Miksi anoppi yrittää pilata imetykseni?
Jos lapsi vähän inahtaa, anoppi on heti haukkana paikalla kiekumassa, "sillä on nälkä!" vaikka olisin juuri imettänyt. Vähän väliä ihmettelee, että "tuleeko sulla muka maitoa?" tai muuta älytöntä. Tosi kivaa.
Sitten ihmettelee, miksi emme ravaa heillä kylässä. En vaan jaksa kuunnella tuota kun jatkuvasti epäillään ettei maito "voi" riittää. Sama juttu oli esikoisen kanssa, jolle en antanut ikinä korviketta. Anopin mielestä korviketta täytyy aina antaa(?!)
Kommentit (32)
koko ajan. Siis koko ajan. Heti jos vauva päästi jonkun pienen äännähdyksen, oli kyse nälästä...
anoppi on mikä on, etkä sille voi mitään. kannattaa olla mahdollisimman vähän tekemisissä mutta kuitenkin pitää hyvät välit. voithan sanoa että kyllä se riittää ei tarvitse olla huolissaan, vaikka tuskin se mitään auttaa...
anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...
Voisinpa sanoa, että tiedän tunteen.
Itse sain alusta asti kuulla pulloruokinnasta, tämä siis ennen synnytystä. Sairaalassa maidon tulo viivästyi ja tänä aikana vauva sai maitoa pullosta. Anoppi tuntui olevaan hyvillään, kun olihan hän puhunut korvikeruokinnasta jo pitkän aikaa.
Vihdoin pari päivää synnytyksestä maitoa alkoi tulla, eikä enää sairaalasta päästyämme tarvinnut korvikkeisiin turvautua. Joka kerta tavatessamme (kolmen neljän kuukauden ajan) anoppi jaksoi ihmetellä kuinka hyvin vauva kasvaa ( paino nousi paremmin kuin hyvin) ja ihmetteli että taitaa sitä maitoa sittenkin tulla tarpeeksi...
Sairaalassa maidon tulo viivästyi ja tänä aikana vauva sai maitoa pullosta...Vihdoin pari päivää synnytyksestä maitoa alkoi tulla,
Siis eihän maitoa tulekaan vielä noin aikaisin kuin tippoja, ei siihen mitään pulloja tarvita!
Sairaalassa maidon tulo viivästyi ja tänä aikana vauva sai maitoa pullosta...Vihdoin pari päivää synnytyksestä maitoa alkoi tulla,
Siis eihän maitoa tulekaan vielä noin aikaisin kuin tippoja, ei siihen mitään pulloja tarvita!
Kyllä kuule tarvitaan kun 4-kiloinen huutaa nälkäänsä! ;-))
Ensimmäisenä aamuna sairaalassa kätilöt katsoivat että vauva täristää käsiään, jonka takia mitattiin verensokeri. Verensokeri oli liian alhainen, jonka takia vauvalle työnnettiin pullo suuhun.
Tätä verensokerin mittausta ja pullolla ruokkimista jatkettiin sitten lähes kotiin lähtöön saakka.
Kyllä jälkikäteen itse mietin, että aina olisi ENSIN pitänyt antaa tissiä ja sitten vasta pulloa, mutta minulle sanottiin että pullo vauvan suuhun heti... Ei sitä ensimmäisen kohdalla osannut muutakaan.... Tämän takia jäi sairaalaa kohtaan pahamieli. Onneksi imetys onnistui sitten viimenään...
Terve vauva ei tarvitse lisämaitoa ennen äidin maidonnousua.
pakko on vauvalle ruokaa antaa, kun se 12 tunnin imetyksen jälkeenkin huutaa nälkäänsä. Nukahti tuon 12 tunnin aikana muutaman kerran vartin unille, joiden aikana ilmeistä päätellen näki unta imemisestä ja itkemisestä :(. Kaikki kun ei vaan pärjää noilla "tipoilla", mitä rinnasta parin ekan päivän aikana tulee. Tämän tokana elinpäivänä saadun lisämaidon jälkeen lapsi ei koko elämänsä aikana ole saanut korviketta.
Mitä itse ehdotat ratkaisuksi nälkäänsä huutavalle vauvalle, jonka bilirubiinitasokin alkaa jo ruuanpuutteen vuoksi nousta?
Terve vauva ei tarvitse lisämaitoa ennen äidin maidonnousua.
Esimerkiksi jos bilirubiiliarvot ovat koholla ja syöttöpunnituksissa painoa tulee lisää 0g.
Lisäksi mun mielestä on ihan ok antaa lisämaitoa imetyksen jälkeen, jos vauva vaikuttaa nälkäiseltä.
Kaikilla äideillä ei maitoa tule edes sitä tippaa. Vauva ei osaa välttämättä heti imeä eli ei saa sitä maitoa ulos rinnasta. Äidillä rinnanpäät niin rikki ettei voi imettää. Syitähän riittää. Sokerijutut ovat sitten asia erikseen.
T:lapsivuodeosaston kätilö
surku. Imetyshän on aika herkkä asia. Ja se että anoppi "tietää" paremmin on ikävää. Pidä vaan pääsi ja sano tarvittaessa napakastikin palautetta. Kyllä sinä tunnet vauvasi varmasti paremmin!
Meillä ei imetys ollut se asia, vaan jatkuva leikki-ikäisten syöttäminen. Mennään kylään, eikä keretä kenkiä riiisua, kun on jo pulla lapsilla kädessä... Ja silloin tällöin antavat salaa jopa jotain herkkuja...
Ensimmäisenä aamuna sairaalassa kätilöt katsoivat että vauva täristää käsiään, jonka takia mitattiin verensokeri. Verensokeri oli liian alhainen, jonka takia vauvalle työnnettiin pullo suuhun.
Tätä verensokerin mittausta ja pullolla ruokkimista jatkettiin sitten lähes kotiin lähtöön saakka.
Kyllä jälkikäteen itse mietin, että aina olisi ENSIN pitänyt antaa tissiä ja sitten vasta pulloa, mutta minulle sanottiin että pullo vauvan suuhun heti... Ei sitä ensimmäisen kohdalla osannut muutakaan.... Tämän takia jäi sairaalaa kohtaan pahamieli. Onneksi imetys onnistui sitten viimenään...
Entä jos vauvasi verensokeri oli niin alhainen, että tarvitsi siihen ensiapua eli sitä lisämaitoa ? Jos verensokeri olisi mennyt niin alas, että vauavsi olisi joutunut teholle, niin sitten et olisi ainakaan imettänyt.
Anopin milestä ei minun pienillä rinnoilla (A-kuppi) voinut imettää. Niin, toinen lapsi painoi 10 kiloa puolivuotiaana täysimetyksellä.... Kun lapsi oli rinnalla parin tunnin välein ja harrasti iltatankkausta niin johan kuului niitä huokailuja, että "taasko se on tissillä". Minä olin anopille pelkkä tissi koko imetysajan.
imetyskokemusta taustalla. Luultavasti omat imetykset on menneet pieleen ja siksi hän ei pysty tukemaan sinua imetyksessäsi.
Jos imetys sujuu hyvin niin mitäpä väliä anopin kommenteilla on?
omista vauva-ajoista anopilla jo reilusti aikaa, tuntuma vauvoihin kadonnut, ei osata lukea vauvan viestejä, helposti hätäännytään tai ahdistutaan vauvan itkuista, tulkitaan kaikki itkut näläksi joka pitää pullolla tukkia. Tuskin on tahallaan ilkeä sinua kohtaan ap, oman rajoittuneisuutensa vanki vaan.
On se muuten kumma, että koko suku pitää valjastaa imetyksen tukemiseen. En tajua.
Totta tuokin, että hormonit herkässä. Sitä helposti jää päähän kaikki kommentit pyörimään. Pitäisi opetella tuo "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" -asenne...
omista vauva-ajoista anopilla jo reilusti aikaa, tuntuma vauvoihin kadonnut, ei osata lukea vauvan viestejä, helposti hätäännytään tai ahdistutaan vauvan itkuista, tulkitaan kaikki itkut näläksi joka pitää pullolla tukkia. Tuskin on tahallaan ilkeä sinua kohtaan ap, oman rajoittuneisuutensa vanki vaan.
Sinuna antaisin noitten juttujen mennä korvasta sisään ja ulos.
Oma äiti jaksaa jauhaa kaikkea pöhköä vaikka meillä on kolme lasta. Ei lopu ikinä ohjailu. Jos lapsi aivastaa niin jossain vetää.. :/
Imetä vaan. Sinä itse osaat tunnistaa lapsessasi itkun onko sen nälkä vai kuuma. Ulkopuoliset aina jauhaa tosta ruuasta.
Itse teen monesti niin että jos lapsi itseskelee niin otan ja menen imettelemään toiseen huoneeseen, eipähän tartte jäädä kuunteleen tyhmiä oletuksia mikä sen nyt taas on kun nälkä..
Heitä takasin että taitaa olla isänsä nälkä tai jotain.
Pääasia on että neuvola sanoo että hyvin kasvaa, silloin maitoa riittää. :)
"Tulemme kylään ainoastaan sillä ehdolla ettet pilaa päivääni kommenteillasi vauvan ruokinnasta, maidontuotannostani tai korvikkeen tuputtamisesta. Minä vastaan siitä että vauva saa ruokaa kyllikseen, älä puutu vauvan nälkään tai maitoon mitenkään sillä vauva kasvaa hyvin eikä näytä laihalta ja nälkiintyneeltä."
Tai kylässä ollessa sano että "Me lähdemmekin tästä kotiin ettei tarvitse kuunnella vihjailuja siitä ettei vauva saa ruokaa." Heti kun anoppi sanoo jotain sellaista.
Kun anoppi hoksaa mistä on kyse, niin ehkä hillitsee suunsa.
samaa kuulin mummoltani ja äidiltäni kokoajan...