Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lto kysyy

Vierailija
12.10.2009 |

Miksi päiväkodeissa kielletään systemaattisesti kertomasta vanhemmille, tai muille talon ulkopuolisille instansseille, että kuinka kaoottisessa ja karmaisevassa ympäristössä hommaa yritetään pyörittää?

Kuuluuko tämä johonkin "virkamies tai mihin muuhun lie"-lakiin? Olen todella monesti törmännyt tähän, että johtaja kieltää kertomasta vanhemmille talon sisäisestä tilanteesta.

Miten tämä palvelee avoimuutta yms.?

Onko tuo edes laillista tuo tuollainen salailu ja tosiasioiden suoranainen vääristely?

Kertokaa ja selittäkää, että miksi.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikö teitä lainkaan kummastuta se, että meitä todella kielletään kertomasta ja pyydetään värittämään ja vääristelemään sitä mitä todella tapahtuu..

Vierailija
2/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kandee kysyä siltä johtajalta että miksi Ei ja missä avoimuus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihjataan, että mä olen jotenkin tyhmä ja naiivi, kun mun mielestäni vanhempien pitäisi saada tietää.

Palveluhan on nimnom vanhemmille ja heidän lapsilleen. Jos lapset viettävät päivänsä kaoottisissa olosuhteissa, missä tavoitteet eivät voi toteutua lähellekään, miksi vanhemmilla ei olisi oikeutta tietää tätä?

En ymmärrä, eikä kukaan sitä kerro minulle. Ainoa viesti on siis, että olen vähän hölmö, kun tuollaista ajttelenkaan..

Vierailija
4/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehen tulisi tuollaisessa tilanteessa mimenomaan esittää asiaan muutosta sekä kertoa asian tila avoimesti ja peittelemättä asiakkaalle.

Vierailija
5/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mä en osaa ottaa huomioon. Mä olen siis juuri pelännyt, että tässä on joku juttu, mitä mä vaan en pienillä aivoillani tajua. Kuitenkin toi mentaliteetti sotii todella pahasti alan arvoja ja varsinkin perustehtävää vastaan.

Eli mä voisin teoriassa aivan vapaasti keroa vanhemmille tilanteesta, enkä tekisi mitään laitonta? Mä tiedän, että mä kuullostan lapselliselta, mutta se on niin kummallista tuo "politiikka" päiväkotien sisällä, että mäkin olen jo aivan sekaisin.

Ekö tämä ole jo aivan kamala asia, että johtajat käskevät aivan oikeasti valehtelemaan vanhemmille..tai ainakin jättää olennaisia asioita kertomatta.

Mä oon aika raivona tästä:(

Virkamiehen tulisi tuollaisessa tilanteessa mimenomaan esittää asiaan muutosta sekä kertoa asian tila avoimesti ja peittelemättä asiakkaalle.

Vierailija
6/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni lapset saavat tässä välineellisen arvon, ja se että pk näyttää ulos päin hyvältä on arvona ylitse muiden.

Vierailija
7/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäköhän, ettei sijaisia palkata ja syntyy säästöjä? Vai saavatko kunniaa kovuudestaan?

Entisessä päiväkodissamme oli ikävä johtaja, joka ei pitänyt henkilökunnan puolta. Nykyisessä on fiksu johtaja, joka puhuu suoraan ja kaunistelematta, vastaa hankaliinkin kysymyksiini loogisesti eikä selkeästi valehdellen, eikä ota säästöjä henkilökunnan selkänahasta, jos vain suinkin pystyy siihen vaikuttamaan.

Olen lapsen äiti ja vanhempainiltojen ja puhelinkeskustelujen avulla olen tehnyt nämä johtopäätökseni.

Vierailija
8/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita päiväkodin valvojalle. Oman alueeni päiväkodin valvojan löytää netistä yhteystietoineen.

Vierailija
9/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut ainakin avoin ja kertoo ongelmakohtiaan meille vanhemmillekin.

Mutta varsinkin jos turvallisuus on hukassa niin pitää ilmoittaa. Ei rutista asiasta mutta kuitenkin ottaa asia pöydälle.

9

Vierailija
10/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani ensisijaisesti palvelemassa lapsia ja vanhempia. Se, että lasten päivät ovat niin kamalia, vaivaa todella paljon..

Otan yhteyttä valvojaan. Toivottavasti ei ole "samassa veneessä" muiden päivähoidon hallinnon puolen edustajien kanssa. Monesti tuntuu, että nuo koukerot leviää joka suuntaan..

Vierailija
11/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valittaa henkilökunnan vähyyttä tai poissaoloja. Olen sitä mieltä myös, että ne asiat täytyy ratkaista päiväkodin sisällä, eikä kaataa niitä vanhempien niskaan aamuisin.

t:lto

Vierailija
12/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asiaa ei voi ratkaista talon sisällä. Vai miten te olette ongelman ratkaiseet:)

Mieti mistä raha tulee, mikäli tulee ja kenen intresseissä sitä rahaa on antaa. Toinen seikka on siinä, että toiminta on luonteeltaan läpinäkyvää ja avointa. Sen ei pitäisi olla salailevaa..Sä käytät muuten ihan tuttua fraasia:)

..mehän ollaan kuitenkin osa sosiaalipoliittista järjestelmää..mieti sitä.

valittaa henkilökunnan vähyyttä tai poissaoloja. Olen sitä mieltä myös, että ne asiat täytyy ratkaista päiväkodin sisällä, eikä kaataa niitä vanhempien niskaan aamuisin.

t:lto

Vierailija
13/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö lapset ole tässä kuitenkin prioriteettiina korkeammalla, kuin vanhemmat?

Minä vanhempana kyllä haluaisin tietää tulevan äivä olosuhteista. Jos henkilökuntamäärä on alle suositusten, en välttämättä halua jättää lastani hoitoon.

Vierailija
14/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mä en osaa ottaa huomioon. Mä olen siis juuri pelännyt, että tässä on joku juttu, mitä mä vaan en pienillä aivoillani tajua. Kuitenkin toi mentaliteetti sotii todella pahasti alan arvoja ja varsinkin perustehtävää vastaan.

Eli mä voisin teoriassa aivan vapaasti keroa vanhemmille tilanteesta, enkä tekisi mitään laitonta? Mä tiedän, että mä kuullostan lapselliselta, mutta se on niin kummallista tuo "politiikka" päiväkotien sisällä, että mäkin olen jo aivan sekaisin.

Ekö tämä ole jo aivan kamala asia, että johtajat käskevät aivan oikeasti valehtelemaan vanhemmille..tai ainakin jättää olennaisia asioita kertomatta.

Mä oon aika raivona tästä:(

Olen lastenhoitaja enkä tuollaiseen törmännyt. Jos on ollut vilkas ja hankala ryhmä, siitä on kerrottu. Tietysti ketään lasta ei voi yksilöidä, oli millainen räyhänhenki tahansa, mutta kyllähän ne lapset kotona kertoo kuitenkin. Joskus esim. oli tilanne, että olin ryhmästä ainoana töissä ja kerroin kyllä heti vanhemmille... eikä sellaista ole kielletty.

Eli voisitko kertoa mistä on kyse? Millaisia asioita et mielestäsi saa kertoa?

Vierailija
15/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä koskee sekä lasten ja perheiden asioita sekä talon asioita. Et todellakaan voi mennä vanhemmille kertomaan "kaikkea". Sinun tehtäväsi on ottaa asia esille esim talon palaverissa ja katsoa, että siitä tehdään merkintä palaverivihkoon. Silloin olet siirtänyt vastuun johtajalle ja voit kysyä myös mitä hän tekee asialle ja millä aikataululla. Päivähoidon esimies on johtajasta seuraava, joten häneen voit ottaa myös yhteyttä, tai sitten sosiaali-ja terveyslautakuntaan (joissakin kunnisssa perusturvalautakunta). Mutta vanhemmille et kaikkea voi kertoa, ne ovat tavallaan yrityssalaisuuksia.

Vierailija
16/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotimme piha on surkea. Ei hiekkistä, keinuja..ei mitään muuta, kuin aidat.Pihaa ei välttämättä tunnista pk:din pihaksi, jollei siellä näy lapsia (koulun yhteydessä)

Johtajalle tuli puhelu, että joukko kaupungin virkamiehiä oli tulossa pk:din läheisyyteen viettämään jotakin tilaisuutta laten ulkoiluaikaan.

Me saimme käskyn viedä kaikki lapset retkelle, jotta näille "virkamiehille" ei paljastuisi, että minkälaisella pihalla ulkoilemme.Ja tämä on siis vain yksi esimerkki, mutta kuvaava.Vanhemmathan tämän piha-asian toki tietävät..:)

Toinen on sitten vaikka tällainen: Olen muutaman päivän tehnyt 24 lapsen ryhmässä pitkää pvää avustajanani laitosapulainen. Laitsapulaisia on tietysti monen laisia, mutta kasvatusotetta ja vastuun ottoa siinä määrin, että se jakautuisi, ei ole. Hommaa on siis riittänyt..huhhuh.

Johtaja sanoi, että tästä ei nyt sitten hiiskutakaan kenellekään..

Ei mene jakeluun, ei sitten millään

Vierailija
17/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä koskee sekä lasten ja perheiden asioita sekä talon asioita. Et todellakaan voi mennä vanhemmille kertomaan "kaikkea". Sinun tehtäväsi on ottaa asia esille esim talon palaverissa ja katsoa, että siitä tehdään merkintä palaverivihkoon. Silloin olet siirtänyt vastuun johtajalle ja voit kysyä myös mitä hän tekee asialle ja millä aikatlulla. Päivähoidon esimies on johtajasta seuraava, joten häneen voit ottaa myös yhteyttä, tai sitten sosiaali-ja terveyslautakuntaan (joissakin kunnisssa perusturvalautakunta). Mutta vanhemmille et kaikkea voi kertoa, ne ovat tavallaan yrityssalaisuuksia.

Ei esim. se, että yhtään ryhmän omaa aikuista ei ole paikalla ole mikään salaisuus. Näkeehän sen jopa taululta jossa kerrotaan vanhemmille työuorot ja hoitajien nimet. Vanhemmille ei sen sijaan kuulu vaikkapa, että "Sirpalla ja Eilalla on huonot välit, koska Sirpan mies pani Eilaa" tai että "Se meidän ryhmän häirikkö josta lapsesi kertoo kotona asuu lastenkodissa ja hänellä on sosioemotionaalisia ongelmia".

Vierailija
18/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palvelua lapsille ja vanhemmille.Arvoina taustalla juuri avoimuus ja läpinäkyvyys.

Siis onko mielestäsi asiallista olla kertomatta, mikäli lapsiryhmä toimii vajaalla kasvattajamiehityksellä? Miksi?

..ja olemme siis todellakin osa sosiaalipoliittista järjestelmää. Kuinka tämä istuu siihen, että ne kenelle palvelu on suunnattu ja ketkä siitä maksavat, eivät saa tietää palveluun keskeisesti kuuluvia seikkoja?

tämä koskee sekä lasten ja perheiden asioita sekä talon asioita. Et todellakaan voi mennä vanhemmille kertomaan "kaikkea". Sinun tehtäväsi on ottaa asia esille esim talon palaverissa ja katsoa, että siitä tehdään merkintä palaverivihkoon. Silloin olet siirtänyt vastuun johtajalle ja voit kysyä myös mitä hän tekee asialle ja millä aikataululla. Päivähoidon esimies on johtajasta seuraava, joten häneen voit ottaa myös yhteyttä, tai sitten sosiaali-ja terveyslautakuntaan (joissakin kunnisssa perusturvalautakunta). Mutta vanhemmille et kaikkea voi kertoa, ne ovat tavallaan yrityssalaisuuksia.

Vierailija
19/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotimme piha on surkea. Ei hiekkistä, keinuja..ei mitään muuta, kuin aidat.Pihaa ei välttämättä tunnista pk:din pihaksi, jollei siellä näy lapsia (koulun yhteydessä)

Johtajalle tuli puhelu, että joukko kaupungin virkamiehiä oli tulossa pk:din läheisyyteen viettämään jotakin tilaisuutta laten ulkoiluaikaan.

Me saimme käskyn viedä kaikki lapset retkelle, jotta näille "virkamiehille" ei paljastuisi, että minkälaisella pihalla ulkoilemme.Ja tämä on siis vain yksi esimerkki, mutta kuvaava.Vanhemmathan tämän piha-asian toki tietävät..:)

Toinen on sitten vaikka tällainen: Olen muutaman päivän tehnyt 24 lapsen ryhmässä pitkää pvää avustajanani laitosapulainen. Laitsapulaisia on tietysti monen laisia, mutta kasvatusotetta ja vastuun ottoa siinä määrin, että se jakautuisi, ei ole. Hommaa on siis riittänyt..huhhuh.

Johtaja sanoi, että tästä ei nyt sitten hiiskutakaan kenellekään..

Ei mene jakeluun, ei sitten millään

Johtajuus kulostaa todella huonolta... en varmaan osaisi tehdä töitä noin. Tsemppiä tilanteen selvittelyyn ja pahimmassa tapauksessa kehoitan hakemaan töitä muualta. Mitä työkaverisi asiasta tuumaavat?

lh

Vierailija
20/28 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelevat toimia aika samalla tavalla, kuin nuo muutamat tänne kirjoitelleetkin..

Itse asiassa työpaikka on jo historiaa:) Nyt homma ok, mutta aikoinaan oli vaikeata. Lähdin juuri siksi, että talo oli paska, kuten sanoit. Ei siellä voinut edes toteuttaa mitään monipuolisesti..oli liian kummallista porukan mielestä...huoh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän