Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni pyysi kysymään teiltä 2-luokkalaisten vanhemmat joilla lapsi EI ole ip-kerhossa

Vierailija
05.10.2009 |

Että miten teillä on järjestetty lapsen iltapvä koulun jälkeen??

Koulupäivä loppuu klo11-13 joten jos olette normisti töissä sen 8h/pvässä+matkat niin lapsellehan tulee sitten sitä odotteluaikaa 2-5h/pvässä.

Meillä aihe tapetilla, onneksi miehen työmatka on vain 10min, mutta oma keikkatyöni tekee sen etten aamuista voi vastata (töihin lähdettävä viim0 7.20) ja sitten iltapäivällä miehenkin oltava käytännössä lähes aina töissä klo 16 saakka.

Ip-kerhoon meillä ei mahtunut lainkaan 2-luokkalaisia, mummoja yms ei ole apuna, naapuri auttaa joskus.

Nyt lapsi menee 1 päivänä naapurille joka äitiyslomalla (itse ehdotti tätä systeemiä) ja 2 päivänä kahdelle eri luokkatoverille.

Jonkun aikaa teen niin etten ota perjantaipäiviksi töitä lainkaan koska lapsi pääsee silloin jo klo11 koulusta.

minusta tuntuu ihan hirveälle ajatus että lapsi olisi 3-5h yksin, vaikka onkin kovin "reipas" ja "pärjäävä" "tapaus", mies suhtautuu asiaan jotenkin ärsyttävän lungisti, pistää ihan vihaksi:(

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään hoitoa... Tampereella asuin.

Vierailija
22/46 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään hoitoa... Tampereella asuin.

lisään vielä et oli meillä sentään puhelin, mut mutsi ja faija oli liikkuvissa duuneissa, ettei niitä ois kiinni saanu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoitovapaalla, joten en nyt siis puhu itsestäni, mutta tytön 3 kaveria ovat hoitaneet asian niin, että ovat yhdessä iltapäivisin kunnes vanhemmat tulee kotiin.

Tytöt asuvat lähellä toisiaan ja kulkevat yhtämatkaa kouluun ja kotiin. Koulun jälkeen menevät jonkun kotiin vuorotellen (etukäteen sovittu vanhempien kanssa), tekevät läksyt ja syövät välipalaa yhdessä. Omiin koteihin menevät, kun vanhemmat tulee töistä (klo 15-17)

Yksi näistä tytöistä on sellainen, ettei pärjäisi yksin kotona, mutta voisin kuvitella, että kaksi muuta pärjäisivät, jos olisi pakko.

Olen kuullut mun tytöltä, että tässä porukassa tulee joskus kinaa ja yksi on melkein aina "kolmas pyörä". Eli saas nähdä, jatkuuko tämä systeemi vielä keväällä...

AP:lle kysymys: Onko lähistöllä mitään asukaspuistoa? Mun tyttö menee silloin tällöin puistoon koulun jälkeen ja ottaa omat eväät mukaan.

Vierailija
24/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pidä ip-kerhoja mitenkään hyvänä ratkaisuna. Ovat melusia ja siellä on liikaa lapsia. Koulupäivän jälkeen on hyvä olla ihan rauhassa. Tehdä läksyt ja syödä välipalaa vanhemmatkin ovat nykyään yleensä puhelimella tavoitettavissa jos joku hätä tulee. Edellisen illan lasten ohjelmat voisi vaikka nauhoittaa ja katsella ne päivällä niin illalla voisi olla perheen kanssa yhdessä. Älkää vanhemmat kasvattako lapsista avuttomia. Ei 2-luokkalainen enää ole mikään vauva.

Vierailija
25/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalainen ei ip-hoidossa...Nauttii suunnattomasti olla yksin kotona. Joutuu max oleen kotona ilman aikuista 3-4h. Kun tulee, soittaa aina ensin minulle jossen ole kotona (vuorotyö), sitten tekee läksyt, syö välipalan, lukee kirjaa...Sitten taas soittelee, et voiko tehdäjotain Esim. mennä kaverille käymään tai pelata koneella...Tosi hienosti menee...

Vierailija
26/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli säästää lasten iltapäivätoiminnasta. Niin niitä Auvisia tehdään.

Vierailija
27/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siihen on oikeus vielä tokaluokkalaisen kanssa!), ja olen kotona puoli neljältä.Kun lapsi koulusta päästyään menee asukaspuistoon syömään välipalan ja lantustaa sitten sieltä kotiin, ei yksinäistä kotonaoloaikaa jää kuin 1-2 tuntia päivässä. Se menee kevyesti lueskellen, joskus jopa läksyjä tehden tai leikkien.

Vierailija
28/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka näennäisesti pärjäisi, niin kyllä tuonikäinen vielä tarvitsee sitä aikuista!! Ja tuo, että on kavereiden kanssa, niin se on just sitä, että sitten mennään sellaisten kavereiden luo välipalalle jne., joissa on joku aikuinen kotona! Ja me kotona olevat sitten olemme niitä ilmaisia hoitajia niille teidän "pärjääville" tokaluokkalaisille! Näitä on valitettavasti todella paljon. Ja kauheinta on, että te ette edes tiedä sitä, että ne teidän lapset syövät meillä aina välipalan ja ovat aina täällä meillä, koska täällä on joku aikuinen paikalla. Te ajattelette vaan, että hyvinhän se pärjää ja leikkii kavereiden kanssa!!! Anteeksi vuodatus, mutta mua oikeasti on alkanut ottamaan päähän tämä ilmainen iltapäivähoidon tarjoaminen, joista vanhemmat ei edes ole tietoisia!! Kyllä mä voin tietty ne heittää pihalle meiltä, sittenhän nähdään miten pärjäävät!

Vierailija
29/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka näennäisesti pärjäisi, niin kyllä tuonikäinen vielä tarvitsee sitä aikuista!! Ja tuo, että on kavereiden kanssa, niin se on just sitä, että sitten mennään sellaisten kavereiden luo välipalalle jne., joissa on joku aikuinen kotona! Ja me kotona olevat sitten olemme niitä ilmaisia hoitajia niille teidän "pärjääville" tokaluokkalaisille! Näitä on valitettavasti todella paljon. Ja kauheinta on, että te ette edes tiedä sitä, että ne teidän lapset syövät meillä aina välipalan ja ovat aina täällä meillä, koska täällä on joku aikuinen paikalla. Te ajattelette vaan, että hyvinhän se pärjää ja leikkii kavereiden kanssa!!! Anteeksi vuodatus, mutta mua oikeasti on alkanut ottamaan päähän tämä ilmainen iltapäivähoidon tarjoaminen, joista vanhemmat ei edes ole tietoisia!! Kyllä mä voin tietty ne heittää pihalle meiltä, sittenhän nähdään miten pärjäävät!

Yleensä tän ikäiset lapset silti mielellään hakeutuvat juuri aikuisen seuraan. Enkä ymmärrä itse miten tuon ikäisiä lapsia edes uskaltaisi päästää joukolla olemaan yksin?? Jos ovat kolme lasta yhdessä yksin kotona, niin ties mitä keksivät. Parempi sitten melkein että lapsi on yksin!

Vierailija
30/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on sen sijaan yksi kaveri, joka on yksin useita tunteja iltapäivisin. Ovat sitten meillä, kun tytöllä on usein avaimet unohtuneet tai on välipalan tarpeessa, vaikka tästä ei ole mitenkään sovittu vanhempien kanssa. En tykkää tästä, koska hänen vanhempansa selvästi olettavat, että totta kai minä "siinä sivussa" katson heidän ipanaansa. Joskus kun meidän lapsi pääsee myöhemmin koulusta niin tämä toinen tyttö hilluu yksikseen pitkin kyliä ja ryntää meille heti kun meidän tyttö tulee kotiin.

Jos lapsen jättää yksikseen iltapäiviksi niin kannattaa ainakin olla selvillä mitä hän oikeasti puuhailee.

Vierailija
31/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voisi kuvitellakaan jättäväni lasta yksin iltapäivisin. En edes tunniksi. Nyt lapsi on neljännellä ja aion jatkaa kotiäitinä niin kauan kun siltä tuntuu.

Vierailija
32/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vanhemmat kasvattako lapsista avuttomia. Ei 2-luokkalainen enää ole mikään vauva.

... mutta tähän se nykyaika ohjaa.

t. neljäsluokkalaisen kotiäiti, joka ei todellakaan pidä lastaan vauvana.

Vierailija
33/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä moni meistä kotona olevista äideistä ajattelee. Itse järkkäsin työt niin että teen kotona toimistohommia iltapäivisin, tulen jo yhdeltä työpaikalta ollakseni kotona kun eka ja tokaluokkalainen tulee kotiin. Joka helvetin päivä ovikello soi ja sisään tunkee näitä "reippaita ja pärjääviä" alaluokkalaisia jotka kokevat turvattomuutta ja yksinäisyyttä. Vituttaa tosi paljon olla ilmainen päivähoitopaikka ja välipalakeittiö mutta eihän noita voi poiskaan ajaa kun selkeesti lapset kärsii yksinäisyydestä. Ihan tosi teidän seurankipeät mukelot on todellinen riesa niissä kodeissa joissa vanhempi on kotona ja jonka tarttis tehdä töitä. Ei se voi olla ratkaisu että työnnetään lapsi toisen perheen vastuulle sillä verukkeella että menee kaveriksi. Oikeastiko luulette että joku mielellään hoitaa teidän lapsen? Aika häikäilemätöntä hoidattaa jälkikasvunsa muilla ja vielä mainostaa sitä suositellen muillekin samaa ratkaisua.

Vierailija
34/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen siis joka päivä ottamassa vastaan eka- ja tokaluokkalaisen. Naapurin äitee on joskus puhunut että hän ottaa sitten oman lapsensa pois ip-kerhosta, jos MINÄ voisin sitten vähän perään katsoa:DD. Joo, ikäänkuin ei mulla olisi riittävästi tekemistä omissa lapsissani, heidän läksyjen vahtimisessa ja OMISSA TÖISSÄNI. Töitäkin kun pitää välillä yrittää tehdä vaikka lapset pyörivät kotona!

Eli mikään ilmainen palvelu en ainakaan ala olemaan vain siksi etteivät kaikki saa asioitaan järjestettyä niin että olisivat kotona ainakin osan iltapäivästä ottamassa vastaan lapsiaan!

Me olemme tietoisesti järjestäneet asiat näin, lasten ehdoilla mennään toistaiseksi. Mieskin on usein kotona iltapäivisin, tekee sitten iltaisin töitä jos on jotain tekemättä. Näin voi tehdä koska on yrittäjä!

Tokaluokkalainen on oikeasti pieni vielä. TArvitsee apua läksyissä, ei osaa itse ottaa välipalaa esille tai ei tajua sitä syödä jne. Tuon ikäistä pitää vähän vahtiakin vielä...

Vierailija
35/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt työttömänä ja lapseni on kakkosluokalla.

Mutta jos pääsen, lapseni menee perhepäivähoitajalle koulunsa jälkeen. Kysy sinäkin mahdollisuutta tämmöiseen.

Voi maksaa pienen summan vaikkapa välipaloista hoitajalle. Lapsi tekee sitten läksynsä hoitopaikassa myöskin.

Vierailija
36/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt täysin itsestäänselvänä, että kun kerran vielä tokaluokkalaisen vanhemmille tarjotaan mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen, niin sitä myös käytetään aina kun se suinkin on mahdollista.

Meillä on siis tällä hetkellä esikoinen vasta eskarissa, mutta aion jatkaa 30 tunnin työviikkoja siihen saakka, että kuopus on tokalla. Itse koen tämän pienenä uhrauksena tai en oikeastaan uhrauksena ollenkaan! Haluan tarjota lapsilleni turvallisen kasvuympäristön.

Aion siis lasten alaluokkaiän ajan mennä aamulla aikaisin töihin ( jopa 6:30) ja olla kotona klo 13:30 viimeistään. Riippuen vähän päivästä. Mies menee klo 8 töihin ja saa huolehtia lapset kouluun tai aamupäiväkerhoon.

Olen ajatellut asian niin, että olen kotona tarjoamassa läsnäoloani ja aikaani, jos pikkukoululainen sitä kaipaa. Jos hän haluaa mennä kavereiden kanssa, niin se on täysin ok ja kiva juttu. Uskon, että se tieto äidistä kotona tekee lapsilleni helpoksi lähteä ominkin päin kavereille, ulos, puistoon. Tietää, että jos on tarve, niin äiti on kotona.

Voin auttaa läksyissä, kuunnella koulupäivän kuulumiset tuoreeltaan, huolehtia että tulee syötyä sopiva välipala jne. Lisäksi perheen yhteinen aika illalla lisääntyy, kun ehdin iltapäivällä tehdä kotitöitä ja valmistaa päivällisen yhteistä ilta-ateriaa varten.

Vierailija
37/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli säästää lasten iltapäivätoiminnasta. Niin niitä Auvisia tehdään.

mitään ip-toimintaa, eikä kyllä mitään Auvisiakaan. Omat lapset oli silloin pieniä eikä todellakaan normi lapsella ollut mitään asiaa ip-kerhoihin eikä mihinkään virikehoitoihin.

Vierailija
38/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta, se että ollaan 3-4 t yksin ei todellakaan tarkoita sitä ,että lapsi on heitteillä. Tiedän kotiäitejä joiden lapset roikkuvat tunti tolkulla naapurissa. Meillä taas ongelmana lapset (ip-kerholaiset) jotka iltaisin tunkevat meille ja vanhemmat ovat niin iloisia kun lapsella on kaveri! Ehkä pitäisi näille järjestää viellä joku ilta-kerho koska lapset eivät voi vielä ILTAISIN olla yksin!

Vierailija
39/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin yksin 2 luokasta lähtien kotona iltapäivät. no mun vanhemmat oli kotona vasta viideltä tai puol kuudelta iltasin. muistan että pelkäsin ihan hirveesti, varsinkin talvella kun rupesi pimenemään. olin ainut lapsi enkä halunnut mennä aina kaverille. olin tosi kiltti ja "pärjäävä" joten äidille ja isälle en kertonut näistä peloista. sairastuin teini-iässä paniikkihäiriöön ja kävin jonkun 4-5 vuotta terapiassa. terapeutti sanoi, että varsinkin kiltit lapset salaa sen pelon vanhemmiltaan, koska ei halua kuormittaa heitä. mäkään en halunnut kertoa, koska niillä oli jo muutenkin huono omatunto kun joutuivat mut jättämään. terapeutti sanoi myös, että näitä 80-90luvun lapsia käy terapiassa samasta syystä tosi paljon, kun jäi liian yksin arjessa, eikä tukiverkkoa esim sukulaisia joiden luo mennä.

tutkimusten mukaan alle 10veen ei pitäisi olla pitkiä aikoja toistuvasti yksin. joku turvaverkko pitää ainakin olla ja semmonen selkeä jota lapsi kehtaa myös käyttää. ei voida luottaa kavereihin ja naapureihin tms jos ei siitä ole sovittu tai esim makseta jotain naapurille että lapsi saa sinne mennä AINA kun tarvitsee.

Vierailija
40/46 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee kolmena päivänä viikossa yhdeltä ja kahtena päivänä kahdeltatoista. Eli on yksi kolmena päivänä 2 tuntia ja 2 päivänä kolme tuntia.

Piirtelee ja lukee täällä yksin ollessaan ja tietenkin syö välipalan ja tekee läksyt.

Saisi lähteä uloskin, mutta ei halua.

Tietokoneen johto pitää kuljettaa töissä mukana, muuten pelaisi yksin ollessaan koko ajan ja unohtaisi lähteä aamulla kouluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan