Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"vapaa-ajattelija" = pakana

Vierailija
07.10.2009 |

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole mitään muuta keinoa olla ateisti =). Ateisminpalvelus-ateisti on uskossa!

niin pääsee uskonnon rippeistä eroon.

Vierailija
62/84 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole mitään muuta keinoa olla ateisti =). Ateisminpalvelus-ateisti on uskossa!

Jos kinkun syömisellä ja joululahjojen antamisella on ateistin mielestä maagisia vaikutuksia, kyseessä on uskonto. Minä en usko, että joululauluille altistuminen pilaa loppuelämäni tai tekee minusta jotenkin vähemmän puhtaan ja vanhurskaan ihmisen. Olet NIIN uskossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kinkun syömisellä ja joululahjojen antamisella on ateistin mielestä maagisia vaikutuksia, kyseessä on uskonto. Minä en usko, että joululauluille altistuminen pilaa loppuelämäni tai tekee minusta jotenkin vähemmän puhtaan ja vanhurskaan ihmisen. Olet NIIN uskossa.

Sen sijaan luulen, että on pelottavaa laittaa oma elämänsä uusiksi niin, ettei uskonto vaikuta siihen millään lailla. Perinteet, juhlat, jne. Mutta aina löytyy omia tapoja juhlia ja uusia perinteitä - ilman uskontoa.

Vierailija
64/84 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäs olla luokittelu erikseen. He ottavat uskonnosta vain juhlapäivät ja kun kirkollisveroa pitäis maksaa heittäydytään ateistiksi :)

Vierailija
65/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäs olla luokittelu erikseen. He ottavat uskonnosta vain juhlapäivät ja kun kirkollisveroa pitäis maksaa heittäydytään ateistiksi :)

Olen ateisti, mutta kuulun silti kirkkoon. Ja vaikka en kuuluisikaan, sori nyt vaan kristityt, itse olette pöllineet pakanoilta juhlapäivät! Oikeasti tuo käsitys että juhlat olisivat jotenkin kristitttyjen ansiota, on lievästi sanoen tietämätön ja lapsellinen.

Itse olen sitä mieltä, että aidointa ateistmia on olla uskonnon suhteen evvk. Jos uskonnosta on jollekulle iloa, siitä vaan. Uskonto ja politiikka pitää pitää visusti erillään eikä uskovaisia saa päästää päättämään kenekään asioista. Uskonnottomille pitää olla vaihtoehtoja.

Mutta, en rupea rakentamaan ateismista itselleni uutta kirkkoa.

Vierailija
66/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minä minä minä"-ajattelu.

Kristinuskolle tärkeitä juhlia ovat mm. joulunaika ja pääsiäinen, lapsen kastaminen, ripille pääsy, häät ja hautajaiset...

Vierailija
67/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku miettisi sellaisia ettei voi olla joulupukkia koska se on vanha pakanallinen tapa. Siis jostain tuhansian vuosien takaa alunperin. Härregud, mitä ihmeen merkitystä sillä silloin enää on mistä se on peräsin kun joka ikinen pakana on maannut haudassa jo tuhat vuotta? Ei kukaan usko enää että joulupukilla on mitään uskonnollista merkitystä. Minusta joulupukin karttaminen ateismin nimissä on pohjimmiltaan samanlaista maagista ajattelua kuin uskontokin. Että punaiseen pukuun pukeutuneella naapurinisännällä on yhtäkkiä jotain ihmeellistä taikavoimaa.

Vierailija
68/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskolle tärkeitä juhlia ovat mm. joulunaika ja pääsiäinen, lapsen kastaminen, ripille pääsy, häät ja hautajaiset...

Niin varmaan, niin kuin kaikille muillekin uskonnoille, muodossa tai toisessa?

Vierailija
69/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olisit nro 16 jos sanoisin vastaavasti että "ateisteja ei saa päästää päättämään kenenkään asioista!" Ymmärrätkö suvaitsemattomuutesi?

Itse olen sitä mieltä, että aidointa ateistmia on olla uskonnon suhteen evvk. Jos uskonnosta on jollekulle iloa, siitä vaan. Uskonto ja politiikka pitää pitää visusti erillään eikä uskovaisia saa päästää päättämään kenekään asioista. Uskonnottomille pitää olla vaihtoehtoja. Mutta, en rupea rakentamaan ateismista itselleni uutta kirkkoa.

Vierailija
70/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöllineet pakanoilta juhlapäivät!? Olipas taas mielipide. Ja että muut käsitykset tietämättömiä ja lapsellisia. Salli mun nauraa, sori vaan :)

Vierailija
71/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olisit nro 16 jos sanoisin vastaavasti että "ateisteja ei saa päästää päättämään kenenkään asioista!" Ymmärrätkö suvaitsemattomuutesi?

Tarkoitin sitä, ettei uskovaisia saa päästää päättämään päiviräsästyyliin. Että esim. homoille ei voi sallia ihmisoikeuksia homeisten, 2000 vuotta vanhojen, tulkinnanvaraisten kääröjen perustella. Homojen ja lesbojen adoptio-oikeutta tutkitaan sen perustella, mitkä ovat ASIA-ARGUMENTIT puolesta ja vastaan.

Vierailija
72/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöllineet pakanoilta juhlapäivät!? Olipas taas mielipide. Ja että muut käsitykset tietämättömiä ja lapsellisia. Salli mun nauraa, sori vaan :)

"Joulun taustalla ovat muiden perinteiden ohessa kaksi pakanallista talvipäivänseisausjuhlaa, Yule ja Saturnalia".

Vierailija
73/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun talvipäivänseisaus oli auringon syntymäpäivä, monien muinaisten jumalien ajateltiin syntyneen tuolloin. Jopa Rooman keisarien ajateltiin syntyneen talvipäivänseisauksena, oli heidän todellinen syntymäpäivänsä mihin aikaan vuotta tahansa."

Vierailija
74/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ OLEN OIKEASSA! JA MUUT ...

TÄSTÄ ON AINA SODITTU. TODELLAKIN KANNATTAA.

Vierailija
75/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä todellinen pasifisti ikimaailmassa suostu pelaamaan pesäpalloa!

Vierailija
76/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovan on varmaan vaikeeta ymmärtää että jotkut ei tunnista mitään uskonnollista elämänkatsomuksessaan. Ei jumalaa, ei saatanaa, ei kreationismia, ei kuoleman jälkeistä elämää jne. Mä en nyt ole ihan varma pakanan määritelmästä, mutta itse ainakin katson olevani vapaa-ajattelija.

No toi nyt on vähän jännästi sanottu että juhlapyhät ois pöllitty, mutta vahvastihan se näyttää että uskonnollisuus on hiljalleen kiinnittynyt juhliin joita on vietetty juuri jouluna.

Muutenkin tuntuu että uskonnot on liimattu olemassa olevien luonnonlakien päälle. Kuten jeesuksen syntymä on juuri silloin kun päivä alkaa taas pidentyä, eli uuden vuoden syntymä. Jumaluutta ja pyhää henkeä verrataan valoon joka lisääntyy kevättä kohti. On kaksitoista opetuslasta, kuten on kaksitoista kuukautta. Näyttäisi että ensin on juhlittu aurinkoa ja vuoden aikojen kiertoa. On kasvukauden alun juhlat, ja toisaalta sadonkorjuun juhlat. Kaikkihan on kuitenkin lähtöisin auringosta. Auringosta peräisin oleva energia mahdollistaa elämän maapallolla.

Lopulta siis taitaa olla niin että kristinuskot ja muut on niitä epäjumalia joita on alettu palvoa. Siitä se pölliminen kai sitten tulee. Meillä ihmisillä on vaan vahva tarve uskoa. Me ollaan kuolemanpelkoisia ja vailla vahvaa auktoriteettia. Pääosin se johtuu kehittymättömyydestä mutta tuntuis että kun ihmiset on fiksumpia ja kouluttuneita niin silmät alkaa avautua huijauksesta.

Ymmärtääkää uskovaiset se että kun se silmien avautuminen tapahtuu niin se suututtaa monia. Sitä on kuitenkin uskomusten takia rahastettu ja tapettu maailmanhistoriassa ihan sumeilematta. Jumalalla tuntuu olevan aina rahapula. Se kontrasti minkä moskeijat, kirkot ja rukoushuoneet tekee yhteiskunnassa on irvokasta. Kansan kuoleman pelkoa on käytetty hyväksi ja kerätty rahaa joilla on rakennettu palatseja.

Uskonnot on sairaita.

Vierailija
77/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakana ei edes tiedä, että niitä on olemassa. Ateisti on tehnyt valinnan, ettei usko jumalaan/jumaliin. Ja vapaa-ajattelija taas ei ole sama kuin ateisti, vapaa-ajattelija on vain tietyn yhdistyksen jäsen. "Vapaa-ajattelu" ei ole mikään tieteellinen suuntaus, vain yhdistyksen nimi.

Vierailija
78/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, nostan sulle hattua! Yleensä ateistit on sen verran kaksinaismoralistisia, että niillä on aina selitys takataskussa, miksi sunnuntain parempi palkka koskee myös niitä. Vaikka eihän sen pitäis. Ei sunnuntai ole ateistille sen kummempi päivä. Se on pyhäpäivä vain kristityille.

Vierailija
79/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan, niin kuin kaikille muillekin uskonnoille, muodossa tai toisessa?

' :D :D :D

Vierailija
80/84 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä, yhteiskuntamme pitkälti pyörii luterilaisen "kalenterin" ympärillä, tätä faktaa ei yksilö voi muuttaa uskoi tai ei (kuului kirkkoon tai ei). Ei normaalisti esimerkiksi voi valita, että haluaakin pitää viikkovapaansa maanantaina ja tiistaina lauantain ja sunnuntain sijaan.

kuten tuplapalkasta sunnuntaisin?

Kuule, nostan sulle hattua! Yleensä ateistit on sen verran kaksinaismoralistisia, että niillä on aina selitys takataskussa, miksi sunnuntain parempi palkka koskee myös niitä. Vaikka eihän sen pitäis. Ei sunnuntai ole ateistille sen kummempi päivä. Se on pyhäpäivä vain kristityille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän