parhaat palat, eli yhdessäolon, rauhoittumisen, joulumusiikin, tontut, koristeet jne. tunnelmoinnin. Mutta jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.
Ja miksi sitä olisi PAKKO viettää? -ap
Meilläkään ei juhlita varsinaisesti kulutusjuhlaa, mutta syömme ja juomme kyllä hyvin jouluna ja vietämme aikaa minun ja mieheni perheen kanssa. Leivomme paljon ennen joulua yhdessä jne.. Lahjojakin on, mutta ne ovat kaikki tarpeellista, sillä emme osta sitten synttäreiden ja joulun välillä muuta kuin pakolliset. Eli tytöllä on esim. nukkekoti ja saa siihen uusia kalusteita vain jouluna / synttäreinä. Eli mitään pakko-ostamista ei ole. Myös joku kauan harkittu peli saatetaan sitten "säästää" joululahjaksi tai kirja jne... Aikuiset eivät osta toisilleen välttämättä mitään, ellei ole juuri joku tarve, minkä tietää toisella olevan. Lahjoja ei kääritä sekajätepapereihin, vaan ihan vaikka sanomalehteen tms tai ei mihinkään.
Näin meillä - suosittelen. Joulu on tunnelmallinen juhla eikä sen tunnelman tarvitse syntyä miljoonasta lahjapaketista.
koko "maa on kiinni" ja kaikki muut perheet rauhoittuneet koteihinsa joulun viettoon. Voittehan te luoda omanlaisen tunnelmallisen juhlan ilman kinkkuja ja lahjoja. Mutta sen korostaminen, että meillä ei todellakaan eletä mitenkään poikkeavasti (äiti ja isäkin menevät "töihin" tyhjään toimistoon pyörimään ja lapset tyhjä päiväkodin pihalle leikkimään, ruuaksi syödään tonnikalapastaa ja telkasta katotaan salkkarit ja mennään nukkumaan) kuulosta kyllä omituiselta. Mutta jos jotenkin saatte kiksejä sitte tuosta, niin eipä se muilta pois ole. Juhlitteko muuten jonakin muuna päivänä sitten jotain, eli tarkoitan, että kyllähän elämässä pitää joskus olla juhlaa ja tunnelmallista yhdessäoloa. Toteutatteko te sen sitten jonain normipäivänä?
ei pidetä joulusta ei olla uskovaisia
koko perheemme vihaa joulua. jouluajan meidän perhe halveksii ja ironisoi joulua"
Tehän nyt lepposilta kuulostatte..
en vaan ole tajunnut sen pointtia. Hirveä stressi siivon ja ruokien kanssa, lapset odottaa vaan lahjoja vaikka maailmalla ikätoverit kuolevat nälkään. Sairasta menoa, ei voi muuta sanoa.
kuten kaikki pakanalliset juhlat. En ymmärrä vanhempia, jotka hukuttavat lapsensa vuosi toisensa jälkeen jonninjoutavaan krääsään.
Mulle se on vuoden parasta aikaa, valmisteluineen ja tunnelman odottamisineen.
Kuulostaa siltä, että lapsuuden jouluissa on teillä mennyt jotain pieleen. Vaikka mitäs sillä on väliä, teette niinkuin tykkäätte.
Mua ällöttää koko joulu eikä Jeesus edes syntynyt jouluna joten mitä sitä viettämään...
en vaan ole tajunnut sen pointtia. Hirveä stressi siivon ja ruokien kanssa, lapset odottaa vaan lahjoja vaikka maailmalla ikätoverit kuolevat nälkään. Sairasta menoa, ei voi muuta sanoa.
Jos jotkut stressaa joulua, niin miksi sitä pitää vihata sen takia? Tekee itse joulusta sellaisen, että siitä nauttii. Ottaa parhaat palat päältä.
Maailman tapahtumiin ei vaikuta pätkääkään se, viettääkö joulua vai ei. Jossain tapahtuu kauheuksia, mutta mun mielestä juuri siksi on ihana viettää lähimpien kanssa aikaa ja olla onnellinen niistä puitteista joita meillä on.
sen joulun järjestää oman perheen kanssa juuri niin kuin haluaa. Ei sitä tarvitse stressata siivouksen ja ruokien ym. kanssa. Siivoaa, jos siltä tuntuu. Tekee niitä ruokia mitä haluaa tai ostaa vaikka valmista. Eikä niitä lahjoja ole pakko hankkia. Ne pyhät voi viettää juuri niin kuin itse haluaa esim. tehdään yhdessä perheen lempiruokaa, vuokrataan leffa, ulkoillaa yhdessä, pelataan pelejä ja mitä nyt kukin haluaa tehdä. Eikös se kuitenkin ole kivaa, että on vapaapäiviä viettää aikaa yhdessä. Vai korpeaako ne vapaapäivätkin?
Tartteeko siitä uusi PROVO aloittaa???
Minä en koskaan ole ottanut stressiä ruoasta tai siivoamisesta. NE OVAT SIVUSEIKKOJA.
Rakastan hämäriä iltoja (olen harvinainen, enkä pidä pimeitä iltoja minään), kynttilöitä, viipyileviä hetkiä. Rakastan pipareiden paistoa (ostan valmiin taikinan) ja joulukarkkien tekoa. Rakastan konvehtien syöntiä, rakastan lahjojen ostamista ja niiden pakkaamista (vedän samalla glögiä tahi punkkua) ja taustalla soi klassinen.
Aattona on oma tunnelmansa. Kyllä teini odottaa lahjoja, mutta mitä sitten. Niin minäkin. Ihanaa on myös saada niitä lahjoja. Illalla ihana käpertyä sohvalle. Vieressä joku perheenjäsen, kirja, punkkua ja suklaata.
Btw. joululahjoiksi ostamme muuten myös kaivoja, vuohia ja kanoja etc. kehitysmaihin...
Ap on siis vain niin persaukinen että keksii vaikka mitäsyitä välttääkseen joulun vieton.
kulutusjuhla, krääsäkoristeet, typerät "pakolliset" perinteet, tapakristillinen tekopyhyys, hölmöt tonttulaulut jne.
Säästämme koko vuoden rahaa matkatilille ja matkustamme aina jouluksi ulkomaille, jossa on ihana rauhoittua ja viettää aikaa perheen kesken. Lapset ovat vielä niin pieniä,etteivät ole tajunneet että joulunakin pitäisi saada lahjoja. (Saavat lahjoja vain syntymäpäivinään)
kulutusjuhla, krääsäkoristeet, typerät "pakolliset" perinteet, tapakristillinen tekopyhyys, hölmöt tonttulaulut jne.
Säästämme koko vuoden rahaa matkatilille ja matkustamme aina jouluksi ulkomaille, jossa on ihana rauhoittua ja viettää aikaa perheen kesken. Lapset ovat vielä niin pieniä,etteivät ole tajunneet että joulunakin pitäisi saada lahjoja. (Saavat lahjoja vain syntymäpäivinään)
niin, eli te teette just niinkuin moni on jo ehdottanut ap:lle: vietätte joulua omalla tavallanne. mun mielestä joulu on ihana. tykkään. mutta vaikka me tykätäänkin viettää sitä perinteisissä tunnelmissa, niin mun mielestä on tärkeintä, että kukin viettää sitä niinkuin mieluisimmaksi kokee. ja te lähdette matkalle viettämään joulua. se on teille mieluisin tapa viettää joulu.
mutta jos me vietetään "vaan mukava viikonloppu" perheen parissa lautapelejä pelaten yms. ilman sitä jouluun liittyvää pakkopullaa, niin silloinhan se on vaan tavallinen viikonloppu. Vietämme lähes jokaisen viikonlopun perheen kesken (mukana usein myös muita sukulaisia), joten ei se silloin mitään joulunviettoa ole. Minusta jouluun kuuluu olennaisesti juuri se stressi, eli talon pitää olla siisti ja ruokaa paljon. Myös lahjojen pitää monessa perheessä olla juuri oikeanlaisia ja kalliita. Nämä viimeiset kolme asiaa erottavat joulun ns. tavallisesta viikonlopusta. IMHO.
t. yksi ylempänä kirjoittanut joulunvihaaja
Ja miksi sitä olisi PAKKO viettää? -ap