Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset jäävät ilman ruokaa, koska neuvola ei toimittanut jälkitarkastustodistusta Kelalle.

Vierailija
09.10.2009 |

Ei ole rahaa ostaa vauvalle korviketta eikä esikoiselle ripulilääkettä koska äitiyspäiväraha ei tullutkaan tililleni tänään.

Kävin jälkitarkastuksessa ja neuvolan terkka lupasi toimittaa todistuksen heiltä kelalle ja näytti vielä kirjekuorenkin, johon oli todistuksen tunkenut.

Ihan kiva, pitää vissiin soittaa lastensuojelun päivystykseen että hakevat lapset viikonlopuksi lastenkotiin syömään.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan toimittanut jälkitarkastustodistusta mihinkään, ja äitiysrahapäätöksen olen saanut jo kauan ennen tuota ja sitä äitiysrahaakin, josta 3 ekaa kk maksoi työnantaja. Onko käytäntö erilainen eri kunnissa tai tässä tapauksessa, jos työnantaja maksaa osan?

Vierailija
22/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla että täti on sen postittanut,mutta se lojuu jossain kelan pöydällä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistuksen kelalle postittaa kun vielä kuorta esitteli. En voi lähteä mahatautisen esikoisen kanssa sossuun jonottamaan juoppojen ja narkkareiden sekaan. Soitan suoraan lastensuojelun päivystysnumeroon ja pyydän hakemaan lapset, ei jaksa enää tätä kädestä suuhun elämistä lapsiperheenä.

Tämä kommentti paljastaa tän jutun provoksi. Jos oikeasti on rahat niin loppu ettei edes korviketta saa, niin varmasti menee sossuun hakemaan rahaa.

En ole muuten koskaan yhtään narkkaria tai juoppoa sossussa asioidessani tavannut. Ihan on ollut opiskelijoita, sairaita ja lapsiperheitä enimmäkseen.

Vierailija
24/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne voi soittaa ja muuten muulloinkin lähettää kirjallisen hakemuksen. Mitä sä luulet? Että sinne mennään ilman ajanvarausta ja jonotetaan jossain luukulla leipäkuponkia? Toimeentulotukia-asiat, etenkin satunnaiset, hoidetaan nykyään ihan kirjallisesti. Hakemus sisään, täti lukee sen ja tekee päätöksen ja rahat tilille. Et edes astu jalallasi sossuun, paitsi jos viet sen hakemuksen sinne postiluukkuun ihan itse.

Ja tällaisessa tilanteessa voi aivan varmasti myös soittaa sinne ja selittää tilanteen. Uskoisin heidän antavan harkinnanvaraista tukea ihan puhelintietojen perusteella, jos toimitat vaadittavat dokumentit välittömästi.

Ja 19, ymmärrätkö lainkaan kapeakatseisuudessasi ja mustavalkoisuudessasi, ettei "en halua imettää"-ajatuksen taustalla ole välttämättä joku "hankalaa ja tissit riipahtaa" peruste vaan esim. henkisiä oikeita estoja ja esteitä. Syyt imettämättä jättämiseen ovat usein kipeitä ja moninaisia.

Vierailija
25/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan toimittanut jälkitarkastustodistusta mihinkään, ja äitiysrahapäätöksen olen saanut jo kauan ennen tuota ja sitä äitiysrahaakin, josta 3 ekaa kk maksoi työnantaja. Onko käytäntö erilainen eri kunnissa tai tässä tapauksessa, jos työnantaja maksaa osan?

Eihän kunta mitään äitiysrahoja maksa vaan kela. Ja sen perusteena on tuo jälkitarkastustodistus. Sitä rahaa alkaa tulla kun jää äitiyslomalle, mutta se loppuu jos synnytyksen jälkeen ei toimita todistusta ja jo saadut rahat peritään takas. Joko sulta tai työnantajalta.

Vierailija
26/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain vaiheessa, käsittääkseni kun äitiysrahakausi vaihtuu vanhempainrahakaudeksi, rahan tulo lakkaa, eli kipin kapin Kelaan soittelemaan ellet halua jonain päivänä huomata samaa kuin ap.

Vierailija
27/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa tosi karulta, mutta jälkitarkastustodistuksella nimenomaan todistat, että odottamasi lapsi todella syntyi ja olet nyt hänen kanssaan äitiyslomalla.

Vierailija
28/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et itse vie noin tärkeää paperia kelaan? Ehkä se on vaan sitä, että kaikessa muussakin olet tottunut siihen, että muut hoitavat asiat puolestasi? Käytkö normaalisti töissä vai kuka muuten maksaa elantosi?

Vierailija
29/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä maa on pullollaan sellaisia "ammatti-ihmisiä" että on parempi hoitaa tärkeät asiat itse kuin jättää niitä toisen vastuulle. Olen enemmänkin kuin normaalijärjellä varustettu, eikä minun tulisi mielenkään jättää tärkeitä todistuksia tms. toisen postitettavaksi, yleensä olen tosiaan vienyt ne kädestä pitäen perille asti. Ihan samoin kuin muutkin tärkeät kirjeet, ja ihan samoin kuin tarkistan aina kauppakuitit, vertaan luottokorttitositetta ja verkkopankin tapahtumia lompakossani oleviin kuitteihin, tarkistan saamani laskut ym. ym. Aika paljon olisi rahaa mennyt kankkulan kaivoon ja asioita pieleen, jos olisin luottanut siihen, että "ammatti-ihminen" hoitaa. Sitäpaitsi kokemukseni mukaan neuvolaterkat ovat todella hajamielistä hösääjäporukkaa, jotka hukkaisivat oman päänsäkin jos se ei olisi hartioissa kiinni.

niin normaalijärjellä varustettu ihminen yleensä siihen luottaa. Vai pitäisikö alkaa epäillä että julkisten palvelujen työntekijät yleensäkään eivät tee mitä lupaavat?

Joillain ihmisillä elämänhallinta vaan on lohduttoman vaikeaa Miten ihmeessä jätit noinkin tärkeän lapun neuvolaterkan vastuulle? Itse olen aina huolehtinut sen omin voimin postilaatikkoon, vaikkei yhden äippärahan saapumatta tuleminen tuollaista katastrofia olisi aiheuttanutkaan.

Vierailija
30/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin helvetin hyvä syy arvostella.

Jos joku äiti ei halua ímettää syystä tai toisesta, se on äidin oma asia. Mikä hiton juttu tää on, että imettäjä = hyvä äiti, korvikemamma = huono äiti.

Mun oma lapseni oli tehohoidossa elämänsä ekat 4kk, enkä imettänyt, koska lapseni ei ollut kotona enkä jaksanut lypsää 4kk yötä päivää 3h välein, kun oli muutenkin rankkaa ja päivät vietin sairaalassa.

Älkää jaksako arvostella ihmisiä noin mustavalkoisesti!

Vierailija
31/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioinut, vaikkakaan en nyt vuoteen ja siellä on systeemi että jos meinaa saada pikatoimeentulotukea, siellä istutaan koko päivä ja jonotetaan päivystävälle sossulle, joka tekee päätöksen samantien ja antaa kaupan ostolapun käteen.

Voihan se olla että vuodessa on systeemi muuttunut, mutta ei se enää tälle viikonlopulle mitään auta.

Vierailija
32/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa tosi karulta, mutta jälkitarkastustodistuksella nimenomaan todistat, että odottamasi lapsi todella syntyi ja olet nyt hänen kanssaan äitiyslomalla.

Mun lapsi kun kuoli synnytyksessä, sain 4kk äitiyspäivärahaa mutta vanhempainrahaa en yhtään. Kävin toki jälkitarkastuksessa ihan itseni vuoksi, mutta en mä sillä todistuksella mitään tehnyt. Se on vanhempainrahaa varten, eikä sitä saa jos lapsi on kuollut.

Vierailija
33/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan olet noin holtiton ihminen, että et itse huolehdi tärkeistä papereista etkä myöskään siitä, että sulla on edes pieni vararahasto tai muu suunnitelma tiukkojen tilanteiden varalle (esim. sukulainen, joka voi varmasti auttaa) ja hädän hetkellä reaktiosi on haukkua neuvolan työntekijää ja "uhkailla" soitolla sosiaalipäivystykseen... Ehkä olisi ihan hyvä jos saisitte jotain tukipalveluita vaikka lastensuojelun kautta. Ainakaan sulla ei taida olla elämänhallinta ihan tapissaan.

Vierailija
34/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluun ja pyytää heitä hakemaan lapset pois kuin soittaa sossuun ja selittää tilanne ja saada sieltä akuuttia toimeentulotukea.

Mistä ihmeestä näitä marttyyreita oikein tulee? Ei se ole niin vaikeaa, kun meillä on maassamme toimiva sosiaalihuolto. Siis jos yhtään on itse siinä kunnossa jä järjenvoimissa, että voi asioitaan hoitaa. Leveästi ei tuossa elämäntilanetessa elä, mutta ei minun ja lapseni ainakaan koskaan, rahattomana yh:na kun opiskeluvuosina elelin, tarvinnut NÄLKÄÄ nähdä.

Terveisin: been there, done that

Vierailija
35/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on nettiyhteys (niin että tännekin pääset) niin mikset käynyt Kelan nettipalvelussa tarkastamassa, että asia on kunnossa?

Kiva haukkua toisia, kun ei nää vikaa itsessään. Thteiskunnanko pitäis sun asiat hoitaa?

Vierailija
36/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko auttaa jotenkin? Jos vaikka lainaisin rahaa, maksat takaisin sitten kun pystyt.

Laita tänne sähköpostisi osoite, niin voidaan olla privatisti yhteydessä.

Haluan auttaa! Voin auttaa myös rahallisti!

Vierailija
37/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se akka ei hommiaan hoida ja oli vielä sijainenkin.

Kävin jälkitarkastuksessa 1,5 viikkoa sitten ja tänään kysyin Kelalta että onko todistus mennyt sinne. Arvasin kyllä että neuvolanakan sijaiseen ei ole luottamista.

Onneksi varmistin, se oikea neuvolantätini soitti ja lupasi todistuksen Kelaan toimittaa. Ja jos hänkään ei sitä jostain syystä tee, ehdin kyllä rahani saada, koska äitiyspäiväraha on seuraavan kerran maksussa vasta 29.10, eikä mun sitä ennen sitä pitäisi saadakaan.

Pikkuisen provoilin, mutta jos en olisi asiaa tänään tarkastanut, olis voinut käydä juuri niin kuin kirjoitin.

Vierailija
38/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen on oikeasti mahataudissa, mutta on mulla rahaa mennä kauppaan jahka isukki tulee vahtimaan lapsia kun pääsee töistä.

Vierailija
39/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä en halua vauvalle antaa koska hänelle tulee siitä niin kauheat ilmavaivat.

Vierailija
40/41 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka arvasinkin tämän provoksi tuolla aiemmin. :) Tästä alkoi jo kehittyä kunnon keskustelu.

Mutta hyvä kun asiat ei oikeasti ole niin pahasti.