Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua kummiksi - miten kieltäytyä?

Vierailija
13.10.2009 |

Läheinen ystäväni on saamassa vuodenvaihteen jälkeen ensimmäisen lapsensa. Olemme olleet hänen kanssaan teini-ikäisistä hyviä ystäviä, mutta nyt raskauden aikana yhteydenpito on hieman vähentynyt koska hän on ehkä käpertynyt tekemään pesää tms. Uskon, että lapsen syntymän jälkeen olemme entistä vähemmän tekemisissä keskenämme.

Minä olen lapseton, mutta hyvin lapsirakas ihminen ja minulla on jo 2 kummilasta. Nyt tämä raskaana oleva ystäväni on vihjaillut, että haluaisi minusta lapsensa sylikummin. Mutta minäpä en halua enää yhtään kummilasta :( En halua olla velvollinen muistamaan ja tukemaan enää muita kuin noita kahta jotka jo on. Miten voin kieltäytyä tästä??

Lisäksi olen ärsyyntynyt salaa siitä, että luottokaverini "poistuu" perheellisten maailmaan, emmekä voi enää viettää riehakasta elämää yhdessä.

ymp.

Ymmärtääkö kukaan? Ei varmaan, kiviä siis satakoot.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri siksi, että halusin kertoa hänelle, että toivoisin hänen olevan osa elämääni myös lapsen syntymän jälkeen! Fakta on se, että emme näe yhtä usein kuin ennen, meillä on vähemmän yhteistä aikaa ja täysin erilainen elämäntilanne. Mutta uskon, että syvä ystävyys kestää kyllä tällaisen vähän "kylmemmänkin" kauden. Ei mene pitkään, kun omat muksuni ovat jo teinejä, ja minullakin on enemmän aikaa ystäville.

Vierailija
2/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole oikea syy kieltäytyä! Kummius on kunnia, josta ei ole soveliasta kieltäytyä noin heikoilla perusteilla. Kolme kummilasta ei ole paljon. Lahjoja ei ole pakko ostaa, muistaa voi muutenkin. Ihan älytöntä, jos kummin oletetaan ostavan kalliita lahjoja synttäreille, nimppareille ja jouluna.

Kummilapsesi äiti on vielä ystäväsi, jota tulet näkemään jatkossakin. Mieti miltä tuntuu nähdä sitten ystävääsi ja lasta, josta olisi pitänyt tulöla kummilapsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kertoa reilusti se, että sinulla on jo kaksi kummilasta ja koska pidät kummin tehtävää tärkeänä (niin kuin ilmeisesti pidät), et usko voivasi panostaa uuteen kummilapseen niin paljon kuin lapsi ansaitsisi.

Itse ainakin arvostaisin tuollaista rehellisyyttä.

Meille syntyy lapsi ihan lähiviikkoina ja itse mietin kummiasiaa paraikaa.

Vierailija
4/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin tietää rehellisen kantasi. En haluaisi kummiksi sellaista, joka ei sitä itse halua. ELi sanot rohkeasti, että sinulla on jo kaksi ummilasta ja sinusta tuntuu, että aika ei enää riitä kolmannelle, kiitos kunniasta, mutta annetaan homma mieluummin sellaiselle, jolla on aikaa hoitaa pesti hyvin. Ei kieltäytymisestä voi loukkaantua, musta on parempi olla tässä asiassa rehellinen.

Vierailija
5/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se lahjojen ostaminen olekaan se kuluttavin tai aikaa vievin osa kummiudesta. Minä ainakin koen itseni niin rajalliseksi, että en voi lupautua kummiksi kuin nykyisille kolmelle kummilapselle. Ehkä muutaman vuoden kuluttua, kun vanhin rupeaa olemaan jo teini, niin saatan olla eri mieltä.

Minä en ainakaan halua olla sellainen kummi, joka ostaa kaksi kertaa vuodessa lahjoja. Haluan olla osa kummilapsen elämää ja se vaatii aikaa. Olen itse perheellinen ja minulla on myös työ, joten aika on se resurssi, jota minulla on vähiten.

Vierailija
6/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävähän on tukea lapsen kristillistä kasvatusta. Sano ystävällesi ystävällisesti, että sulla on kaksi kummilasta ennestään. Et ole pystynyt hoitamaan heidän kristilistä kasvatustehtävää riittävästi, kun itsekin mietiskelet uskon asioita. Kerro, ettet tällä hetkellä valitettavasti koe olevasi kykenevä kummin vastuulliseen tehtävään.

Vierailija
7/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kieltäytyy kummin hommasta.

Tapakasvattaja juuri kommentoi näitä juttuja lehdessä. Siis voi kieltäytyä monesta muusta ja on hyväkin opetella kieltäytymään, mutta kummius ei ole niitä asioita.

Vierailija
8/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kehotat valehtelemaan ystävälle? Niinkö sinä toimit?

Sanot, että olet eronnut kirkosta niin että et enää kelpaa kummiksi.

Vierailija
9/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kieltäytyy kummin hommasta.

Tapakasvattaja juuri kommentoi näitä juttuja lehdessä. Siis voi kieltäytyä monesta muusta ja on hyväkin opetella kieltäytymään, mutta kummius ei ole niitä asioita.

Itse kieltäydyimme miehen työkaverin lapsen kummiudesta. En ollut koskaan tavannut lapsen äitiä, isää vain kerran... Ei tehnyt mieli sitoutua. Onneksi kieltäydyimme juuri tähän vedoten. Pari on jo eronnut, eikä miehenikään ole tämän ex-kollegan kanssa missään tekemisissä. Meillä on jo monta kummilasta, jotka oikeasti tunnemme ja joihin oikeasti pidämme yhteyttä.

Vierailija
10/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitko hyvä ap kertoa kuinka paljon sinulla menee aikaa näihin kahteen muuhun kummilapseen ?

Mä olen kuullut lahjalistoista kun on ollut lähes teiniäitejä, mutta en muilta, eli tuskin sinua pidetään lahja-automaattinakaan.

Mä pyydän että harkitset asiaa uudestaan. Ekaks ajattele sitä että kummius on kunnia-asia. Toi uskonnollinen hölöpölö, ei siihen kukaan enää usko eikä varmaan yksikään vanhempi sitä odota. Mä toivon että mun lapselleni hänen kumminsa ovat aina läsnä, hän tietää ketkä hänen kumminsa ovat ja että hän saa heiltä aikaa.

Se riehakas elämä on nyt hetkeksi ystävältäsi ohi, mutta se ei tarkoita että se on lopullisesti näin. Mä olen aina mennnyt ja paljon. Olin yli 30 v kun tapasin mieheni ja olen tänä aikana matkustanut yksin ulkomailla, risteillyt, käynyt baarissa. Minulla on jatkuvasti lippuja konsertteihin, käyn tyttöjen illassa. Nytkin lähden pidennetylle viikonlopulle pohjoiseen huomenna. Se että tulee lapsi, ei tarkoita että elämä loppuu silloin.

Mä voin sanoa että olen hyvän ystäväni lapsen kummi, kun en ollut itse vaihtanut ikinä vaippoja, on ollut ihana asia. Olen tutustunut häneen vauvasta asti, ollut koko ajan elämässä mukana Voin sanoa että äitiys on tämän kummisuhteen takia sujunut astetta paremmin. Kyllä kummius myös vahvistaa teidän ystävyyttä. Usko vaan kun se pieni syntyy.

Ja jos et viihdy kummina, onhan lapsella muitakin kummeja. Et ole eka joka lopettaa leikin kesken, mutta et myöskään eka, joka tajuaa ajan myötä kuinka upea juttu kummius on.

Vierailija
11/29 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kummin funktio. Jos ei halua tällasiat roolia ottaa, voi olla muuten lapsen elämässä.

12/29 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki vedota oleviin kummikiireisiisi, mutta eikö kummius pikemminkin yhdistäisi teitä?

Vierailija
13/29 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrot vaan että koska sinulla on jo kaksi kummilasta, ei olisi mielestäsi reilua heitä eikä ystäväsi lasta kohtaan ottaa vielä kolmas, koska haluat todella paneutua kummiuteen ja kahden kummilapsen kummius on jo aika kuormittavaa. Muista kiittää kunniasta! Jos oma ystäväni näin kieltäytyisi, en osaisi suuttua.

Vierailija
14/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ystävällesi, mitä juuri kirjoitat. Voihan hän olla yllättynyt, mutta ymmärtää syysi. Keskimmäisen lapsemme kummiksi pyysimme erästä lämmintä ja ilosta sukulaista. Hän kieltäytyi kunniasta. Koki ettei hänellä jo olemassa olevien kummilasten lisäksi ollut rahkeita.

Itse olen iloinen, että hän rohkeni olla suora ja rehellinen. Melko onnetonta olisi olla velvollisuus-kummi tai velvollisuus-kummilapsi. Asia ei jäänyt mitenkään "väliimme" tapaamme muutaman kerran vuodessa ja hän osoittaa kiinnostusta myös kaikkia lapsiamme kohtaan heidät ihanasti huomoiden.

rohkeasti siis suu auki:)

Vierailija
15/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tulette olemaan entistä vähemmän tekemisissä lapsen syntymän jälkeen? Hän ei selvästikään niin ajattele koska haluaa sinut esikoisensa sylikummiksi. Sehän on valtavan suuri luottamuksenosoitus! Oletko ajatellut ollenkaan sitä? Olet selvästikin erityisen tärkeä ihminen ystävällesi. Surullista, jos sinun mielestäsi lapsen saaminen automaattisesti etäännyttää ystävät.

Vierailija
16/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinulla on kummilapsia vain kaksi, en kieltäytyisi. Kuulostaa siltä, että vedät itse kuilua välillenne. Minä loukkaantuisin varmasti, jos läheisenä ystävänäni pitämäni ihminen ei suostuisi kummiksi kahden muun kummilapsen vuoksi. Enkä todellakaan toivo ja odota kummista lahja-automaattia...

nimim. 6 kummilasta

Vierailija
17/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties nyt tuntuu siltä, että elätte täysin erillaisessa elämänvaiheessa. Ajat kuitenkin muuttuvat enkä itse luovuttaisi hyvää ystävyyssuhdetta noin helpolla.

Se on tietenkin hyvä syy kieltäytyä kummiudesta, että sinulla on jo kaksi kummilasta. Onko kummius kuitenkaan niin sitova asia? Eikö sitä voisi nähdä asiana, joka yhdistäisi sinua ystävääsi?

Vierailija
18/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti, jolla on esikoinen. Haluaisit luottoystäväsi kummiksi, mutta hän kieltäytyisi. Miltä sinusta tuntuisi, etkö loukkaantuisi ainakin vähän. Kaksi kummilasta ei ole paljon. Ja lisäksi ei se kummius nyt niin hirveitä vaadi.

Vierailija
19/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rohkeasti jos siltä tuntuu! Mielestäni on PELKURIMAISTA "ottaa" lisää kummilapsia jos tuntee ettei jaksa/halua enempää! Sama kuin toisille riittää yksi lapsi toisille vasta 20 lasta!

Minun mielestä on oikein kieltäytyä jo jopa lasta ajatellen jos se tuntuu "liian raskaalle".

Mieti ja harkitse, perustele se ystävällesi vaikka ajanpuutteella. Reilumpaa kaikkia kohtaan!

Vierailija
20/29 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kummilasta ei ole paljon, itselläni on kuusi kummilasta, ja luulen, että lisää tullee joskus. eihän sitä tartte ostaa mitään kallista. itse muistan synttäreinä ja jouluna ja ostan lahjat pääaisassa alesta. voi tuntua hyvin loukkaavalta jos kieltäydyt, mutta parempi olla rehellinen. ajattele jos itse saat lapsia ja joku kieltäytyy..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan