Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen silmälasit 'valtava'-reseptillä?

Vierailija
08.10.2009 |

Kuopuksemme, 4v, saa silmälasit. Saimme silmälääkäriltä tiedon, että laittaa lähetteen 'jonnekin', eli kun menemme laseja ostamaan, niin tuo 'jokin' taho ne maksaa (olisiko ollut joku silmäklinikka tmv.?)

Mutta vain tietyt optikkoliikkeet kuuluvat tuohon sopimukseen. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa asiasta, että mitkä liikkeet? Ilmeisesti ainakin Istru on, näin jossain paikallisessa liikkeessä sanottiin. Mutta meidän 'omassa' Instrussa ei lasten laseja ollut ollenkaan. Täytynee siis lähteä Tampereelle.

Onko kokemuksia? Ilmeisesti liikkeetkin vaihtuu aina välillä, kilpailutuksen jälkeen.

Mitä tuo 'valtava' korvaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksusitoumus, jolla vain ja ainaostaan yhdestä liikkeestä saa lasit. Kehykset ja peruslinssit maksaa sairaanhoitopiiri. Linssien ohennuksen ja pinnoitteen maksettiin itse.

Soitin juuri Instruun ja kuulin, että meillä pitäisi vielä olla joku lappu, jossa kerrotaan, että mitä korvataan ja kuinka paljon... Ei sellaista silmälääkäristä saatu, mutta puhui kyllä jostain paperilähetteestä, mutta ymmärsin, että se menisi sinne silmäklinikalle. Mutta tarkoittikohan sitten, että tulee postissa meille kotiin.

Niin, ja eiköhän se tosiaan ole, että sairaanhoitopiiri (TaYS) noi sitten maksaa...

ap

Vierailija
2/17 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmälasien hankintaan, voi olla esim vain linssien hankintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onk o mulle sitten valehdeltu? Mun lapsi kävi eka kertaa silmälääkärillä maksusitoumuksella 1 v iässä, silloin maksoin siis vain poliklinikkamaksun verran itse. sen jälkeen kaikki silmälääkärimaksut, peittolappuhoidot ja silmälasit on maksettu itse. Kysyin asiaa uudestaan 5 v neuvolassa, kun olimme muuttaneet helsingistä Vantaalle. terkkari sanoi, ettei kunta korvaa mitään. Edelleen käydään siis yksityisellä, ei mitään korvauksia ole kunnalta saatu.

Vierailija
4/17 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saatte postissa sen valta maksusitoumuksen, niin sen mukana tulee lista liikkeistä johon se käy. Mielestäni ko laki on valtakunnallinen, tiedän vain pääkaupunkisudusta. Ainain meidän liikkeessä on pieni valikoima kehyksiä jotka korvataan kokonaan, ja peruslinssit. Jos haluaa esin ohennetut linssit, tai kalliimman kehyksen erotus maksetaan itse. Lääkinnällinen kuntoutus on kriteeri eli heikkonäköisyys tms eli kaikki alle 8v ei saa.

Vierailija
5/17 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon Valtava korvaus käy. Siitä saa 7 vuoden ikään silmälasit joka toinen vuosi ja peittohoitolaput korvataan puolittain. Kehyksillä omavastuu on ollut 100€ ja laseihin pitää maksaa kovenentut pinnat itse. Meille kuuluu perusohennus valtavakorvaukseen, koska lasit ovat niin paksut +9. Ensimmäisen silmälääkärin korvasi kunta ja sen jälkeen omaan /vakuutuksen piikkiin. Meillä siis lapsella on laiskasilmä ja karsastus.

Vierailija
6/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa lasit sai ilmaiseksi KYS:ltä paikan päältä. Nykyisessä asuinkunnassamme saatiin resepti ja maksusitoumus tietylle summalle terveyskeskuksesta - summa oli suht pieni, ei riittänyt kokonaan kattamaan lasien hintaa. Meillä korvaus oli kouluikään, sen jälkeen on pitänyt maksaa itse.

Vierailija
7/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni noin 90e, jollen aivan väärin muista. Ainakin meillä on aina jäänyt suunnilleen saman verran itse maksettavaa- kun ollaan haluttu ostaa lapselle mukavat ja kivat lasit.

Tosiaan Helsingissä esim. on yksi ainut optikkoliike, joka hoitaa lastenklinikan asiakkaat. Eli ei mene niin, että kaikista instruista saisi ostaa.

Vierailija
8/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku omavastuu kehyksissä viimeksi oli. Linssit kuitenkin korvattiin ihan täysin. Mulla on kaksi lasta saanut lasit valtavalla, kahdelle taas on jouduttu ostamaan itse.

Vierailija
9/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on "vain" heikentynyt näkö, niin sitten ei. Meidän kahdelle lapselle saatiin laiskan silmän ja peittohoidon takia.

Vierailija
10/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäristähän se on pääasiassa kiinni, kenelle hän kirjoittaa valtavan ja kenelle ei.

Vierailija
11/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella lapsella lasit, toisella paha karsastus ja reilu +4 kummassakin silmässä. Toisella lievempi karsastus ja reilu +7 ja+9 silmissä. Keskisuomessa korvattiin vain kahdet lasit (linssit kokonaan ja kehykset 85e asti). Oys:ssa saa 10 vuotiaaksi asti kaikki lasit ilmaiseksi. Sitä en tiedä, onko kehyksiin tullut joku maksuraja tms. Ihan mistä vaan liikkeestä ollaan saatu ostaa kun saatiin maksusitoumus mukaan.

Mutta 7v on jo silmälääkäreissä (kunnallisella puolella) hypätty ja en koskaan oo kuullut mistään VALTAVAsta

Vierailija
12/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee ensin soittaa Tampereen Instruun ja varmistaa asia.

Joo, meillä on tytöllä suuri ero silmien välillä, ja toinen laiskempi. Ja ehkä vielä joudumme peittohoitoakin kokeilemaan.

ap

Vierailija
13/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella lapsella lasit, toisella paha karsastus ja reilu +4 kummassakin silmässä. Toisella lievempi karsastus ja reilu +7 ja+9 silmissä. Keskisuomessa korvattiin vain kahdet lasit (linssit kokonaan ja kehykset 85e asti). Oys:ssa saa 10 vuotiaaksi asti kaikki lasit ilmaiseksi. Sitä en tiedä, onko kehyksiin tullut joku maksuraja tms. Ihan mistä vaan liikkeestä ollaan saatu ostaa kun saatiin maksusitoumus mukaan.

Mutta 7v on jo silmälääkäreissä (kunnallisella puolella) hypätty ja en koskaan oo kuullut mistään VALTAVAsta

Vierailija
14/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika täyttää marraskuussa 8, ja just sai toiset silmälasinsa VALTAVAlla. Täällä on saanut itse valita optikkoliikkeen; ekalla kerralla ostettin Silmäasemalta, tokalla Instrusta. Ekalla kerralla maksusitoumus oli 130e, itselle jäi maksettavaa jotain 60e. Toisella kertaa maksusitoumus oli 150e, itselle ei jäänyt maksettavaa ollenkaan. Eli täälläpäin on tuolla maksusitoumuksella voinut maksaa sekä linssit että sangat.

Pojalla on lievää karsastusta, johon peittohoito menossa.

Vierailija
15/17 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksusitoumus, jolla vain ja ainaostaan yhdestä liikkeestä saa lasit.

Kehykset ja peruslinssit maksaa sairaanhoitopiiri. Linssien ohennuksen ja pinnoitteen maksettiin itse.

Vierailija
16/17 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttäremme oli pieni hänen lasinsa korvasi sairaanhoitopiiri, se edellytti sitä että hän sai sai sairaalasta maksusitoumuksen. Nyt hän on jo melkein täysikäinen ja saa silmälasiensa linssit ilmaiseksi valtava korvauksen kautta, sangat, ohennukset ja muut erikoisuudet maksamme itse. Silmälääkärikäynnin yhteydessä pitää täyttää korvaushakemus ja vastaanottoapulainen on sen täyttänyt pyynnöstämme. Meidänkin paikkakunnalla on nykyisin vain yksi liike josta laseja saa ostaa tällä korvausmenetelmällä. Tyttäremme saa tätä korvausta koska hänellä on niin huono näkö. Korvauksen kait saa jos on -10 näkö tai huonompi, tai jotain muuta vaivaa. Korvausasia pitää hoitaa enen lasienostoa, jälkikäteen sitä ei saa.

Vierailija
17/17 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni noin 90e, jollen aivan väärin muista. Ainakin meillä on aina jäänyt suunnilleen saman verran itse maksettavaa- kun ollaan haluttu ostaa lapselle mukavat ja kivat lasit.

Tosiaan Helsingissä esim. on yksi ainut optikkoliike, joka hoitaa lastenklinikan asiakkaat. Eli ei mene niin, että kaikista instruista saisi ostaa.

Ja laseja saa ostaa aika monesta liikkeestä (pitkä lista liikkeitä tuli liitteenä maksusitoumuksen mukana), instrujakin oli useampia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi