Opettajien lomat ja palkkaus
Opettajat aina valittavat, että on niin huono palkka ja kuopassa ollaan. Sitten kun kritisoidaan pitkiä kesälomia, jolloin ei tarvitse tehdä mitään, niin selitetään, että se palkka, mitä saadaan, on 9 kkn palkka jaettuna koko vuodelle, eli siksi se kesäloma on oikeasti työaikaa.
Jos opettaja saa 3000 euroa kuussa 12 kuukauden ajalta (myös kesälomalta ja muilta lomilta, jolloin ei tee mitään), tekee se 36000 euroa vuodessa.
Jos 36000 euroa jakaa sille 9 kk:lle, jonka opettaja tekee oikeasti töitä, on kk palkka 4000 euroa, eli ei mikään huono!
Eli päättäkää opettajat, että oletteko palkkakuopassa vai lusmuatteko 3 kk vuodesta!
Kommentit (50)
Olen aineenopettaja ja täytyy sanoa, että 24h opetusta viikossa ja kokoukset sekä muut palaverit päälle tekee viikosta varsin pitkän. Ja vanhemmat kyllä saattavat soittaa iltasellakin - on vain eri asia vastaanko vai en.
Eiköhän nämä opettajan työn arvosteluviestit jo saisi riittää?
laskepa oma todellinen työaikasi; vähennä siitä jokainen kahvitauko, ruokatunti, keskustelutuokio tylkaverin kanssa jostain muusta kuin suorasta työasiasta.
Millaisiin tuntiin pääset?
Opettajalla ei ole yhtään todellista taukoa päivänsä aikana. Ne näennäiset, mitä välitunneiksi kutsutaan, menevät valvonnoissa, kollegakonsultaatioissa, yhteydenotoissa vanhemmille, monistaessa, vastatessa oppilaiden kysymyksiin, paperitöitä tehdessä. Ja päälle tietysti vielä ne tuntisuunnitelmat, arvioinnit, kokeiden korjaukset, pedagogiset arviot, palaverit, opekokoukset ym., ym.
HArvalla alalla todellinen aktiivinen työaika on pidempi kuin opettajilla, vaikka muilla ehkä on pakko olla se melkein 8h työpaikalla.
Eli olet viikossa työpaikalla 35 h 15 min
Lisääpä kaikkien muidenkin palkansaajien palkkaan heidän lomansa ja vertaa sitten.
Laiska luokanope kuittaa ja laskee.
Maanantaina töitä klo 9-14. Olin lasten kanssa 4,5 tuntia. Loput ajasta kahvilla, syömässä tai feisbukissa etc.
Tänään töitä klo 8-13. Lasten kanssa kolme tuntia, loppuaika naureskelua ja kikkailua työkavereiden kans.
Ihan oikeesti: olenko mä jotenkin dorka, kun en tajuu tätä rutinaa työn kuormittavuudesta? Mun mielestä työmme on aika lunkia. Kahvitaukoja riittää ja oppitunneillakin lapset tekevät enimmäkseen tehtäviä.
Luokanope
Opetuksesi ei voi olla kovin laadukasta, jos et perehdy käsiteltävään aiheeseen ja valmistele tunteja kunnolla.
Minä suunnittelen omat tuntini (26 opetustuntia)pääosin torstaisin oppituntien jälkeen. Tämän lisäksi minulla menee päivittäin noin 1-3 tuntia siihen, kun valmistelen seuraavan päivän tuntien materiaaleja, otan monisteita, tarkistan vihkoja ja korjaan ja valmistan kokeita.
Oppitunneilla opetan ja välituntisin keskustelen oppilaiden kanssa, pidän yhteyttä koteihin, valvon oppilaita ulkona, istun kokouksissa muiden opettajien kanssa ja hoidan juoksevia työasioita.
Pari kertaa viikossa ehdin istua alas ja jutella teekupin ääressä niitä näitä työkavereiden kanssa. Ruokatauolla en ehdi koskaan itse syödä riittävän paljoa, sillä oppilaista nopeimmat syövät 10 minuutissa, eikä heitä voi jättää pitkäksi aikaa ilman valvontaa.
Viikon aikana hoidan myös muita vastuutehtäviä koululla noin 5 tuntia viikossa ja istun kaksi tuntia kokouksessa. Oppituntien jälkeen annan myös tukiopetusta.
Keskimäärin olen koululla ma-to klo 7.45-17.00 ja perjantaisin 9.30-15.00.
Laiska luokanope kuittaa ja laskee.
Maanantaina töitä klo 9-14. Olin lasten kanssa 4,5 tuntia. Loput ajasta kahvilla, syömässä tai feisbukissa etc.
Tänään töitä klo 8-13. Lasten kanssa kolme tuntia, loppuaika naureskelua ja kikkailua työkavereiden kans.Ihan oikeesti: olenko mä jotenkin dorka, kun en tajuu tätä rutinaa työn kuormittavuudesta? Mun mielestä työmme on aika lunkia. Kahvitaukoja riittää ja oppitunneillakin lapset tekevät enimmäkseen tehtäviä.
Luokanope
Voi olla, että olet aloittelija ja tuo toinen kokeneempi tai sitten se toinen vaan on oikeasti hommassaan lahjakas ja sinä et. Tai sitten hoitaa työnsä huonosti. Et sinä voi automaattisesti leimata kevyellä pääsevää huonoksi. Mun vanhemmat on opettajia ja isä tekee kotitöitä keskinmäärin 2 tuntia/vko:ssa. Äiti on lukiossa kieltenope ja saattaa joutua pahoina viikkoina tekemään jopa 10 tuntia opetuksen lisäksi. Onneksi sitten tulee väliin näitä viikkoja, ettei tarvi montaa tuntia uhrata vapaa-aikaa. Ja tiedätkö, ovat loistavia opettajia: arvostettuja ja opetustulokset kummallakin todistetusti erinomaiset. Sellaista se on: rutiini ja kokemus auttaa.:)
Minä ja sinä saamme samaa palkkaa, mut sä teet karkeastikin arvioiden kaksi kertaa enemmän töitä kuin minä.
Voi olla ihan jees toisaalta, jos olen kollegasi. Opehuoneessa tarvitaan meitä laiskojakin. Tasapaino se olla pitää. Tuon olemuksellani zeniläistä rauhaa tuollaisen teutaroinnin keskelle ;D
Laiska luokanope
joka on tullut alalle puolivahingossa ja aikoinaan saanut pisteitä pääsykokeissakin sukupuolestaan. Huomannut sittemmin valinneensa väärin, kun vanhat koulukaverit tekee tärkeämpää duunia ja vetää parempaa palkkaa. Laiska luokanope ei kuitenkaan jaksa ryhtyä muuhunkaan enää, vaan vetää työtään vasemmalla kädellä, naureskelee selän takan virkaintoisemmille kollegoilleen ja vetää suruunsa joka ilta pullon viiniä huiviin ja loma-aikoina kaksi.
Laiskan luokanopen ex-kollega
kyllä opettajakoulutus on leikkikoulu verrattuna oikeisiin akattemisia taitoja vaativiin koulutuksiinNo ei kyllä ole.
Mulla on sekä aineenopen koulutus että kaupallinen, ja kuule: ihan yhtä rankkoja/helppoja ovat!!!
Ja sitä paitsi, miten joku viitsii alottaa päivittäin tällaisen samantyyppisen aloituksen??
Tervetuloa alalle! Pyri ja pääse ensin sinne yliopistoon ja valmistu siellä hyvällä tuurilla viidessä vuodessa. Katsotaan sitten, että kuinka leikkimällä se tutkinto tuli? Ja tervetuloa vaan suunnittelemaan, opettamaan ja tekemään sitä yhteistyötä teidän vanhempien kanssa, joiden sivitystaso on jostain lähiön hiekkalaatikolta.
Ja kyllä, meidän koulussa ja kaupungissa yleensä on tapana, että oma numero annetaan oppilaiden vanhemmille. Parhaana päivänä sain ekan soiton aamulla ennen seitsemää ja viimeisen puoli kymmeneltä illalla. Kaupassa ym. paikoissa on aina joku vanhempi kyselemässä kuinka heidän kullannuppunsa siellä koulussa oikein pärjää...
Tämä mies, joka osaa hoitaa hommansa tehokkaasti ja ymmärtää vapaa-ajan arvon, voi näyttää lapsilleni hyvää aikuisen mallia. Varmastikin myös reilu ja huumorintajuinen tyyppi.
Toivottavasti lapseni taas eivät joudu sen hikari-Liisan oppiin, joka on alalla varmastikin omasta halustaan, sittemmin tosin huomannut, että ala ei oikeasti kovin kummoisia älynlahjoja vaadikaan ja sitten tästä syntynyttä alemmuudentunnettaan kompensoidakseen suorittaa suorittamasta päästyään itsekään tietämättä ketä varten, katkeroituu vähitellen ja nipottaa ja äksyilee oppilailleen joistakin aivan toisarvoisista pikkuasioista.
(leiki-laula- koulutus...) tietää nykykoulutuksesta mitään? Opiskelen parhaillaan luokanopettajaksi ja huolimatta siitä, että takana on lastentarhanopettajan tutkinto (niin, leiki-laula- koulutus...)olen saanut tehdä ihan töitä opintopisteideni eteen. Tiedän, että koulutus on ollut aiemmin (aika kauan sitten) hyvinkin paljon käytäntöä painottava. Nykyään se ei ole sitä. Valitettavasti. Esim. Helsingin yliopistossa luokanopettaja saa pätevyyden opettaa mm. musiikkia ja kuvataidetta muutaman opintopisteen opintojen jälkeen (huom. käytännön ryhmätuntien, joilla tehdään esim. savitöitä jne. lisäksi tentitään kirjallisuutta). Yhä vähemmän luokanopettaja siis saa koulutusta opetettaviin aineisiin.
Kasvatustiede on helppo leimata pilipalitieteeksi samoin argumentein kuin voi väittää kaikkien osaavan opettaa (koska onhan jokainen käynyt peruskoulun ja hallitsee alakoulun oppimäärän...)
Aika erikoista, että laiska luokanope tulee tänne kehuskelemaan työnsä helppoudella ja työpäivien pituudella (tai oikeammin lyhyydellä). Ilmeisesti hänen koulussaan ei ole opekokouksia, yt-aikaa, vanhempien tapaamisia, "hojkseja", oppimissuunnitelmia jne. Tai hän näppäränä täyttelee kaavakkeita sillä aikaa kun luokka tekee tehtäviä. Minun tavoitteeni ei edes ole koskaan saavuttaa tuollaista asemaa. Vaikka olisi vuosien kokemus takana, väitän ettei työtä (mitään työtä) voi tehdä kunnolla tuolla asenteella. Luultavasti laiska luokanope tosin vain rehenteleekin täällä provosoidakseen.
Mitä tulee luokanope älynlahjoihin, niin totta, tässä työssä ei pärjää pelkällä älykkyydellä. Ollakseen hyvä työssään lo:n (kuten kaikkien opettajien) tulee olla empaattinen ja hyvät vuorovaikutustaidot omaava. Silti älykkyys ei ole poissuljettu.
Tämä mies, joka osaa hoitaa hommansa tehokkaasti ja ymmärtää vapaa-ajan arvon, voi näyttää lapsilleni hyvää aikuisen mallia. Varmastikin myös reilu ja huumorintajuinen tyyppi.
Toivottavasti lapseni taas eivät joudu sen hikari-Liisan oppiin, joka on alalla varmastikin omasta halustaan, sittemmin tosin huomannut, että ala ei oikeasti kovin kummoisia älynlahjoja vaadikaan ja sitten tästä syntynyttä alemmuudentunnettaan kompensoidakseen suorittaa suorittamasta päästyään itsekään tietämättä ketä varten, katkeroituu vähitellen ja nipottaa ja äksyilee oppilailleen joistakin aivan toisarvoisista pikkuasioista.
, kun ottaa huomioon pitkät lomat.
Vääryys on siinä, että monista muista, yhteiskunnallisesti/eettisesti/moraalisesti vähemmän tärkeistä ammateista/töistä maksetaan ihan sairaasti enemmän.
t. ope
, kun ottaa huomioon pitkät lomat. Vääryys on siinä, että monista muista, yhteiskunnallisesti/eettisesti/moraalisesti vähemmän tärkeistä ammateista/töistä maksetaan ihan sairaasti enemmän. t. ope
Kyllä minä tuun palkallani toimeen ihan hyvin. Mutta siitä se paha mieli tulee, jos alkaa omaa palkkaansa vertailemaan jonkun pirskatin tuotekehittelijän tai laitesuunnittelijan tähtitieteellisiin palkkoihin. Ihan vaan keskivertopalkat on aivan poskettomia. Mihin ihmeeseen sitä rahaa tarvitaan niin kaameesti.
voi pitää paikkansa pääkaupunkiseudulla ja koskee lähinnä muutamaa korkeakoulutusalaa. Humanistisen, täysin opettajakoulutukseen verrattavan koulutuksen omaavilla ei todellakaan 4000 ole mikään keskipalkka. Lisäksi kunnan palveluksessa (=sama työnantaja kuin valtaosalla opettajista) palkat ovat huomattavasti pienemmät, 3000 e kunnalla on korkeakoulutetulle jo ihan hyvä palkka. Yksityisen sektorin palkat ovat toki paremmat ja näinhän se on myös opettajilla - työnantajasta riippuen palkka voi olla parempi. Tuntemillani AMK opettajilla on tosi hyvä palkka.
Mutta siis kunnan palveluksessa 4000 e on korkeakoulutetulle, lyhyttä työpäivää tekevälle todella hyvä palkka.
Minä olin viime viikolla leirikoulussa. Lähdimme ma-aamuna klo 9 ja palasimme pe-iltapäivällä klo 14. Oppilaita 23, minä ainoa valvova aikuinen. Ohjaajat pitivät tunteja, mutta minulla valvontavastuu 24 h / vuorokaudessa. Päivärahaa tule 4,5 vrk:2 eli 78 €. Puolipäiväraha siksi, koska siellä ruoka. Toivottavasti olette kateellisia noista 78 eurosta, jotka saan viidestä päivästä ylimääräistä palkkani lisäksi? Parasta on ollut se, kun oman luokkani vanhemmat ovat sanoneet/ soittaneet / laittaneet tekstiviestejä ja kiittäneet minua siitä, kun vein heidän lapsensa ihan vapaaehtoisesti leirikouluun. Kaikkien näiden kateellisten vanhempien joukossa on myös ihania vanhempia, jotka osaavat arvostaa työtämme.
t:Ope
Te kadehditte toistenne etuja niin paljon, että varmasti palkat pysyvät huonoina. Työehdot naisvaltaisilla aloilla heikkenevät varmasti. Nainen on naiselle susi?
koulutustaan vastaavissa töissä olevien ihmisten palkkoja, niin huomaat, että nyky-Suomessa edes 4000 e/kk on korkeintaan keskitasoinen palkka. Toisekseen: asumismenot, ruoka, laskut jne. pitää maksaa lomakuukausinakin mutta tuolloin ei, kiitos Suomen verojärjestelmän, oikein kannata tehdä muuta työtä, kun siitä menisi niin älyttömästi veroja.
En ole opettaja, mutta tämä jatkuva keskustelu heidän lomistaan ja palkoistaan kiukuttaa. Seisoisitko itse vetämässä presentaatiota 6-8 h päivässä viitenä päivässä viikossa jos saisit käteen 2000 e/kk??
kyllä opettajakoulutus on leikkikoulu verrattuna oikeisiin akattemisia taitoja vaativiin koulutuksiin
Muistathan opettajankoulutusta annettavan luokanopettajien lisäksi myös aineenopettajille. Tietääkseni aineenopettajat opiskelevat aivan samoja "oikeita akateemisia" aineita kuin vaikkapa ns. asiantuntijakoulutuksesta valmistuva. Lisäksi aineenopettajat ovat päteviä opettamaan peruskoulun lisäksi lukiossa sekä muissa oppilaitoksissa.
Oletkohan itse suorittanut ainuttakaan tutkintoa...
eli kasvatustiedettä.