Ei HELVETTU!!! Pksta hakemani lapsi oli
aivan litimärkä kun ei olleet kumppareita "komentaneet" pukemaan, sukat sai puristaa vedestä, kurahanskojen alla ei ollut mitään ei myöskään kurahousujen!! ainoastaan lyhyet kalsarit siellä alla ja paljaat sormet.
Vaikka lapsella on niin sisähousua kuin välikausihousa mitä jättää alle, samoin kuin sormikkaat tai välikausirukkaset.
Olisi edes ollut ilman kurakamoja nuo vk-vaatteet päällä (ovat vedenpitäviä), mutta että noin.
Arvatkaa oliko muksu jäässä???
Pakko sanoa aamulla asiasta, on tuo sen verran paha moka pistää lapsi ulos räntäsateeseen ja tuulen tuiverrukseen mittarin näyttäessä +5 astetta jos sitäkään paljaat kintut ja kädet vuorettomien kurajuttujen alla://
Kommentit (59)
En yleensä tee numeroa siitä, miksi olisin paras hakija tms. mutta sen lupasin että lapsilla tulee olemaan ulkoiltaessa esim. talvella korvat suojassa jos on hatunnauhoja, laitan kiinni vaikka kesken ulkoilun joutuisin käteni ottamaan pois rukkasistani, kaulat ja niskat eivät ole paljaana lumituiskussa jne. Siihen johtaja heti että hyvä, tähän asti lapset ovat olleet ulkona takit auki ja päällä mitä sattuu, kaulat paljaina jne.Omien lasten kokemukset ovat olleet sen verran huonoja päiväkotiaikana, että paneudun lasten vaateasiaan työpaikassani.
Olen kertonut myös poikien vanhemmille kuinka talviaikaan joustavat ja hyvät sukkahousut ovat kätevät pojille.
Äitini oli päiväkodilla aikanaan töissä (jäi eläkkeelle vastikään). Hän piti tiukasti huolen siitä, että lapsilla on kaulahuivi tai kauluri tai kypärälakki, korvat piilossa ja kinttaat hyvin kädessä. Toppatakeista kiinni ne nappiliuskat vetoketjujen edessä jne. Häneltäkin lähti omat kinttaat pois kädestä aina, jos jonkun lapsen vaatteet olivat huonosti.
Meidän lasten päiväkodissa on onneksi voinut aina keskustella vaateasioista järkevästi. Saamme sanoa, jos lapsilla on mielestämme ollut vääriä kamppeita päällä, liikaa tai liian vähän, eikä tarvitse pelätä, että joku suuttuisi tai tulisi "keskustelua".
Meillä muuten poika itse halusi vaihtaa sukkahousuista kalsareihin. Harmillista. Mutta pakottaakaan en voi ;)
Ei kai kukaan enää nykyaikana ole niin tietämätön ja tyhmä, että luulee kylmän aiheuttavan sairauksia.
Mä en muutenkaan ymmärrä, että mitä väliä, jos jostain lahkeesta pääsee vähän vettä / lunta sisään tai muilla pikkuseikoilla. Siis toi ap:n esimerkki kyllä kuulostaa liian vähältä pukemiselta - tosin ihmettelisin kyllä suuresti, jos oma 5-vuotiani olisi itse pukeutunut nöin pöljästi, mutta itse en kestä sellaisia vanhempia / tarhan ihmisiä, joille on henki ja elämä, onko joku nappi kiinni. Itse annan 5-vuotiaani vapaasti vähentää vaatetta jos haluaa. Jos sitten kädet jäätyy,niin siinähän oppii. BTW lapseni eivät ole koskaan sairaita.
se kylmettyminen tavallaan voi aiheuttaa sairastumisen, se on ihan silkka totuus, että jos on pöpökä liikenteessä, kuten päiväkodeissa usein on, niin jos ja kun vastustuskyky on huono -> altistuu kylmälle -> pöpöt tarttuu herkemmin. Eli itse kylmettyminen ei tautia aiheuta, mutta jos on vastustuskyky huono, ja kylmettyy, niin taatusti pöpö iskee kun se on jo elimistössä, ilman kylmettymistä ei sairastuisi välttämättä, vaan oma vastustuskyky hoitaisi asian.
se, etät hieman karaisee itseään (ja lapsia) ja vähän joskus paleleekin. Huomattavasti yleisempää on kauhea lasten ylipukeminen.
Onhan se nyt selvää, että pk:ssa on kiire jne, mutta kyllä tuollainen asia on minusta sama kuin, että ei huolehdittaisi ruokailusta. Sitä vartenhan lapset siellä hoidossa on, että saavat hyvää hoitoa, aikuisten vastuulla on huolehtia, että saavat kunnolla vaatteet päälle, ruokaa, unta, vessa tarpeet tulee hoidettua jne.
Itse olen pph, ja olen kyllä tosi tarkka lasten vaatteista, toki minulla on vähemmän lapsia täällä, mutta suhteessahan pitäisi pk:ssa olla yhtä monta lasta yhden hoitajan vastuulla. Kyllä minä kaivan lasten repuista vaatteet sen mukaan millainen ilma ulkona on, en sen mukaan mitä vanhemmat ovat aamulla laittaneet päälle. Syksy ja kevät on varsinkin aikoja, jolloin aamulla ja iltapäivällä voi olla hyvinkin eri lämpöasteet jne.
Surettaa, että pienet lapset joutuu ulkoilemaan vääränlaisissa vaatteissa, ja vielä märissä, jestas :O Itse olen ilmeisesti suorastaan ylitarkka..Laitan heti kiinni nauhat ja vetoketjut, jos eivät itse osaa/saa laitettua. Ja rukkaset aina huolehdin kunnolla käteen, minua ahdistaa se, että osa pukijoista ei saa laitettua rukkasen varsia puvun hihan alle, jolloin ne pysyvät huomattavasti paremmin paikoillaan. Hermot menee vaan pienillä, jos eivät saa mistään lelusta kiinni kun rukkaset valuu ties missä.
Mutta taidankin olla hysteerinen :D Omien kanssa olen aina ollut tosi tarkka, että vaatetus on sellainen jolla voi huoletta hyppiä hangissa jne, ja kaikki sisävaatteet on kuivat kun sisään päästään! On vaan jäänyt tavaksi olla tarkka, mutta eipä ole hoitolasten vanhemmilla ollut mitään huomautettavaa, ja lapset on viihtyneet ulkona :)
Reimatecin haalari, aika ohkainen talvihaalari eli ohuiden sisävaatteiden lisäksi juuri sopiva. Kuravaatteita ei olla edes viety, kun vettäpitävät vaatteet muutenkin. Kengät on aina gore-texit. Vaihtoehtoisia ulkovaatteita ei ole. Näin ei tule mitään kämmejä, eikä aikuistenkaan tarvitse vahtia mitä milloinkin lapsi laittaa päälle.
olisin itse varmasti ollut raivoissani.
Terve yli kaksi vuotias osaa sanoa jos on kylmä.
Jos lapsi on alle kaksi ja lastenhoitaja pukenut sitten ymmärrän ärtymyksesi.
Ihan hyvä. Mutta toki tätien pitäisi katsoa, mitä lapsi pukee. Anna palautetta.
On meidän työntekijöiden (jep, alalla olen) tehtävä tarkistaa että lapsella on "napa ja selä piilossa" eli ei jää paljaita ihokaistaleita joista tuuli tuivertaa sisään+että vaatetus on tarkoituksenmukainen ja riittävä.
Ap *ja kyllä, olen raivoissani, tuolla on tosiaan kylmä ja kaiken muksu oli to&pe pois hoidosta kuumeen vuoksi joten ei tod tarvitse heti mitään kylmettymisiä siihen päälle*
Kauheaa! Minä ainakin olisin nostanut heti hirveän metakan. Joko lapsi yskii, ootko mitannu kuumetta? Kyllä niiden hoitajien pitää katsoa mitä lapsilla on päällä vaikka laps pukisikin itsenäisesti.
Terve yli kaksi vuotias osaa sanoa jos on kylmä.
Jos lapsi on alle kaksi ja lastenhoitaja pukenut sitten ymmärrän ärtymyksesi.
Mutta luuletko että se auttaa jotenkin?
Täytyypä muistaa tuo logiikkasi ensikerralla eli heti huomenna kun uloslähtiessä nuo 2v1kk-6v lapset pukevat, en tarkista heidän vaatetustaan koska kyllähän he kaikki osaavat ja tietävät mitä kaikkea on hyvä laittaa mihinkin säähän ulos.
Luotan sitten vain siihen että sanovat ulkona jos kylmä tai märkä ja sitten mennänkin sisälle vaihtamaan kuivaa tai lisäämään lisää vaatetta ja jätetään lapset sinne tois(t)en vahdittavaksi.
Ap
Kyllä varmasti muuten kertoisi jos kylmä.
se, etät hieman karaisee itseään (ja lapsia) ja vähän joskus paleleekin. Huomattavasti yleisempää on kauhea lasten ylipukeminen.
Onko sinusta miellyttävää olla ulkona, kun viima menee takin alle ja korvat muuttuvat kipeiksi tuulesta? Tai lunta sataa kaula-aukosta sisään, tai sisävaatteiden lahkeet ovat läpimärät?
Yök, kannattaisi ajatella miltä lapsesta tuntuu, jos meinaa, että lapselle on jotenkin hyödyllistä olla huonosti puettuna.
Tän ketjun luettuani kiitän taas kerran onneani, että omani ovat omien silmieni alla vahdittavana ja minun puettavanani. Tähän asti kyllä kuvittelin, että hoitopaikoissakin on itsestäänselvyys, että lapset ovat säänmukaisesti ja lämpimästi puettuja, todella puistattavia ja surullisia kokemuksia.
On hienoa, että lapset pukee itse ja kannustetaan siihen, mutta aikuisen pitäisi kyllä näyttää ne vaatteet mitkä puetaan. Omien lasten päiväkodissa on se tyyli, että aikuinen sanoo "mene pukemaan" tai "pistä naulakosta vaatteet päälle". Eihän lapsi voi tietää mitä vaatteiden alle tulee, mitkä hanskat jne..olen tehnyt niin kuin joku jo sanoi, että en vie vaihtoehtovaatteita enää.
lapset rohkene mennä sanomaan hoitajalle pukeutumisestaan. Oma eskarissa aloittanut ei varmasti menisi, palelisi enemmin. Aikuisen asia on katsoa, että lapsi on asianmukaisesti puettu, tässä tapauksessa tietenkin päiväkodin hoitaja.
Siellä nimittäin joka noin typerästi kommentoit sekä pk ryhmässä se tätsy joka ei hoitanut työtään.
Ap
mutta minäkin tiedän kuinka "hyviä" ihan tavalliset lapset ovat kertomaan, että on kylmä, jos on hyvät leikit kesken.
Jos epäilee tätä, kannattaa mennä viileänä kesäpäivänä uimarannalle. Siellä näkee aina sinihuulisia täriseviä lapsia, jotka selittävät, ettei ole yhtään kylmä, kun vanhemmat käskevät pois vedestä.