^^^^^^^^¤¤¤HUHTIHIPPUSET TAMMIKUU 2009¤¤¤^^^^^^^^^^
Kommentit (33)
Lauri siis huomenna 9kk ja tänään lähti ryömimään. Eilen jo näytti vähän siltä,ihan pienen matkaa pääsi,tänään jo enemmän. Parhaiten menee liukkaalla lattialla ja ihan pienen matkaa,mutta siitä se lähtee :)
Mun pitää kohta saada itseni vieroitettua tuosta vaippa-hommasta,kun meillä kohta kaapit pursuaa vaippoja ja aina ostan uusia kun edullisesti vaan jostain löydän.. Englannista asti menin tilaamaan imuja ja muutamia vaippoja,siellä on melkein puolet halvempaa kuin suomessa. Mutta pitää nyt noita entisiä mitkä on huonoiksi havaittu pistää taas eteenpäin. Onneksi niillä on aika hyvä tuo jälleenmyyntiarvo.
Täällä ihanan rauhallinen hetki menossa kun lapset on samaan aikaan päikkäreillä. Varmaan pitäis jotain järkevää tehdä kun nyt olis aikaa hetki :)
Ehkäpä menen pyykit ripustamaan.
Viva ja Lauri
Mahdoinko jo kirjoitellakin, että meillä oli taasen flunssaa. Jennalla nousi kuume 39,4:n ja räkä valuu edelleen. Nytte siis ei enää kuumetta. Yks päivä riitti sitä lajia. Iteltä on ääni pois ja olen tästä polttareihin lähdössä.. Eipä tule turhia löpistyä. IHan iisit polttarit kamulle, joka pitää pienet häät ja ilmoitti niistä kuukauden varoitusajalla. Että ei ole kauheesti suunniteltu näitä. Syömään ja saunomaan ja pelataan jotain pelejä varmaan. Ei olla likkaporukalla oltu koolla pitkään aikaan, että juttua varmaan riittää... Mies jää Jennan kanssa, vaikka uhkasiki mennä anoppia häirimään :)
Meikä aloitti työn haun. Piti hakea oppilasvalmentajan paikkaa, mutta ennen ku ehdin lähettää hakemusta soitti ex-pomo ja pyysi töihin. Ois saanu heti maanantaina aloittaa, mutta veivasin pelivaraa helmikuun puoleen väliin. Hoitopaikka on, mutta kun pitäs tässä vähän totutella ajatukseen... Pitää myös opetella uudelleen ajamaan autoa, kun pitää Jenna viedä hoitoon tuonne anoppilaan, eikä mun työmatkabussi kulje sinne päin. Vähän jänskättää, mutta työ on onneks tuttujen kamujen kanssa. Sekin tässä on taas jännää, että viimeksi ku olin hakemassa myös muualle ja aika varma siitä, että mut ois valittu, ni mut soitettii töihin tonne. JA sitten en saanutkaan jatkaa kovin pitkään. Nyt vannotin,e ttä ainaki vuoden loppuun asti on sitte oltava hommaa, tai ammun en ihmiset siellä. LÄhes. Liki... Siis mun kanssa ei enää pelata mitään räsynukkejuttua. Kolme kuukautta on nyt ensin työllistämisrahoja jäljellä, mutta sitte pitää miettiä, mistä rahat. Se on heitin ongelma. Mutta jos mulle sanotaan, että nyt rahaa ei ole, ni vedän oikeuteen koko puljun. Turhista lupauksista ja mahdollisesta työpaikan menettämisestä ja :))))))
Juu. Mutta aika haikee olo. Vaan saahan sitä sitte taas kohta jo toista lapsukaista alkaa yrittämään, jos tulee liian hölmö olo :) Mä meen nytte valmistautumaan bussimatkaan. Kylmää täälläki muuten. Siis vaan joku 12 astetta pakkasta, mutta kumminki. Mä pidän Jennalla ulkoilurajana -20 astetta. Kyllä se siellä kopassaan lämpimänä pysyy.
Hyvä Lauri!! Ihanan helpottavaa varmaan äidille kun lähti liikkeelle! Niin ja onnea 9kk sankarille!
Ja Salijylle onnea työpaikasta!
Kuullosti aika tutulta Viva toi et kaapit pursuaa vaippoja.. Meillä myös. Saaga on myös keksiny kivan leikin, saa itse auki sen vaippalaatikon ja sit heittelee yksitellen vaipat kaaressa lattialle.
Me lähdetään huomenna kahdeksi viikoksi etelän lämpöön, ihanaa. Oon pakkaillu kamoja ja aika painavia matkalaukuista tulee, kun raahaan Saagan ruuat mukana. Ei kyl varmaan kaikkia tarvii, mut ekaksi viikoksi nyt ainakin. Lentomatka myös vähän hirvittää Saagan puolesta, toivottavasti nukkuu siellä.
Saaga nukkuu nykyään aika hyvin yöunet, tai tosi hyvin jos vertaa vielä kuukauden takaiseen tilanteeseen. Se herää aina kerran yössä ja joskus saa heti takaisin uneen, joskus menee pitempään, max puolitoista tuntia. Mut ei sitten enää herää uudelleen. Meillä auttoi huomattavasti myös se kun siirryttiin kaksista vain yksiin päiväuniin.
- vanilja ja Saaga 9kk
Mihin lähette reissuun? Tosi hyvän ajan ootte valinnu,just tässä pimeässä kylmässä tammikuussa olis niin ihana lähteä johonkin etelän lämpöön! :)
Varmaan kyllä tava ihan riittämiin,kun ruoatkin pakattava mukaan. Ja hyvin se varmaan menee lentokin! Mutta siis viettäkää oikein mukava ja rentouttava loma! (mikäli se rentoutuminen on mahdollista Saagan perässä juoksennellessa? :))
Ai,Vanilja teilläkin yksiin uniin siirrytty. Kun Laurikin nyt kahtena päivänä nukkunut yhdet unet,ja ainakin viime yön sitten nukkuikin heräilemättä. Niin mietin kanssa että jospa se yöheräily johtuukin kun nukkuu liian paljon päivällä..
Hassun näköstä kyllä kun Lauri mönkii eteenpäin,Netta kun jätti koko ryömimisen väliin. Aika rankkaakin varmaan kun pelkillä käsillä itteensä vetää :D
Mutta nopee tuo paranee kokoajan,alkuun kun meni vaan tuossa laminaatilla,niin nyt sujuu jo matollakin. Sen tekniikan kun vaan keksi.
Ei,mutta nyt mentävä nukkumaan. Huomenna ajoissa jo lähtö lappeenrantaan.
Viva ja Lauri 9kk
uus näppis on kyllä hankittava kun tässä ei meinaa nappulat toimia.. Siis tuo yksikin "tava" tuolla tarkoittaa tavaraa :D
Tossa vielä kuva pikku kestopepusta :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=b57e8ad5-e5a0-11dd-9b23-…!
Ja ihan samanlainen palleroinen lapsi kun Saagakin. Ja kiitos kiitos, toivotaan tosiaan että matkasta selvitään kunnialla! Me mennään Thaimaahan!! Illalla lähtee lento, vaivaiset 13 tuntia....!! Nyt taas pakkaamaan...
- vanilja ja saaga
En oo ikuisuuteen ehtiny ees koneelle ja tuli tuossa mieleen, että niinköhän hippusten mammat ees kirjottelee enää... Mutta ihanaa, täällähän teitä vielä on :), mukavaa kuulla/lukia taasen! Meän hippunen eli Samuel alko joulun aikoihin ryömimään, siihen asti kulki tosi näppärästi pyörien ympäri olkkaria ja kyllä muuten insinöörinpoikaa nuo kaikki maholliset johot ja muut sähkövempaimet kiinnostaa, äskenki oli oikein huuon kanssa tulossa tietokoneeseen kiinni ko nostin tämän läppärin lattialle. Painoa pojulla on jo yli 11kg ja pituutta 76,5cm, näin siis viimevkon neuvolassa Helsingissä.Alle 80cm vaatteita on aika turha vääntää päälle, ovat niin ikävän tiukkoja.
Olemma voinu kyllä hyvin kun se syksyn kestäny flunssa viimein helpotti tuossa joulukuussa. Yötki menee loistavasti,vaikka melkonen kukkuliini tuo poju on, vasta aivan viimeaikoina on saattanu nukahtaa ennen kahtatoista. Isosisko Sara täyttää 25.pvä 3v ja alotti viimevkolla päiväkerhon, joka on 2 kertaa/vko aamupäivisin ja niimpä meillä kukkuliineilla on melkonen rukkaus rytmissä, ku pitäs päästä 9:ksi kerholle koko konkkaronkan .Pakko alkaa nukuttaan tuo vauvanen nytten, ku meni aivan rytmit uusiksi tännään ku nukahti ennen lounasta ja saapa nähä miten mennee loppupvä&yö nyt...
Lupaan tästä vähän aktivoitua ja kertoa vähän enämpiki meän arjesta ja touhuista, mut kiva oli tosiaan pitkästä aikaa lukea teistä.
Tsemppiä unikoulujen jatkoihin ja sairasteluista toipumista kovasti!!
Hymyterkuin Hanna, Samuel ja Sara
Ihan kokeeksi laitettiin Jenna aamulla potalle, josko pissisi sinne. No sieltä tulikin kakka :))) Tyttö ei potalla oikein viihdy istumassa, joten pitää aina keksiä jotain oheistekemistä. Nyt iskä luki kirjaa, ni viihty hetken. Piti tietty ikuistaa kameralla sekin tilanne :))) Tuo oli ihan tahaton vahinko varmaan, mutta jos nyt aamuisin ja ennen nukkumaan menoa ja herättyään jne. kokeilisi tota pottaa. Tottuu ainakin siinä sitten istumaan.
Jenna on nytte aika kovasti yskinyt. On semmosta limaa ja rohinaa ihan riittämiin. Yöt on menneet risaisiksi sen takia. On nytte kolmena yönä heränny jossain vaiheessa työtä ja valvonu kitisten semmoset 1,5-2 tuntia. Ei pysy makuulla vaan kampeaa ylös. Korviin tietty voi sattua, mutta kun päikkäreillä ei ole samoja ongelmia vaunuissa, niin on varmaan vaan tuo limaisuus ja yskä syynä. Olen antanu panadolia, että jos on jotain jomotuksia... Tissillä on menty yöllä edelleen kaksi kertaa. Viime yönä tosin vaan kerran. Mä en jaksa alkaa itteeni ja tyttöä valvottamaan, nyt kun on kerran kipeeki. Tissi suuhun vaan, ni ainaki hetken on hiljaa... Ei tota ikuisesti kumminkaan jatku :) Nää sairastelut vaan ottaa pähään, kun sitte tyttö on itkuinen ja änkeää syliin, ja mitään ei saa oikein tehtyä rauhassa. Onneks nytte ku on meilläki siirrytty yksiin päikkäreihin, ni nukkuu sellaset 3-4 tuntia :) Tosin pitäs aina päästä alottamaan unet puolilta päivin, ettei mee kovin myöhään. JOtenki luulen, että se on yöunista sitten pois, jos pitkät päikkärit ottaa... Olen myös yrittäny saada lounaan syötettyä ennen nukahtamista, mutta joskus aamupala tulee niin mhyöhään,e ttei tyttö heti jaksa sitä lounasta. Se on hoitopaikan rytmi vaan, että siihen pitäs tässä nyt totutella... Joo. Ja toinen ruoka on sitte ku herää.
Eilen taas hoksattiin, että on tää rankkaa, ku lapsen rytmi on mitä on, ja pitäs lähteä ostoksille. Takkoja oltii kattelemassa, mutta ku tyttö nukkuu sen parhaan ajan, ja autossa ei nuku, ni ei auta ku mennä vaan, ja unet kärsii. Ja ruoka pysättiin syömään siinä välissä, ja taas piti ehtiä toiseks ruuaks kotiin. Siks mä en kauheesti Jennan kanssa lähe minnekään, ku ei se vaunuissa nuku, jos kaupungille menen tms. Sitte se nukahtaa illemmalla ja yöllä kukkuu... OIkeastaan kaikki menot pitäs olla klo 15-21. Mutta ku monet paikat menee kiinni jo neljältä :))) Onko muilla samoja ongelmia? Kuinka paljon teillä heiluu noi ruoka ja nukkumisajat? Nytte olen kiitollinen, että hoidossa tulee selkeä rytmi. Toisaalta oikein harmittaa, ku toinen on niin pieni vielä, ja nytte anoppi näkee kehityksen tapahtuvan siinä silmien alla ja mä vaan oon töissä... Mies just sano,e ttä kyllä se kotiäitiys ois arvokasta, että pärjättäs pienemmälläki, mutta mutta... Jos se seuraava lapsi tulis aika pian, ni sitte vois ottaa JEnnanki useammin kotiin.... Hoitopaikasta en kyllä luovu silloinkaan...
Mä ajoin eilen autoa 1,5 vuoden tauon jälkeen. Ei kauheesti hirvittäny ku mies oli kyydissä, vaikka oli aika liukasta. Yhden kaistamokan tein, ku pelkäsin, että mutka on liukas, mutta onneks ei tullu kukaan kylkeen :) Muuten meni ihan hyvin. Kait tämä tästä sitte alkaa hiljalleen menemään :) Autotalliin peruutus vaan ei ihan heti innosta. On pieni ovi ja pitää mutkan kautta peruuttaa, ni huh.
Mä meen nytte tekemään ruokaa taasen. Kestovaippailua olen jatkanut laiskasti. Olen pessu vaipat käsin, ku niitä on vähän, ja ei niistä saa koneellista millään. Tilasin yhden uuden vaipan lisää taas, mutta pitäs tilata kuorma lisää, ennenku onnistuis vaivattomammin tää homma. Ihan hyvin on vaipat pitäneet nyt taas, ku kakka on kiinteää. Ja babmun kansa olen laittanu microfleeseä, ni pelittää neki. Kakasta vaan jää haaleita tahroja imuihin. En tiiä uskaltaako sitä sappisaippuaa käyttää, ettei mee imut tukkoon...
Sellasta. Palataan taas.
Oon aina lueskellu välillä näitä juttuja mutta ei oo jotenki kerenny muka kirjotella.... aina kun aikonu niin sit onki jo pitäny mennä.
Meillä opitiin kans vihdoin tässä tammikuun alussa ryömimään ja kovasti kontilleen nousee mutta ei vielä eteenpäin pääse. Istumaan on nyt oppinu ite nousemaan kans tässä tammikuun aikana. Tykkää myös kun nostetaan sohvan reunaa vasten seisomaan tai sitten kun kävelyttää niin et käsistä pitää kiinni, vaan ei osaa ite vielä nousta seisomaan, paitsi sohvalla kun istutaan niin ottaa minusta kiinni ja vetää itteään ylös. Pikkuhiljaa siis näyttää tuo liikkuminen alkavan kunnolla kiinnostaa :D
Meillä oli tuossa viime vuoden pari viimeistä kuukautta öiden kannalta aivan tuskallisia kun en saanu itekkään enään nukuttua kun poika kukku ja heräili niin tiheään. Mutta siihenki on tullut nyt parannusta. Tai siis alku kuusta nukuttiin niin että meis nukku toisessa huoneessa patjalla ja poika minun vieressä meidän sängyllä kun muuten ei tullut mitään. Mutta nyt viikko sitten siirrettiin poju omaan huoneeseen ja on niinku ihme ois tapahtunut. Nukkunut parhaiten moneen kuukauteen! Pitää nyt vieläkin 2-3 kertaa yössä käydä siellä kun herää itkemään mutta on nukkunut nyt 4-5 tunninki putkia. Tissiä syöny 1-2 kertaa yössä ja sit aamulla oon joskus hakenut meidän/mun viereen. Mutta siis hullua että meillä näköjään heräilyt johtu siitä että oli niin herkkäuninen. Heräs meidän ääniin jos väärään aikaan liikahdettiin :D
Minä kans olen suunnitellut töihin menoa tässä lähiaikoina... tai no se nyt riippuu alkaako työnantaja järkkään niin ettei tarvis poikaa viedä hoitoon vielä. Kun mies tekee aamu- ja iltavuoroja joka toinen viikko niin jos mahdollista niin ois sitte mies lapsen kans ku ite töissä ja toisin päin. Mulla siis on työpaikka ja sanottiin kyllä että on varmaan mahdollista järkätä mutta pitäs nyt soittaa ja mennä keskustelemaan miten on... kun tulee muuten kyllä vähän tiukkaa mut katotaan nyt miten tää tästä menee.
Meillä on välillä kans just tuo että kun lapsi on just pahaan aikaan päikkäreillä mutta onneks nykyään nukahtaa niin helposti rattaisiin että voi lähteä niiden kanssa liikenteeseen. Nukkuu nykyään vaan yhet päikkärit enään niin senki takia helpottunu. Toki jos herätään aikasemmin kun yleensä niin silloin nukkuu enemmän. Mites onko teillä muilla aamu-unisia? Meidän poika nukkuu yleensä 10-11 asti, vaikka ois yöllä heräillyt paljon niin aamulla on yleensä pitempi unijakso ja sen takia en sitten kerkiä monesti mihinkään kun en vihti toista herättää kun kerranki nukkuu rauhassa. Itellekki kyllä passaa kun olen myös aamu-uninen, paitsi sitten kun pitäis asioilla käydä. Niin ja nukkumaan menee illalla klo 22.00 että ihan tyytyväinen oon tähän rytmiin nytten kun oli joulun alla niin hankalaa :D
catha ja poju 9,5kk
Moikka vaan meiltäkin välillä!
Vilmalle tuli eilen eka hammas! Ja näyttäisi tänään tulevan viereen kaverikin! Nyt ne taitaakin tulla aikas rytinällä, kun meni näin pitkälle tää aloitus! Eilen oli melko kiukkuinen ja kitinäinen, mutta annoin sitten lääkettä reppanalle, kun näytti olevan niin kovin tuskainen :(
Seisoskelua ilman tukea Vilma on nyt treenaillut oikein kovasti ja parit askeleetkin on ihan vahingossa ottanut itsekseen!
Pottailua on täälläkin harjoiteltu aina silloin tällöin ja melkein joka kerta sinne on pissa tullut. Ei oikein viihdy potalla, mutta tietää kyllä tarkoituksen, joskus oikein ähisee että saa pisun aikaiseksi, mutta kakkaa ei oo vielä onnistuttu sinne tekemään, vaan kerkiäähän tuota :) :)
Onnea vaan (kai) työn aloitteleville, itsellä ei ole minkäänlaista kiirusta töitä tekemään, paitsi jos tonne omaan "pajaan" sais vähän koneita lisää, niin vois alkaa jotain puuhastellakin!
Niin ja kiva kun catha ja mettäntyttökin ilmoittelivat itsestään!!!!!!!!!
Nyt täytyy hakea neiti ulkoa nukkumasta!!
Tuija + Vilma 9,5 kk
Niin piti sanomani, Onnea kaikille liikkeelle lähteneille!!
Saatiin Vilmallekin hankittua tollanen taaperokärry, haettiin kyllä sitä brion mustaa kärryä, mutta eihän täällä mein käpykylässä sellasia oo :( Vaan toimii kyllä tosi hyvin toi plastokin, aluksi pelkäsin, että on liian hepponen vaan hyvin pysyy pystyssä.
Tuija + Vilma
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=dccc7571-e7d5-11dd-8bc8-…!
Täällä on aika väsynyt äippä, toivottavasti muistan kaiken mitä piti kirjoittaa =)
Meillä neiti oli kaksi vkoa sitten (8kk 8 päivää) 8 ja puol kiloinen ja 74 senttiä. 80:set vaatteet menee... Ryömitään jo hurjaa vauhtia ja hampaita alhaalla kaks, lisää tulossa - ikenet pinkeenä.
Mukavaa, että unikoulut ovat auttaneet (olikohan Viva ja joku muu???). Meilläkin harkinnassa, kun neiti heräilee tunnin kahden välein yöllä huutamaan. Saattaa raivota tutti suussa tunnin tai sitten valittaa unissaan piehtaroiden... Yöthän meillä on olleet levottomia alusta asti, nyt vain tuntuu, että pahenee koko ajan. Maitoa saa aamuyöllä pullosta, mutta nyt vaihdan veteen.... Yörytmiä sekoitti joulunajan (5 vkoa) sairastelu, mutta nyt sentään päivät ovat alkaneet rytmittyä. Kestovaippailunkin on sanut unohtaa, kun noita pelkkiä kakkavaippoja tulee 4-5 päivittäin ja siis muutama pissavaippa päälle...
En tiedä oikein mille alkais, jotenkin sellainen kutina on ollut ihan alusta asti, kun neiti sai rintaraivareita joka syötöllä, ja kakkaakin oli joka vaipassa ja nuo yökitinät, että joku vaivaa, mutta ruoka-aineista tms. en ainakaan ole saanut metsästettyä syytä. Iho kuitenkin aika siisti, suun ympärys kyllä helposti punoittaa ja rohtuu (mutta kun tuo kuola valuu ja sormet jatkuvasti suussa) sekä hiukan näppyjä siellä täällä vatsan ja selän seutua... Äh, alkaa vain oma jaksaminen olla äärirajoilla, kun arkena kuitenkin olen lasten kanssa keskenään ja päivällä ei pysty lepäämään. Eikä tässä oikein enää tiedä mitä uskois, omaa vaistoa, vai sitä, että on vain tällainen kiukku-iita tämä muksu...
Nyt siis ensin yöllä vettä juomiseksi (laimennan eka yönä maidon...), sitten unikoulua. Ajattelin vielä vaikka vyöhyketerapiassa käyntiä, voisin minäkin siinä samalla ;o) - jos ei ala viikossa unikoulu auttamaan kannan sitten neidin yksityiselle lääkärille... Nyt ei julkisella puolella ole mitään todettu, vaikka olen aina välillä sinne kiikuttanut, että uskaltaa antaa huutaa....
Viva! Tietäisitkö ketään hyvää vyöhyketerapeuttia (joka lapsiakin hoitaisi) lähistöltä? En viitsisi LPR:aan lähteä kuljettamaan ja täältä päin ei ole oikein kokemusta...
Anteeksi valitus, mutta tätä tämä nyt vain on.... Päivällä onneksi neiti on aika aurinkoinen, mikä kyllä paikkaa tuota yökiukkua =))))
Pahnu
Täällä pohjosen suunnassa on aika kylmää taasen. Tänäänkin aamulla -16, mutta ihana talvinen keli. Mie olen silti nukuttanut tuon poitsun ulkona, vaikka säännökset sanos mitä. Olen vain pukenut miselin mieheksi ja laittanut harsoa vaunun aukon peitteeksi. Hyvin on tarennut reippaan parituntisenkin nukkua.
Meillä kun sisälle nukahtaminen on ihan kamalaa. Se on kamalaa myös illalla ja yleensä huuteleekin vaihtelevasti lähes tunnin ennekuin antaa unelle periksi. Jos ehtii ja jaksaa olla vieressä silittelemässä niin saattaa joskus nukahtaa ripeästikin, mutta jos on kotihommia ja hommia isompien kanssa niin huutoa piisaa. Ja yöt menee kyllä enemmän tai vähemmän vielä tissillä vaikka ikää on jo 9,5kk. En vain ole jaksanut ruveta huudattamaan kun vähempi ei tunnu riittävän. Tai siis pitäs saada talo tyhjäksi että voisi huudatukset suorittaa. No toivotaan että huudot loppusi mahdollisimman pian ja nukkuisi hyvin.
Meilläkin sairastettiin tässä uudenvuoden kantturoissa. Itse vietin aattoiltaa mahataudin kourissa ja lapsista kaksi sairasti kanssa. Poitsukin sai ripulin ei onneksi oksennellut, mutta lähes viikko meni ripuloidessa enemmän tai vähemmän ja oli syömättäkin pari päivää ihan kokonaan, vain rinta maistui mutta onneksi edes se. Sillä kait nuo yötkin meni entistä huonompaan suuntaan.
Meillä edetään edelleen ryömimällä ja nousee kyllä konttausasentoon, mutta ei niitä raajojaan saa liikkeelle. Nousee kyllä jo pystyyn, mutta nousukin tapahtuu siten että kuinka korkealta saa mahaltaan taivutettua kädet niin sitten vetää käsillä polvilleen. Myös seisalleen nousee jos tuki on sopiva. Telkkaripöytää vasten on erittäin mukava nousta ja sitten hipeltää telkkaria sekä painella digiboxia.
Mullakin olis muutama kestisvaippa tuolla laatikossa. Imuna olen käyttänyt harsoja, mutta nyt olleet pitkään kokeilematta, mutta pitäskin taas ottaa kokeiuun. Ajattelin että jos vaikka yhdenkin vaipan säästän päivässä se on hyvä. Mutta meillä jo pottailutkin aika hyvällä mallilla. Kakkaa ei ole tehnyt taasen vaippaan ripulitaudin jälkeen vaan tekee sen aina pottaan. Pissoja potaan tosin tekee vain satunnaisesti.
Mutta nyt siirtämään tuota pientä tuolta ulkosalta sisätiloihin.
Vipe ja poitsu 9,5kk