Koen että mun elämän parhaat vuodet menevät hukkaan koska olen äiti.
Olen just saanut elämääni lasten lisäksi sellaisia mielenkiintoisia asioita, joita en aiemmin esim. rahanpuutteen takia pystynyt tekemään.
Sain vuosi sitten pienen perinnön ja se mahdollistaisi minulle haaveilemani opiskeluvuoden yksityisessä taideoppilaitoksessa.
Mutta mitä teen? Vaihdan paskavaippoja kotona ja siivoan toisen lapsen oksennuksia ja ripuleita sohvalta.
Perintö hupenee perhevapaiden aikana ja siinä vaiheessa kun lapset pärjäävät ilman minua, olen jo liian vanha nuorison sekaan opiskelemaan.
Kommentit (28)
ennen oli esim. Hyvinkään taidekoulussa illalla. Katso Hyvinkään taidekoulu Iltakouluna netissä.
Katsoin äsken että voi kysyä mahdollisia peruutuspaikkoja. Hyvinkäällä esim. klo. 18-21.00 viisi päivää viikossa. On 25 ov ja kestää kaksi vuotta opiskellen, sisältää monipuolisen taideopiskelun.
Monet opiskelijat vievät lastensa "paskavaipat" vaihdettavaksi päivähoitoon, jos on aihetta. Sinun aiheesi on esim. opiskelu, hitopaikat saat kahdessa viikossa varmistettuasi opiskelupaikan ottamisen. Eri paikkakuntia voi katsoa netistä.
Taideopinnot voit ihan hyvin tehdä myöhemmin, laita tosiaan rahat määräaikaiselle tilille - pärjätään me muutkin kotiäidit ilman perintöjä.
Taideharrastusta voit hyvin harjoittaa lastenkin kanssa. Itse harrastan kirjoittamista, sekin onnistuu, mutta taiteen tekoon voi lapsetkin ottaa mukaan.
voisin samaa taideainetta kuin ulkomailla, mutta se maksaa ja perintörahat uppoavat vaippoihin ja elämiseen, koska äitiyspäiväraha on niin paska.
Olen jo yli 30v.
Lapset ovat sikäli vahinkoja, että en uskonut koskaan lapsia saavani ja niitä vaan tulla tupsahti.
Sua nyt vaan tosiaan väsyttää ja harmittaa. Kunhan saat levättyä näet asioiden valoisankin puolen.
Mulla taas sellainen tarina, että sain opiskella unelma-ammattiini. Sit paljastui ettei sillä saa töitä. Tein ihan apinan raivolla kaikkeni, että sain revittyä pätkätöitä sieltä ja täältä. Ja kun tulin raskaaksi ja jäin äitiyslomalle, mun mahdollisuudet saada oman alan töitä hupeni olemattomiin. Kukaan työelämässä tuskin enää edes muistaa että olen olemassa, ja mun tilalle on otettu nuorempia, jotka joustaa loputtomiin.
Mut silti en koe, että elämä menis hukkaan näin. Päin vastoin, olen iloinen että sain vähän etäisyyttä oman alani työelämään. Enhän mä sellaista työtahtia ja stressiä ois kestänyt mitenkään, varmasti aika piankin ois alkanut olla loppuunpalamisen oireita, niitä joita työkavereilla oli melkein kaikilla.
Tsemppiä sulle, kyllä sä vielä pääset opiskelemaan jonain päivänä. Eikä siellä oppilaitoksessa ole pelkästään nuoria, vaan moni, tosi moni, hakeutuu opiskelemaan taiteita, valokuvausta ja muita haavealojaan sitten kun elämä antaa siihen tilaisuuden, eli kun lapset on kasvatettu. Opiskelusta saa sitäpaitsi irti enemmän kun on vanhempi. Ne rahat ei mene hukkaan, jollet anna niiden mennä. Investoi ne johonkin, jonka voit sitten realisoida kun tarve tulee, jos tuntuu että säästötililtä ne vaan hupenis.
ehkäisy on keksitty ja kaikkien ei tarvitse lapsia tehdä. Ei niitä lapsia tarvitse siksi tehdä, että muillakin on.
Jos ei tykkää lapsista ja tuntuu, että ne pilaavat elämän, käyttää ehkäisyä.
No ap.n tilanne on nyt hankalampi, sillä tyhjä itkeä kun paskat on jo housuissa.
Tiedäthän, että suomalaisista adoptiolapsista on suuri uupelo. Ja en sano tätä vittuillakseni vaan ihan oikeasti. Joku saisi oman lapsen ja sinä saisit oman elämän takaisin ja lapsi ei traumatisoituisi siitä kun tajuaa, että on taakka äidilleen. Näin pelastaisit monen ihmisen elämän.
tai ainakin luulisin, että normaali äö.llä varustettu nainen tietää, että siihen tarvitaan yhdyntä. Lapsi tupsahtaa yhdyntöjen seurauksena jos ei käytä ehkäisyä.
Vai onko jotenkin jäänyt tällainen oppimatta?
se mulle kaikki heti -asenne. Lapset ovat herkässä iässä ja otat nyt siitä kaiken irti ja lopetat tuon uhrina olemisen. Pidät nyt ehkäisystä huolta ja lähdet sitten parin vuoden päästä opiskeleen. Iloitse tästä lyhyestä ajasta lasten kanssa kotona. Ja isä voi myös pitää osan vanhempainvapaasta.
se mulle kaikki heti -asenne. Lapset ovat herkässä iässä ja otat nyt siitä kaiken irti ja lopetat tuon uhrina olemisen. Pidät nyt ehkäisystä huolta ja lähdet sitten parin vuoden päästä opiskeleen. Iloitse tästä lyhyestä ajasta lasten kanssa kotona. Ja isä voi myös pitää osan vanhempainvapaasta.