Millon vauva-arki helpottaa?
Vauva on 5vk ja kovasti odotan millon tulee jotain tolkkua tähän hommaan. Iltaisin itkeskelee / huutaa, päivisin saattaa nukkua hyvätkin unet tai sitten ei. koko ajan tuntuu ettö vauva on sylissä, juurikaan ei viihdy itsekseen esim sitterissä että sain vaikka kahvin keitettyä. Isommatkin sisarukset pitäis hoitaa ja kotihommat tehdä... Miksi mä en muistanut että tää on tällaista pienen vauvan kanssa? Millon tää helpottaa??
Kommentit (34)
siihen saakka oli jatkuvaa viihdyttämistä, huutamista, kiukuttelua jne. Silloin alkoi ymmärtää puhetta ja jaksoi odottaa noin minuutin ajan jotakin asiaa.
siihen saakka oli jatkuvaa viihdyttämistä, huutamista, kiukuttelua jne. Silloin alkoi ymmärtää puhetta ja jaksoi odottaa noin minuutin ajan jotakin asiaa.
Ihanan rehellisiä vastauksia muuten kerrankin ;)
Minustakin alle 2v:n kanssa on toDELLA rankkaa, etenkin alle 1,5 v:n kanssa.
... kun saa lapset päivähoitoon ja saa olla päivät rauhassa, ainakin mulla. Olen kyllä päässyt helpolla, koska puolen vuoden jälkeen yöt on nukuttu enimmäkseen heräilemättä.
Meillä 6-kk huonosti nukkuva (herää n. 6 kertaa yössä) touhuaja. Hereillä ollessa koko ajan vaarallisissa puuhissa.
Musta ihan pienen lapsen kanssa oli vielä suht helppoa, tän suomenseisojan kanssa on sydän ihan syrjällään jatkuvasti ja silmät ristissä vuolen vuoden univeloista.
Mutta ihana on, juu. Tsemppiä vaan muillekin.
2-vuotiaana nukkui lähes yönsä, jos nyt pari kertaa heräsi, niin ei se miltään enää tuntunut - verrattuna siis siihen, että ennen huusi yötä päivää, nukkui max 15min.
Tokikin kuvioihin astui siinä vuoden iässä vielä hillittömät raivarit, joten ei se sinällään tilannetta parantanut. Vaan sitten, kun sai alkaa nukkumaan lähes normaalin ihmisen yöunia, niin oli helpompi kestääkin sitä huutoa...
Ja minuutti, kyllä, se voi olla pitkä aika, jos ennen ei ole ollut tyyliin sekuntiakaan hiljaa :D Paitsi sen 15min nukkuessaan...
Tosin silloin meidän lapsillamme on alkanut se surullisen kuuluisa uhmaikä :)
itkua ja huutoa.
Kaikki mahdollinen tuli kokeiltua, mikään ei auttanut.
Vuoden vanhana alkoi juomaan laktoositonta maitojuomaa, niin itkuisuus loppui samantien.
Tässäkin huomaa, miten erilaisia lapset on. Mä odottelen täällä esikoiseni (tyttö) kanssa vieläkin, että milloin se helpottaa - hän täytti viikko sitten 4v. Kuopukseni (poika) kanssa helpotti siinä n. 3vkon ikäisenä, eli 5kk sitten. Nämä lapset ovat keskenään kuin yö ja päivä.
Voimia! Nuuhki vauvaa, se on ihana!
2 kk ikäinen nukkui jo yönsä hyvin
viihtyy aamulla sitterissä, että saan itse syötyä ja ruokittua isosiskon. Samoin päivällä viihtyy hereillä hyvin sitterissä tai lattialla, varsinkin jos sisko pitää seuraa. Tänään keksi sitterissä roikkuvat lelut ja niitä oli kiva tuijotella. Iltaisin tosin edelleen viihtyy lähinnä tissillä tai sylissä, mutta silloin onneksi on mies apuna.
Meilläkin ensimmäiset viikot poika lähinä huusi hereilä ollessaan, jos ei syönyt. Mutta äkkiä tilanne on muuttunut ja myös se alun kurjuus unohtunut. Nyt meillä on iloinen ja hymyilevä vauva! =)
Nyt tuntuu että joka päivä taistelen jaksamisen kanssa, ja nimenomaan sen jaksamisen etten masennu tähän koko hommaan. huoh.
on ollut se raja, missä vauva on ryhtynyt nukkumaan enempi öisin ja olemaan virkeämpi päivällä, monilta osin helpottaa kun vauva on 7 kk ja siitä ylöspäin. Vastasyntyneen kanssa on tosi levotonta menoa, näin on ja hirvittävän uuvuttavaa, pahin menee kyllä kohta ohi, voimia
2kk: ei enää huutanut koko aikaa, vain iltaisin
3kk: iltahuudot hävisivät
6kk: yöt helpottivat ja lapsi alkoi olla enemmän kiinnostunut ulkomaailmasta. Oli useimmiten hyvällä tuulella, itki harvemmin ja itkun syy oli selkeämmin pääteltävissä kuin aiemmin.