Jos äidillä ja isällä on kovin erilainen tulotaso ja perheen kulut maksetaan tiukasti puoliksi;
kumman elintason mukaan lapset elävät?
Esim. suurempituloinen puoliso_a haluaa ostaa kalliin talvihaalarin ja kengät, mutta pienempituloinen puoliso_b ei halua tai pysty maksamaan omaa osuuttaan, kumpi haalari ostetaan?
Entä miten lomamatkat toteutetaan? Entä vakuutusturva?
Kommentit (23)
että kukin maksaa juuri tasan puolet kaikista yhteisistä menoista, se ei ole Oy ME Ab, vaan kaksi erillistä Oy Minä Ab:tä. MItä järkeä perustaa perhe tuollaisella asenteella ylipäätään?
Minusta perheen määritelmään sisältyy näkemys yhteistaloudesta. Muussa tapauksessa kyseessä on kimppa-asuminen. Näin ajattelee myös lainsäätäjä ym viranomaiset, koska puolison tulot vaikuttaa erilaisiin etuuksiin/maksuihin ym.
että kukin maksaa juuri tasan puolet kaikista yhteisistä menoista, se ei ole Oy ME Ab, vaan kaksi erillistä Oy Minä Ab:tä. MItä järkeä perustaa perhe tuollaisella asenteella ylipäätään?
Jos menoja sumplitaan jollain 3/8 mulle ja 5/8 sulle tavalla, niin lasketaanko näissä perheissä todella jokaisen hankinnan jälkeen, mikä oli sun osuus ja mikä mun ja sit toinen tilittää oikeita summia????
Mites se haalarin osto, jos hyvätuloinen haluaisi ostaa 150 euroa maksavan haalarin ja pienempi tuloiselle se 3/8kin siitä on liikaa...
Perheessä tulee kaikilla olla sama elintaso! Pitkässä juoksussa todennäköisesti tulee erilaisia kausia kummankin tuloissa.
Meidän perheessä tuloerot on aina otettu huomioon yhteisissä menoissa ja hyvin on toiminut. Asuntokulut, jotka vie leijonanosan meidän tuloista, maksetaan siinä suhteessä kun on tuloja, ei puoliksi eli se maksaa enemmän, kenellä enemmän tuloja. Muut menot maksetaan puoliksi, ruoka, vakuutukset, lomat. Ja omat tilit on molemmilla.
Ollaan puolison kanssa molemmat aika nuukia, ja kun maksetaan vain omat osuutemme, ei tule raha-asioista kiistaa. Työlästähän tämä laskeskelu voi olla, mutta toimii.
Niin ja ne talvihaalarit ostetaan lapsilisillä.