Ujon 6 vuotiaan pojan kaveripula
Sydäntä särkee pojan puolesta. Miten voisin auttaa häntä ystävystymään muiden lasten kanssa?
Me asumme aika syrjässä ja täällä ei ole paljon lapsia. Hänellä on yksi kaveri lähistöllä, mutta nyt tämä kaveri on löytänyt paremman kaverin joka sattuu asumaan melkein heidän naapurissa ja on vielä samassa päiväkotiryhmässä. He ottaisivat varmaan meidän pojan mukaan leikkeihin, mutta hän ei halua/uskalla mennä eikä pyytää poikia meille.
Eskarissa on myös yksi kaveri ja jos hän leikkii jonkun muun kanssa, niin meidän poika on yksin eikä yritäkkään leikkiä muiden kanssa.
Olen yrittänyt saada häntä harrastusten pariin, mutta hän ei uskalla mennä vaikka itse olisin mukana koko harjoitusten ajan.
En viitsi pakottaa häntä mihinkään, mutta suostutelukaan ei auta.
Kommentit (2)
Kokeilkaa sinnikkäästi harrastuksiin menoa kerta toisensa jälkeen.
Eikö poikasi ole eskarissa? Eikö siellä ole muita kaveriksi sopivia?
Minun esikoiseni on sellainen, että jos olisin kysynyt häneltä "Haluatko lähteä X harrastukseen?" hän olisi vastannut heti EI.
Siksi olen vain ilmoittanut hänelle: ensi viikolla alkaa se ja se ja me menemme sinne. Alkuun on tietysti jännittänyt mutta olemme lempeän sitkeästi ohjanneet häntä näihin juttuihin ja se on tuottanut tulosta. Onnistumisen kokemuksista on alkanut syntyä uutta itsevarmuutta.
Ei minullakaan ollut 6-vuotiaana juuri kavereita, mutta kouluiässä sitäkin enemmän. Anna lapselle aikaa mutta huolehdi myös siitä ettei hän jää kokonaan kotiin, koska siellä niitä sosiaalisia onnistumisen kokemuksia ei ainakaan pääse syntymään.
Siinä tapauksessa antaisin olla, ei lapsen ole pakko leikkiä muiden kanssa, jos ei halua. Kyllä niitä kavereita sitten koulussa saa, rohkaise lasta tekemään niitä asioita, joista tykkää.