Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeinkirjoitusapua! Primaarinen vai primäärinen?

Vierailija
10.10.2009 |

Tai sekundaarinen vai sekundäärinen?



Kummat muodot ovat nykyisin suomen kielessä oikein, kun molempia näkee esim. akateemisessa tekstissä (kirjat, artikkelit)?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielen ja vokaalisoinnun kannalta i ja e ovat äänteitä, jotka voivat esiintyä sekä etuvokaalien että takavokaalien kanssa. Siis esimerkiksi siima ja piimä, kieli ja vielä, vettä ja kettu.

Vierailija
2/2 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielen ja vokaalisoinnun kannalta i ja e ovat äänteitä, jotka voivat esiintyä sekä etuvokaalien että takavokaalien kanssa. Siis esimerkiksi siima ja piimä, kieli ja vielä, vettä ja kettu.

Jotenkin primäärinen ja sekundäärinen kuulostavat suomen kieleen paremmin sopivilta. Primaarinen ja sekundaarinen juontunevat ko. sanojen englanninkielisistä vastineista kenties...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla