Ei HELVETTU!!! Pksta hakemani lapsi oli
aivan litimärkä kun ei olleet kumppareita "komentaneet" pukemaan, sukat sai puristaa vedestä, kurahanskojen alla ei ollut mitään ei myöskään kurahousujen!! ainoastaan lyhyet kalsarit siellä alla ja paljaat sormet.
Vaikka lapsella on niin sisähousua kuin välikausihousa mitä jättää alle, samoin kuin sormikkaat tai välikausirukkaset.
Olisi edes ollut ilman kurakamoja nuo vk-vaatteet päällä (ovat vedenpitäviä), mutta että noin.
Arvatkaa oliko muksu jäässä???
Pakko sanoa aamulla asiasta, on tuo sen verran paha moka pistää lapsi ulos räntäsateeseen ja tuulen tuiverrukseen mittarin näyttäessä +5 astetta jos sitäkään paljaat kintut ja kädet vuorettomien kurajuttujen alla://
Kommentit (59)
aivan hullulta. Meteli tuosta pitää nostaa, tai siis semmoinen asiallinen kuitenkin. (vaikka on kyllä kaukana asiallisesta laiminlyödä lapsi tuolla tavalla!!)
Meidän pk:ssa ei oo ollut ongelmia, päin vastoin ovat minua kehoittaneet tuomaan enemmän vaatetta :O
ja aina on vaatteet kuivauskaapissa, joskus jopa sisävaatteetkin, saa sitte unien jälkeen lämpöiset vaatteet niskaan :)
Olen kanssa joutunut sanomaan, että just 5 vuotta täyttäneen pukemista pitää oikeasti vähän seurata ja myös auttaa tarvittaessa (muistaa laittaa fleecet väliin kylmällä ilmalla, kaulurin kaulaan, vetskarit kiinni, saa hanskat kunnolla käsiin jne.). Oli ihan asiallinen vastaanotto ja on sen jälkeen huolehdittu paremmin.
Yksi asia, josta mulla menee hermot, on se, että pienemmille puetaan hanskat kiiressä miten päin sattuu ja jos hanskat pihalla pyörii käsissä, kukaan ei korjaa niitä. Mitä tuollainen kaksi-kolmevuotias pihalla voi tehdä, jos hanskat roikkuu puoliksi pois käsistä ja peukku ei ole paikallaan. Seisoo kylmissään ja marisee, kun ei edes lapiota saa käteen kunnolla. Olisi aika pieni vaiva pistää ne hanskat kerralla kunnolla ja nimenomaan sinne hihan kuminauhan alle. Ja vähän seurata pihalla, tarviiko jollekin välillä korjata. Pieni asia aikuiselle mutta tosi iso asia sille pienelle. Olenkin opettanut pienempää lapsista valittamaan heti, jos hanska on huonosti ja antanut isoveljelle myös tehtäväksi välillä tarkastaa, onko pikkuveljellä peukku paikallaan hanskassa ja jos ei ole, mennä sanomaan aikuisille.
Meidän poika oli pissannut viime viikolla kerhossa housuun. Repussa oli varavaatteet mukana, mutta eivät sielläkään tädit olleet yhtään katsoneet pukemisen perään, joten pojalla oli märät alushousut alla, ja siihen päälle vedetty kuivat sisähousut. Paidanhelmat oli märkänä, mutta repussa ollutta kuivaa paitaa ei oltu laitettu päälle.
Silloin oli ulkona koiranilma, joten lapset odottivat sisällä hakijoitaan. Eli lapsi ei kylmettynyt märissä vaatteissaan, mutta kyllä olin hämmästynyt, ettei siinä pikkuisessa kerhoryhmässä (8 - 10 lasta, 2 ohjaajaa) sen vertaa pystytty huolehtimaan.
Tietenkin ohjaajia varmasti harmitti siivota niitä pissoja, ja varmaan vitut välittivät mitä lapsi pukee päälleen. Ja joo joo lapsella pitää olla vaipat, jos vielä pissaa housuihin. Mutta enpä olisi arvannutkaan että noin käy, sillä varmaan vuoteen ei oo enää vahinkoja käynyt. Vaihtovaatteet on lähinnä siksi, jos mehut kaatuu syliin.
Jos tulee jotain valitettavaa tai palautteen antamisen tarvetta aion jatkossa laittaa päiväkodin/ryhmän vastaavalle sähköpostia JA aina laittaa CC päivähoidon johtaja, niin että se CC näkyy myös tälle alkuperäiselle viestin kohteelle. Ja tämä nyt lähinnä tosiaan isommista ongelmista ja etenkin turvallisuuspuutteista tms. Jostain pikkujutuista tosiaan menee varmaan palaute perille ihan suullisestikin omassa ryhmässä.
minä myös ja niin "perusteellisesti" että.
Lapset olivat iältään 1v, 4v, ja 5v kun olin työssä lasten ollessa päiväkodissa.
Talvella nuorimman rukkaset roikkuivat yleensä kun hain kotiin pihalta, ostin usein varta vasten hyvin meneviä ja asianmukaisia rukkasia, kuten muitakin vaatteita just siksi ettei tapahtuisi näitä "ohareita" jolloin lapset sairastuvat.
5-vuotias sisko usein kertoi lähtiesämme vaikka hoitaja oli kuulemassa - Taas ne "Pekan" lapaset roikku vaan ja minä laitoin niitä paremmin, ettei putoa kokonaan eikä tädit tehny mitään vaan juttelivat jostain...
Oikeesti, näytin hoitajille kuinka saadaan rukkaset pysymään, mutta ihmettelin miksi minun pitää niin monessa asiassa olla sanomassa kelien mahdollisesta muuttumisesta jne. jota varten on toiset vaatteet ulkoiluunkin. Lopulta otti niin päähän se touhu kun aamulla pakkasessa vedin pulkalla lapsia ja tietenkin oli lämmin talvipuku karvavuorella. No, iltapäivällä alkaakin lorista vesi rännistä ja aurinko porottaa kuumaan talvihaalariin vaikka kevyempi on ilmoitettu olevan jos tarve. Kylmillä ilmoilla saatttoi puuttua vaippa ja enhän minä sitä heti pihalla nähnyt kun oli kurikset puvun päällä, matka kotiin ilman autoa pulkalla oli varmaan karmeaa märissä housuissa vaipatta. Kotiin päästyämme tippa silmässä riisuin ja lämmittelin kylmää 1-vuotiaan takapuolta. Ai että jurppi taas silloinkin. Selityksen sain että iltapäivällä oli joku vieras ihminen auttamassa; pakkasella laittaa tuon ikäinen ulos varmaan palelemiseen.
Sain kerran niin tarpeekeni että ostin pyykinkirjaamisnauhaa johon kirjoitin "Jos aamulla on esim. -5 astetta niin se ei tarkoita sitä että myös iltapäivällä on" ja silitin kiinni tämän tekstin talvihaalarin kaulukseen että näkyi ulosmentäessä.
Kaupungin tarkastajallekin jouduin kertoman kahdesti huoleni, hoitajat siinä eivät oikein ottaneet asiakseen ihan kaikkea tärkeää. Tarkastaja totesi että päiväkodissa on jotain "mätää" ja että kuinkahan just samaan ryhmään on kaikki tämän tyyppiset menneetkin..
meidän lapsi oli monesti viime vuonna talvella ulkona niin, että toppahaalarin alla oli vain t-paita ja haalari oli melkein napaan saakka auki. Tai sitten vesisateessa ilman kumppareita tai kurahousuja. Tai pakkasessa ilman pipoa tai hanskoja. Huomautin asiasta moneen otteeseen, ei meinannut millään tulla muutosta asiaan.
Ei ainakaan meidän lapset. Ja ihan normaalilapsia ovat. Ei sen varaan saa päiväkotityöntekijät laskea!!! Kyllä se on aikuinen jonka pitää kantaa vastuu päiväkoti-ikäisen vaatetuksesta.
Sitä paitsi, meidän tyttö kertoi kerran että hän oli monta kertaa sanonut hoitotädille että laittaisi hänelle lahkeen rinksun paremmin (ei ollut kengän alla), mutta tädit eivät olleet välittäneet mitään. Lopputuloksena lapsella oli sitten toisessa kengässä lunta ja sukka kostunut :(
villasukat esim. reppuun, jos on aamulla tultu autolla. Monissa saappaissa vielä käytetään villasukkia, mutta lapsi ei niitä repusta yleensä ota ja hoitaja ajattelee helposti - no kun ei ole, mene sitten.
Kassista tai repusta löytyisi. Olen vihjaissut vanhemmille että ottavat itse repusta esille kaulurin ja sukat, jos autolla tultu niin ulkokelirukkaset myös näkyviin, sillä lapset alkavat pukea ja jos ei tarvittavia näy, voi ne jäädä laittamatta.
Olen yksi niistä joka koittaa ottaa esille puettavat ja saada siihen ajan, sillä vaikken halua mollata työkavereitani tai ammattikuntaani, olen nähnyt ettei kasseja paljon kaivella - ja tietysti vanhemmat voivat laittaa ne esille.
Näinä autojen aikakautena usein lapsi tuodaan kevyemmin puettuna kuin mitä ulkoilussa tarvitsee.
et on kylmä jos on hyvät leikit menossa- ei malta. ja ei- hän ei ole kehitysvammainen ja hyvin on yritetty kasvattaa.
pienemmät on ujoja, eiät taatusti mene jollekin päiväkodin sijaiselle (joita usein on) sanomaan yhtään mitään.
Muutenkin lapsen logiikkaan kuuluu se että vaikka teoriassa tietää, niin ei se niin vain suju. Eihän vanhempia tarvittais mihinkään lapset kyllä periaatteessa tietää miten ruokaa tehdään, kahulla kuljetaan yms ja osaavat pääsääntöisesti puhua.
Samaiselle 8-vuotiaalle olen usein muistuttanut ettei niillä sisähousuilla voi enää mennä ulos leikkimään. Kyllä hän sen tietää muttei malta/viitsi/muista. Jotkut ilmeisesti synnyttää robotteja jotka ohjelmoidaan kerran ja sillä sitten rutiinit hoituu vuodesta toiseen.
Että eivät osaa sanoa että on kylmä???? Hohhoijaa.. tuntemani kehitysvammaiset osaavat ainakin kertoa sen erinomaisen hyvin.
Kehitysvammaa kun on erilaista ja lisäksi jokainen kv on erilainen yksilö, joillakin voi olla kehitysviiveet sen verran että diagnosoidaan sen takia kehitysvammaiseksi. Miten luulette miksi tänä päivänä kehitysvammainen ihminen voi pärjätä yksin aikuisena?
hoitajat eivät sitten tarkistaneet mitä lapsi oli pukenut ja eräänkin kerran pakkasella haalarin alla oli vain t-paita,ei vaippaa (pissat jäätyneet kiinni) ja ties mitä,märät villasukat ym. Sitten kerran rohkenin sanoa kun oli ne jäätyneet märät sukat jalassa,että voisivatko he katsoa mitä lapsi pukee päälleenm,ettei ymmärrys riitä ottamaan varasukkia jos aamulla kastuneet ovat lokerossa valmiina ja voitte arvata mikä sota siitä syttyi,hoitajilla ei kuulemma ole aikaa laittaa sukkia ja muita märkiä kuivureihin--siis mitä hel!
Että päiväkoti on lapselle mitä parhain paikka olla ja kehittyä, siellä saa virikkeitä ja kaikkien lapset ryntäävät sinne aina riemusta kiljuen...
Ei vaan tuolle kirjoittajalle, ihan kamalaahan tuo on, ja näistä pitäisi keskustella paljon enemmän ja vaatia parempaa, eikä aina vaan pönkittää sitä huonoa omatuntoa selittelemällä kuinka hienoja paikkoja päiväkodit on...
Kassista tai repusta löytyisi. Olen vihjaissut vanhemmille että ottavat itse repusta esille kaulurin ja sukat, jos autolla tultu niin ulkokelirukkaset myös näkyviin,
siis välikerrokset, rukkaset ja hatun ja kaulurin ja mitä nyt milloinkin. Rullalle kaikki ja lahkeeseen. Luulisi kenen tahansa ymmärtävän haalaria puettaessa että kappas, nämä olisi menossa nyt päälle. Ei tarvitse kenenkään kaivella niitä reppuja.
Jos on lähes nollakelillä kurahousujen alla pelkät pikkukalsarit, niin jotain on pahasti pielessä! Itse en koskaan millään säällä laittaisi pelkkiä kurahousuja ilman jotain välihousuja. Ja päiväkodissa on hoitajien tehtävä valvoa kaikenikäisten lasten pukeutumista! Vaikka lapsi pukisi itse, niin aikuisten tehtävä on valvoa, että vatteet ovat säähän sopivat ja kunnolla päällä.
Ap, ota asia esille sekä hoitajien kanssa että päiväkodin johtajan kanssa. Menisi juttelemaan asiasta johtajalle tai soittaisin hänelle. Kerro asiallisesti mitä oli tapahtunut ja sano, että olet erittäin huolissasi, lapsi voi sairastua, jos tuolla tavalla pukeutuneena on ulkona. SAno myös, että haluat, tietää, miten asia käsitellään hoitajien kanssa ja miten estetään, ettei enää jatkossa tapahdu näin.
meidän 6-vuotias alkaa hiljalleen osata ja ymmärtää pukea tarpeeksi päälleen.
4-vuotias ei tosiaankaan, puhumattakaan kuopuksesta 1,5-v.
EHkä se sitten on onni, että näin "tyhmät" lapset kasvavat kotioloissa, eipähän tarvitse istua kuset housuihin jäätyneinä pihassa.
Kyllä hoitajan tehtävän on tsekata että on asialliset vaatteet päällä ennen kuin ulos päästää.
Tämä myös oli hyvä pointti. En itse äitinä ole sen kummemmin edes ajatellut että käyttövaatteiden pitäisi olla lokerossa esillä. Repusta löytyy todellakin usein kaikenlaista extraa.
Onneksi kuitenkin ohjeistetaan lasta aina aamuisin vaatetuksesta, eli kerrotaan että tänään on niin kylmä että saappaiden sisälle on laitettava villasukat tai ulos mennessä laitettava paksu pusero ja kauluri. 5-vuotias osaa näin itsekin sitten pukea.
Ymmärrän sen että esim saappaista unohtuu villasukat tai joskus kuriksien alle unohtuu pelkät sisähousut, mutta tuo ap:n lapsen juttu ei selity ihan pelkällä huolimattomuudellakaan.
villasukat esim. reppuun, jos on aamulla tultu autolla. Monissa saappaissa vielä käytetään villasukkia, mutta lapsi ei niitä repusta yleensä ota ja hoitaja ajattelee helposti - no kun ei ole, mene sitten.
Kassista tai repusta löytyisi. Olen vihjaissut vanhemmille että ottavat itse repusta esille kaulurin ja sukat, jos autolla tultu niin ulkokelirukkaset myös näkyviin, sillä lapset alkavat pukea ja jos ei tarvittavia näy, voi ne jäädä laittamatta.
Olen yksi niistä joka koittaa ottaa esille puettavat ja saada siihen ajan, sillä vaikken halua mollata työkavereitani tai ammattikuntaani, olen nähnyt ettei kasseja paljon kaivella - ja tietysti vanhemmat voivat laittaa ne esille.
Näinä autojen aikakautena usein lapsi tuodaan kevyemmin puettuna kuin mitä ulkoilussa tarvitsee.
että vanhemmat ovat maksavia asiakkaita. Päivähoito on myös asiakaspalvelua, mutta minkä laatuista?
Hain kerran vuoden pätkää sijaiseksi erääseen Kannatusyhdistyksen ylläpitämään päiväkotiin, jossa vanhemmista muodostuu vastuuhenkilöt toiminnalle, oli puheenjohtaja jne.
En yleensä tee numeroa siitä, miksi olisin paras hakija tms. mutta sen lupasin että lapsilla tulee olemaan ulkoiltaessa esim. talvella korvat suojassa jos on hatunnauhoja, laitan kiinni vaikka kesken ulkoilun joutuisin käteni ottamaan pois rukkasistani, kaulat ja niskat eivät ole paljaana lumituiskussa jne. Siihen johtaja heti että hyvä, tähän asti lapset ovat olleet ulkona takit auki ja päällä mitä sattuu, kaulat paljaina jne.
Omien lasten kokemukset ovat olleet sen verran huonoja päiväkotiaikana, että paneudun lasten vaateasiaan työpaikassani. Vaikka on ehkä hieman noloa lähteä ulkoa hakemaan sisälle lasta talvella, joka on päässyt ulos toisen aikuisen valvonnassa ilman villasukkia, haen silti niin monta lasta kuin lokeroista löytyy pukemattomia sukkia. Järjestelen yleensä ennen uloslähtöäni eteisen jos en ole ensin vuorossa ulkoiluun. Tarkastan samalla kaulureita josko löytyy jne. Jos olen ensimmäisenä ulkona ottamassa lapsia vastaan, lähetän takaisin jos näyttää aiheelliselta vaatetuksen suhteen.
Se myös on ikävä asia talvella, kun pojilla on pitkät alushousut ja sukat jäävät niin ettei ole laitettuna lahkeen päälle. Usein ulkona näkee kuinka suojapuvun lahkeen alta on joko poikki renksu tai irronnut tai ei ole alunperin laitettukaan, jolloin lahkeen noustessa lapsen kavutessa lumikasaan jne. lunta menee saappaan varresta sisään, lahkeen suulla lumi sulaa ihon lämmittäessä sitä kastellen aika pitkälle housunpuntteja. Pitäisi lähteä vaihtamaan alusasua ja sukat sisälle.
Tältä säästyy kun näytetään pojille kuinka sukat venytetään housun lahkeen päälle mahdollisimman ylös ettei lahje karkaa ja nilkka jäisi paljaaksi. Myös villasukat hyvin, jos niitä käytetään. Näytän aina kuinka "viikataan" lahje ettei laitettaisi muhkurassa sukan sisään jolloin on epämiellyttävä tunne saappaassa. Renksujen laitto saappaan alle auttaa hyvin pysymään lumet loitolla.
Tuli vähän kuin "rautalangasta vääntäen" tekstini, mutta koska olen törmännyt tämän kaltaisiin ongelmiin, näin vaivan.
Olen kertonut myös poikien vanhemmille kuinka talviaikaan joustavat ja hyvät sukkahousut ovat kätevät pojille. Eräs äiti vastasi että hän kyllä hommaisi mutta isä ei halua 4-vuotiaalle pojalleen sukkiksia. Heillä oli tytär, jolla tietysti oli. Puolileikilläni "heitin" siihen että pojallahan voi olla tumman siniset, kun siskolla on varmaan hempeämpiä värejä. Tällä pojalla oli usein sukat miten sattuu ja kalsarit kurtussa jo tullessa. Heti seuraavana aamuna äiti näytti pojalla olevan siniset sukkahousut tullessaan päiväkotiin. Poika kokikin ulospukemisen nopeammaksi, kun ei tarvinnut sukkia venytellä enää lahken yli. Mukavia päiväkotiaikoja kaikille.
Ei tietääkseni ole mitenkään kehityksestä jäljessä tms. Vaikka ulkona olisi miten kylmä ja on ilman hanskoja tms, niin ei varmasti valita. Joutuu joskus pitämään väkisin kiinni ja laittamaan hanskat käteen kun ei kuulemma palella vaikka sormet on jääkylmät.