Millä saada masentunut mies hakemaan/vastaanottamaan apua?
Miehellä on ilmeisesti jo pidempään jatkunut masennus, josta on täysin mahdotonta edes yrittää puhua kotona. Nyt kysyn: miten ihmeessä saan hänet hakemaan/ottamaan vastaan apua???
Kommentit (3)
Ensin lempeät keinot: olen huolissani sinusta, olet vaikuttanut masentuneelta, onko sinulla paha olla jne. Sitten voit sanoa, että tuohon olotilaan on mahdollista saada helpotusta.
Jos ei auta, niin kovemmat keinot: se, että hän ei hae apua on väärin paitsi häntä itseään, myös sinua (ja lapsianne, jos teillä on), kohtaan.
Myös järkeen vetoaminen auttaa: Monet miehet, jotka eivät puhu tunteistaan, kuvittelevat, että se on järjen mukaan elämistä. Tosiassahan se, ettei tunteista puhuta, tarkoittaa usein myös sitä, ettei niitä osata tunnistaa. Tämä johtaa siihen, että niitä ei voi loogisesti eritellä ja analysoida, mikä taas tarkoittaa sitä, että eletään tunteen mukaan. Tällainen argumenttikin saattaa auttaa.
Saatat joutua varaamaan hänelle ajan esim. lääkärille, mutta tätä ei tietenkään pitäisi tehdä ilman lupaa.
Muista, että yrität ensin lempein ja ymmärtäväisin keinoin. Jos ne eivät auta, voit hieman painostaa.
Muista kertoa hänelle, että hän ei ole ainoa, joka kärsii tällaisista ongelmista, ja että hänen vaivaansa on olemassa helpotus.
Miehellä on ilmeisesti jo pidempään jatkunut masennus, josta on täysin mahdotonta edes yrittää puhua kotona. Nyt kysyn: miten ihmeessä saan hänet hakemaan/ottamaan vastaan apua???
Hieman raukkamainen kommentti #2.
Itse olen selvinnyt vakavasta masennuksesta, tosin ei ollut pitkäaikainen (vajaa vuosi). olin sen verran heikoilla, etten edes yrittänyt vastustaa terapiaa. Jos joku ei tiennyt, on myös puolison elämä aika kauheaa. en nyt omaani ruodi.
Masentuneisuutta on monenlaista, mutta siihen liittyy, ettei välitä itsestä (eikä oikein muistakaan). Ei miehesi edes halua apua, ei hän usko vaikka ammattilainen koettaisi auttaa, sehän on masentuneen ongelma ja korjaantuu pikkuhiljaa.
Varaa aika vaikka yksityiselle, jos kunnallisen kautta ei pääse. Voisit pyytää apua sinun tai miehesi vanhemmilta, onko miehellä ehkä veljeä? yhteisvoimin ehkä mies hoitoon? Jos pääset, mene mukaan hänen kanssaan. Mulla lääkitys auttoi raastavan pikkuhiljaa, joskus potilas ei suostu tai jättää salaa syömättä masennuslääkkeet. se pitäisi ehkä sinun valvoa.
Kun lääkitys alkaa tehota, on aivokemian puolesta mahdollista alkaa psyykkinen paraneminen. Useilla kestää kuukausia, vuosia. mulla meni aina kaksi askelta eteen, yksi taakse. jos auttaa, niin koen elämäni nyt parempana kuin ennen masennusjaksoa ja suhtaudun asioihin positiivisemmin. Itse asiassa pikkumurheet ei tunnu missään. Voimia!
Masentunut on sen verran aloitekyvytön että voi hyvinkin onnistua. Et anna vaihtoehtoja. Tarvittaessa myös puet ja niistät nenän :)