Koira purrut lastani vkl aikana!!!
Tilanne siis se, että lapsi on jokatoinen vkl isällään ja tämän uudella naisella.
Ovat olleet koko viikonlopun tämän naisen vanhemmilla,ok ihan hyvä juttu jos hekin pitävät lapsesta. Itse yritän lapsen aikana pitää tästä naisesta ja hän inhoaa minua, sen näkee selvästi.
Mutta siis asiaan:
Eilen oli sitten perheen koira purrut lasta naamaan kun koira oli nukkunut ja lapsi mennyt lähelle. Isälle ei tullut mieleenkään ilmoittaa tapahtuneesta minulle,kun palautti lapsen sain vasta asiasta tietää.Totesi vain, että oli lapselle sanonut ettei koiraa saa häiritä!Hei haloo,lapsi 3v varmaankin muistaa moisen,varsinkin kun ei ole ollut tekemisissä koirien kanssa!!!
Mies vain sanoi että samoin hän voi kieltää meitä pitämästä kissaa kun saattaa raapia!!
Yli vuoden ollut kissa talossa ja minä AIKUISENA velvollinen ehkäisemään vaaratilanteet ottamalla lapsi pois kissan luota jos menee törkkimään!!
Pointtini on kai se, että oliko minulla oikeus suuttua??
Minä olen nyt se joka pitää tytön poissa hoidosta, eihän sinne voi mennä tulehdusta muihin tartuttamaan!!
Anteeksi sekava teksti, suututtaa vain niin miehen hälläväliä, ei kuulu sulle asenne...
Kommentit (68)
Koira ei ole mikään esine..
Mutta sitten 43. Haist huilu! Sä voit ihan rauhassa kuule viedä, vaikka kaikki maailman rakit piikille, kun noin niitä vihaat.
lasta kasvoihin purrut koita olsi piikin tarpeessa. kaikki maailman koirat eivät pure vaikka herätetään ... saattavat murista ja näyttää hampaitaan, mutta eivät pure.
Ette kai oikeasti voi olettaa, että kun kerran sanoo 3-vuotiaalle että älä koske, niin sen jälkeen lasta ei tarvitse enää valvoa ollenkaan...?!! Kun puhetta ymmärtää kerran?
Hyvä vertaus tuo, että sanotaan että tielle ei saa juosta. Tai maassa lojuviin ruiskuihin ei saa koskea. Tai lääkepurkin sisältöä ei saa luulla karkeiksi. Tai ihan mitä vaan..
Kyllä ap on siinä oikeassa, että isän, sekä myös muiden paikalla olleiden aikuisten olisi pitänyt valvoa sekä lasta että koiraa!! Kyseessä todennäköisesti koira joka ei ole tottunut pikkulapsiin? Sitä suuremmalla syyllä valvotaan ja tarkkaan.
Miksi lapsi päästettiin silittämään nukkuvaa koiraa! Ei tässä nyt todellakaan KOLMIVUOTIASTA voi syyttää tapahtuneesta. Samallahan kolmivuotiaatkin voi päästää temmeltämään tuonne kadullekin vapaana, jos on kerran sanottu että älä sitten jää auton alle. Just.
Meillä on perhepiirissä parikin koiraa joihin en luota yhtään silloin kun pikkulapsia on paikalla (kuten meidän 2v7kk poika). Koirat ovat aikuisten kesken ihan kilttejä, mutta eivät ole tottuneet pikkulapsiin, eivätkä ymmärrä mitä "olioita" ovat.
Ärsyttää paljonkin, kun edes omistajat eivät oikein tunnu myöntävän, että koirat eivät lapsista pidä. Kyläreissut- silloin kun nämä koirat ovat samassa kyläpaikassa- on itselle yhtä piinaa kun ihan joka sekuntti pitää vahtia lasta, ettei mene itse koskemaan koiriin. Siinä ei todellakaan mikään yksi sanominen riitä.. Ja näistä koirista "naamasta näkee" (joo, sen verran olen koirien, ja muidenkin eläinten, kanssa ollut tekemisissä että osaan mielestäni suht hyvin lukea ruumiinkieltä..) että eivät lapsen seuraa kaipaa, vaikkeivät ole syömässä tai nukkumassakaan.
Kerran olin itse istumassa n.3-4m päästä koirasta, ja lapsemme tuli jalkojeni juureen ja kummarruin nostamaan syliin. Sillä sekunnilla yksi näistä koirista syöksähti monen metrin päästä äristen ja "nokkaisi" lasta (ei purrut siis, vaan tökkäsi kuonollaan). Minusta ihan outoa käytöstä, koska emme olleet liian lähellä koiraa eikä mikään sitä koiraa uhannut. Tämä yksi esimerkki.
Toinen koirista näykkäisi kerran esikoistamme mahasta, koira oli silloin omistajansa ja meidän lapsen välissä ja jäi ikäänkuin "ahdinkoon" kun omistaja oli ottamassa lastamme syliin. Silloin ymmärrän tavallaan koiran hätäreaktion, mutta edelleen olen erittäin varovainen tämän koiran lähellä kuopuksemmekin kanssa.
Lääkärissä kannattaa kyllä käydä pikaiseen näyttämässä lasta, jos kerran tulehduksen poikasta jo on!!
Meidänkin kuopus on ihan tosi innoissaan kaikista eläimistä, myös koirista, tykkää niistä paljon ja haluaisi tietenkin paijata..onkin rasittavaa kun juuri nämä "läheisimmät" koirat ovat arvaamattoman oloisia, harmittaa itseäkin.
Esikoista (6v) ne jo sietävät paremmin, on ilmeisesti jo tarpeeksi iso "ollakseen normaali ihminen" koiran silmissä.
Itse pidän koirista kyllä paljonkin, mutta tosi varovaiseksi olen tullut lasten myötä. Yritän tasapainoilla sen välillä että varoitan tarpeeksi ja kerron miten käyttäydytään koirien kanssa, mutta silti välttää sitä ettei lapsille tule koirapelkoa jos liikaa varoittelen :/
Esim. se että ohi käveleviä tai kaupan edessä istuvia koiria ei ikinä mennä silittämään omin päin, tämän on esikoinen on oppinut jo vähän liian hyvin kun välillä selvästi hieman aristaen väistää ohi käveleviä ja ehkä nuuskivia koiria..
Pitäisi löytää joku hyvä superkiltti koira tuttavapiiristä, että lapset saisivat joskus koiria rapsutellakin eikä aina kuulla kieltoja.. :/
Muuten samaa mieltä kanssasi ap
mutta tiedäthän, että isä voi viettää tapaamisajat missä ja kenen kanssa haluaa, "päästät" tai et.
sanotaan näin että jos lapsi menee isälle ja isä vie lapsen hoitoon että itse lähtee ryypiskelemään niin kyllä oikeus katsoo ettei tapaamista tarvita.ainakin näin meillä.kerran isä teki näin lapselleen ja siihen loppui tapaamiset.sen jälkeen en ole lasta antanut isälle.
sain yksinhuoltajuuden.joten asiat ei vain ole aina niin kun täällä väitetään.ap olet nyt saanut valitettavasti jonkun haastamaan tänne sulle pahaa mieltä.älä välitä.vie asia eteenpäin koira ei saa purra lasta.toivottavasti tollainen rakki lopetetaan.
yleensä koirat jotka purevat lapsia saavat piikin.näin se vaan on.
Uskokaa nyt jo, ettei tuollaista koiraa lopeteta!
Koiralla on täysi oikeus puolustaa itseään, jos sen nukkumapaikkaan (= turvapaikka) tullaan häsläämään. Aikuisten tehtävä on valvoa lapsia ja koiraa, ja opettaa lapselle, että koiraa ei saa häiritä, kun se on omassa nukkumapaikassaan.
Tapaus oli valitettava, mutta niin ovat vahingot aina. Lapsi kannattaa käyttää lääkärissä joka tapauksessa. Yleensä puremahaavoja (jos siis edes puri; näykkäisystä jää ehkä pieni reikä) ei tikata, koska ovat reunoiltaan repaleisia ja nyt juttu on kuitenkin jo vanhentunut.
Meillä on itsellämme koiria. Yksi koiristamme on näppäissyt vauvaamme pari kertaa. Toisen kerran vauva otti koira takapuolesta kiinni yllättäen ja toisen kerran herätti nukkuvan koiran pesästään. Läpireikää ei tullut, mutta itku kuitenkin. Syy oli meissä vanhemmissa, koska emme estäneet tilanteita. Kyseinen koira on kuuro, joten se tulee helposti säikytetyksi, koska ei havaitse lähestyvää ihmistä/kättä. Muiden normaalisti kuulevien koiriemme kanssa ei ole ongelmia. Ne väistävät lapsia, jos haluavat olla rauhassa.
Joka päivä opetamme lapsellemme (nyt reilun vuoden vanha), miten koiria silitetään ja miten ei, ja miten koirien pitää antaa olla rauhassa, kun ne nukkuvat. Järkevintä on pitää koirat nukkumassa lapsi/koiraportin takana, jos ei itse ole 100% vahtimassa.
Noiden kahden itkun lisäksi lapsi ja koko perheemme saa koko ajan niin paljon positiivisia juttuja koirista, joten syytä ei ole kenenkään piikittelyyn tai uuden kodin etsimiseen. Vanhempien tulee aina muistaa, että heillä on vastuu lapsistaan. Koiran omistajalla taas on vastuu koirastaan.
Hei #6, jutustasi tuli kyllä sanomattakin selväksi, että et ole koiraihmisiä! Kyllä se on vanhempien tehtävä opettaa lapsille, että nukkuvaa eläintä ei häiritä! Ja 3-vuotias ymmärtää kyllä jo puhetta.
Todellakin olen koiraihminen ja minulla ollut useampi koira ja myös vähän vaikeampi rotuinen. Mutta siis asiaan.
Tottakai lapselle opetetaan että nukkuvaa koiraa ei saa häiritä MUTTA omistajan velvollisuus on kuitenkin vahtia ettei koira pure vaikka häirittäisiinkin tai jos sellainen riski on olemassa niin omilla toimillaan ESTÄÄ ettei lapsi todellakaan sitten kooiraan pääse koskemaan.
3-vuotias ymmärtää kyllä jotain, mutta ei osaa vielä ajatella syy seuraus suhteita ja muistikin voi olla kovin lyhyt ja lisäksi 3 vuotias ei tiedä mitä konkreettisesti tarkoittaa että koira puree.
eli vastuu on AINA koiran omistajalla tai sitten lapsen vanhemmalla vahtia ettei lapsi pääse koiran lähelle.
Ja jos luet tekstini niin en syyttänyt koiraa enkä lasta vaan omistajaa ja asiaan aivan liian kevyesti suhtautuvaa lapsen isää.
terveisin #6
Tulin huvikseni kurkkaamaan vieläkö olisi ketju ylhäälläja kyllä vain oli.
Nyt siis ap on jo hieman rauhoittunut, siltikin isälle vihainen.
Eipä lapsi sitten mene päiväkotiin, koska silmä on turvonnut umpeen ja rähmii ihan kunnolla.
Käytin sanaa puri lasta, koska isä asian niin minulle sanoi.
Jäljistä päätellen on kuitenkin "vain" näykkäissyt, mutta silmän kohdalta.
Parit hampaanjäljet on näkyvissä.
Isän tehtävä olisi todellakin ollut kieltää MONESTI ja selittää syy-seurausta sekä vahtia tietenkin. Lapsi on aina lapsi, eikä 3v:n muisti ole kovin pitkä.
Koiraakaan en osaa syyttää, sillä ei todellakaan ole tottunut pieniin lapsiin vaan kahteen eläkeläiseen, hiljaiseloon.
Kun vahinko kävi, niin päivystykseen olisi lapsi pitänyt viedä, vaikka jo eilen kun jo silloin silmä näytti rähmivältä.
Itse joudun tänään viemään.
Edelleen olen sitä mieltä, että siellä ei heidän tarvitse viikonloppuja viettää. Miksikö?? Isän asenteen takia! Totesi että tietenkin voi sattua uudestaankin kun ei lasta voi joka hetki koiran kanssa vahtia! Kyllä pitäisi tässä tilanteessa vahtia, varsinkin kun aikuisia on talossa 4kpl!!
Ottaa asian turhan kevyesti ja leimasi minut hysteeriseksi.
Minulla on siis yksinhuoltajuus (näin mies halusi kun erottiin)
Tapaamiset isän kanssa on jokatoinen viikonloppu.
Maintaan nyt vielä, että aina olen joustanut jos haluaa vaihtaa vkl menojensa takia, olen myös lapsen antanut ei isä ajalla jos ovat halunneet reissuun tms mennä.
Eli kyse ei todellakaan ole siitä,että haluaisin olla se hankala exä vaan ajattelen lapsen turvallisuutta.
ap
Kuullostat jo paljon selkeämmältä ja rauhallisemmalta.
Toivottavasti lapsesi silmä paranee nopeasti ja hän ei ala pelkäämään koiria.
Minustakaan syy ei ole koiran,vaan lähinnä isän. Olisi pitänyt tietenkin tarkkemin katsoa tai edes viedä lapsi lääkäriin.
t. Koiranomistaja
Koiralla on täysi oikeus puolustaa itseään, jos sen nukkumapaikkaan (= turvapaikka) tullaan häsläämään.
Käsittämätöntä ajattelua, ei voi muuta sanoa.
ja huomaan itsestäni kuinka "sekopäinen" olin...
Olin vain niiiin tolkuttoman vihainen isälle ja hänen asenteelleen...
Onneksi ei käynyt tämän pahemmin, meinaan silti pyytää lapsen isän sekä nykyisen naisen kahville ja toivon pystyväni puhumaan näistä asioista niin, että isäkin ymmärtää vastaisuudessa huolehtia ettei moista satu jos he käyvät vielä paikassa missä on eläimiä.
Ja en räyhää, nätisti keskustellaan :)
ap
että lapsen isä on ollut rakastelemassa uuden naisensa kanssa,ja lasta ei ole vahdittu......
Mielestäni jos ei ole mitään aiheeseen liittyvää niin voisi olla hiljaa..
Miksi vituttaisi? Pitääkö miehen elää selibaatissa erommi jälkeen?? Aivan, nyt rähisen siksi kun tajusin että exälläni on avovaimonsa kanssa seksielämää :D
saa silmätipat ja ehkä antibiottia.
Mitä koiraan tulee, ymmärsin että kyseessä oli nukkuva koira? Koirahan säikähtää nukkuessaan ja saattaa näykätä. Siinä missä nukkuva ihminen saattaa huiskasta. Isän olis pitänyt pitää lasta silmällä varsinkin kun koira nukkuu ja silloinkin kun syö.
Meillä on koira ja on hänkin näykkässy kun on lapsi tullut sikeää unta häirimään valvotustikkin. ja koira elää meillä kumminkin 6 lapsen kanssa ja 2 kissan...
( ja lopetettu on yksi koira joka alotti aivo kasvaimen takia pureskelemaan kaikkia ihan herreillä ollessaan.)
Ja ehdottomasti asia kuuluu sinulle.
Sinuna käyttäisin lääkärissä, jotta asiasta on ihan paperila, että mitä tämä purema on aiheuttanut. Ja tietysti sen vuoksi, ettei mitään pahaa tulehdusta pääse syntymään.
Todella outo asenne isällä ja vastuuton. Isä on velvollinen vahtimaan, ettei lapsi mene koira häiritsemään, etenkin kun on herkkä puremaan.
kadulla näykkäisi koira kadulla. Täysin yllättäen oli hyökännyt tyttöni käteen kiinni. Kyseessä on jo 11.v lapsi joka ei millään lailla käytöksellään ollut ärsyttänyt koiraa. Oli vain kävellyt ohi. Onneksi, kyseinen koira oli vain näkkäissyt, siltikin jälki kädessä on aika ruma. Jos koira olisi puraissut kunnolla, ei tytöllä enää kättä olisi (jätän nyt rodun mainitsematta, kun niistä tulee aina sanomista) Tein rikosilmoituksen, valitettavasti koiran ulkoiluttaja oli vain jatkanut matkaa, eikä antanut yhteystietojaan.
Minun puolestani kyseinen koira joutaa piikille, ei ketään saa purra. Oli kyseessä isompi tai pienempi lapsi. Nukkuu koira, tai syö tai on lenkillä.
On se tutun koira tai ei: tekisin asiasta rikosilmoituksen, menköön asia hankalaksi. Kyseessä on sinun lapsesi turvallisuus. Sinun olisi pitänyt viedä lapsi heti lääkäriin kun se sinulle tuotiin, jos kerran miehesi ei sitä ole käyttänyt. Meillä annettiin heti lääkekuuri.
Oppiipahan miehesi vahtimaan lastansa paremmin ensi kerralla, kun koira on paikalla.
Ja vielkä tiedoksi: En vihaa koiria, meilläkin on sellainen. On hyvin koulutettu ja kaiken laistet tilanteet ennakoitu: Ollaan herätelty ja viety kesken ruokailun kuppia pois..tehty kaikkea sllaista mitä pieni lapsikin saattaa tehdä..koiramme sietää lapsia todella hyvin, eikä ole millään lailla häiriintynyt.
Olen samaa mieltä kanssasi!
ymmärrän myös koiraa joka ehkä on jo vanha ja tottunut elämään hissukseen häiriöttä, tämä tulisi paikalla olevien aikuisten, lapsen isän huomioida.
Noh mutta. Pyydähän isä ja naisystävä kahville , toivottavasti näkevät sen silmänkin sitten.
Kaikkein ikävintä on se ettei lapsella ollut kokemusta koirista ja se ensimmäinenkin päättyi näin ikävästi.
tuon pahempaa seurausta tule. Lääkäriin on nyt varattu aika.
Itsellänikin on koiria ollut ennen lasta joten tiedän niistä itsekkin.
Toivon ettei lapsi ala pelkäämään koiria tämän takia, sillä olen haaveillut uudesta koirasta kohta 2v, mutta päätin odottaa kunnes lapsi on isompi ja ymmärtää paremmin eläimien päälle.
Alkaa tuo isäkin ilmeisesti tajuta, että lääkäriin olisi HÄNEN pitänyt lapsi viedä. Soittelee nyt huolissaan ja sanoo maksavansa lääkkeistä yms aiheutuvat kulut.
Pystyisin itsekkin maksamaan, mutta kerta itse haluaa niin siitä vain.
Sovimme tapaamisen illalle ja silloin keskustellaan kaikki lapsen asioista ja pyrimme pääsemään sopuun erimielisyyksissä.
Nähtävästi minun piti kerran suuttua kunnolla jotta sain isänkin myöntämään virheensä ja olevan valmis keskusteluun...
ap
lelun koiran suusta, mennä kupille jne. Vaikka taaperoa kyllä yritetään estää, mutta välillä tuo on salamaakin nopeampi. Ja koira antaa myös muut tutut lapset ottaa lelun pois suustaan, MUTTA...
kerran, kun koira nukkui sikeästi omassa nurkassaan, omalla pedillään ja meidän toinen kissa sattui vahingossa juoksemaan koiran yli, kun toinen kissa jahtasi sitä leikillään (tykkäävät tuosta leikistä) ja koira heräsi ja murahti kissalle ja yritti vielä näykkäistä.
Kissat kyllä osaavat varoa koiraa ja mitään ei käynyt. Mutta voisin kuvitella, että meidän koira voisi tuossa tilanteessa myös näykkäistä taaperoa. Meidän 2v kyllä osaa varoa nukkuvaa koiraa, koska ollaan niin monta kertaa sanottu lapselle, että nukkuvaa koiraa EI kosketa, EI, EI, EI, EI, EI ja vielä kerran EI. Ja lapsi on pikkuhiljaa oppinut sen.
Mun mielestä tuo nukkuva koira on vähän eri asia kuin ottaa ruoka pois koiralta. Koska viimeeksi mainitussa tilanteessa koira on valveilla ja tietää mitä ympärillä tapahtuu. Nukkuva koira ei tiedä paskaakaan mitä ympärillä tapahtuu ellei se sitten joko A) nuku todella kevyesti tai B) nuku silmät auki. Eli tollanen yllätys herätys tulee koiralle kuin puskan takaa, totta hitossa se säikähtää.