Vilkkaalle tytölle valjaat?
Onko kellään kokemuksia lastenvaljaista? Käyttääkö niitä enää nykyään kukaan? Omassa lapsuudessani sellaisia vielä näkyi.
Olen aatellut hankkia valjaat meidän 2,5v tytölle, joka on todella nopea liikkeissään ja tykkää kuitenkin kävellä pitkiäkin matkoja. Asutaan kantakaupungissa kerrostalossa ja esimerkiksi puistoon käveltäessä joudun koko ajan roikottamaan tyttöä kädestä, ettei juokse auton alle. Rattaat toki löytyy, mutta niiden kanssa on jotenkin tuskaista kulkea ahtaissa kaupoissa, puhumattakaan siitä että pitäisi useita kertoja päivässä kantaa sekä rattaat että lapsi neljänteen kerrokseen. Kunto toki pysyy näin hyvänä, mutta helpommalla pääsisi jos kauppareissullakin voisi tavarat kantaa repussa ja napata lapsi kainaloon.
Kommentit (75)
vielä ovi levällään), että sinne on helppo sitten viedä omat tykötarpeet tulipaloa varten päiväsaikaan, joten siksi en nyt ole nähnyt kovin pahana rattaiden säilytystä päiväsaikaan rapussa.
T. palomiehen vaimo
Minun äitini muutti pikkukylästä Helsinkiin neljän alle 5-vuotiaan kanssa. Kahdelle vanhimmalla (eli minulle ja isosiskolleni) oli lastenvaljaat, ja kaksi nuorinta istuivat tuplarattaissa. Valjaita käytimme hyvin harvoin, vain joissain isoilla messuilla tai suurissa kauppakeskuksissa. Muuten kuljimme kyllä vapaasti äidin vierellä eikä haavereita sattunut, kun oli vaarat kerrattu moneen kertaan.
Itse en ole käyttänyt lapsellani valjaita, kyllä vilkkaatkin lapset oppivat kulkemaan ja kiertelemään varovaisesti, kunhan tarpeeksi opastaa ja kerta esimerkkejä.
En kuitenkaan ole yleisesti valjaita vastaan, sillä itselleni jäi niistä varsin positiivinen kuva:)
Eikä ap:nkaan mielestäni tarvitse vielä poismuuttoa ajatella, kun ensin kokeilee ratkaisuksi noita valjaita. t. Etu-Töölöstä
Juu, ap ei todellakaan ajattele muuttoa minnekään pöndelle. Olemme keskustaihmisiä ja keskustassa tulemme aina asumaankin. Lähiöelämä ei ole meitä varten!
ap
(Espoossa) rapuista löytyy puutuolia vanhuksille, kukkaruukkuja, joulun aikaan joulukuusi, puuvartinen harja, rollaattoria, lastenrattaita ja ties mitä ämpäriä ja nyssäkkää, mitä joku hetkeksi jättää rappuun. Ja joskus jopa ihmisten päällysvaatteita, kun joku pitää juhlat ja pitää narikan rapussa. Toivottavasti saat palomiehen vaimo vielä yösi nukuttua. Talo on ollut lähes 50 vuotta pystyssä ja vielä kertaakaan ei ole kukaan käynyt tuikkaamassa niitä rattaita tuleen...
Kyllä lähiöissä ihan tyypillisesti 4-5 -vuotiaat alkavat leikkiä keskenään pihoilla. Terve aikuinen ei rajoita normaalia lasten kehitystä ja itsenäistymistä sairaalloisilla ja neuroottisilla peloillaan. "Paha setä" pystyy nappaamaan vaikka 10-vuotiaan autoonsa helposti koulumatkalta jos haluaa. Tällaisten setienkö takia sitä pitäisi tehdä elämänsä vaikeaksi. Kannattaisi hieman tutkia, kuinka suuri riski Suomessa on sille, että paha setä vie nukkuvan vauvan espoolaisen nukkumalähiön kerrostalon takapihalta?
mutta miten pienen vauvan nukuttamine pihalla "kehittää" ja "itsenäistää" lasta? Ja itse ainakin rakastan lastani niin paljon että en halua ottaa sitä riskiä että joku hänet veisi. Ei tartte kun olla joku pienempi koululainen joka päättää katsoa lasta vaunuista ja yrittää nostaa hänet sieltä ja hupsis vaan kun tippuu katuun pääeellä. Ja niin kuin sanoin, hyvä sulle joka asut siellä espoossa, täällä kaupungissa meillä hieman eri tilanne
Olen itse asunut aikuiseksi asti keskustassa ja lapsilleni haluan parempaa. Nyt asumme lähiössä, jossa pienet lapset voivat mennä pihalle keskenään leikkimään piilosta, hippaa yms. Ympärillä on ihanan väljää, kiviä joilta hyppiä, puita joihin kiipeillä ja paljon kavereita.
Itse haikailen kaupunkia ja sinne palaan kun lapset ovat isoja. Lapsille tämä on kuitenkin parempi ympäristö - lapset tarvitsevat turvallisen reviirin, jolla pyöriä eli isomman kuin se asvalttipihan hiekkalaatikko.
Me asuimme aiemmin Helsingin keskustassa ja esikoisemme halusi kävellä 1-vuotiaasta asti puistoon, kauppaan yms. Ei kuitenkaan halunnut pitää kädestä kiinni, vaan halusi kulkea ns. vapaana. Sehän onnistuisikin jossain muualla, mutta ei 1-vuotiaana Helsingin kantakaupungissa. Siksi ostin lapselle valjaat. Lapsi rakasti valjaitaan ja pystyi kävelemään ja juoksemaan paljon helpommin, kun oli molemmat kädet vapaana. Tietenkin olisin voinut lähteä sille "Jos et pidä kädestä kiinni, menet rattaisiin"-linjalle, mutta pidin tärkeämpänä lapsen intoa kävellä. Aika tasan 2-vuotiaana käytettiin viimeisen kerran valjaita ja sen jälkeen lapsi sai kävellä kädestä kiinni pitämättä (eli ihan vapaana meni) useita metrejä meidän edessä tai perässä lähes kaikilla kaduilla, eikä KOSKAAN yrittänytkään mennä kadulle tms. Toisin kuin muut 2-vuotiaat, jotka olivat siihen asti istuneet kaikki matkat rattaissa, eikä heillä ollut mitään käsitystä siitä, miten kadulla kuljetaan.
Syöttötuolissa esikoinen ei koskaan tarvinnut valjaita, koska ei koskaan yrittänyt nousta niistä itse pois. Kuopus sen sijaan oli syöttötuolissa valjaissa, koska on pienestä asti kiivennyt kuin apina. En jaksanut joka ruokailun aikana laittaa 1,5-vuotiasta aina vaan uudelleen ja uudelleen syöttötuoliin takaisin istumaan, vaan valjaat tekivät ruokailuista helpomman. Kun ikää ja järkeä tuli pienen päähän vähän enemmän, on kyllä aika istunut ruokailun loppuun asti tuolissa, mutta jos kiipeilyvimma on loputon ja ikää alle 2 v, on valjaista paljon apua.
Kuopuksen ollessa sen ikäinen (n. 1,5-vuotiaasta alkaen), että halusi itse kävellä esim. puistomatkoja, asuimme sellaisella seudulla, missä voi noin pienen päästää "itsekseen" kävelemään. Autoteiden ylityksiä on muutama, mutta muuten ei autoteitä matkalla ole. Jos yritti temppuilla autotien ylityksen kanssa, joutui samantien rattaisiin. Hyvin toimi sekin, mutta keskustassa asuessa en viitsisi rattaita ottaa joka paikkaan vaan rangaistusmahdollisuuden vuoksi, joten siellä olisin käyttänyt kuopuksellakin valjaita.
Rattaiden säilytyksestä vielä. Keskustassa on tosiaan aika vähän taloja, missä on hissi tai vaunuvarasto, joten monille ainoa vaihtoehto on joko kantaa/rynkyttää rattaat omaan kotiinsa tai säilyttää rattaat vastoin paloturvallisuussääntöjä (vai onko ne ihan lakeja) rappukäytävässä. Tai muuttaa pois, esim. Espooseen, heh =) Pihalle en minäkään keskustassa rattaita jättäisi, koska siellä varastettiin rattaita rappukäytävistäkin. Ja aika harva paikka keskustassa on slummia, joten sen asian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä... Mietipä sitä espoolainen!
Tiedän myös noita ap:n mainitsemia Jugend-talon jyrkkiä portaita, jotka on monet aikuisellekin raskaita nousta, mutta tavallisia portaita mun mielestä pitäisi kyllä viimeistään 2-vuotiaan kävellä ihan itse. Eli 2,5-vuotiasta en kantaisi kuin ihan ääritilanteessa. En Jugend-talossakaan kuin korkeintaan viimeisen/viimeiset kerrokset.
Oletko kysynyt, missä teidän talossanne saa säilyttää rattaita?
säilyttää asunnossa sisällä. Jokaisssa kämpässä nimittäin on iso eteishalli ja sinne meidänkin rattaat ja pyörät hyvin kyllä mahtuvat. Mitään velvollisuutta taloyhtiöllä ei ole järjestää erillistä rattaidensäilytystilaa.
Asun itse Pohjois-Helsingissä rauhallisella asuinalueella, mutta meiltä varastettiin esim. lapsen polkupyörä häkkivarastosta, ja tosi monilta naapureilta olen kuullut samaa. Usein näkee näitä varastettuja pyöriä yhdestä lähistöllä olevasta ojasta. Yksi kerta oli tossa kiskan seinällä ilmoitus, jossa joku perhe kaipaili kadonneita uusia rattaitaan... No löytyihän ne, perinpohjin rikottuina kadulta. Itse jopa näin naapuruston poikalauman laskevan näillä rattailla mäkeä... (En tosin silloin vielä tiennyt, ettei pojilla ollut oikeutta näihin rattaisiin). Eli pointtina siis, että tavara ei ole turvassa MISSÄÄN! Ei edes niillä kaikkein rauhallisimmilla alueilla.
pihalla vain silloin, kun on nukahtanut vaunuihin matkalla kotiin ja annan hänen hetken vielä nukkua, kun menen itse jo kotiin. Normaalisti hän nukkuu kyllä omalla parvekkeella. Tuo itsenäistyminen yms. koski tietysti isompia lapsia.
Itse rakastan lapsiani niin paljon, että annan heidän kasvaa turvallisessa paikassa, vaikka itse kaipaankin keskustaan. Laitan kuitenkin lasten edun omani edelle. Nykypäivänä harva tähän taitaa pystyä.
42 Ei ehkä sinua varten, mutta lapsiasi varten se on.
Itse olen kasvanut kantakaupungissa, enkä koe jääneeni mistään paitsi. Päin vastoin, mielikuvitus kehittyi kivikaupungissa kasvaessa. Keskustassakin on leikkipuistoja ja tosi kivoja pihoja nykyään (käy vaikka portin raosta kurkkimassa).
Sitä paitsi pääseehän sieltä aina helposti muunkinlaiseen ympäristöön. Ihan julkinenkin liikenne kuljettaa helposti mihin ilmansuuntaan hyvänsä.
Kyllä se Malmin olemassaolo vaikuttaa koko alueeseen juuri kuvaamallasi tavalla.
Aloinkäyttämään ensin kaupan ostoskärryissä heti kun alkoi niissä isttumaan. Neiti kun ois halunnu nousta niissä pytyyn enkä todellakaan halunnut löytää häntä kaupan lattialta loukkaantuneena.
Kävelyn tullessa kuvioihin mukaan käytin valjaita myös esim. vilkkailla paikoilla kävellessämme sekä olivat kanarian reisuulla ehdottomat reilu puoltoista vuotiaalla.
Flexi valjaisiin,joku ehdotti: olen tehnyt niin tosin silloin olimme vuokranneet mökin leirintäalueelta, jossa tie kulki ihan mökin vierestä. Minun piti saada ruoka tehtyä ja laps ei pysynyt mökin vieressä yhtään.
Laitoin koiran toiselle puolelle kaidetta kiinni ja tytön valjaissa flexillä toiselle puolelle ja hyvin sujui. Leikki siinä ihan tyytyväisenä ja minä sian ruuan valmiiksi ilman että tarvitsi huolestua neidin tekemisistä.
Syöttötuolissa valjaat oli kans ehdottomasti tarpeelliset.
Meillä valjaita käytettiin kauppareissuilla ja syöttötuolissa n.3-vuotiaaksi asti,eli kunnes tuli hieman järkeä päähän.
Noista valjaista tuli niin automaattinen asia tytölle, että kun tulimme kaupan parkkipaikalle ja samalla kun otin hänet pois autosta ojensi hän kätensä valjaiden laittoa varten.
Osta vaan valjaat ja käytä niitä aina kun katsot ne tarpeelliseksi.
noin 5-vuotiaalla lapsella on hyvä olla turvallinen reviiri heti kotioven ulkopuolella vai lähettäisitkö alle kouluikäisen bussilla lähiöön seikkailemaan.
Meillä oli Töölössä kiva piha, mutta talossa ei ainuttakaan lasta ja se piha oli pieni.
mutta silti maksamme sitä kiltisti vahingon varalta.
(Espoossa) rapuista löytyy puutuolia vanhuksille, kukkaruukkuja, joulun aikaan joulukuusi, puuvartinen harja, rollaattoria, lastenrattaita ja ties mitä ämpäriä ja nyssäkkää, mitä joku hetkeksi jättää rappuun. Ja joskus jopa ihmisten päällysvaatteita, kun joku pitää juhlat ja pitää narikan rapussa. Toivottavasti saat palomiehen vaimo vielä yösi nukuttua. Talo on ollut lähes 50 vuotta pystyssä ja vielä kertaakaan ei ole kukaan käynyt tuikkaamassa niitä rattaita tuleen...
Toivottavasti en ole teillä kylässä, kun alimmassa kerroksessa syttyy tulipalo ja rappukäytävä täyttyy savusta: minä kompastun joulukuuseen, lapseni rollaattoriin, eikä palomiehetkään meinaa päästä sisään, kun aula täynnä lastenrattaita tietä tukkimassa...
noin 5-vuotiaalla lapsella on hyvä olla turvallinen reviiri heti kotioven ulkopuolella vai lähettäisitkö alle kouluikäisen bussilla lähiöön seikkailemaan.
t. 50
48 Pohjois-Helsinki ei ole rauhallista aluetta. Kyllä se Malmin olemassaolo vaikuttaa koko alueeseen juuri kuvaamallasi tavalla.
Sanoisin sitten että Westend ei ole rauhallista aluetta koska Matinkylän olemassaolo vaikuttaa koko alueeseen aivan samalla tavalla.
pihalla vain silloin, kun on nukahtanut vaunuihin matkalla kotiin ja annan hänen hetken vielä nukkua, kun menen itse jo kotiin. Normaalisti hän nukkuu kyllä omalla parvekkeella. Tuo itsenäistyminen yms. koski tietysti isompia lapsia.
Itse rakastan lapsiani niin paljon, että annan heidän kasvaa turvallisessa paikassa, vaikka itse kaipaankin keskustaan. Laitan kuitenkin lasten edun omani edelle. Nykypäivänä harva tähän taitaa pystyä.
enkä itte jättäis pihalle sekunniksikaan ilman valvontaa mutta se siitä. Ja olen minäkin kasvanut rivarissa espoossa mutta se että asun helsingissä ei tee minusta ajattelematonta ja itsekästä. Kyllä minäkin laitan lapseni edun omani edelle mutta ei se tarkoita että pitäisi rivariin muuttaa. On ihmiset vuosikausia lapsiaan kaupungissa kasvattanut ja kukas sitten kaupungissa asuis jos kaikki lapsiperheet muuttais pois?
on mahdollisuus seikkaille heti ovesta ulos mennessään turvallisessa ympäristössä, joka ikinen päivä.
saa säilyttää rattaita?