Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Knorrin kasvisliemikuutio gluteeniton?

Vierailija
14.10.2009 |

Siis tiedän kyllä, että ainesosaluettelosta sen näkee. Mutta oon kerran tehnyt muka-gluteenittoman juustokakun kakkupohjan riisimuroista, vaikka niissä on ohraa, ja nyt mulla on kova uskonpuute, että osaanko lukea. Onneksi silloinen keliaakikko huomasi, eikä ottanut kakkua. Ja itse olin oheen ottanut reseptistä, joka oli siis virheellinen.

Mutta lihaliemessä ja kanaliemessä on vehnää, mutta kasvisliemessä ei minun mielestäni näyttäisi olevan. Luenko nyt oikein?

Risottoa oon tekemässä ruuaksi. Kertokaa samalla muut vaaranpaikat! Oon kyllä oppinut tuosta virheestäni, että mitään ei voi olettaa, vaan joka ikisestä asiasta on luettava ainesosaluettelo. Pari kertaa vuodessa kun vaan teen näitä gluteenittomia, niin ne ei tuu mitenkään automaattisesti.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin vielä tän miehen veljen vaimolle, jolla itselläänkin keliakia, ja joka ruokkii tätä miestä paljon useammin ja asiantuntevammin. Luin hänelle nuo ainesosat tuosta kasvisliemestä, ja hän sanoi, että voin laittaa.

Joten ruoka tuli jo tehtyä ja rohkenin nyt sitten käyttää sitä kasvislientä.

Vierailija
2/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin Knorria käytetään, Magissa on gluteenia.

Tosin Maginkin liemikuutioita tuli ennen vahingossa käytettyä ja silti suolinäyte oli kunnossa, eikä mitään oireita meillä. Ei vissiin olla sitten kaikista herkimpiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään liemikuutioita gluteenikolle. eräällä läheisellä tämä tauti ja hän saa nykyään oireita ihan gluteiinittomistakin tuotteista joten mikään mikä vähänkään epäilyttää niin ei kannata käyttää. jos sitä vehnää tms. kuitenkin on niin loppuviimein tämä hlö tulee kuolemaan syöpään joten ei ole leikinasia. ja samassa keittiössä missä tehdään tavallisia ruokia, ei voi tehdä gluteenikon ruokia ilman että gluteenikko saa oireita.

En oikein tiedä mitä tällä viestilläsi tarkoitit? Jos hän saa oireita gluteenittomista, niin pitäisi ilmeisesti siirtyä luontaisesti gluteenittomaan. Tai sitten kyse on ihan jostain muusta.

Ja oikea termi on keliaakikko, ei gluteenikko.

Tottakai keliaakikon ruoanlaitossa on oltava tarkkana kontaminaatiovaaran takia, mutta ei se nyt sitä tarkoita että gluteenittomia ruokia ei voisi tehdä samassa keittiössä kuin ns. tavallisia ruokia. Esim. jauhojen kanssa pitää olla tarkka, tavallisia ei voi käyttää "rinnakkain" gluteenittomien kanssa.

Mutta jos teet esim. pastaa, niin millään konstilla siitä normaalista ei siirry gluteenia gluteenittomiin.

Itsellä on kokemusta keliakiasta jo liki 30v, joten jotain uskoisin tietäväni :)

Aina silloin tällöin tulee eteen näitä ylilyöntejä, mutta normaalilla terveellä järjellä näistä asioista selviää.

Hyvä että liemikuutioiden gluteenittomuus selvisi aloittajalle lopulta. Meillä käytetään Knorria ja Rainbown kuutioita.

Vierailija
4/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään liemikuutioita gluteenikolle. eräällä läheisellä tämä tauti ja hän saa nykyään oireita ihan gluteiinittomistakin tuotteista joten mikään mikä vähänkään epäilyttää niin ei kannata käyttää. jos sitä vehnää tms. kuitenkin on niin loppuviimein tämä hlö tulee kuolemaan syöpään joten ei ole leikinasia. ja samassa keittiössä missä tehdään tavallisia ruokia, ei voi tehdä gluteenikon ruokia ilman että gluteenikko saa oireita.

Vierailija
5/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kyllä mä sille aion ruokaa laittaa. Tietenkin pidän huolta hygieniasta ja teen parhaani. Eikä mun tuntemissa keliakiaperheissä koko perhe syö gluteenitonta ruokaa, vaan vain ne, joilla on keliakia. Eikä niillä kahta keittiötä ole kenelläkään.

Mutta jos unohdetaan nää ylilyönnit ja puhutaan ihan keskivertokeliaakikosta, niin uskallankohan sitten käyttää sitä kasvislientä...

ap

Vierailija
6/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se tosissaan ei käy. Mutta jotenkin se ruoka pitää maustaa, ja minä oon todella huono maustaja, mutta eiköhän se ruoka kelpaa vaikka huonomminkin maustettuna.

Vasikanfondissakaan ei lukenut vehnästä mitään. Kävisikö se paremmin?

ap

Vierailija
7/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maustat itse (ja varmistat ettei mausteissa ole mitään mitä ei sallita). älä vaan käytä liemikuutioita.

Vierailija
8/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko aloittaa, että ehdin valmiiksi.

Vierailija
9/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maustat itse (ja varmistat ettei mausteissa ole mitään mitä ei sallita). älä vaan käytä liemikuutioita.

Mullehan nuo ei ole erikoisuuksia, sillä itse käytän niitä lähes päivittäin. Mutta täytyy yrittää selvitä ilman. Olen vaan tosissaan tosi huono maustaja. Ja vaikka maistelen kuinka, niin en saa ruuasta maukasta ilman noita fondeja tai kuutioita. Kun en oo mikään ruuanlaiton taituri.

ap

Vierailija
10/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.knorr.fi/#/tuotteet/liemet/515

ja ei mainintaa että sisältäisi gluteiinia.

Lue paketin pakkausseloste

Vierailija
11/11 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.knorr.fi/#/tuotteet/liemet/515" alt="http://www.knorr.fi/#/tuotteet/liemet/515">http://www.knorr.fi/#/tuotteet/liemet/515</a&gt;

ja ei mainintaa että sisältäisi gluteiinia.

Lue paketin pakkausseloste