*~* Jouluntähtösten 08 vauvapino *~*
Aloitan meille jo pinon, kuten puhuttiin, vaikken itse ole vielä edes jakaantunut :). Tähän asti ollaan pärjäilty hyvin yhdessä pinossa odotuspuolella, vauvalliset ja vauvattomat, ja nyt toivottavasti olemme hyvin lyhyen ajan sisään kaikki taas yhdessä pinossa, täällä vauvapuolella.
Heitelkää ajatuksia ilmaan, JOS haluatte tähän jotain esittelylistaa tms.
Kommentit (109)
ja kiva että täällä on vielä muitakin kun gnatte ja minä.....:-)Meillä neitin rytmi menee niin että päivällä syö 3-4h välein ja ruokavälillä valvoo 1-2h ja nukkuu loput eli suunnilleen puolet ja puolet.Hyvin on silti ehtiny kotihommia tekee.Meillä kans käytössä itkuhälytin niin ei tosiaan tarvii koko ajan juosta kattomassa onko hereillä vai ei.Meillä kyllä mies hoitaa Iidaa jos haluun mutta täällä kun ei oikeestaan ole mitään mihin menisin niin eipä ole tarvinnu hoitaakkaan,kaupassa oon käyny ja neiti ollu isänsä kanssa sen aikaa,ja vatsataudissa kun olin niin mies oli töistä pois ja hoiti koko päivän neitiä."Kylille" ei tule Iidan kans lähdettyy kävelee kun pitäs oikeestaan ensin mennä autolla sinne jotta sit pääsis kävelee,meiltä kun ei bussiyhteyttä kylille ole ja matkaa on kuitenki 6km......
Minihattis ja Iida 4kk
piti tänekkin tulla hehkuttaa,Iida kääntyi äsken selältä vatsalleen ihan itse ja sai kädenkin pois alta itse.....ja ikää siis nyt tarkalleen 4kk 1pv
Minihattis
3 kk neuvola oli tänään (tasan 3 kk ikää huomenna lauantaina). Mitat olivat pituus 64,2 cm, paino 6350 g ja pipo 40,2 cm. Hyvin kasvaa! Muutenkin kaikki oli hyvin, tarkistettiin siis myös silmät ja heijasteet, katseella seuraaminen, käsien
tuonti keskiviivalle jne.
Ihana juttu [b]Kivi[/b] että teillä on päiväunien nukkumisen autuus keksitty! Ja [b]Minihattiksen[/b] Iidalle kääntymisonnittelut!
Kuulumisiin taas :)
tulla hehkuttamaan :D. Typy kääntyi tänään selältä mahalleen! Kättä ei tosin saanut pois alta vaan kellahti sit takaisin selälleen, joten kääntyminen on vain 90-prosenttinen ;). Mutta melkoinen pimu kyllä, veljensä kääntyi 3,5 kk iässä ja mun mielestäni se jo oli varhaista. Pikkusisko on näemmä päättänyt ottaa haasteen vastaan :).
Gnatte & tipunen 3 kk 1 pv
En olekaan hetkeen käynyt pinoa lukemassa, kun niin harvakseltaan on tullut kirjoituksia, mutta nythän täällä olikin taas uutta luettavaa. :)
Meilläkin menee täällä typykän kanssa edelleen oikein kivasti. Tyttö kyllä syö vieläkin monta kertaa yössä, silloin tällöin ottaa viiden tunnin unipätkiä mutta useimmiten syöntivälit yölläkin 3/4 tuntia. Nukahtaa kuitenkin heti syötyään, ja saa nostaa omaan sänkyynsä joten no hätä. Yöunet on noin klo19 - 07, eli aikalailla 12 tuntia. Siinä sitten syö tosiaan useamman kerran mutta omien yöunieni aikana yleensä 2 kertaa. Päivällä ottaa pienet aamupäiväunet 30-90min, puolilta päivin päiväunet ulkona vaunuissa 2,5-3,5h ja illalla vielä yleensä pienet 20-60min unet. Usein viimeiset unet tulee autossa kun tullaan ruokakaupasta tai jostain.
Tämäkin typy kääntyi selältä vatsalleen jo 3kk täytettyään. Esikoinen oli muistaakseni jo 5kk kääntymisen keksiessään joten aikaiselta tuntui kyllä tämä. Johtuneeko osaltaan myös sukupuolesta? Tämä meidän tyttö ainakin on koko ajan ollut tomerampi kuin veljensä aikanaan, ihan vastasyntyneenäkin katsoi tosi tarkasti suoraan silmiin, oli vartaloltaan "jämäkkä" ja on mm. alusta asti kannatellut päätään käsistä nostettaessa. Nyt tulee neidillä täyteen 4kk ja pyörii kuin kellon viisari + kääntyilee ja vatsallaan ollessaan vetää peppua ylös ja jalkoja koukkuun masun alle. Kova kiire olisi siis jo liikkeelle. Toivon ettei kovin aikaisin lähtisi kuitenkaan, ainakaan nousisi ylös ihan pienenä. Esikoinen nousi seisomaan 10kk iässä ja kävelemään lähti (ilman tukea) samalla viikolla kuin täytti vuoden. Silloin muistan kun kaverin saman ikäinen tyttö nousi jo 6 tai 7kk seisomaan ja lähti pian sitten kävelemäänkin. Silloin olin jollain lailla vähän "kateellinenkin" tytön nopeasta kehityksestä, mutta myöhemmin pojan harjoitellessa rauhallisesti kävelyä osasin jo olla iloinen, kun ei koko ajan kaatunut jo satuttanut itseään. Kaverin tyttö joka lähti aikaisin liikkeelle saattoi esim. tukea vasten noustuaan vaan päästää irti ja kaatua. Kaatui kyllä tosi paljon ja muutenkin kolhi itseään, sama tosin jatkuu edelleen, on melkoinen vauhtimimmi vieläkin! :)
Meillä ei olla vielä kiinteitä maisteltu. Nyt ajattelin kun tulee tosiaan 4kk täyteen niin aloitella ihan pieniä makuannoksia. Porkkana ja peruna varmaan ekana listalla. Ihanaa kun kesällä saa kaikkia hyviä kotimaisia kasviksia, aion tehdä paljon soseita pakkaseen sitten. Meillä käytetään paljon luomutuotteita ja vauvan soseet aion tehdä kokonaan luomusta niin pitkälti kuin vain mahdollista. Saahan luomusoseita kaupastakin kyllä, hedelmä- ja marjasoseita en aiokaan tehdä itse, paitsi tietysti ihan banaanimössöä ja omenaraastetta jne. :D
Kommentoin vielä masennusjuttuihin, tsemppiä kaikille päänsä kanssa taisteleville! Itselläni ei ole masennusta ollut koskaan mutta huomaan kyllä hormonien vaikuttavan mielentilaan mm. ikävä kyllä hermostun esikoiselle ihan liian helposti... Ihan savu tulee korvista välillä... Kuten just äsken kun pojan piti mennä nukkumaan ja temppuili (tuli vessaan, juomaan, hakemaan kirjaa, vaihtamaan sukkia jne.) niin kauan että herätti vielä pikkusiskonsakin.... Mulla ei ole tapana huutaa mutta puhun muuten ikävästi/vihaisesti ja poika melkein nyyhkytti äsken huoneeseensa mennessään. Tuli kamalan paha mieli ja piti mennä vielä perässä, kun sain ekaks vauvan rauhoittumaan, pojua silittelemään ja toivottamaan hyvää yötä (siis kolmatta kertaa tänään).
Pitäis jaksaa paremmin ymmärtää tota pientä isoveljeä, iso myllerrys on hänelläkin meneillään pikkusiskon syntymään liittyen. Joskus meinaa ihan kyyneleet tulla kun poika uhoaa kuinka hän ainakin pitää siskon puolia ettei kukaan saa sitä kiusata pihalla jne. Useimmiten kuitenkin sanoo että sisko on ihan tyhmä ja oli kivempaa kun sitä ei ollut mutta välillä puhuu noin kivastikin, se suojeluvietti on selvästi pikkusiskoa kohtaan olemassa. Hän saattaa siskoa vähän kiusatakin mutta muut ei kyllä saa! :D
Ja isovelihän se on joka saa pieneltä ne parhaat hymyt, veikka myös aiheutti ekat ääneen hekotuksetkin temppuiluillaan. :)
Olen kyllä tosi onnellinen että saatiin pojalle sisarus (yritettiin tätä vauvaa tosi pitkään ja välissä oli yksi keskenmenokin).
Nyt meinaa taas juttu venyä ja venyä, joten lopettelen tältä erää ja toivon että muitakin joulukuisia ilmaantuisi raportoimaan arjestaan, kertomaan mittoja ja nimiä ja kaikkea kiinnostavaa. :)
Meidän tylleröinen 4kk neuvolassa (8 päivää alle 4kk) 65cm ja 7kg. Nimi on Melissa Lilja Sofia. Olisi kiva kuulla muidenkin vauvojen nimiä. :)
Toivottelen vielä hauskaa pääsiäistä kaikille!
Hanna, Melissa ja isoveli Topias
ja tosi kiva kuulla tyhjäsylistäkin pitkästä aikaa.Ja onnittelut nyt vuorostani multa gnattelle tyttelin kääntymisestä!! Hannalle vielä että meillä siis Iida Marika,teillä kans tytöllä aivan ihana nimi.Meillä onneksi muut lapset niin isoja että mustasukkaisuutta ei esiinny,päin vastoin...kyllä noi kaikki on niin "hurahtanu" Iidasta....kilpaa juoksevat hoitamaan kun pienikin äännähdys kuuluu:-)))Mä muistan että toi meidän toinen tyttö oli 7kk kun nous seisomaan ja vajaa 10kk kun käveli täysin.Ensimmäinen tyttö oli hitain,oli 1v1kk kun lähti kävelee ja poika oli muistaakseni 11kk kun käveli....
Nyt tarvii lähtee tekee ruokaa...
Minihattis ja Iida 4kk
ennen kuin vallan etusivulta pudotaan :).
Kiva kuulla Tyhjäsylistä tosiaan! Useamminkin vaan :) samoin kuin toki kaikki muutkin! Olis oikeasti kiva kuulla miten muilla vuodenvaihteen tienoon odottajilla menee.
Meillä Tyhjäsyli esikoinen (ja vielä poika =) ) nousi itse seisomaan (ja istumaan) heti 6 kk täytettyään, ja se oli tosiaan aikamoista kaatuilua kyllä ekat viikot. Osasi kyllä periaatteessa laskeutua, mutta kun ei malttanut, vaan yritti liikkeelle (ei siis kävellyt mutta liikkui tukea vasten hivuttautumalla jo 6 kk iässä). Me ostimme hänelle sen konttauskypärän ihan sen takia, että vähän edes vaimentaisi niitä suorin vartaloin kaatumisia. (Että ei ole ihan niin turhake sekään kapine kuin olin aina luullut :D.) Mutta joo, siinä varhaisessa kehityksessä on todella puolensa ja puolensa. Katsotaan nyt sitten, mitä tahtia tämä neiti (jolla on sama ensimmäinen nimi kuin Minihattiksenkin tytöllä) lähtee liikkeelle ym. Hassua siis on se, että meillä poika nousi pystyyn ennen kuin lähti ryömimään, sekin tuli 6 kk iässä mutta istumaannousua ja seisomista myöhemmin.
Melissa on kyllä kaunis nimi! Ja taitaa olla aika harvinainenkin?
Ihana kuulla, miten Minihattiksen vanhemmat lapset huolehtivat vauvasta <3.
Meille ei ihmeempiä, rytmit ovat edelleen vaan tosi hakusessa. Ollaan taas luisumassa takaisin siihen tilanteeseen, että yö ja päivä sekoittuvat :(. Yöunet vaan lyhenevät ja lyhenevät, nykyään hyvä jos 01-06 nukkuu yöllä. Ollaan kyllä yritetty päivällä pitää hereillä mutta minkäs teet kun vaan simahtaa. Ja illat huudetaan hirveitä karjuntamaratoneja, ihan silkasta yliväsymyksestä, mutta yöunille ei vaan voi jäädä... :( Mitäköhän tähänkin taas keksisi?!
Gnatte & tyttönen 3 kk 5 pv
tännekkin kaikille!!!Käytiin eilen anopilla syömässä,sit kävästiin kavereilla ja sit vielä käytiin appi-ukolla illalla kahvilla...lähdettiin puolenpäivän aikaan ja oltiin yhdeksän aikaan illalla kotona jotta ihan koko päivä meni ja aika jännää oli kun Iida nukkui vaan automatkat ja muuten oli tosi pirtsakkana hereillä ja silti nukku ihan normaali yöunet,olin varma että nyt nukkuu pitkään aamulla kun ei eilen kunnolla siis nukkunu päikkäreitäkään.Niin vaan normaalisti heräs kuuden aikaan syömään.Ilmeisesti jonkinlainen "sisäinen"kello on sillekkin jo tullut kun tosiaan joka aamu kuuden puol seittemän aikaan se syö.Harmi että Gnaten Iidalla rytmi taas on mennyt sekaisin,toi rytmiasia onkin sellainen että sitä on muuten sit tosi vaikeeta saada muutettua,itsellä ei ole kokemusta mutta kaverin lapsi tykkäs nukkua päivällä ja valvoa yöllä ja saivat ihan oikeesti tehdä töitä että saivat rytmin kohdalleen...sitä en oo kysyny jotta miten mutta pääasia että onnistuivat.Meillä tosiaan noi vanhemmat lapset auttaa tosi paljon,jos vaikka olen ruokaa laittamassa niin kyllä vanhemmilta lapsilta onnistuu Iidan syöttö ja vaipanvaihto ihan tuosta vain,jopa tämä meidän 10v poika tekee sen,itseasiassa on tainnut vaihtaa vaipat useammin kun tytöt:-D Jotta kyllä on ihanaa että on apua toisista lapsista....saa ihan suihkuunkin mennä rauhassa kun tietää että sisaruksiin voi luottaa.Nyt lähden keittää kunnon kahvit!!!!
Minihattis ja Iida reilu 4kk
Nyt jo kolmena päivänä tytteli on nukkunut superpitkät päiväunet vaunuissa ulkona! Meillä tosiaan oli flunssa tuossa noin viikko sitten ja silloin päiväunet olivat tosi pätkiä, nyt saattaa nukkua 3-4, jopa melkein 5 tuntia putkeen :D Onpa itselläni tässä aikaa puuhailla yhtä sun toista! :) Ja vieläpä helpotti arkea nyt huomattavasti itkuhälytin, jonka mies eilen toi. Eipä tarvi enää viiden minuutin välein käydä varmistelemassa, että kuulenko varmasti itkun vai en.
Ihana että Rebekalla on noinkin yhtenäiset yöunet, meillä, kuten Gnattellakin näköjään on sitten vähän repaleisempaa. Yllättävän hyvin tätä kroonista unipulaa kuitenkin jaksaa.
Piti sanoa tuosta raajojen löytymisestä, että meilläkin vauveli on aivan vasta löytänyt kätensä. Tarttuu reippaasti esineisiin (ja vie niitä tietenkin automaattisesti suuhun). Kovasti pureskelee purulelua ja äp:n helistintä - kuola valuu virtanaan, että olenpa jo miettinyt että onkohan siellä hampaita tulossa ;)
Vähän on kyllä ollut minulla vaikeuksia lähteä kotoa mihinkään, muutaman kerran olen bussilla huristellut jonnekin (meillä siis yksi auto joka on miehellä töissä), kaupunkiin en ole uskaltautunut vauvan kanssa vielä ollenkaan. Päivälenkillä tosin käyn kirjastossa ja kaupassa jne. Mutta yksin en ole vielä uskaltanut jumppiin tms. lähtemään. Raskauskilojahan minulle tuli 18 ja taitaa jäljellä olla noin 8 vielä... Puntarista patterit loppu, joten olen siis autuaan tietämätön. Vanhat vaatteet onneksi sopivat ihan hyvin jo päälle, että sen puoleen ei hätää :D Eli vähän pelottaa jättää vauva miehelle, vaikka tiedän että hän pärjäisi ihan hyvin. Ollaankin tässä otettu projektiksi tuo minun vierottaminen vauvasta ;) Eilen olin erossa jo peräti 1,5 tuntia! Eli enköhän ensi viikolla uskaltaudu jumppaan :) Mites te muut?
Aurinkoista torstaita kaikille :D