Korvatulehdus? Milloin lääkäriin?
Meillä ei juuri kokemusta korvatulehduksista. Viime yönä 4-v tyttöni alkoi itkeä korvaansa, annoin särkylääkettä. Hoitopaikasta haettiin pois, kun itki uudelleen korvaansa ja kuume oli noussut yli 38.
Tutulle yksityiselle saatiin lääkäriaika vasta huomenna iltapäivästä. Onko tuo vietävä aiemmin ja terveyskeskukseen? Siellä kun antavat aina antibiootit, vaikka korvatulehdus meneekin pääsääntöisesti ilman sitä ohi. Kokemuksia? Terveyskeskukseen en ole vielä päässyt läpi, meneekin kiinni kokonaan tunnin sisällä...
Kommentit (15)
Lapsi joutuu vain kärsimään turhaan, kun hoidon aloitus viivästyy. Ja kyllä sille terveyskeskuslääkärillekin voi sanoa, että ei halua antibiootteja, jos ne eivät ole välttämättömiä.
- on korkea kuume > 38.5 C
- lapsi alle 6 kk
- yleisoireinen / sairaan oloinen
- kova kipu, joka ei helpota kipuläääkkeellä.
Muissa tapauksissa korvatulehdusta voi SEURATA ilman antibioottihoitoa. Seuranta ei tarkoita sitä, että äiti pällistelee ihmeissään kotona ja pumppaa lapseen Panadolia liian pienellä annoksella. Seuranta tarkoittaa korvaan katsomista 1) nyt ja 2) muutaman päivän kuluttua + 3) kuukauden kuluttua taudin toteamisesta.
T. lastenlääkäri
lisään, että löytyykö kotoa kunnon särkylääkettä? Pelkkä Panadol ei välttämättä enää tuohon kipuun tepsi. Itse saattaisin odottaa huomiseenkin lääkäriin menon kanssa, jos kotoa löytyisi Pronaxenia.
Minulla oli itselläni viime keväänä korvatulehdus, ja se kipu on helvetillinen! Enpä haluaisi, että lapsi siitä kärsii. Minulla kipu helpotti vasta, kun tärykalvo puhkesi itsestään, ja siitä tosiaan seurasi noita edellä mainittuja kuulo-ongelmia ja puolen vuoden lääkärissäjuoksentelu.
Pamolilla kipu häipyi kokonaan (?) reiluksi 6 tunniksi kerrallaan. Toivoisinkin olevani provo!
Juuri nyt mieheni soitti, oli päässyt terkkarille läpi ja on sinne matkalla. Ohjeistin puhelimitse, että tutkittava hyvin (koko syksyn yskinyt ja nenä valunut)ja ettei oteta antibiootteja kuin viimeisessä hädässä. Olen tosi tiukkis, mutta yksityisellä olen paljon asioinut, ja siellä on mielestäni tosi ammattitaitoinen lekuri. Yhtäkään antibioottikuuria ei ole meille kirjoittanut.
ap
Näistä täyttyy vain tuo "sairaan oloinen", mutta nyt lekuri kurkkaa korvaan. Perunko sen huomisen yksityisen ajan heti? Eli onko se käynti sitten turha? Varaanko ajan yksityiselle tai terkkarille vaikka maanantaiksi, JOS antibiootteja ei tule? Tulen kertomaan tännekin terkkalääkärin diagnoosin. Jos on määrännyt antibiootit, niin kannattaako jättää ne ottamatta?
ap
- on korkea kuume > 38.5 C - lapsi alle 6 kk - yleisoireinen / sairaan oloinen - kova kipu, joka ei helpota kipuläääkkeellä. Muissa tapauksissa korvatulehdusta voi SEURATA ilman antibioottihoitoa. Seuranta ei tarkoita sitä, että äiti pällistelee ihmeissään kotona ja pumppaa lapseen Panadolia liian pienellä annoksella. Seuranta tarkoittaa korvaan katsomista 1) nyt ja 2) muutaman päivän kuluttua + 3) kuukauden kuluttua taudin toteamisesta. T. lastenlääkäri
Ja koska korvassa myös mätää, niin alotetaan antibiootit:(
ap
Kun surin joskus lapseni korvakierrettä, joku fiksu lastenlääkäri muistutti, että kyseessä on kuitenkin vain korvatulehdukset ja ne ovat hoidettavissa. Toisten lapsilla on oikeasti vakavaia sairauksia ja joutuvat paljon pahemmille asioille ja lääkkeille ja hoidoille alttiiksi kuin pelkkä antibiotti. Muista ap sinäkin se tosiasia, niin et stressaa turhasta!
Joskus on vaan viisaampaa syödä kuuri kuin olla syömättä. Ei aina.
Se on tulehdus joka pitää hoitaa. Voi aiheuttaa hoitamattomana jälkitauteja. Antibiootti tulee joka tapausksesssa. Mutta avstaisuudessa anna gefilus tuotteita ennaltaehkäisevästi, vahvistaa vastustuskykyä!
Luulen että ap:n lapsella on melko hyvä vastustuskyky koska nyt 4v vasta tarvitsi ensimmäistä kertaa antibiootit. Mutta kuurin jälkeen ja yhteydessä osiaan kannattaa antaa gefilustuotteita, niistä on todettu olevan suoliston palautumisessa jotain hyötyä.
Muista ap että osa lapsista joutuu syömään 20 ab-kuuria vuodessa, niillä on ongelmia, joten ota sinä rennosti.
ja totuus on se että yksityisellä kirjoitetaan ab-kuureja ihan varmuuden vuoksi. Ei julkisella, joka pääsääntöisesti toimii moitteettomasti loma-aikoja lukuunottamatta, jolloin työssä on neljännen vuoden opiskelijoita joita hoitajat yrittävät vähän paimentaa jotta homma ei leviäisi käsiin.
kesästä asti. Oli mun 4-vuotiaalla korvatulehdus kolmisen vuotta sitten, samoin antibiootit. En ihan stressaa, mutta ketuttaa kuitenkin tuo mahdollisesti turha antibiootti. Kuulin radion uutisista, että parin vuoden kuluttua antibiootit eivät tehoa enää mihinkään:(
ap
kesästä asti. Oli mun 4-vuotiaalla korvatulehdus kolmisen vuotta sitten, samoin antibiootit. En ihan stressaa, mutta ketuttaa kuitenkin tuo mahdollisesti turha antibiootti. Kuulin radion uutisista, että parin vuoden kuluttua antibiootit eivät tehoa enää mihinkään:( ap
Joku antibioottityyppi ei ehkä tehoa mutta aika hyvä vaste Suomessa on vielä lähes kaikille
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/10-faktaa-korvatulehduksesta/
meillä lähdettiin neljävuotiaan kanssa lääkäriin seuraavana aamuna, yö mentiin kipulääkkeillä
Silloin se ei mene itsestään ohi! Toisella on vielä kuumetta ja valittaa oloaan, toivottavasti olet provoilija... :/
Korva voipuhjeta ja jos tärykalvo repeää pahasti ja paranee huonosti, niin se voi vaikuttaa kuuloon.