Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten perustelet itsellesi kertakäyttövaippojen käytön?

Vierailija
13.10.2009 |

Senhän tiedät, että niistä syntyvän jätteen jätät tälle pienokaisellesi hoidettavaksi. Ja että vaipat ovat suurin yksittäinen kotitalous(ongelma)jäte.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki ympäristörasitus huomioidaan, menee kertavaipat vähän edelle tai on ainakin tasoissa. Laskelmassa oli vaipat kuivattu kuivausrummussa, kuten moni lapsiperhe tekee tilan puutteen vuoksi. Lisäksi vaippa pehmenee kuivurissa kun taas narulla muuttuu korpuksi. jos kuivataan narulla kestot on sen kuivaamisen viemän energian verran ekologisempia. Ja meillä kyllä kuivattaisiin rummussa jos käytettäisiin.

Vierailija
22/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko vieläkin löytyy ihmisiä, jotka eivät tiedä, että suurin ympäristön tuhoaja ovat yksityiset kotitaloudet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten meille kertikset sallittakoon.

Vierailija
24/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalle on huonompaa ylirasittunut ja stressaantunut äiti, kuin kertynyt vaipparoska.

Olen itsekin käyttänyt kestoja, mutta vasta isommalle lapselle, ja aina pikkuvauvavaiheessa olen huoletta käyttänyt kertiksiä, koska pyykkiä on muutenkin tuhottomasti ja en vain ole jaksanut panostaa harsojen taitteluun ym muutenkin väsyneenä. Anteeksi.

Vierailija
25/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitäisi vielä niiden kestovaippojen kanssa läträtä, tässä tulisi hulluksi ja lapsetkin kärsis.

Vierailija
26/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustelen sillä että en asu 400 neliön "energiansäästö"ok-talossa

joten meille kertikset sallittakoon.

juurihan vasta julkaistiin tutkimus, jonka mukaan kerrostaloasuminen tuhlaa paljon enemmän energiaa kuin okt-asuminen.

Vierailija
27/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma otokseni on tietysti tilastollisesti pieni, mutta en tunne ketään kestoilijaa, joka kuivaisi vaipat rummussa. Nykyisin on vaippoja, jotka pysyvät pehmeinä ilmankin.

Kun kaikki ympäristörasitus huomioidaan, menee kertavaipat vähän edelle tai on ainakin tasoissa. Laskelmassa oli vaipat kuivattu kuivausrummussa, kuten moni lapsiperhe tekee tilan puutteen vuoksi. Lisäksi vaippa pehmenee kuivurissa kun taas narulla muuttuu korpuksi. jos kuivataan narulla kestot on sen kuivaamisen viemän energian verran ekologisempia. Ja meillä kyllä kuivattaisiin rummussa jos käytettäisiin.

Vierailija
29/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koliikkivauva, joka itkee suurinpiirtein kaiken valveillaoloajan - ellei sitten ole tisulla. Jos hyvin menee yö, saan nukuttua 4 tuntia. Teen ihan kaikki kotihommat, ja nekin niiden ainoiden päiväunien aikana, joten vapaata minulla ei ole käytännössä ollenkaan. Mies on yksityisyrittäjä, jolla työpäivän jälkeen vielä paperihommia ihan tarpeeksi - ei siis kerkiä auttamaan siivoamisessa, ruoanlaitossa ym. Tässä joitakin syitä, miksi käytän kertakäyttövaippoja.

Vierailija
30/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä raskasta siinä on? Vaippa kannelliseen roskikseen, myöhemmin koneellinen vaippapyykkiä, vaipat kuivumaan ja taas käyttöön. Mielestäni on raskasta kantaa viikottain vaippoja kaupasta!

Vierailija
31/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se laiskuus sitten on..pyykkikone pyörii tarpeeksi jo muutenkin 5:n hengen taloudessa.En myöskään jaksa ruveta perehtymään kestovaippaviidakkoon..vaippoja on miljoonaa eri mallia=)Yksinkertaisesti arjen pyörittämien on nyt jo tarpeeksi haastavaa en kaipaa enää likaisa vaippoja siihen..pyrin koko vaipoista mahdollisemman pian pois niin ei tarviis käyttää mitään.

Vierailija
32/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan tarvii kantaa joka viikko kaupasta..ostetaan tarjouksesta aina suurempi erä ja ihan autolla ne tuodaan kotiin..jos nyt 3 kertaa vuodessa hakee vaippoja niin ei oo suuri vaiva:)Kestoja joutuu vaihtamaan useamman kun kertiksiä ja niitä kulee päivässä enenmän kuin kestiksiä..eikö tässäkin asiassa jokainen voisi tehdä niin kuin parhaaksi näkee

Vierailija
33/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne pissaset vaipat? Vain kakan jälkeen pesu? Vai miksi niitä vaippoja ei joka päivä tarvitse pestä?

Vierailija
34/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhuksilta tulee paljon enemmän vaipparoskaa kuin lapsilta, onhan niiden vaipat joku 5 kertaa isommatkin, ihme ettei siellä lähetä kestovaippatouhuun, minkä takia kaikkiin ihmisten valintoihin täytyy puuttua!!!

Vierailija
35/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon suomalaiset viherpiipertävät. Kiinalaiset ja muut suuret kansat tulevat ratkaisemaan maapallon kohtalon, emme me pienen pieni kansa.

Aion nauttia elämästäni enkä haaskaa aikaa johonkin p*skavaippojen lillutukseen. Matkustamme myös paljon, käytämme autoa ja asumme suuressa talossa. Eikö olekin kauheaa!? Monelle tekisi hyvää käydä välillä ulkomailla katsomassa, millä tasolla ympäristöasiat ovat muualla maailmassa. Esim. Yhdysvalloissa ollaan vielä ihan lapsen kengissä, kehitysmaista puhumattakaan.

Vierailija
36/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. se, että on oman jaksamisensa rajoilla. Mutta mä kyllä pidän naurettavana sitä, jos joku ei tajua, miten paljon vaipparoska kuormittaa tätä maailmaa. Niin monelle ympäristö on joku abstrakti asia, ja kaikki, jotka ovat kiinnostuneet sen suojelemisesta, ovat "viherpiipertäjiä" (mulle tuo termi kertoo vaan sen, että sen käyttäjällä on aivot narikassa).

Ympäristö on se paikka, jossa me eletään. Voiko joku täällä oikeasti sanoa, että haluaisi syödä saastunutta ruokaa, tai asua saastuneen maan päällä? Enpä usko. Ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen, ja yrittäkä tehdä edes jotain.

Ei voi ajatella niin, että "mä teen sitten jotain kun asia x tekee jotain". Kaikista helpointa on muuttaa omaa (kulutus)käyttäytymistään. Jos moni ihminen muuttaa, tapahtuu muutos. Onko tämä niin vaikeaa ymmärtää? Vai onko vaan helpompaa olla "minä, minä, mun mies, mun lapset"?

Muistakaa, että teidän lapset elää täällä teidän jälkeen, millaisen maailman te haluatte heille jättää? Haluatteko te kasvattaa lapsen ajattelemaan omaa napaansa, vai myös koko maapalloa? Lapset oppii tällaiset asiat ensisijaisesti kotoaan.

Vierailija
37/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäytöt ei kuorimata luontoa vaan säästävät luontoa enemmän kuin kestot meidän alueella.

Paljon on puppua piipertäjien puheissa. Kaikkea ei tarvitse uskoa ja purematta niellä.

Vierailija
38/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko vaan helpompaa olla "minä, minä, mun mies, mun lapset"?

Ja samat naiset vauhkaa, kuinka vapaaehtoisesti lapsettomat naiset ovat niiiiin itsekkäitä omaan napaan tuijottajia. Minä ainakaan en synnytä tälle maapallolle yhtään kertakäyttövaipoissa paapottavaa luonnontuhoajaa. Jääpä teidän mukeloille sitten puhtaampi pläntti vaipatonta maata.

Vierailija
39/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tekisi hyvää käydä välillä ulkomailla katsomassa, millä tasolla ympäristöasiat ovat muualla maailmassa.

Järvet ja joet sotketaan kun niihin työnnetään paskaa ja myrkkyjä niin kauan kun mahtuu. Sitten siirrytään seuraavaan järveen.

MInä lillutin niitä paskavaippoja mutta nyt 3-vuotiaalla on yövaippana kertis. Ne kestot ei vaan toimi, mä en oikeasti jaksa enää vaihtaa lakanoita joka ****n yö.

Vierailija
40/40 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittyneissä sivistysvaltioissa jätteet poltetaan. Päästöt suodatetaan. Lämpö otetaan talteen ja hyödynnetään. Jopa krematorioista tuleva lämpö hyödynnetään mitään ei heitetä hukkaan/hautaan. Roskan roskaa ei viedä luontoon tai siihen on korkea pyrkimys. Miten siihen päästään tarvitaan joukko asiantuntioita ei hörhöjä.

Suomessa lutrataan vaippoja pesuaineilla ja lämpimällä vedellä johon tarvitaan energiaa. Jätevedet lasketaan puhdistamoon käsiteltäväksi kemikaaleilla ja vedestä tedään juomakelpoista. Niin on siinä piipertäjillä miettimistä.