KAKSOISSUKUNIMI-mitä ovessanne lukee?
Jos naisen sukunimi on Möttönen ja menee Järvelän kanssa naimisiin, ja ottaa sukunimekseen Möttönen-Järvelä, niin mitä kotioveen tulee kirjoittaa? Tietenkin tässä tapauksessa aviopari asuvat yhdessä ja ovat kirjoilla siellä. Lasten sukunimi on pelkkä Järvelä kuten isän. Vain äiti on tupla.
Riittääkö jos ovessa lukee vain Järvelä? Eihän siihen voi kirjoittaa Möttönen-Järvelä? Tai Möttönen-Järvelä/JärveläVai voiko? Miten teillä on?
Kommentit (19)
enkä ymmärrä, miten se voisi ketään häiritä. Niitten nimethän oveen laitetaan, jotka siinä asunnossa asuvat, on niitä sitten yksi tai kymmenen - ja ovat ne sitten yksi- tai useampiosaisia. Quite simple?
-uusperheellinen-
Sukunimeni on Laakso-Töppö ja mieheni ja lapset pelkkiä Töppöjä.
Jos ovessa lukisi "Laakso-Töppö, Töppö" se näyttäisi mielestäni epäselvältä.
Ehkä järkevintä olisi kirjoittaa siihen vain "Laakso Töppö" ilman väliviivaa niin se ilmoittaa yksinkertaisesti siellä asuvien nimet.
Käyköhän tuo?
Minä olen Piha ja mieheni on Valo joten ovessa lukee Piha-Valo
Meillä lukee ovessa tyyliin: Möttönen Yli-Järvelä Meillä isompi poika on Möttönen, mies ja pienempi poika on Yli-Järvelä ja minä olen Möttönen-Yli-Järvelä. Ei olla siis vaadittu, että ovessa lukisi Möttönen-Yli-Järvelä Yli-Järvelä ;-) Huippu tietty olis, jos lukis Möttönen / Möttönen-Yli-Järvelä / Yli-Järvelä. Onnea kovasti vaan meille joulukorttejakin laittaville. Terkkuja tutuille!
Meillä lukee niin kuin teillä, eli mies ja lapsi on "Rytkönen" ja mä oon "Sutkinen-Rytkönen", joten meillä lukee Rytkönen Sutkinen, aakkosjärjestyksessä.
Jos sukunimesi on "Möttönen-Järvelä" niin tietenkin se lukee myös ovessa. Jos "Järvelä" mielestäsi riittää, niin olet henkisesti "Järvelä" ja voit luopua kaksiosaisesta sukunimestä.
Järvelä-Möttöseksi ihan pian. Menen siis Järvelän kanssa naimisiin. Huushollissa asuu edelleen osan ajasta yksi Möttönen.
Meillä lukee ovessa tyyliin:
Möttönen Yli-Järvelä
Meillä isompi poika on Möttönen, mies ja pienempi poika on Yli-Järvelä ja minä olen Möttönen-Yli-Järvelä.
Ei olla siis vaadittu, että ovessa lukisi Möttönen-Yli-Järvelä Yli-Järvelä ;-)
Huippu tietty olis, jos lukis Möttönen / Möttönen-Yli-Järvelä / Yli-Järvelä.
Onnea kovasti vaan meille joulukorttejakin laittaville.
Terkkuja tutuille!
mitä sivilisaatio on kyennyt tuubista ulos puristamaan.
Kaksoissukunimet on hienointa mitä sivilisaatio on kyennyt tuubista ulos puristamaan.
En tajua miksi kaikki ei ryhdy siihen hommaan. Suomalaiset sukunimet on vieläpä niin kauniita, että kaikki sopii loistavasti yhteen keskenään. :)
"Miten haluatte tasa-arvon ilmentyvän yhteiskunnassa?"
Naiset vastasivat nyrkit pystyssä yhtenä naisena:
"Haluammme kaksoisnimet!"
ja mun ekaksi, koska naiset tulee ensin
ei mahdu sekä Möttönen-Järvelä että Järvelä, joten siinä lukee Möttönen Järvelä.
molemmat nimet mahtuisivat varmaankin oveen, mutteivät kerrostalon postiluukun nimikylttiin :).
Ottakaa asia esille yhtiökokouksessa keväällä tai vaatikaa ylimääräinen koolle heti!
Järvelä