^^^^^^^^¤¤¤HUHTIHIPPUSET TAMMIKUU 2009¤¤¤^^^^^^^^^^
Kommentit (33)
Nyt meille, tai siis Vilmalle, on sitten puhjennut sille ekalle hampaalle kaverikin viereen! Onpa neiti äitiä pari kertaa tissistä haukannutkin, AUTS! Käy kyllä melko kipeetä!
Salijy, mites se autoilu on sujunu? Tiedän kokemuksesta, että pitkän tauon jälkeen se on tosi pelottavaa! Kun odotin esikoista kaikki sanoi vaan, että lepäile vaan ja anna muiden ajaa, heh, niinkuin olis ollu jotenkin rasittavaa! Mulla meni sitten monta vuotta, ennen kuin oli sitten ihan pakko ajaa. Pakkasin pojat autoon ja lähdin kokeilemaan! En vieläkään uskalla ajaa vieraassa kaupungissa, onneksi mies hoitaa sen!
Vaan eipäs tässä nyt sen kummempia. Koittakaahan naiset aktivoitua, niin kuulee muidenkin kuulumisia!!!
Tuija + Vilma ( 10 kk lähestyy jo!!)
vaikka piti muka vaan nopee koneella käydä niin lähemmäs pari tuntia jo tässä tullut roikuttua.
Me oltiin Lahdessa viikonloppuna,ja enpä taas ihan pian lähde,ihan älyttömän stressaavaa lasten kanssa reissata,ja kun eivät nuku mitenkään hyvin vieraassa paikassa yms.. Eli ei tosiaan ollut rentouttava reissu!
Muuten ei ihmeitä kuulu,Lauri menee jo kovaa ja ylöspäin olis hinku,siihen malliin roikkuu kaikissa pöydän ym reunoissa mihin ylettyy. Ja konttaus-asennossakin olen nyt pari kertaa tuon nähnyt :) Eli hitaasti hyvä tulee.
Tähän mennessä on kyllä oikein hyvä muutos että oppi liikkumaan,viihtyy niin paljon paremmin kun pääsee itse lelujen luo (ja tietysti kiellettyihinkin paikkoihin) :D
Meillä oli tänään kerhoilupäivä,niinkuin aina tiistaisin. Aamupäivä siellä vauvaryhmässä ja iltapäivällä avoin seurakunnan kerho. Tuolla iltapvä kerhossa oli tänään valokuvaus,ja hyvät kuvat tuli,ainakin mitä kuvaaja kamerasta niitä näytti. Tykkään käydä tuolla kerhossa kun lapsetkin viihtyy kun on uusia leluja ja kavereita. Ja itse saa vaihtaa kuulumisia muiden äitien kanssa.
Mutta nyt se olis nukkumaan mentävä.
Viva,Lauri päälle 9kk ja Netta 3v5kk
Täällä ollaan paranneltu tulehduksia. Jennalla on tänään vimppa päivä kuuria jäljellä, mutta viime yö meni taas kitisten ja itkien. taasen oli ongelmana se pään tyynylle laittaminen. Kaikkea vie nyt suuhun, että voi olla tietty hampaatkin, mutta jos on korvat ni en kestä!!! Aluks se kuuri näytti vaikuttavan, mutta nyt on ollut aika kitinää taas. Ja mulla todettiin tänään taas poskiontelotulehdus ja molemmissa poskissa tällä kertaa. Sain sitten tuplakuurin... Mies on menossa lekuriin myös tänään, että saa näkee. Sais tämä jo loppua, että pääsis ulkoilemaan jne. Nyt on ihan naatti ku räkä valuu ja pää soi!!
Autolla olen ajellut nyt joka kerta ku yhdessä on liikkeellä oltu. Samaten ajoin anoppilaan yksin Jenna kanssa tässä. Ihan hyvin menee, mutta välillä tulee vähän laajennettua kaistaa mutkissa (pelkään liukasta) ja ajettua liian läheltä portin kivipilareita... Nytte meni takarengas jotain 7 cm:n päästä... Tää on aika paha paikka ajaa meidän pihaan... Mutta tuurilla mennään jos ei taito riitä :)))))) Pääasia, etten kauheesti pelkää ajaa. Vähän jänskättää, mutta ei paniikkiin asti.
Nytte JEnna tonkii roskista. PAkko mennä väliin. tsau!
Niin se vaan taas vaihtui vuosi! On kyllä aika mennyt niin kauhean nopsaan, ettei tahdo mukana pysyä:)
Halusin siitä suolasta vielä kommentoida, meillä syödään melko vähä suolaista ruokaa noin yleensäkin, enkä Sannillekaan(4v) kovin suolaista ruokaa vielä ole antanut. Oletkos huomannut, että kaupan leivissä on aikamoinen määrä suolaa. On muuten aikas ristiriitaista noissa ohjeissakin kun kehotetaan välttämään vielä suolan antamista, mutta sitten sanotaan, että leipää pitäisi antaa!!
Mutta oliko muilla muuten kauhea myrsky eilen ja viime yönä? Täällä oli aivan karmea tuuli ja vähän hirvitti ne meidän muutama pata ampua, ettei vaan syty paloja! Mutta onneksi mitään ei sitten sattunut!!! No nyt on sitten pakkasta ja oikein talvinen ilma, pitäis varmaan näyttää nenäänsä vähän pihallakin.
Ihanaa vuoden alkua kaikille!!!!!!!!!!!!!!!!
Tuija + Vilma tänään 9 kk !!!!!!!!!!!!!!!!
Uusivuosi meni lasten ilotulitusta katsellessa, kaverien kanssa syödessä ja Jennan nukkumista jännittäessä. Aika pauke oli ulkosalla, mutta ei Jenna pahemmin hätkähtänyt. Söin ihan liikaa ranskiksia ja muita herkkuja. Tarttis tehdä jotain tälle kropalle ennenku on myöhästä :) Aika turhaa toi paukuttelu minusta on, mutta on niitä isoja raketteja kiva kattoa. Mä en tosin ostanu muuta ku tähtisadetikkuja. Ne on kivoja, eikä pauku :) Kaarinassa ei tuullut, joten oli ihan kiva ilma olla ulkosalla.
Mä sitten tilasin tänään yhden käytetyn L-koon Dream Nappy taskuvaipan. Kävin kestovaippainfon sivuilla vähän kurkkimassa sitä myyntipalstaa. Siellä oli myös tosi kiva lista myyjistä. Hokasin että yhdessä turkulaisessa verkkokaupassa olis ollu loppuunmyynti, mutta en tiiä onko siellä vielä tuotteita. Ne myi jotain englannissa tehtyjä, laadukkaan näkösiä vaippoja. En sitte laittanu mitään postia sinne... Ajattelin mennä Turun Riemuliin ettimään ostamaani vaippaan imuja... Sieltä voin saada lisäinfoa vaipoista, joten saas näkee miten mun käy :)
Meillä on lauantaina edessä lautojen osto olkkariin. Yläkerran rappuihin pitää kanssa hommata portit. Ainakin alaspäin Jennalla on vaara tippua, ku ei aina huomaa tässä näpytellessä katsoa, minne se tyttö luikahtaa. On jo aika vikkelä menijä. Yleensä löytyy eteisen portaiden alkupäästä seisomasta tokaan portaaseen nojaillen. Kohta meillä varmaan jo sitte otetaan ekoja askelia. Niin se aika vaan menee, että ei edes tajua, ku toinen kasvaa tossa. Mutta ei mun oel ihan niitä ekoja vaavikuukausia kyllä ikävä. Tahtoisin nauttia tuosta taaperosta vähän aikaa ennen ku toista tuohon tahdon pyörimään. Saas näkee nytte sitte kuin muijan käy.
Nyt Jenna ja iskä pitkästyy. Toivotaan vuodesta oikein tervettä ja mukavaa. Siis ei mitään väkivaltajuttuja ja sairauksia, kiitos.
Ja kiva Tuikku kun jaksat aina tän uuden alotuksen käydä meille tekemässä! :)
Uusi vuosi meni ihan mukavasti,mun serkku lapsineen oli myös tuola mun äidillä. Lapssille oli myös muutamat raketit jotka pamautettiin puol 7 jo. Täällä tuuli jonkuin verran,mutta ei se muuhun vaikuttanut,paitsi että sädetikkuja ei meinannut saada syttymään millään. Äiti asuu sen verran korvessa,että sinne ei kamalasti muiden raketit näkyneet,ja se olikin lasten kannalta ihan hyvä. Vaikka ei Lauri ei kyllä kovin hyvin nukkunut,en tiedä mikä valvotti. Kun ei sinne mun mielestä yöllä suuremmin pamauksia kuulunut.
Mulla nyt sillon viikko sitten alkoi ihan tosissaan tämä laihdutus,ja nyt olikin jo -3kg viikossa lähtenyt :) Tietty ne on suurimmaksi osaksi nestettä,mutta kyllä se kuitenkin kannustaa jatkamaan kun näkee tuloksia.
Eli ei sitten tullut uutena vuotenakaan herkuteltua. Tavotteena mulla on että 25v synttäreiksi olen sen n.7kg laihtunut. (synttärit on 4.4).
Kiva kun salijykin oot jo vaipan hankkinut,nyt sitten vaan testailemaan :)
Mullahan noita vaippoja onkin jo vissiin 16.. vaikka aluksi viidestä puhuin.. :D
Mäkin sieltä kestovaippa-infon sivuilta vaippoja ostin,sekä huuto.netistä,ja yhdestä verkkokaupasta pari sisävaippaa ja kuoret kun siellä oli aika hyvät alet. Ja vielä on ne villiksetkin tulossa.
Kyllä tää homma vie mukanaan.. :)
Meidän pitäisi sunnuntaina Lahteen lähteä,mutta lupaakin lähemmäs -20 astetta silloin.. niin enpä tiedä uskaltaako tuolla meidän iänkaikkisen vanhalla autolla edes ajella sellasilla pakkasilla. Jättää vielä puoleen matkaan.
Mutta pitää nyt katsella miten tehdään.
Nyt mentävä Netalle pistämään ruokaa.
Viva ja Lauri 8,5kk
Oltiin vallan toiselle sivulle pudottu!!!
Meillä sen kun vaan meno kiihtyy! Vilma on oppinut uuden hauskan leikin- heittää palloa ja sitten kiireesti perään kontaamaan ja tätä voi jatkua useitakin kertoja ja neitillä on tosi hauskaa!! Ja toinen hauskuus on karkuun meneminen! Vilma kun poimii lattialta kaiken suuhunsa ja kun kysyn, että mitäs laitoit suuhun, niin neitipä nauraa ja lähtee karkuun :D
Yöt meillä on nykyään taas menneet tosi hyvin (koputtaa puuta)! Illalla kun vien nukkumaan, saattaa vähän ajan päästä alkaa huutelemaan, mutta olen antanut huudella niin rauhoittuu hetken päästä jatkamaan unia! Toki kuumtelen itkun laatua, että onko oikeasti hätä. Tänä aamuna heräsi vasta 9:30! Toki menee nukkumaankin vasta 22-23.
Nää ilmat on muuten tosi inhottavia, tykkään talvesta tosi paljon mutten kovista pakkasista ja tuulesta. Vilmallakin on koko ajan posket kuivana ja nyt on ollut huuletkin rohtuneet ja ihan halkikin. Kovasti oon yrittäny rasvailla, vaan koko ajan tuntuu, että taas pitäis rasvaa laittaa, pitäis varvaan uittaa koko neiti rasvapurkissa :)
Minkäs kokoisia vaatteita teillä muuten nykyään käytetään? Vilmalla on yhä edelleen koko 62 käytössä, kohta aletaan siirtymään kokoon68. Tosi pitkään on mennyt sama koko, tulee neidin vaatteet halvaksi, ainakin toistaiseksi!
Tuija + Vilma 9 kk
Pitkästä aikaa taas koneen ääressä. Eilen vasta tultiin joulun ja uudenvuoden vietosta kotiin ja olikin mukava tulla kotiin yli kahden viikon jälkeen.
Oltiin uusi vuosi Ylläksellä ja hienosti meni. Saaga sai pulkan jolla sitä sitten vedettiin. Matkatkin meni paljon odotettua paremmin. Ainoa tylsempi juttu oli että Saaga sai korva-ja silmätulehduksen siellä, meni onneksi nopeasti ohi kun sai antibiootit.
Ollaan unikoulua pidetty enemmän ja vähemmän, ja välillä tyttö huutaa kaks tuntia ja nukkuu kaks tuntia ja taas huutaa kaks tuntia. Sitten kerran tuli sekin ihme jo koettua että nukkui koko yön heräämättä!! Ja siitäpä sainkin taas puhtia jatkaa... Nyt ollaan otettu se linja ettei maitoa saa yöllä, eikä enää lähdetä ulos vaunuilla yöllä. Vähän naapurit säälittää kyllä välillä =) .
Lauri sai näköjään joulupukilta samanlaisen taaperokärryn kun Saaga =) . Saagalla vaan tietty punainen. Saaga oppi parissa päivässä työntämään sitä ja nyt kävelee sen kanssa koko ajan -meillä on vaan niin pieni asunto että saa olla koko ajan kääntämässä ettei törmää seiniin =) . Ostin sille viimein sen kypärän, kun jatkuvasti pää kolisee johonkin. On se kyllä hyvä, vaikka onkin ihan tosi pölhön näköinen...
Vautsi Viva kolme kiloa viikossa!!! Upeeta! Loppuiko se imetys sitten kokonaan? Ja Lauri juo pullosta? Mä oon yrittäny kans pikkuhiljaa lopetella imetystä, mut ei onnistu. Saaga ei huoli pullosta maitoa. Se on siis ilmeisesti sitä mieltä että ei ole vielä liian iso juomaan tissimaitoa.. Mä alan oleen eri mieltä, vaikka mäkin ajattelin aluksi imettäväni ainakin 1-vee asti. Saaga konttaa vastaan ja huutaa "mammaa" (maitoa) ja sillä on tosiaan kuus hammasta suussa. Ei niillä hirveesti pure, mutta ne ylähampaat painuu mun ihoon imiessä kipeesti.
Saitko sä Viva sen kestovaipan vuoto-ongelman ratkaistua? Onkohan taskuvaippa liian löysällä mahan kohdalta tai liian iso? Tai jos lisäisi imua siihen eteen ylös enemmän? Pojalla imua tarvitaan vissiin siellä enemmän, meillä tytöllä eniten taas keskellä. Saagalla ei ikinä vuoda mahan kohdalta, mut yks taskuvaippa valskaa usein reisistä, on vissiin liian iso.
Niin ja Saagalla on käytössä koon 74 ja 80 vaatteeita, ne 62 mahtu joskun viime kesänä päälle :) . On nää niin eri kokoisia ja erilaisia!!
- vanilja ja Saaga 8,5kk
Täällä siis olis kanssa toivottu, että paino ois lähtenyt alas, mutta ei se lähde, vaikka olin mahataudissa ja oon nytte 4 päivää syöny aikas kevyesti. Tosin en ole paljo liikkunutkaan. Joo. Mä oksensin vaan kerran, ku työnsin sormet kurkkuun. Maha oli vähä sekasin. La-su yö oli pahin ja sitte sunnuntain lepäilin. Jenna oksensi maanantaina illalla pienet puuropuklut ja ti aamuna samaten. Oli vielä ihan ok kunnossa ja pirteenä, mutta sitte eilen päivällä oksensi kaikki ruokansa ja oli tosi uninen ja puhti pois. Onneks ei sitte oksentanu enää ku kerran illalla. Yöllä ei oksentanu, mutta ei nukkunu ku pätkiä. Oli mun vieressä ja mahan päällä ja ties missä, että sain rauhottumaan edes hetkeks. Mies oli tietty eilisen päivän pois kotoa ja vielä yön töissä, että jipii oikein. Ja mulla oli vielä eilen synttäritki ja kaikki vieraat - paitsi anoppi - peruivat tulonsa. Että oikein surkea päivä. Vähän helpotti ku sain mieheltä sentään lahjaks 1,5 tunnin aromaterapiahieronnan ja 2x puolen tunnin puolihieronnan. Lisäks mies oli tilannu iTunesista mulle Northern Kingsien kakkoslevyn :) Laittoi sen sitte muina miehinä aamulla soimaan mun IPodista :) Mutta siinä ne hyvät synttärijutut sitte oliki...
Joo. Nytte Jenna on ollu aika kitinä. PÄikkärit nukku niin, että mun piti olla koko ajan siinä kyljessä kiinni. vähän on lämpöä kanssa ollu. Tuolla nyt iskän kanssa touhuaa ja itkee. Ei oikein ole kunnossa tyttö. Onneks olen saanu mustikkasoppaa, leipää ja vähän muitakin soseita menemään tänään alas. Juomaaki on mennyt ihan hyvin. Jennan serkkutytöllä oli niin paha tauti, että joutu sairaalaan tipalle vähäks aikaa... Ehkä tää oli joku lievempi muoto taudista.
On nyt sitte vähän ollut rauhallisempaa tuon liikkumisen suhteenki, mutta mä odottelen tässä, koska lähtee kävelemään. Meillä ei ole taaperokärryä vielä, kun ei ole sisällä tilaa nyt mennä sen kanssa, ku on remppa. Sais koko ajan törmäillä johonki... Muksahteluja on ollu, mutta ei kovin pahoja. Eilen aamulla tippu myös ekaa kertaa meidän sängystä, ku nukku reunalla tissin jäljiltä, enkä pitäny kättä ympärillä kuten tavallista. Siitä nous istumaan ja heitti voltin lattialle. Meillä on villainen matto siinä ettei pahemmin sattunu. Myös uni tais pehmentää huutoa :) Pää meni pinniksen alle. En tajua miten se niin päin oikein meni :) Tarkkana pitää olla tässä. Kaatoi jo turvaportinkin päällensä, ku oltii sitä asentamassa. Isä jätti tyhmyyttään sen seinää vasten killumaan...
Jaaha. Noista vaatteista niin 74 on nyte käytössä. 70 menee vielä joissakin vaatteissa, mutta 80 pitäs ottaa kohta käsittelyyn. Kauheesti on eroja eri valmistajien vaatteissa. Ja ajoo, meillä on nytte vasta 3 vaippaa kasassa ja kolema vielä ootellaan., Nytte saunaan tuli kutsu.
En tajua mikä vaivaa,kun viime yönäkin nukuin varmaan 3h ja silti ei vaan väsytä illalla! Ja kun menen sänkyyn menee sellanen 2h ennenkuin nukahdan. Kammoan jo koko nukkumaan menoa.. :(
Täällä siis Lauri eisisestä asti ollut 40 asteen kuumeessa,sen takia meni viime yökin valvoessa. Heräs jo kokonaan 5ltä aamulla!! Ihan kamalaa. Ja sillon väsytti ihan hirveesti. Niin,en tiädä oliskohan vauvarokkoa tuo,kun ei ole oikeestaan mitään muuta kuin tuo kuume. Ja ruoka ei maistu ja tosi kärttynen on. Niin oireet ainakin taitas sopia. No,sen näkee sitten pe-la jos näppyjä tulee niin sitten oli sitä.
Tänään käytin päivystyksessäkin kun ei kuume laskenut lääkkeellä edes,ja alkoi kovasti itkemään jos vähänkään korvia koskin.
Korvat punottaa ja crp oli hieman koholla,mutta ei niin paljon että varmasti vois tulehdukseksi sanoa. Joten huomenna mentävä uudestaan jos yhtä kova kuume jatkuu.
Juu,ja laihdutus jatkuu :) Jotenkin niin aukes silmät sille että en tahdo olla tän kokonen ja kun oli vielä jonkun veran noussutkin. Niin nyt ei oo mielessä ees käynyt lipsua kuurista. Mulla siis tällänen aika nälkäkuuri päällä,max. 800kaloia taitaa päivässä tulla. Oon vaan aina ollut tällänen,tahdon tuloksia pian tai muuten kyllästyn. Ja ainakin nuorempana onnistun kuuin jälkeen muuttamaan sillä lailla ruokatottumuksia että ei lähtenyt paino nousuun.
Mutta nyt siis on paino jumiutunut siihen kolmen kilon tiputukseen. Meinasin jo masentua,ennenkun menkat alkoi tänään ja tajusin että sehän se tais olla syynä,mua kun turvottaa yleensä aika pahasti kuukautisia ennen.
Vanilja,toivottavasti teillä pian tehoaa tuo unikoulu! Meillä ainakin Netan kans tehos sillon viikossa,vaikka oli tosi vaikea tapaus nukkumaan :)
Ja tosi kiva reissu ollut varmasti teillä!
Imetys loppui ihan kokonaan sillon. Aluksi oli haikeeta mutta nopeesti se helpotti. Varsinkin kun tiesin että kaikkeni yritin,ei sitä vaan voi toista pakottaa :)
Mutta teillä onkin sitten ihan päinvastainen ongelma.. :D
Mikshän se aina meneekin noin,kaveri kanssa mietti että vaan 6kk imettää,mutta hänenkin vauvansa on eri mieltä,ei huoli pulloa ollenkaan. Niin milläs siinä imetystä lopetat.
Lauri syö normaalisti kerran-pari päivässä pullosta,aamulla kun herää ja sitten ennen ekoja unia. Rupesin kyllä sen päiväuni-maidonkin antamaan nokkiksesta.
Mutta nyt on taas mennytkin pari päivää kaikki ruoka pullon kautta. Kun ei kiinteä kelpaa ollenkaan,niin olen sitten maitoa ja velliä koittanut tuputtaa ettei pääsis kuivumaan. Ja viime yönäkin jouduin antamaan velliä,kun ei Lauri syönyt illalla mitään ja oli ihan tulikuuma,niin annettavahan se oli. Saas nähdä millasessa pulassa olen kun tauti loppuu. Lauri varmaan oppii tässä taas tuohon yö-syömiseenkin.. :)
Salijylläkin hyvässä vauhdissa jo tuo vaippojen haaliminen! :)
Ja ei ole nyt tainnut vuotaa vaipat vähään aikaan. Oon oppinut miten pitkään mitäkin vaippaa uskaltaa käyttää,ja mitkä pitää paremmin. Ja just sen mitä imuja kannattaa pistää! :)
Useimmiten pistän sellasen prefoldin ja sen sisään vielä mikroinsertin tms.. Niin hyvin kestää vaikka kaupoille lähtis!
Mutta nyt on kyllä pakko lähteä nukkumaan!
Viva ja Lauri 8,5kk
Noo,mutta kai tuosta selvän saa.. :)
Laurilla siis käytössä 74-80cm vaatteet. 74cm bodyt ei mahdu enää muuten kuin sellaisen välikappaleen kanssa,joka pidentää bodyä. Housuista menee vielä ihan hyvin 74senttiset. Bodyissä varmaan vaikuttaa nuo isot vaipat.
Kun eihän Laui kuitenkaan ollut kuin 70cm 8kk neuvolassa.
Taas risainen yö takana. Kyllä ottaa koville kun tietää että vauva nukahtais jos antais maitoa, mutta ei sais antaa. Pintani pidin viime yönäkin, nyt tämä kyseinen unikoulurupeama kestänyt neljä yötä. Edellinen meni pipariks korvatulehduksen takia, kun en mäkään voinut sairaalta lapselta tissiä evätä :) . Ihanaa kuulla Viva että sun tytöllä unikoulu tepsinyt viikossa!! Antaa taas puhtia jatkaa kun neljän aikaan huomaa valvoneensa huutavan lapsen kanssa puolitoista tuntia. Että josko se kuitenkin kannattais. Toivotaan!
Paranemista Laurille!! Mäkin kyllä antaisin maitoa ja velliä vaikka yöllä jos on riskinä kuivuminen. Ehtii sitä sitten taas opettaa pois yösyötöistä kun on terve.
Ihanaa taas laittaa kangasvaippa tytölle, kun kaks viikkoa oltiin reissussa kertiksillä. Ihokin parempi taas päivän kestoilun jälkeen. Yleensä mä otan anoppilaan ja mun vanhemmille kestot mukaan, mut nyt en viitsinyt raahata ollenkaan. Mäkin käytän kestoja fiiliksen mukaan silloin kun mennään käymään kaupungilla tai kavereiden luona, otan vaan muovikassin likavaipoille mukaan. Mut aina en jaksa ja silloin liberot vaan kehiin ihan hyvällä omallatunnolla =) .
- vanilja ja Saaga
unikouluun!
Se oli kyllä ihan kaameeta,muistan.. 3-4 päivää tuntu että ei tapahdu mitään muutosta,mutta sitten yhtäkkiä alkoikin edistystä tapahtumaan ja nopeestikkin :)
Toivottavasti myös siellä!
Koita ajatella miten ihanaa se sitten on kun ei tarttis yöllä heräillä,sen voimalla sitä jaksaa :)
Täälläkin taas huonompi yö takana.. Taas piti yöllä antaa velliä ja monet kerrat heräs huutamaan. Aamulla tuntu niinkuin en olis yhtään nukkunut. Onneksi Netalla jatku tänään sopivasti hoito 3viikon loman jälkeen niin sain sitten pari tuntia nukuttua Laurin kanssa aamupäivällä.
Mä kanssa ajattelin että en mitenkään fanaattiseksi rupea noiden kestojen kanssa. :) Yöllä pidän aina kertakäyttövaippaa ja myöskin jos johonkin lähdetään eikä jaksa tai ehdi käydä kestoja ottamaan mukaan. Tai jos tietää että tulee pitkä vaihtoväli.
Mutta on se kyllä kiva kun ei tuo vaipparoskis ole enää jatkuvasti täynnä ja haisevana tuolla huoneessa.
Nyt heräs Lauri jo toisilta päikkäreiltä.. mentävä
Viva ja Lauri
Jenna nukkuu. On koko aamun ollut vähän kitinä ja uninen. En tiedä sitten, mikä vaivaa. Mies on taas liesussa, joten olen yrittäny viihdyttää sitte tyttöä. Eilen Jenna nukkuin päivällä 1,5 tuntia ja illemmalla 3 tuntia rattaissa. HEräs sitte siihen ku tuli auto pihaan. Nytte sairastelun jälkeen ei ole oikein kunnolla syönyt, että ehkä on vähän heikko olo tytöllä. Tosin eilen oli ihan pirtee kyllä koko päivän. Nytte oli niin upea pakkassää, että nukutin Jennan käymällä lenkillä. Tyttö heräs paluumatkalla ku mun puhelin soi. Ei ehtiny nukkua ku puolisen tuntia, että sekin voi sitten vaikuttaa siihen, että nyt nukahti taas.
Juu, toi syöminen on tökkiny nytte. Puuroa meni aamulla ihan hyvin, kunnes yhtäkkiä vaan tuli stoppi. Sitte söi leipää kyllä vielä. Tuossa ekan unen jälkeen söi vähän vispipuuroa, ku mulla ei ollu ruoka valmista. Nytte ku herää ni on sitte ruoka, että toivottavasti tytölle maistuu. Eilen tein riisi-kana-omenapataa, joten ei oikein menny alas. Kökkäreet ei ole suosiossa. Pasta ja riisi siis tökkivät. Leipä on ehdoton ykkönen, mut en viittis antaa mussutella sitä koko ajan.
Nyt mulla on 6 kestovaippaa pestynä ja imutettuna, että ei kun kokeilemaan ku seuraava vaippa vaihtuu. Tiiän,e ttä siihen tulee kakka... On ollut vähän löysällä maha, joten heti joutuu kunnon testiin noi imut ja vaipat... Mutta juu. Mä muuten löysin työpaikan, jota aion hakea. On oppilasvalmentajan äippäsijaisuus. Kolahti niin kohdille, että ihan tärisen, että pääsen siihen hommaan. Mun on pakko päästä, koska se on oikeesti semmosta, mitä haluan tehdä... Pitäkää mulle peukkuja. 29.1. on haastattelut.
Mä meen nyt lukemaan lehden loppuun ja syömään jätskin ennenku Jenna herää vaatimaan ruokaa.
Uskomatonta, mutta unikoulu taitaa sittenkin toimia...! Viime yönä neiti heräsi enää kaksi kertaa, klo 23 ja 04 ja kummallakin kerralla saatiin takaisin uneen alle viiden minuutin =) . Ihana olo itselläkin kun on pitkästä aikaa nukkunut. Suuret kiitokset Viva tsemppauksesta, sain todella voimaa jaksaa kun kerroit siitä Netasta, että viikossa oppi. Ihan täsmälleen sama juttu, neljä yötä kun oli takana niin tuntui ettei mitään vaikutusta ollut ja nyt viikko takana ja ihan eri meininki jo!!
Tuu Salijy kertoon miten sun vaipailu-kokeilut onnistuu!
- vanilja ja Saaga
Tää mun vaippailu nimittäin. Mä laitoin eilen tasan yhden kestovaipan illalla. BumGenius piti hyvin pisut sisällään, mutta mä jouduin laittamaan ne nepparit jo ihan auki asentoon. Ei varmaan mene se vaippa Jennalla loppuun asti... Mulla oli imuna vaan se neppareilla lyhennettävä paksumpi imu. Se on ärsyttävän paksu se imun nepparipää, ku taittaa sen ns. M-kokoon niillä nepeillä. Laitoin sen taitekohdan taakse, ettei niin häirinny, mutta ei musta oo hyvä keksintö siinä imussa ne nepit...
Jenna tosiaan on ollut nytte ihan kuralla masu, joten en ole viittiny tahria noita kestoja siihen kakkaan... Tänäänki laitoin aamulla kertiksen, ku siihen se kuitenki kakkaa, ja sitte ku oltiin reissussa sen kakkavaihdon kohdalla, ni laitettii taas kertis. Nytte Jenna sitte nukahti ja seuraava vaippa on taas kakkavaippa... Mies oli sitä mieltä, että nyt ku on löysällä, ni käytetään kertiksiä... Ja sit se valitti sitä, että ku ei noista vaipoista tuu nyt tarpeeks nopsaan koneellista... Ja mä en viittis pestä vaaleita imuja siellä värikkäiden vaippojen kanssa, ettei ne värjäydy harmaaks... Mutta kait on pakko, ku en mä tosiaan ala pesemään noita vaippoja käsin. Enkä viittis antaa niitten lojua tuolla pissasina... Tää alkaa pelittää vasta sitten, ku mulla on jatkuvassa käytössä kestot.
Joo. Mä en jotenki vaan luota noihin kestoihin tarpeeks, että ne pitää. Varsinkaan nytte, ku mulla on kaikki eri merkkejä ja testailen vasta niitä. Ei tän pitäny niin vaikeeta olla... :) Nytte tosiaan on menny vaatteita pesuun ja tuolla ne kakkavaatteet oottaa pesijää, ku ei viitti konetta laittaa niitten takia päälle. Mulla on vielä niin tarkkaa aina se värien lajittelu, että senki takia tulee ongelmia. ja toi kakkashow tässä nyt kai on siis tän tilanteen tehny niin hankalan tuntuiseks. Mutta en mä aio luovuttaa, nyt. Pissat ja kakat on meillä kotona aikoinaan tehty harsohin ja muoviliinaan, ja neki piti usein miten, että kait nyt nääki :))))
Mä menen nytte sitte niitä kakkavaatteita pesemään taas. Kivaa...
että ei ne kertiksetkään nyt ole pitäneet ku JEnna on ollu kuralla. Lahkeista ja vyötäröstä on tullut taas soosia. Tosin me vaihdettii just takas Muumiin noi kertikset ja se ei jotenki sovi meidän tytölle. PItänee palata Liberoon, vaikka se ei olekaan kotimainen...
Onnea Vanilja!! Tosi hienoa lukea että teillä jo nukutaan paremmin! Jännä juttu miten se meneekin noin samalla kaavalla,että alkuun tuntuu että ei tehoa ja sitten tapahtuukin vauhdilla edistystä :)
Täälläkin meni siis ihan valvomiseksi ton taudin takia,mutta nyt taitaa olla helpottamaapäin (kop kop). Viime yönä Lauri heräs enää kolme kertaa ja suht helposti nukahti takasin. Pari yötä sitten oli ihan kamalaa,heräs monta kertaa ja useemman tunnin itki yöllä.. Vein sitten sillon vielä tk:hon,mutta ei niissä korvissa edelleen ollut mitään. En tiedä mikä pisti noin kovasti valvomaan ja huutamaan puol yötä.
Nyt en ole enää kahtena yönä antanut syömistäkään,päätin että kun ei ole enää kipeä niin samantien yötarjoilut loppu.
Nyt siis jo maistuu päivälläkin ruoka ihan ok.
Terveyskeskuksessa vaan oltiin samassa tarkkailuhuoneessa vesirokkosen tytön kanssa,niin saas nähdä onko se sitten seuraavaksi.
Toisaaltahan se olis hyvä sairastaa alta pois,mutta ahdistaa ajatus jo että ensin Laurilla on se pari viikkoa ja sillä kun itämisaika sen pari vkoa niin sitten heti perään tulisi Netalle. Joten monta viikkoa menis kotona eristyksissä. Ei kuullosta kovin houkuttelevalta. Mutta minkäs sille tekee jos tarttu.
Oikein arvasin senkin että menkat ne pisti painon paikallaan junnaamaan,nyt olis reippaassa 2vkossa lähtenyt 4,3kg kun tänään vaa'alla kävin. Jipii :)
Enää toinen samanlainen niin alan olee suht tyytyväinen.
Salijyllä kuullostaa aika haastavalta vaiheelta tuohon kestoiluun jos tuollainen ripulitauti. Tuskin jaksaisin itekkään kestoja pitää jos kova ripuli iskisi Laurille. Pikaista paranemista sinne!
Ja juu,niitä imuja kannattaa varjella pistämästä värikkääseen pyykkiin,kokemusta on :)
Mä meinaan oon tosi laiska erottelemaan pyykkejä värin mukaan,niin imut on nyt aikalailla harmaita.
Ei,mutta nyt on pakko mennä pesemään värit pois päästä,ollut jo vähän liiankin kauan.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Viva ja Lauri viikon päästä 9kk
Meillä on nytte alkanut toi kakka kiinteytyä, joten pääsee tämä vaippakokeilukin vauhtiin. Mä annoin Jennalle maitohappobakteeritippoja, joten sekin varmaan auttoi, että masu alkoi taas olla itsensä. Tosin nytte on tullu vähän kumimaista kakkaa sitte :) Joo. Mutta siis toi BumGenius toimi meillä todella hyvin ja pisut pysyi sisällä sillä isommalla imulla. Sitten oli Hilivinksis kokeilussa ja sekin toimi hyvin. Siinä mulla taisi olla joku hamppu-mikroimu. Kolmantena oli aamulla sitten Fuzzi, joka myös piti pissat ja kakan sisällään, mutta se on jotenki M-kokoisenakin aika iso. Siis ku otin sukkikset pois, ni sieltä vaipan lahkeista näkyi koko pimpsa sivuista, eli ei ainakaan olis löysä kakka pysyny. Mä luulen, että mies laittoi vaipan liian löysälle ja se pääsi valahtamaan jotenki :) Sitten laitettiin seuraavaksi DreamNappyn velourtasku. Mä luulin, että siinä on joku vedenpitävä kerros, mutta ei tainnu olla. Imuna oli bambutaitto 3 kertainen, ja imu ei kunnolla vielä imeny ja koko vaipan etuosa oli sivuista litimärkä. Oli siis toella sureka. En tiedä oisko tehokkaampi imu auttanu. Mä taidan kyllä suosia jatkossa PUL-kangasta. Mulla on nytte Jennan päällä se sama vaippa PUL-versiona, ni katotaan kuin käy. Meni tuossa päikkäreille juuri, että voipi olla pissaa poikineen. Ja nytteki on imuna se bambutaitto pelkästään. Ehkä pitäs olla joku mikrokuitu kanssa mukana ainaki aluksi...
JUu. Toivotaan, ettei ole koko vaunukoppa märkä ku herää :) Meillä on muuten nytte menny ruokaakin jo ihan hyvin taas. Tosin puuron kanssa on aika taiteilua, että saa syömään kunnolla. Sitten on nyt öisin alkanu myös kukkua taas ja heräilly itkemään ihan hassusti. En tiedä sattuuko joku vai mikä on. Mä olen sitte antanu tissiä, ku ei muuten ole loppunu. Eli nytte on sitte 2 yötä menny 3 kertaa tissiä... Ja mä kun haluisin päästä eroon kokonaan yösyötöistä. Mä oeln vaan ajatellu, että jos se nytte on nälkäinen öisin, ku ei esim. eilen syöny ku yhden kunnon aterian, ku nukkuu niin paljon. Siis veti vaan yhdet päikkärit klo 13.30-16.30. Sitte jäi eka ruoka syömättä ku oltiin pois kotoa ja mulla oli vaan hedelmää mukana. Eli yks vajaa purkki hedelmäsosetta korvas lounaan... En tiä. Miehellä on nytte ke-su vapaata, että jos sitte aloittas huomenna illalla vähä jotain unikoulun tapaista. Ootteko te siis tehneet niin, että heti ekasta yöstä ootte antanu huutaa kokonaan ilman tissiä, vai siirtänet esim. syöttöä pikkuhiljaa kohti aamua? Mä luulen, että suoraan lopettaminen on aika radikaalia, ku oon nytte kuitenki kahdella menny vielä. Eli jos sen ekan sais pois ensin ja sitte sen tokan myöhemmin... Maaliskuuhun mennessä ainaki pitää saada yösyötöt kokonaan pois. Mä vaan en millään jaksais valvoa ja kuunnella toisen huutoa. Jos sillä on nälkä, ni kais se sitte tajuaa pikkuhiljaa ruveta syömään enemmän päivisin. En tiiä...
Jaaha. Mies kiukuttelee tuolla ruuan kanssa, joten mun on mentävä. Sillä oli 3 päivää tässä aikomus tehdä remppaa, ku otti yötöitä sitä varten, että saa iltapäivät tehdä hommia. No, eipä tullu mitään. Nytteki sen aamu on menny kaikessa muussa. Ja mä vielä laitan sen tekemään ruuan :))))) Millon mä muuten tänne mitään ehdin kirjoittaa, ku Jenna ei välttis nuku toista kertaa ja mies on yhteentoista töissä taas.... Ottaa pannuun toi hidas remppaki, mutta minkäs teet. Mies käyttää verkukkeena milloin Jennaa ja milloin muita hommiaan. Tässä se just silitti pinon vaatteitaan ja manklas lakanat. Se ku haluaa, että ne on silitetty ja manklattu, ja mähän en semmosta tee!!! Siis silitän vaan omia vaatteita jos pakko ja mulle kelpais vedetyt lakanatki... Että kai sitä aikaa saa kulumaan tommosiin. Jäkäjäkä :)
Meillä kun täällä on tätä flunssaa pyörinyt, niin vietiin sitten rohiseva ja yöllä pyörivä JEnna lääkärille. Löytyi korvatulehdus ja keuhkoputkentulehdus. Sai sitten neljää eri mömmöä, joiden lisäks olen antanut vielä Panadolia, että varmasti nukkuu hyvin :)))) Ja lääkäri katsoi mua syyttävästi, ku kerroin, että mulal oli poskiontelotulehdus. Kuulemma sama virus aiheuttaa lapsilla noita korvajuttuja... Että mun pitäs tästä vielä mennä lääkärille, ettei ole vaan uusiutunut mulla tulehdus, ku ei nuha mee ohi. Nytteki otsaa ka silmäkulmia pakottaa. En vaan viittis mennä terveyskeskukseen viikonloppuna. Menen maanantaina sitten, jos tämä tästä pahenee. Mulla on varmaan se tulehdus vielä, koska ei mun tulehdukset koskaan lähde yhdellä kuurilla. Varsinkaan jos on mieto lääke kyseessä... Lääkärit vaan ei usko asiaa, ennen ku ite toteavat.
Joo. Vedän tässä iteki Ibumaxia napaan, ettei toi jomotus oikein pahaks menisi. En halua mitään kierrettä meille, että kait se on parempi mennä sitte ennen ku Jennan kuuri loppuu. Joo. Mua jänskättää, ku pitäs ajaa tänään yksin autoa anoppilaan. Matka on semmoset 4 kilsaa, mutta ku oon ajanu yksin viimeks joskus 10 vuotta sitten, ni ei paljon huvittais :)))) Ja muutenki siis tosi vähän autoa oon tässä ajellu. Oli taukoa puolitoista vuotta ja nyt oon sitte 2 kertaa ajanu, että ei kovinhyvät pohjat ole. Ja kun Jenna on kyydissä, ni pelottaa vielä enempi... Tarvii ajaa vaan hiljaa. Täällä on nytte lumikeli ja päätiet sulia, mutta illemmalla voi olla liukasta ku pakastaa. Siinä on pari aika tiukkaa kurvia, joissa auto voi alkaa luistelemaan, mutta pitää siis ajaa varovasti sitte vaan.
Mä alan nytte väsätä juttua seurakunnan keittiötoiminnoista yhteen lehteen, kun pitäs saada vapaahetoisia keittiölle... Siinä on sarkaa, vaikka seurakunnassa on yli tuhat jäsentä. Ei oikein tollanen vapaaehtoisuus ole huudossa nykyään. Mä lupauduin asiaa organisoimaan... Kaikkeen sitä päänsä pistää. Tosin meitä on kolme tässä tiimissä, mutta yks in vanhempi nainen ja toinen kiiruinen :) Jenna huus, nyt menen. Heips.