Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maaliskuisten lokakuu

06.10.2009 |

No heipä hei,

ajattelin minäkin aloittaa tämän kuun ihan puhtaalta pöydältä.

Vähän on jäänyt kuulumisten kirjoittelu tässä vauvatohinassa, kuten näköjään monella muullakin!

Meillä siis syntyi maaliskuussa pieni tyttö 7 kk. Kaikki on mennyt tosi hyvin, nyt vaan alkanut neidillä joka öinen heräily, jota tapahtuu monta kertaa yössä!! Muilla samanlaisia öitä? Taitaa kuitenkin vaan pyöriminen ja hyöriminen sängyssä herättää neidin, tai sitten tulevat hampaat. Tiedä häntä! aina kuitenkin nukhataa saman tien tuttiin tai hyssyttelyyn.

Painoa on noin 7 kiloa ja pituutta 70 senttiä, syö kuitenkin tosi hyvin. Imetättekö vielä? Meillä mennään korvikkeilla, maito hupeni siinä kuukausi sitte, yösyönnitkin jäi pois ja äidille tuli ajokoiran korvat uhkeiden muhkeiden rintojen tilalle.

Neidin äitiä vaan on alkanut vaivaamaan salakavaa vauvakuume. Huh. Luulin aluksi tämän olevan ohimenevää, mutta ei, tätä on jatkunut jo viikkoja! Noh, kaikki on mahdollista, toivotaan... :)

Kirjoitelkaahan kuulumisianne!!

Syysterkuin

Lilja

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui nuo yöheräilyt n. 2,5 kk ja alkoi uudelleen reilu 4 kk kun energiantarve kasvoi.Nyt alkaa pikkuhiljaa olla puuroannos kohdillaan kun yöllä herätessä tutti riittää :) ja ikää nyt siis 6,5 kk.Kovaa vauhtia mennään konttaamalla ja loppuaika istua ihmetellään.

Teillä onkin aika hoikka tyttö meihin verrattuna kun meillä nuo mitat on 68 cm ja 8,120 kg.

Meillä ei onneksi ole vauvakuumetta :)

Vierailija
2/20 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samanlaista kuin Susannahilla. Yöheräilyt loppui joskus 2.5 kk ja alkoi uudelleen n. 4kk. Nyt ollaan päästy siihen, että syödään kerran yössä, n. kello 5 ja lisäksi muutaman kerran rauhoitutaan tutin kanssa. Päivisin ollaan siirtymässä kolmista päikkäreistä kaksiin.

Meillä ilmeisesti lähdetään kohta peruuttamaan, tai pieniä matkoja menee jo taaksepäin, muttei taida itse tajuta liikkuvansa ;)

Joo, ja kiva kuulla että on muitakin yhtä hoikkia lapsia :) Heikin mitat oli viimeksi samat kuin Liljan tytöllä, mutta ikää oli vähän alle 6kk.

Mainitsinkin viime ketjussa että viime viikko oltiin mökkireissulla ja etukäteen pelkäsin kovasti 600 km automatkoja. Hienosti kuitenkin meni, meillä oli oikeastaan kivaa takapenkillä. Tosi hauska kun Heikkiä pystyi jo viihdyttämään lauluilla ja leikeillä ihan eri tavalla kuin vaikka kuukausi sitten.

Nyt kuuluu ääntä ulkoa, pitää mennä.

Jatta ja Heikki 6kk 1vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestihän karkasi heti.

Meidän Jalo ehti heräämään jo toisilta päikkäreiltään kun vasta ehdin sisäänkirjautumaaan, mutta jos hän iihtyisi hetken lattialla sisarusten kanssa, ennenkuin nälkä yllättää.

Meidän 6 kk neuvola mitat olivat 9025 g ja 72,7 cm, huiman 4 sentin pituuskasvun oli poika kuukaudessa rykäissyt.

Meillä yöt olleet lähestulkoon aina levottomia. Nyt oli jo neljäs flunssa, ja kun siitä selvittiin, niin eilen puhkesi ylös hammas, kaksi on jo alhaalla. Aina illalla päätän, että tänä yönä ei syöpötellä kuin kerran, mutta sitten väsyneenä otan vaaan pojan tisulle viereen. Viime yönä mentiin muistaakseni vain kahdella syötöllä, mut sitten herättinkin jo seiskalta tavallisen yhdeksän sijaan. Mutta tänään Jalo nukkui huikeat 2.5 tunnin päikkärit ja nyt iltapäivälläkin 1.5 tuntia kun yleensä päiväunien saldo on max 2 tuntia.

Meillä liikutaan vatsan ympäri pyörien ja välillä ryömien ihan vähän. Vatsa nousee jo komeasti välillä lattiasta, mutta eri aikaan kuin peppu. Suloinen heppuli kaikenkaikkiaan, oikea kujeilija. Meillä ei ole vauvakuumetta, on ehkä viimeinen tämä kolmas, liian ihana tapaus, vähän haikeaa ajatella kun vaatteet pieniksi jäävät, että meillä ei enää näitä kukaan käytä. Mut oon tässä niin kiinni jo 5,5 vuotta kotosalla ollut, et ehkä ei enempää.

Nyt isommat lapset patistelemaan iskän kanssa uimakouluun.

T. kupla3 ja Jalo

Vierailija
4/20 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippahei vaan kaikille!!

Ollaan oltu viime aikoina kovin hiljaisia. Ostimme talon ja muutimme elokuun loppupuolella. Esikoinen aloitti nyt syksyllä koulun ja saatiin vielä koirakin syyskuun alussa. Lisäksi Juhon rytmit on hakenut uusia ulottuvuuksia joten aikaa palstailuun on ollut TOSI vähän.

10.8. käytiin 5kk neuvolassa, tuolloin mitat oli 7600g ja 67cm. 16.9. käytiin 6kk neuvolassa, ja tuolloin mitat 8170g ja 69,5cm. Juho syö päivittäin 4-5 kertaa soseaterian (1-2 hedelmä/marjasose, 1 kasvissose, 1 lihasose ja iltapuuro) Oon nyt itse alkanut tekemään noi hedelmäsoseetkin, tulee aivan älyttömän paljon halvemmaks. Tissiä Juho syö vieläkin, pulloa ollaan yritetty antaa kun marraskuussa pitäis tupareita juhlia mutta melko huonolla menestyksellä mennään ton pullon kanssa. Lisäks meillä mies pitääkin isäkuukauden ja lähden marraskuun loppupuolella kahdeksi viikoksi töihin.. Siinä onkin sitten ukko ihmeissään jos pojalle ei pullo kelpaa. Nooh, pitänee vaan sitkeesti yrittää.. Nokkamukiakin ollaan kokeiltu mutta sitäkin huonolla menestyksellä.

Joku aika sitten Juholla meni päiväunirytmit ihan sekaisin. Kaveri saattoi nukkua päiväunia vain 2x 15 min JOS sitäkään.. Aamulla heräsi klo 7 viimeistään ja illalla meni nukkumaan vasta klo 21 n tunnin HUUTORAIVARInukuttamisen jälkeen. Ja koko päivä oli tietenkin melkoista kitinää kun oli niin väsynyt. Itsekin väsyin tosi pahasti kun Juho herätteli öisinkin. Nyt oon onneks saanut hänet nukkumaan, kun pistän huoneen ihan pimeeks ja piilotan vauvan peittojen alle omaan sänkyyn. Saattaa parhaimmillaan nukkua kolmekin tuntia päivällä. Ja mikä parhainta, on alkanut taas menemään illalla nätisti nukkumaan, voi laittaa taas hereilläkin sänkyyn ja nukahtaa sinne sitten itsekseen. Yöllä herättää vielä 1-2 kertaa. Toisinaan syö ja toisinaan riittää pelkkä tutti ja pieni hyssytys.

Juholle on viikon sisällä puhjennut alas kaksi hammasta. Lisäksi Juho sairastaa nyt elämänsä ensimmäistä flunssaa. Kesällä oli silloin se joku ihme kuumevirus mutta nyt siis ihan ekaa kertaa räkä valuu. Pitkälle päästiin ilman vaivoja..

Meillä ei vielä istuta. Juho liikkuu kierimällä ja vetää itseään akselinsa ympäri :) Ei oo vielä tajunnut että voisi vetää itseään eteenpäin tai työntää taaksepäin. Juho on kovasti kiinnostunut isosisarusten leikeistä ja yhtenäkin päivänä viihtyi siskon ja veljen leikeissä 2 tuntia yhtä soittoa. :) Kovasti on Juho iloinen tapaus, tykkää paljon suukotella ja halitella. Kädet "tuikkii" kun pyytää syliin :)

Mulla ei oo kyllä vauvakuumetta, Juho on mun kolmas lapsi, mun ja miehen toinen yhteinen. Ollaan kyl juteltu josko sitä tyttöä yritettäis vielä mutta kyseinen tapahtuma on ajankohtaista aikaisintaan 2-3n vuoden päästä. Jos sitten vielä on tyttöyritysolo niin mikäs siinä.. Mulla on edelleen kroppa sekaisin raskaudesta jne, limakalvot on alapäässä NIIIIIN kuivat että huhhuh.. Öljyjä ja voiteita kuluu ja veri tirskuu :(. Peittojen heiluttelun jälkeen on alapää lähestulkoon aina aivan oikeesti tosi kipee.

Ainiin.. Meillä aloiteltiin pottailut :)

Pari pissaosumaa on jo tullut ;D

terkuin, kolmekamua ja Juho 7kk

Vierailija
5/20 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen jaksan toivoa aktiivisempaa ryhmää ;D mutta ehkä tää tästä kun lapset kasvaa ja jää aikaa enemmän netille ;D

Onni on nyt 7kk ja mitat oli allergialääkärillä 69cm ja 8100g. Nyt oli tullut pituutta ja vähemmän painoa,viimeks oli toisinpäin :)

Nyt meillä ryömitään eteenkin päin kovaa vauhtia,mutta vain olohuoneessa :D muissa huoneissa Onni ei vielä ole rohjennut muuta kuin pyöriä ja olkkarissa vauhti pysähtyy kynnykselle :)

Laatikoita (alimmaisia) koitetaan availla ahkeraan (joskus onnistuen) ja alimmat koriste-esineet (jo esikoisen ajalta lapsiystävällisiä heh) ovat käyneet tutustumassa kahteen pikku hampaaseen ;D

Kovasti Onni myös vilkuttaa kun saa hei-hei ja kääntelee helppojen luukku kirjojen luukkuja :)

Allergioiden kanssa edelleen (huoh) taistellaan,iho lehahtelee vähemmän ja enemmän,rasvoja kuluu ja saatiin myös B-todistus Kelalle korvikkeeseen. Keskiviikolta aloitetaan kokeilu Nutrilon Soijalla. En usko,että sopii koska mun juomaan soijamaitoon Onni reagoi puklailemmalla ja tuossa on myös maissia,yks Onnin pahimmista allergioista.

Tänne tuli jo lumi ja kunhan ehdin käyn ostaan selkänojallisen ja turvavyöllisen vauvapulkan :)

keyes ja Onni 7kk

(kuvassa 6kk,uudet kuvat on kamerassa vielä... päivitän kunhan jaks... ehdin,heh!!)

Vierailija
6/20 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei vaan kaikille pitkästä aikaa. Aiemmin kirjoittelin äiti1983 nimimerkillä, mutta jostain syystä en pääse tänne kirjautumaan ollenkaan sillä enää...siis en ole ennen näillä uusilla sivuilla edes käynyt. On ollut elämä sen verran hektistä =D

Meillä siis tosiaan syntyi helmikuun lopussa prinsessa taloon! Toivottavasti huolitte kuitenkin mut tähän pinoon kun täällä tuttuja nimiä ku la oli maaliskuussa =D ???

Meillä neiti on ollut alusta saakka erittäin kiltti ja hymyileväinen. Nukkuu vähintään 12 h yössä ja senkin useimmiten kerralla...en oo ees tienny et näin kilttejä ja nukkuvaisia lapsia on olemassa, mutta on se kiva että meilläkin joku lapsista peri isänsä unenlahjat =D

Ens viikolla mennään 8 kk lääkärineuvolaan, enkä yhtään osaa arvioida, että minkä kokoinen on. 6 kk oli 7200 ja 68

Nyt kyl pakko mennä nukkuun...jatketaan taas...

Vierailija
7/20 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkästä aikaa saan nyt aikaiseksi kirjoteltua kuulumisia.Eetu tulee huomenna jo 8kk.PIeni ja hoikka pooika on edelleen vaikka syö kuin iso mies! =D no ehken ei nyt niin paljoo mut kuiteskin...

Eetu istuu topakasti ilman tukea,mutta ei vielä ryömi,ja kääntyy mahalleen itse vaan vasemmalta kyljeltä,oikealta autettuna.Hermot meinaa mennä pojalta kun mahalleen on ja ei pääse eteen päin vaikka kuinka yrittäisi =)

hampaita ei vieläkään! =O hidasta on niitten tulo...

Yöt on tosi risaiset ollu jo varmaan kaks kuukautta.Pikkusen jo alkaa väsyttää nuo heräilyt.Ainakin sen kaksi kertaa saa käydä tutin antamassa ja yhesti syöttämässä.Sitten on vielä sekin että poika tykkää piristyä keskellä yötä ja on valvonut parina yönä semmoisen tunnin verran,ennekun väsähti uudelleen...

Ja nukkumaan menee edelleen siinä seitsemän maissa ja herää 5-6 aamulla.Saa sitä itsekkin jo kahdeksan maissa yleensä mennä nukkumaan että ees jollain tavalla jaksaa nuo heräilyt ja aamulla aikaisn ylös!

Kyllä mä ootan et tuosta nuo yöt rauhottuu joskus.

Hyvin se kyllä yleensä unille asettuu,ja nukkuu siskon kanssa samassa huoneessa eivätkä oo toistensa unia pahemmin häirinneet.

Kylpeminen on kauhistus,ei tarvitse kun nähä amme niin alkaa naama kääntyä nurin päin.KOvasti vierasti tuossa kuukausi sitten,nyt ehken jo vähän laantuu.

KOvasti höpöttää ja jokeltaa omia juttujaan.

Huomenna 8kk lekuri.

Vierailija
8/20 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö täytti eilen 7 kk. Sen kunniaksi olemme sairastaneet viikon kaikkea mahdollista. Ensin oli kaamea nuha, joka vielä jatkuu, ja jatkuu, ja jatkuu... Nyt sit saatiin yhdeltä 10 kk ikäiseltä poikakaverilta joku käsittämätöm oksennusvaahtoripulipaskatti= / Eli täällä herätään yön aikana sen seitsemän kertaa. Menee nukkumaan n. 20-21 ja herää syömään ainakin kaksi kertaa. Sitten erinäiset tutin laitot, vinkumise ja kitinät siihen päälle. Joinain aamuna tuntuu että en tajua mistään mitään! Kädet tärisee eikä ajatus kulje. En tajua miksi minulle on annettu aina naäin huonosti nukkuvia vauvaoja??? = D Onneksi kuolema kuittaa univelan!

Vauva K III:nen siis ryömii täyttä päätä ja nousee itse istumaan. Pystyynkin jo yrittää, ja varmaan kohta nouseekin. Siskonsa ovat olleet 7 kk ikäisiä noustessaan tukea vasten.

Hampaita tuli viime viikola alas kaksin kappalein. Ne ovat ekat hampaat.

Lisäruokaa syö aika hintsusti. Aamulla ja illalla puuroa, ehkä yksi hedelmäsose päivässä. päivällisellä ollaan pyritty tekemään samoista aineksista, kuin muille "vauvamyönteistä" ruokaa. Eli on mennyt spagettikastikket, kanat ja riisit, jauhelihakeittoa, possua ja maissi-perunaa.

Päikkäreitä nukkuu kolmet. Jaksaa vieläkin olla hereillä vain n. 2-3 tuntia sitten tunnin tiirsat. Joskus vähän pidemmätkin.

Onko kukaan ottanut vauvalta tuttia pois heti tuossa ½ vuoden jälkeen?? Miten on mennyt? Millä sen saa hiljaiseksi?????? Isommilta tutit nyysitty vasta 2 viikkoa ennen 2-v päivää(ovat syöneet sitä vain nukkumaan mennessä). Silloin ei ollut mitään ongelmaa.

Joko olette siirtyneet kaukalosta isompaan istuimeen? Mitä istuimia käytössä? Meillä ei taideta sopia talvihaalarit päällä kaukaloon, niin täytyis hankkia uusi istuin? Onko kellän HTS:n sitä combi istuinta, mikä lie? Ei muista, eikä jaksa googlata= D

Aurinkoisin pakkasterveisin

Emilia ja Vauva K

Vierailija
9/20 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti on nyt sitten oppinut nousemaan kaikkea mahdollista vasten pystyyn...

Meillä on ollut jo ainakin kuukauden käytössä akta graco cosmic comfort S (olipas pitkä nimi).Kun siirtyi istumaan tähän "isojen tyttöjen istuimeen" niin näytti muutaman päivän niin pieneltä suuressa istuimessaan.Mutta hyvin on mennyt ja tyttökin tykkää kun näkee maailmaa kun istuin tulee niin korkealle.

Vierailija
10/20 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ensin linkki syyskuun keskusteluihin..

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/9/viestiketju/1040630/maaliskuiste…

Onpas taas aikaa vierähtänyt kun viimeksi on tullut kirjoiteltua kuulumisia! mutta kiva kun joku aina muistaa aloittaa tämän maaliskuistenkin pinon kuun alusta :D Aikas hiljasta täällä on ollut, aina tulee jutut luettua mutta pitäs itsekin jaksaa kirjottaa tärkeimmät.. Hienoa kun äiti1983 palasi palstalle, muistelin että odotus-puolella olit yksi aktiivisin, kuten kolmekamua ja olikohan iik myös? :D

Hurjaa lukea että jotkut vauvat jo nousee seisomaan! huh! meillä tyllerö on hieman hitaammin oppiva, ääntelee kyllä kaikenlaisia tavuja (sanoo jo oikeasti Äiti), hauskin sanoma on keshh, s-kirjain on kivan kuulonen! Istumista harjotellaan päivittäin ja seisomista, liikkumeen pääsee pyörimällä mahalleen-selälleen-mahalleen.. ja yleensä pyörii itsensä sellaiseen paikkaan että itku pääsee.

Yöt on nykyään ihan kamalia! neiti herää noin 4-6 kertaa joka yö. Eka herätys noin 1-2 aikaan ja siitä tunnin-parin välein vaatii joko tuttia tai maitoa. On niin väsy aamulla tämä äiti että.. :/ mutta taitaa olla hampaita puhkeamassa, vielä ei siis yhtään puhjennutta.

Syönnistä.. aamulla ja illalla syödään manna/kaurapuuro soseen kans, tai jos ihan väsynyt äiti niin sitten vellimaitoa. Kasvissoseita/lihasoseita ollaan syötetty Tosi vähän :( kun ei tykkää yhtään niistä, siis omatekemistä. Pottu-porkkanasosetta pakastin reilummin ja sitä olen puolipakolla yrittänyt saada alas, enemmän tykkää joka kerta. Päivittäin syötän myös yhden muussatun banaanin, se on yksi suosikki. Tuttelia kuluu päivässä noin 500-700 ml, taisi olla tärkeää että sitä kuluu myös tietty määtä päivittäin. Vau, miten hyvin Emilia on saanut vauva k:lle syötettyä ihan 'oikeaa aikuisten ruokaa'! :D Niin ja Emilia, meillä ei tod. oteta tuttia pois vielä, eihän noista öistä tulisi yhtään mitään jos vielä sen tutin vierottasi.. kunhan tosiaan ennen 2 ikävuotta luopuu niistä ;)

Meillä on myös käynyt turvakaukalo pieneksi paksun talvipuvun myötä (graco käytössä), pitäisi tosiaan isompi jo ostaa. pitää tuota hts:ää googlata.

Nyt kyllä jotain tärkeää unohtui mainita/kommantoida.. mutta pitää Oikeasti palata taas pian palstalle! :D

Kaunista vkonloppua kaikille!

Pikkanen09 6,5 kk

ps. mitä tälle vauvakuumeelle tekis.. Joko muille on uuden vauvan kuumetta iskenyt? :DDD

Vierailija
11/20 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, oletteko alkaneet syöttää vauvoille mansikkaa? jos, niin onko tullut mitään allergisia reaktioita?

Vierailija
12/20 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille! Minäkin olen tänne aiemmin kirjoitellut, nyt olen kyllä laiskotellut sen suhteen jo useamman kuukauden. Kun valittelitte, että on niin hiljaista, niin kirjoitanpas minäkin sitten meidän kuulumisia! Meidän Nea tyttönen on nyt 6 ja puoli kuukautta, 6kk neuvolan mitat olivat 8900g, ja 70cm, eli mikään ihan älyttömän hentoinen neiti ei ole kyseessä=) toisaalta, tuota pituuttakin on aika paljon, joten ei ole mitenkään erityisen pullukkakaan tyttö. Meillä on viime päivät olleet ihan mahdotonta kehityksen aikaa, Nea alkoi konttaamaan (ryöminyt on jo aika kauan) sekä nousemaan tukea vasten (!) Lempihuvia nykyään sitten onkin tuo itsensä pystyyn kampeaminen..joka ikisessä paikassa!! Tyttö on muutenkin todellinen elohiiri, sylissäkään ei pysy hetkeäkään yhdessä kohti.

Meilläkin on jo aika pitkään olleet nuo yöheräilyt riesana..välissä oli ihan mahdotonta, Nea heräili tunnin välein, ja itse olin aamulla ihan itkun partaalla..nyt on onneksi jo vähän helpompaa, n.3 kertaa yössä yleensä herää, kaksi kertaa syö. Nea ei ole enää rinnalla, ja olenkin pohtinut noiden yösyöntien tarpeellisuutta, mutta kovasti nälkäinen tuntuu ihan oikeasti olevan, joten olen sitten velliä antanut kun on halunnut, ja kun Nea kuitenkin nukahtaa heti sen vellipullon jälkeen, niin siinä sitten itse pääsee vähän helpommalla. Sitäkin olen miettinyt, että onko tuosta yösyöpöttelystä tullut vain tapa, mutta en oikein usko sitäkään..onhan tuo neiti niin touhukas, että josko sitten tarvitsee ravintoa vielä yölläkin.

Ollaan nyt saatu Nean päivärytmi kääntymään niin, että menee aiemmin yöunille, eli n.20.00 ja aamulla heräää 06.30-08.00. Vaikka valvoisi myöhempään, niin herää silti yhtä aikaisin! Eli yritetään siis laittaa aika varhain unille. Nyt lähden tv:n pariin, mukavaa viikonloppua kaikille!

-Maria ja Nea-

Vierailija
13/20 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin mansikkaa jo joskus 4½ kk iässä silloin kun oli vielä tuoreita mansikoita tarjolla :) Ei tullut mitään reaktioita, ei tosin ole tullut mistään muustakaan.

Tänään poika sai ensimmäisen kerran korviketta, kun en ole enää jaksanut pumppailla ja pakkasesta varastot ovat ehtyneet. Tyhmänä annettiin sitä ekaa kertaa samalla aloitettiin opettaa poikaa menemään isän kanssa nukkumaan. Eihän se sitä tietenkään kelpuuttanut. Mun juottamana sitten kelpasi, mutta aika hämmentynyt ilme oli, että mikä juttu tää nyt on, miksen saa tissiä ;) Vielä muutama kuukausi sitten kelpasi muutkin nukkumaanlaittajiksi, mutta viime aikoina on tullut ihan kamala huuto, jos mä oon ollut illalla poissa. Koitetaan nyt sitten systemaattisesti opettaa että muidenkin kanssa voi nukkua. Päiväsaikaan ei oo mitään ongelmia ollut, mutta iltarutiinit on tainneet olla vähän liiankin hyvät.

Ihana kun on viileää ulkona, päiväunille on paljon helpompi laittaa ja poika nukkuukin ulkona paljon paremmin kuin lämpimällä säällä. Tänäänkin nukkui yli kaksi tuntia, mikä on meillä päikkäreiksi poikkeuksellista.

Meillä mennään nukkumaan noin kahdeksalta ja aamulla herätään seitsemän aikoihin. Ja useimmiten meillä on myös sama kuin Marialla, että vaikka menisi myöhemmin nukkumaan, niin herää kuitenkin normaaliaikaan. Yöllä imetän viiden aikoihin ja lisäksi pitää pari kertaa rauhoitella tutilla ja silittelemällä.

Hauskaa viikonloppua täältäkin,

Jatta ja Heikki 6,5kk

Vierailija
14/20 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin mansikkaa jo joskus 4½ kk iässä silloin kun oli vielä tuoreita mansikoita tarjolla :) Ei tullut mitään reaktioita, ei tosin ole tullut mistään muustakaan.

Tänään poika sai ensimmäisen kerran korviketta, kun en ole enää jaksanut pumppailla ja pakkasesta varastot ovat ehtyneet. Tyhmänä annettiin sitä ekaa kertaa samalla aloitettiin opettaa poikaa menemään isän kanssa nukkumaan. Eihän se sitä tietenkään kelpuuttanut. Mun juottamana sitten kelpasi, mutta aika hämmentynyt ilme oli, että mikä juttu tää nyt on, miksen saa tissiä ;) Vielä muutama kuukausi sitten kelpasi muutkin nukkumaanlaittajiksi, mutta viime aikoina on tullut ihan kamala huuto, jos mä oon ollut illalla poissa. Koitetaan nyt sitten systemaattisesti opettaa että muidenkin kanssa voi nukkua. Päiväsaikaan ei oo mitään ongelmia ollut, mutta iltarutiinit on tainneet olla vähän liiankin hyvät.

Ihana kun on viileää ulkona, päiväunille on paljon helpompi laittaa ja poika nukkuukin ulkona paljon paremmin kuin lämpimällä säällä. Tänäänkin nukkui yli kaksi tuntia, mikä on meillä päikkäreiksi poikkeuksellista.

Meillä mennään nukkumaan noin kahdeksalta ja aamulla herätään seitsemän aikoihin. Ja useimmiten meillä on myös sama kuin Marialla, että vaikka menisi myöhemmin nukkumaan, niin herää kuitenkin normaaliaikaan. Yöllä imetän viiden aikoihin ja lisäksi pitää pari kertaa rauhoitella tutilla ja silittelemällä.

Hauskaa viikonloppua täältäkin,

Jatta ja Heikki 6,5kk

Vierailija
15/20 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kirjoitellut tähän pinoon kuin plussatessani, silloin nimimerkki oli Pi-Ki... nyt siis aktivoidun minäkin :)

Eli Emmi-tyttö syntyi 15.3., on nyt sen 7kk. J Kieritään ja peruuttaen ryömitään pitkin huonetta, mutta eteenpäin ei ole yritystäkään. Istumassa pysyy jo pitkiä aikoja, mutta siitä sitten lopulta mätkähtää naamalleen/kyljelleen/, joten täytyy vähän olla istumassa "ympärillä tukena". Emmille ei kelpaa minkäänlaiset tutit eikä pullot. Kiinteät menee kyllä tosi hyvin!

Tässä päivärytmiä:

Herää klo 7

-klo 8 puuro

***aamu-unet 30min-2h***

-klo 11 pikku prk liha/kana/kalasosetta + pikku prk hedelmäsosetta + ennen päikkiä "tissituokio"

***päiväpäikät 1-2h***

-klo 14 vauvajogu-sosepurkki

-klo 17 pikku prk liha/kana/kalasosetta + ½ purkkia hedelmäsosetta

***ennen tai jälkeen tämän iltaruoan 30min tirsat***

-klo 20 vähän puuroa + hedelmäsosetta (usein koko purkki) + tisuttelut ennen unia

Nukkumaan klo 21

Kellonajat siis noin-aikoja, mutta aika selkeä päivärytmi meillä on. Ruokajuomana aina vettä, koska korvike ei kelpaa :( Täytyy alkaa imetyksen loppumisen jälkeen antamaan kalkki-lisää... Onneks 10kk alkaa hapanmaitotuotteet!

Ja itseasiassa Emmi on jo pari vkoa syönyt niitä 8-kuisen soseita, vaikkei hampaita olekaan. Kökköruoat ja kaikki sormiruoka kun menee tosi hyvin alas, ja ne isommat purkit on PALJON halvempia kuin ne 5-6-kuisen soseet... Omatekemiä Emmi ei kelpuuta, vaikka niitäkin pakkasessa olisi :/

Mutta siis, tässä vielä tilitystä, mitä laitoin jo tuohon erääseen toiseenkin avaukseen täällä vauvojen puolella:

Meillä(kin) yötissittely ja ilman tissiä nukahtaminen O-N-G-E-L-M-A! Nyt opetettiin vasta nukahtamaan omaan sänkyyn, joten saatu ekaa yöheräämistäkin sen avulla siirrettyä 1-2h eteenpäin, kun oppii nukahtamaan pieniin heräämisiin itse. Mutta klo 1-2 se alkaa... Eka tissittelyn jälkeen voi vielä siirtää hyvin omaan sänkyyn takaisin, mutta juuri tuossa 4 jälkeen se onkin sitä tissillä roikkumista ja sen halimista! Nenä kun vaan on tississä kiinni, niin kuuluu tasainen tuhina... Mutta ei tosin äidin toimesta tosiaankaan :/

Pitäis pitää vaan se unikoulu, mutta tällä hetkellä en vaan jaksa, kun pitää kuitenkin aamulla olla skarppina sekä tytön että 2,5-vuotiaan veljen kanssa. Miehellä vielä yksi isyyslomavko käyttämättä, joten sillä vkolla sitten unikoulun aika.....

Meillä esikoinen söi nukkuessaan tuttia 1v9kk ikäiseksi, jolloin tonttu haki tutit pois - eikä ongelmia ole tullut. Nyt vaan vaikea tottua tähän tutittomuuteen - millä ihmeellä sitä muuten lasta rauhoittaa?!? Olen koettanut nyt pari vkoa "ängetä" tytölle unikaveria pinnikseen mukaan, jota aina alkuillasta/-yöstä herätessä kyllä haliikin pikku itkuissaan. Mutta ei näytä tuovan riittävää lohtua...

Unikouluko vaan avuksi, vai onko muita vinkkejä?

Muuten Emmi on kyllä maailman aurinkoisin lapsi! Yhtä hymyä vain koko ajan :) Isoveljellä taas on alkanut kova "haluan- en halua" - kausi... Muuten päivät menee kyllä kovinkin sopuisasti. Arttu ei ole esim. käyttäytynyt Emmiä kohtaan lainkaan mustasukkaisesti, vaan päinvastoin hakee tälle leluja, jos Emmi ei itse yletä. Äitille ja isille sitä mustasukkaisuuttakin osataan näyttää ;) Mutta sehän on vain asiaan kuuluuvaa.

No, tämä tällä erää, ehkä ensi kerralla enempi. Mukava alkaa seurailla samanikäisten "kommelluksia" :D

Temmi + Emmi 7kk + Arttu 2v7kk

Vierailija
16/20 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän meillä taitaa yösyönnit loppua kohta!!!

Mulla on niskat ja selkä niiiiin jumissa, kuin olla voi. Sunnuntaina oli pikkasen pää kipeä, kun menin nukkumaa. Eilen aamulla klo 8 heräsin, surkean yön jälkeen, vileä karmeampaan aamuun. pää, niska ja selkä olivat KIPEÄT! Makasin koko päivän eteisen, vessan tai olkkarin lattialla ja oksensin. Isommat sai rauhassa pelata ja katsella telkkua 5 tuntia.

Vauva K alkaa myös toipumaan nuhasta, ripulista, oksennustaudista ja kaikesta muusta maahdollisesta. Nyt on "vain" pieni yskä jäljellä.

Vauveli nousi sitten pari päivää sitten tukea vasten seisomaan. Nyt täytyy sit hytkyä joka paikassa.

Voi, kun jaksaisi miehen seuraavalla vapaalla toteuttaa tuon "unikoulun". Mä jaksa enää!!! Harmi vaan, kun vauva ei kauheen hyvin rauhoitu miehen sylissä. Ollaan vissiin oltu liian symbioosissa= / Eilenkin jatkaa vaan karjumista illalla, kun mies ottaa syliin. Minä, kun otan itku loppuu heti. Ärr!

Nyt täytyy lähtee viemään kissavanhusta eläinlääkäriin.

Emiliia

Vierailija
17/20 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alkanut joku kumma alkuiltaitkukausi.. eli kun laitetaan Onni nukkumaan,nukahtaa ihan ok,mutta vaan noin 30min,sitten itkahtelee ja jos ei reagoi niin itku menee huutamiseksi naama punaisena :(

Ja kun nukahtaa uudelleen,niin sama rumba pari kertaa,aina noin 30-40min siitä kun on nukahtanut ja kauheesti tissiä hamuilee myös joka kerralla..

Voisko olla joku tiheän imun kausi vaan,kun päivälläkin tuntuu viihtyvän tissille entistä enemmän...??

Muuten on kyllä mitä ihanin naurunaama ja kauhea menijä :D

Eilen oppi kai sit istumaan,käänsin selän kun Onni oli lattialla mönkimässä ja kun käännyin takaisin noin sekunnin päästä niin poitsu istua päkötti siinä :D:D Ihana näky!!

Ja Onni selkeesti itsekkin tykkäs,nauroi kovasti ja hämmästeli varpaitaan jotka olikin nyt yhtäkkiä etupuolella :D

Sit piti konttausasennossakin monesti nostaa maha niin korkeelle (siis niin et on sormenpäät vaan ja varpaat maassa),et näkee sieltä haarojen välistä pää alhaalla kurkkia varpaita :D:D

Meillä on isoveli mummolassa syyslomaa viettämässä joten jos Onni ei nyt kutsu niin taidan viettää iltaa lukien kirjaa = luxusta :D

keyes & Onni 7.5kk

Vierailija
18/20 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö täällä on kestovaippailijoita? Me kestoillaan vielä, tosin ei ihan niin intensiivisesti kuin alkuun. Mua on alkanu ärsyttää aivan älyttömästi vaippojen haiseminen. Säilytän käytetyt vaipat ja imut kannellisessa ämpärissä ennenku pesen ne. Oon kokeillu pesuaineella huuhtelut ja etikat ja vaikka ja mitä mutta ne vaipa haisee ihan hirveelle. Tuntuu ettei se haju lähde edes pesussa. Enää ei voi pestä vaippoja muun pyykin joukossa tai muuten muutkin pyykit haisee ihan hirveelle.. Juho pissaa tosi paljon. Onko muilla samaa ongelmaa? Millä olette ratkaissu? Olis kiva käyttää enemmän niitä vaippoja mut nyt on kyllä menny inhotus ton käyttömukavuuden edelle..

Vierailija
19/20 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan täyskestoiltu synnäriä ja ulkomaanmatkoja lukuunottamatta alusta saakka. Meillä on myös ollut viimeaikoina vaipoissa hajuongelmaa. Tosin ainoastaan sisävaipoissa, joita käytetään öisin. Päiväkäytössä olevat harsot eikä taskuvaipat ei haise. Olen ajatellut että hajuongelma on lähtöisin siitä ettei mitään pyykkejä ole meinannut saada kuivumaan kunnolla, kun sekä sisällä että ulkona on kosteaa. Kuukausi sitten ei edes ollut kaukolämpö päällä eikä voinut kuivata patterin päällä, oli ihan tuskaa. Nytkään ei kyllä viiti pitää kuin yhtä patteria päällä tai tulee liian kuuma :) Ainakin vielä olen saanut hajut pois pesemällä keittopyykissä ja heti perään kuudessakympissä ja sitten kuivaamaalla kunnolla.

Olin tänään savusaunassa ja avannossa, oli tosi ihanan rentouttavaa. Ja kaiken lisäksi kotiin tultuani kuulin, että Heikki oli ollut tyytyväisenä iskän kanssa. Oli syönyt puurot ja maidot ja mennyt ilman itkuja nukkumaankin. Nyt on kyllä ihana olo.

Hauskaa viikonloppua kaikille,

Jatta ja Heikki kohta 7kk

Vierailija
20/20 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittelen tänne. Tunnustan: lukemassakaan en ole käynyt.

Vauva arki on vienyt mukanaa. Jami 7kk. Kinteitä syödään aamupala-lounas-päivällinen-iltapuuro, joskus hedelmä-välipala.

Rintakumeista olen päässyt eroon, mutta tissi kelpaa yleensä päikyiltä heräämisen jälkeen (2x) nukkumaan mennessä jos puurosta 1/2h ja yöllä 3-4x. Ja yleensä vain makkarissa. Tissin syntiä tulee siis n. 5-8x. Pitkällisen selvittelyn ja imteystukipuhelimeen soiton jälkeen, tulin tulokseen että maidon määrän pitäsi riittää Jamille.

Eka flunssa/nuha Jamilla päällä. Keittosuolaliuos on meidän pelastaja. Vähän jännittää kun ens perjantaina pitäis lentää Jamin kaa että mites korvat. Vinkkejä keltään (tutin ja imemisen lisäksi)? Jos oireita ajattelin torstaina hankkiutua läkäriin pojan kaa sit vaikak perutaan matka.

Omaan sänkyyn olen pyrkinyt nukuttamaaan ja viereen siirtyy ekalle tissille. Tänään nukutin viereen suoraan kun en jaksanut nukutus sessiota sängyn laidalla. Pistenttiin kolme patjaa rinnan lattialle kun rupes hirvittämään pojan sängystä puotaminen ja nyt on isälläkin mahkut tulla meidän kaa nukkumaan.

Päivä unet Jami nukkuu kärryssä. Kerran yritin sisälle nukuttaa, ei tullut mitään. Täytyy toivoa leutoa talvea... Oliks se pakkasraja 10 vai mitä? saakohan kuumessa nukuttaa ulos? Nyt Nuhassa olen kyllä nukuttanut.

Päivisin kestoillaan. Pyykkikone pyörii n. jokatoinen päivä. Kuivasäilytyksessä vaipat olleet, eikä mitään erityistä haju haittaa ole ollut tai no pohjimamiset joskus mutta pesussa lähtenyt.

Mitähän vielä. En muista.

Syysterkuin

Vacsu ja Jami